Annons:
Etikettermytologinaturväsenskrock
Läst 2179 ggr
siberlina
2015-02-11 19:40

fullmånen

mår  dåligt av fullmånen,det är jobbigt  några dagar varje månadvad ska jag  göra  det så  jobbigt finns  det  något bra knep.fö  tycker  jag månen är  vacker

Annons:
Dioramabyggare
2015-02-17 09:10
#1

Hej siberlina!

Jag har det på samma sätt som du. Tre eller (oftast) fyra dygn innan det är fullmåne blir jag så rastlös att det inte ens är någon idé att går och lägger mig. De nätterna brukar jag för att skingra tankarna sätta mig att läsa en bok, lösa korsord eller så sätter jag mig vid datorn. Men till slut, vid fyra-femtiden på morgonen, somnar jag ändå, fullständigt utmattad.  Jag tycker som du, att fullmånen är vacker att se på, men jag hatar den i alla fall.

siberlina
2015-02-17 20:26
#2

Diormabyggare ,va skönt att  höra  att  jag inte  är ensam  om det  jag  känner,jag  tycker  ochså den är vacker ,men jag hatar den ochså,och jag  är 100% säker på att  det är månen  jag  mår  dåligt av ,för annars  är jag  en glad  skit.alltså när inte  månen  syns på  himlen

Dioramabyggare
2015-02-18 00:12
#3

#2: jag är också normalt en väldigt gladlynt människa, men de dygn det är fullmåneperiod blir jag extremt lättretlig, både på grund av den trötthet de fyra dygnens sömnbrist orsakar, men också på grund av den stress  som den kemiska obalansen i kroppen som orsakas av månen inför fullmånefasen.

JonasDuregard
2015-02-18 10:08
#4

#3 Högst tveksamt om månens faser orsakar någon kemisk obalans. 

Det är möjligt att era besvär skulle gå över om ni slutade fästa uppmärksamhet månens faser (vilket så klart är enklare sagt än gjort). 

Om månen påverkar er är det sannolikt som en ljuskälla. Prova att sätta upp bra mörkergardiner (och använda dem) om ni inte redan har det. 

Om ni upptäcker att ni förlorar hela nattsömnen flera nätter i månaden skulle jag överväga att be vårdcentralen om sömntabletter.

Magi-cat
2015-02-18 10:19
#5
Magi-cat
2015-02-18 10:22
#6

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2015-02-18 10:31
#7

#6 Men det där är ju noggrant utvalt för att stödja din personliga åsikt i frågan och speglar inte forskningsläget i stort. 

Sanningen är ju att den absoluta merparten av forskningen misslyckats med att hitta någon biologisk inverkan av månens faser som inte kan förklaras av ljuskänslighet. Enskilda små studier har pekat på andra samband men att bara lyfta ut dem och strunta i all annan forskning är högst missvisande.

Magi-cat
2015-02-18 10:37
#8

#7 Japp, det var noga utvalt, eller hur? 😐 Att det sedan i trådarna finns avvikande uppfattningar lade du inte märke till i hastigheten?

Så brukar det väl vara i diskussioner att den som hyser en åsikt redogör själv för den och den andre redogör för sin.

Det kan självklart vara av allmänt intresse att ta fram just en avvikande forskning och titta på den. Jag har inte bundit mig vid en uppfattning och intresserar mig också för det lite ovanliga.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
2015-02-18 10:37
#9

#4, #7: oavsett om det är molnfritt eller inte när det ska bli/är fullmåne, och oavsett om jag har fällt ner persiennerna eller inte så har jag samma besvär i alla fall. Följaktligen är mina sömnbesvär inte alls en fråga om ljuset från fullmånen.

siberlina
2015-02-18 20:34
#10

det är  så  otroligt ,jag känner exakt likadant Diorambyggare,,,,om jag mår  dåligt   eller   är  deppig  så  funkar det alltid  med  att  träna hårt ,men inte  när det är fullmåne inget  funkar  då,jag hatar att  må  dåligt,ibland   glömmer  jag bort  att det  är fullmåne  .men  känner mig olustig i hela  kroppen  överallt varenda cell, och  då  är det  likt förbannat  fullmåne

Aine
2015-02-19 20:46
#11

Hej vet inte hur mycket ni mediterar men en moderjord Meditation för att grunda sig kan rekommenderas. Ofta mediterar man uppåt till det högre jaget och svärerna men den energin är högfrekvent och ibland skapar den oro. Genom att grunda sig fyller man på med mer lugn och långsam energi. Kan hjälpa.

siberlina
2015-02-19 21:59
#12

Aine  ,det ska jag  prova

jenniferisis
2015-04-10 00:20
#13

Jag mår också dåligt vid fullmåne men jag tror jag bara går och lägger mig och somnar, men drömmer typ konstigt som det var verkligt och sen kan jag typ ha träningsverk och har även märkt på vissa gånger att jag haft sår. På knogarna och skrapmärken som man kan få efter att man varit ute i skogen och kan även vara hes som om jag sjungit länge eller skrikit. Så tyvärr har jag inga tips

Annons:
Ogräset
2015-04-10 21:20
#14

Jag brukar drömma jättekonstigt eller sova mycket rastlöst vissa nätter och jag har inget alls koll på när det är fullmåne och inte. Men ofta när ja har haft såna nätter kan jag se i kalendern att det varit fullmåne. Jag vet inte men jag kan tänka att månen kan påverka hela våra hav med sin dragningskraft och därmed orsaka ebb och flod. Eftersom människokroppen består till stor del av vatten känns det inte alls konstigt att fullmånen skulle kunna påverka även oss. Hoppas att du kommer på ett sätt att hantera det för det låter jättejobbigt att bli så starkt påverkad!

Upp till toppen
Annons: