Annons:
Etiketterreinkarnationtidigareliv
Läst 1546 ggr
Knorran
2/8/15, 10:15 PM

Funderingar

Jag har lite funderingar kring detta.

 Om jag säger såhär, jag har en väldigt bra liv, tak över huvudet, mat för dagen, jobb m.m ni förstår. Om man nu lever flera liv så får man ju pröva olika liv, fattig som rik, Sjuk ev dör ung m.m Men hur kommer det sig att man väljer att bli en mördare? Hur kommer det sig att man väljer att bli en pedofil som våldtar och dödar barn. Jag förstår vitsen med flera liv men hur kan man bara vilja välja något sånt skit och hur kan andevärlden vilja att sånt ska existera? Jag fattar att det skall finnas ondska men ondskan idag är ju fruktansvärd.

Bara några funderingar som jag inte kan komma underfund med.

Dessa själar som så kallat väljer att bli mördade på helt grymma sett må jag säga är väldigt tappra.

Hittade en rätt intressant video! Handlar om en pojke som blev mördad i sitt tidigare liv och satte dit mördaren i detta liv.

http://www.vida.tv/watch.php?vid=00f3e6941&lang=sv

Annons:
Huygens
2/9/15, 6:56 AM
#1

Kanske väljer vi inte. Eller så är kanske inte alla goda från början. Kanske vi bara hoppas på att få en upplevelse och har ingen aning om vad vi ger oss in på efter några evigheter i andevärlden?

Magi-cat
2/9/15, 7:39 AM
#2

Eller så är det naturens nyck att några blir felvirade i hjärnan och inte kan känna empati eller har impulskontroll i kombination med miljö och levnadsomständigheter som låter det destruktiva komma fram.

Nej, jag tror ingen skulle "välja" att göra ont.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Davbjo
2/9/15, 1:54 PM
#3

Vi har inte fri vilja i någon form, vi har dock ett medvetande som skapar illusionen av just fri vilja. Vi väljer inget aktivt, endast passivt. Det finns heller inget som tyder på att medvetandet existerar utanför det fysiska (evidensen mot detta är dock massiva).

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Magi-cat
2/9/15, 6:59 PM
#4

#3 Mnja, den fria viljan (eller inte)…frågan är omdiskuterad…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[brinker]
2/9/15, 7:15 PM
#5

Jag tror dock inte alla människor har själar.

De som mördar, våldtar etc för nöje har ingen själ, man kan nästan se det när man tittar in i deras ögon. Soulless people.

Vissa har kanke haft ett hemskt liv/uppväxt o rent mentalt stängts av o känslolösa.

Våra fysiska kroppar fungerar på ett sätt och vår själ på ett annat sätt, om det inte finns någon balans eller vi bara lever som en fysisk kropp kan hemska grejer hända.

The_pearl
2/10/15, 12:24 AM
#6

Jag läste något bra om det där med flera liv. Man sänds till jorden, att leva ett liv som man själv valt, med en god orsak. Alla har ett syfte som är av god anda. även om vi kanske inte tycker att det man gjort är bra i sig. läste där om tex Hitler, att hans syfte var att lära oss allihopa. Även om det var fruktansvärt vidrigt det han åstadkom, så lärde sig hela världen utav det. Det var meningen att det skulle hända. Tror det var i nära, där Benny Rosenqvist beskrev hur man kunde veta ens livsuppgift, där kom han in på just detta. Syftet med livet. man väljer i sig inte att vara elak, då människan är god av naturen. Något sånt var det. låter kanske flummigt, men då får det göra det ;)

Annons:
Magi-cat
2/10/15, 9:03 AM
#7

Det är bara det att människan blir inte godare av att utsättas för jävligheter, det blir bara värre och strid genererar mer strid och onda gärningar planterar känslor av hämnd och så vidare i det oändliga…

Jag tycker det är viktigt att ta ställning och betrakta det som är ont som ont. Om man menar att det "var nödvändigt" för att "lära" hamnar man i en omöjlig sits av att inte veta vad som är ont eller gott. Det kan lätt uppfattas som att man slätar över onda gärningar.

Om det fruktansvärda "är meningen" har man inget val utan är bara  en bricka i spelet. Och vad är det då för mening med allt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Davbjo
2/11/15, 11:27 AM
#8

#4: Rent vetenskapligt är de inte speciellt omdiskuterad. Vi upplever alla att vi har fri vilja, och därmed blir ämnet kontroversiellt för många, men samtidigt tycks det vara mer eller mindre helt omöjligt att i detalj förklara vad fri vilja skulle vara och hur det skulle fungera i praktiken.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Magi-cat
2/11/15, 11:31 AM
#9

#8 Rent vetenskapligt är de inte speciellt omdiskuterad

Jo.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Davbjo
2/11/15, 11:36 AM
#10

#9: Nej.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Magi-cat
2/11/15, 11:44 AM
#11

🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: