Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 1070 ggr
Zeperla
1/31/15, 9:31 PM

Lite för nära, vad göra?

Sen vi flyttade in i vår bostad har sambon hört barnfötter på hallens stengolv, men när vi väntar på att sonen ska komma runt hörnet så sover han fortfarande gott i sin säng. För ca 2 månader sen så äter vi middag och hör plötsligt leksaksbilar gå igång i sonens rum, vi sitter alla tre och äter. Ikväll är vi vuxna ensamma hemma utan barn och för en timme sen hör vi en barnaröst göra brandbilsljud i en leksaks-komradio i barnets rum. Vi blir chockade och går och tittar, helt orört. Vad händer? Börjar kännas väldigt obehagligt. Vad ska vi göra?

Annons:
[greenseng]1
2/1/15, 12:16 AM
#1

  Det är inte direkt ovanligt att märkliga fenomen händer omkring små barn.
Det är oftast helt naturligt och verkar bero på att barnet har ett slags magiskt fält runt sig. Det verkar bl.a. kunna manipulera tid. Misstänker att det bl.a. är där för att skydda barnet.

Zeperla
2/1/15, 8:36 AM
#2

Hej! Tack för svar. 🙏 med naturligt, menar du att det är vanligt att "någon/något" tyr sig till barnet i familjen eller mer att det som händer har en logisk förklaring?

[greenseng]1
2/1/15, 12:31 PM
#3

  Nja… små barn har vissa förmågor som faktiskt kan kallas magiska.
De flesta föräldrar lägger vanligtvis inte märke till detta eller ser dem
som en tillfällighet.

Barnet självt är helt omedvetet om detta.

Fenomenen brukar i allmänhet försvinna när barnet blir lite äldre.
Antagligen för att världen, logik och sådant börjar ta över på allvar.

Jag själv har väldigt tidiga minnen. Och jag har förstått att jag först
gjorde min mor väldigt förvånad. Sedan direkt rädd. Men när detta hände så var jag helt omedveten om det även om jag minns min mors reaktioner men förstod dem inte. Det är först efteråt jag har förstått min mors reaktioner.

Jag har sett samma sak när det gäller mina egna barn och andras också.
Och ibland häpnar man faktiskt.

Ibland måste man tänka på att barn kan ha förmågor som gör att de kan klara av saker som de logiskt sett inte skulle kunna klara av. Att blixtsnabbt kunna ta sig ut ur en låst lägenhet exempelvis kan ställa till vissa problem.

Att kunna öppna ett låst skåp utan några som helst problem kan också vara bekymmersamt om man förvarar något i skåpet som kan skada barnet. Man kan mildra detta genom att välja ett skåp som är placerat väldigt högt upp.

Men det positiva här är att ett barn kan klara upp en direkt livshotande situation utan några som helst problem. Och tänker inte ens på det. Har själv upplevt detta när det gäller min son. Och när han efteråt bara vinkade till mig och skrattade så tänkte jag: "Mina spanska nerver… Jag är inte konstruerad för att hantera sådana här saker. Jag skulle behöva tre valium efter en sådan här händelse." 😃

Däremot skall man inte lita alltför mycket på barnets magiska förmåga utan försöka se det mer som en tillfällighet. Annars kan det gå helt fel.

En annan sak är att om barnet plötsligt är rädd och inte vill sova ensam så skall man ta det på allvar. Ett barn upplever betydligt mer av världen än vad vuxna gör. Och en del saker kan skrämma barnet även om det inte är "sakernas" intention.

Upp till toppen
Annons: