Annons:
Etikettandlighet
Läst 1469 ggr
[alborg.r]
2015-02-13 11:19

Har jag sællskap om nætterna?

Hej folkens! Jag blev medlem hær i hopp om att kanske finna lite svar. Jag bor i Oslo och anvænder mig av norsk tangent, dær av stavningen… :)

 Sedan många år tillbaka har jag gått vældigt mycket i sømnen. Det børjade med sådana saker att jag plockade ner tavlor från væggarna, samlade elkablar i en høg och sa att jag skulle flytta, gick ner till badet mitt i natten før att bada i badkaret. Och min mørkerrædsla har alltid varit extrem. Jag har haft lætt før att kænna mig iakktagen och vægrade som mindre att gå ensam ute i mørkertid och låg hellre kissnødig æn att gå upp å kissa om nætterna. 
Men nu, de sista åren, har det næstan spårat ur och jag kænner att det børjar likna nattskræck ordentligt. Sista åren har jag inte bara gått i sømnen, utan æven lyckats slå till de jag ligger bredvid och de har blivit rædda før mig. 
Det har gått så långt att jag vaknar flera gånger i månaden i fullstændig panik. Jag svettas så mycket att det ær bløtt i sængen, hjærtat bankar och jag sparkar i panik samtidigt som om ja har svårt att andas. Många gånger vaknar jag medan jag springer ur min sæng och stæller mig tryckt mot væggen eller stampandes på en matta. Nær jag væl vaknar och førstår vad som hænt, så får jag stå dær en minut och samla mig innan jag vågar gå  tillbaka till sængen, ibland har ja tillochmed hamnat i ett annat rum. Det har æven hænt att det kænns så ækta att, precis i det stadiet innan jag vaknar helt fullstændigt, så kan jag næstan kænna en viss berøring av något.

Drømmarna ær ofta av de samma formerna. Antingen så står någon i mitt rum och bara stirrar på mig. Eller så ær det en skepnad, næstan vætskelikt, som långsamt drar sig øver golvytan och upp øver mig i sængen. Många gånger har jag kænslan att någon kommer genom rummet med høg kraft och kastar sig øver mig. 
før bra 3 dagar sedan vaknade jag mitt på natten och ''inbillade'' mig att en skepnad stod ca 1 meter från min sæng, med benen brett især och vaggade med kroppsvikten från ena benet till de andra. Jag førsøkte fæsta blicken på skepnaden men intalade mig sjælv att det måste ha varit tvættstællet. Men sen, bara någon timme srnare vaknar jag IGEN. Då sitter det någon ihopkrupen brecis nedanfør min sængkant. Det har hænt så otroligt många saker nær ja sovit, så många olika måter som ja har vaknat på och.. det skulle bara bli långrandigt om jag ens børjade dra upp allt. men ni førstår nog vitsen.

Det hær ær någo som ja kænner att jag måste gøra något åt, finna ut vad det kan vara. KAN det faktiskt vara så att jag har någon omkring mig om nætterna, eller håller ja på att bli galen? Jag har læst en del om nightterror , men det hær kænns som något annat. Det kænns lite før verkligt. 
Snælla, kan någon hjælpa mig med detta? Någon som vet vad det kan bero på eller komma från?

Annons:
Huygens
2015-02-13 11:23
#1

Jag antar att du redan kontaktat sjukvård och det inte hjälpt?

Svårt att veta vad man ska göra i så fall. Jag skulle träna på metoder att kunna klardrömma, så när jag får en sådan hemsk dröm skulle jag försöka bli medveten i drömmen, gå över i klardröm och försöka ändra drömmen.

Imasy
2015-02-13 11:25
#2

Jag kan tyvärr inte svara på om du har någon som besöker dig, men jag undrar om du har varit i kontakt med vårdcentralen? Eller legevakten kanske det heter hos er?

Låter ju helt klart som en jobbig situation du inte kan må bra av. Jag tycker det låter som Nattskräck, fast det kanske inte är så vanligt att vuxna har det som små barn? Jag är dåligt insatt i den frågan då jag aldrig träffat någon vuxen med dessa bekymmer, men mina barn har haft dessa problem.

ylvala
2015-02-13 11:27
#3

Låter väldigt jobbigt att ha det sådär. Vet du vad Sömnparalys är? Det skulle  kanske kunna vara något sådant? Det har jag själv haft lite problem med. Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig.

[alborg.r]
2015-02-13 11:30
#4

tack ska ni ha før erat svar. 
Jag har faktiskt inte uppsøkt någon sjukvård eller så. Min pappa sa alltid till mig nær ja tog upp detta att det ær fullstændigt omøjligt att minnas drømmar så væl som jag gør. Han tyckte att jag verkade øverdriva allt detta. Och det ær æven vad jag har sagt till mig sjælv att jag kanske gjorde också. Nær ja var yngre pratade jag med en psykolog också, ibland tog jag upp de hær æmnet lite diskret. de sa bara att antagligen ligger det bara i min hjærna, att det har en psykisk grund. Men eftesom det har blivit så påtagligt så ær det næstan jobbigt att prata om, folk tittar på mig som om jag ær helt knæpp och min pappa skulle troligtvis skratta høgt. Jag berættade idag før en væn om det hær, hennes tanke var att ja kanske skulle uppsøka nån form av ''spådam'', men det kænns ju helt galet.

[alborg.r]
2015-02-13 11:32
#5

ylvala. Tack. Jag klickade in på lænken. Det kænns inte riktigt som omja har sømnparalys riktigt. det kænns mer som om någon førsøker fånga mig och jag vaknar precis innan smællen liksom. det ær så otroligt svårt att førklara.

Huygens
2015-02-13 11:36
#6

#3 Att vakna upp i sömnförlamning är något annat och man brukar vara mer vaken. Man går heller inte i sömnen när man är i ett tillstånd av förlamning.

Annons:
Imasy
2015-02-13 11:38
#7

Då tycker jag ett första steg är att ta kontakt med en läkare och berätta om dina problem. Du är inte galen och folk har mer sömnproblem än vad man tror.

I perioder med extrem stress kan jag ha drömmar som blir så verkliga att jag ibland tror det har hänt på riktigt. Inga extrema otäcka saker, men en gång frågade jag min sambo vart min videokamera var någonstans. Jag äger dock ingen men var SÅ säker på att jag hade en. Stundvis undrade man ju om man höll på att bli lite galen ;)

Huygens
2015-02-13 11:38
#8

#4 Om du inte uppsökt sjukvård kanske du ska göra det. Det kan ju vara något ämne du lider brist på som du behöver tillskott av så du sover normalt.

[alborg.r]
2015-02-13 11:41
#9

Ja jag får kanske gøra det. jag ska kolla upp vart man kan vænda sig hær i Oslo. Tack før hjælpen alla, verkligen! :)

OBE1canUbe
2015-02-14 15:04
#10

Vi alla har en inbyggt skyddsfunktion som stänger av (nästan iaf) våra kroppsmuskler när vi drömmer. Det är för att man inte ska utagera sina drömmar. När man vaknar kopplas kroppen på igen. Normalt fungerar den omkopplingen blixtsnabbt. Ibland dock kan det krångla antingen så att musklerna förblir aktiva i en dröm och då får man sömgång. Det kan bli också tvärtom och det tar en stund för kroppen att kopplas upp efter man har vaknat. Då får man så kallade Sömnparalys. I ditt fall verkar som det är ur synk åt båda håll något. Vad jag vet så sjukvården har inte någon bra lösning på det än. Den här omkopplingen (av/på) sker på gränsen mellan dröm och vakenhet, precis som klardrömmar. Precis som klardrömmar upplevs det som man ser som väldigt äkta och man minns allt i minsta detaljer. Jag håller med första kommentaren här om att du borde försöka lära dig att klardrömma nu när du ändå är så pass nära det. Tror att det skulle kunna hjälpa dig att få det i synk igen. Jag kör kurser i klardrömmar i Stockholm, men om du är i Oslo så kan jag rekommendera att du själv provar läsa det här: http://obe4u.com/nature_of_obe_and_lucid_dreaming/free-ebook/

Lycka till

[alborg.r]
2015-02-16 10:57
#11

tack ska du ha før det fina svaret :)

Upp till toppen
Annons: