Annons:
Etikettoförklaradefenomen
Läst 10754 ggr
Magi-cat
2015-01-16 11:09

Sömnparalys

Det händer ibland att man vaknar och till sin fasa upptäcker att man inte kan röra sig. 
Ibland är tillståndet förknippat med en känsla av andnöd som av att någon/något trycker ner bröstkorgen eller skakar sängen eller en upplevelse av att någon är i rummet. Man kan då känna panikartad oro eller skräck. 

Man känner sig helt vaken men är samtidigt paralyserad och kan inte värja sig eller ens prata.

Förklaringen till det här ganska skrämmande tillståndet är något som heter sömnparalys (också kallat sömnförlamning) och inträffar i övergången mellan sömn och vakenhet. När man sover utsöndrar kroppen sömnreglerande hormoner och och försätter de flesta (viljestyrda) musklerna ur spel, så att man inte ska gå ur sängen och fysiskt leva ut sin dröm under REM-sömnen (drömsömn).

Om det blir "osynk" mellan de här funktionerna är man delvis kvar i en dröm men kan fortfarande  inte röra musklerna. Man är vaken, drömmer och är paralyserad på samma gång. Man upplever en sömnparalys! Det känns skrämmande, men är helt ofarligt.

I folktron har det förknippats med "Maran" (jämför ordet mardröm)

Tillståndet går snart över av sig självt. Det blir mindre skrämmande när man vet vad det beror på och att det snart går över.

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Niklas
2015-01-16 11:15
#1

Det hade jag inte hört talas om. Vet du hur vanligt det är?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2015-01-16 11:19
#2

#1 Det vet jag tyvärr inte. En del drabbas ofta, en del aldrig.  🙂

Stress kan göra att man upplever det oftare.

Hittade en liten blogg där en som upplevt det berättar:

http://tessan72.blogg.se/2011/november/en-liten-studie-i-somnparalys.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2015-01-16 11:25
#3

På henne låter det som om det är ganska vanligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2015-01-16 11:25
#4

Det finns också andra exempel, mindre skrämmande, på när sömnaktiviteten och den motoriska kontrollen inte synkar.

Har ni upplevt att ni "drömmer" att ni faller ner från ett träd någon gång, rycker till och vaknar? Det kallas hypnotic jerk. Hjärnan har då nåtts av motstridig information och reaktionen blir en felaktig fallreflex.

http://fof.se/tidning/2010/1/varfor-rycker-jag-till-nar-jag-ska-somna


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2015-01-16 11:29
#5

Jag rycker ofta till i sömnen. Det känns som om någon kopplar en strömstöt till nederdelen av ryggraden och sen går den ut i hela kroppen. Det tar en bråkdel av en sekund.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2015-01-16 11:30
#6

En riktigt intressant artikel om sömnens märkliga värld, dess betydelse för minnets konsolidering och hälsan med exempel på gnissel i maskineriet, som sömnparalys:

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/somnens-markliga-varld


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-01-16 11:54
#7

#3 Det är nog vanligare än man tror.

"extremely common", enligt följande artikel. Mellan 20 och 60 % har upplevt det. (Ett ganska brett spann…)

http://www.huffingtonpost.com/stanford-center-for-sleep-sciences-and-medicine/sleep-paralysis_b_4304963.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2015-01-16 12:01
#8

Det betyder att en i varje familj har upplevt det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2015-01-16 12:06
#9

#6 Om det är så vanligt, ja.

En del personer upplever det tydligen ofta, medan andra aldrig gör det.

Jag kan inte påminna mig ha upplevt något sådant. (Om jag inte förträngt det. )


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mia-45
2015-01-16 12:09
#10

Jag har upplevt detta två gånger. Bägge gånger har jag varken kunnat röra mej eller skrika. Kändes som om man blev nertryckt i sängen av något.

Niklas
2015-01-16 12:14
#11

#10: Hur länge pågick det?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Mia-45
2015-01-16 12:15
#12

Det första varade nog i flera minuter…det andra kanske i en minut eller så…men det känns som en evighet.

Niklas
2015-01-16 12:16
#13

Det kan jag tänka mig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Mia-45
2015-01-16 12:17
#14

En systerdotter upplevde detta med för inte så länge sedan. Hon blev med nedtryckt i sängen. Kunde inte heller röra sej och inte heller skrika. När det släppte blev hon jätteyr och tog sej inte upp ur sängen på en bra stund.

[Kritan]
2015-04-06 15:34
#15

När jag liten hörde jag ett högt brus innan jag vaknade.

[BjorneW]
2015-04-06 23:42
#16

Det här har hänt mig ett 50 tal gånger. Alltid förknippat med mardrömsliknande saker när man ligger där och inte lan röra sig eller prata. Jag får liksom kämpa för att ta mig ur det. Är van med det nu så försöker rycka mig ur det så fort som möjligt nu förtiden. Tar ca 10 sekunder innan jag kan röra mig igen och vaknar helt. Mardrömmarna har ofta varit att någon kommer imot mig i rummet eller kryper upp i sängen jämter mig och sakta kravlar sig mot mig. Då försöker man verkligen att komma ur det så fort som möjligt eftersom man inte kan röra sig eller göra ljud.

[BjorneW]
2015-04-06 23:47
#17

Jag har alltid bara ett öga öppet också när detta händer. Det är intressant eftersom det sägs att själen kommer in genom ögat när den varit iväg på en resa. Detta fenomen tas ofta upp i spirituella diskussioner bär man talar om astral resor och out of body experience, även fast det finns en vetenskaplig förklaring till det.

[lillalollo]
2015-04-10 14:23
#18

Sömnparalysering är det många som upplevt men viktigt också att förklara hypnagogiska hallusinationer som också är vanligt fenomen och hör ihop med sömnparalysering.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypnagog_hallucination

fredrikh
2015-04-11 11:00
#19

Jag har upplevt sömnparalys några gånger, första gången var jag totalt livrädd eftersom jag inte hade någon aning om vad som hände, hade aldrig hört talas om sömnparalys. Det var ingen i mitt rum men allt jag kunde göra var att hålla ögonen öppna men resten av kroppen var helt förlamad. Nästa gång det hände så visste jag vad det var och att det skulle försvinna så jag väntade bara ut det, det var inte läskigt och ingen mardrömsliknande varelse var i rummet. Jag vet dock att det är vanligt.

Magi-cat
2015-04-11 11:02
#20

#19 Det är alltid skönt att veta vad det är. 🙂 Och att man inte är ensam om det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
MissClue
2015-04-12 00:27
#21

Men om man kan röra sig under tiden, är det fortfarande sömnparalys? drar det snabbt men vaknade av att någon tog mig på ryggen, bad den sluta men då frågade en främmande röst om jag inte tyckte om det. Fick kalla kårar då jag inte kände igen rösten och vänder mig om, vid sängen står en skepnad, kan bara urskilja huvud och axlar. Jag kryper upp i hörnet och försöker i panik skrika på mina föräldrar men det kommer knappt ut ngt ljud. Mycket stämmer ju in på sömnparalys men jag har alltid undrat varför jag kunde röra mig isåfall. har upplevt andra saker i "sömnen" som jag inte kan förstå mig på fast jag läst en del om sömnparalyser m.m. jag begriper inte vad som händer. jag har "vaknat" och sett mitt ex skifta ansikten t.ex alltid till kvinnor som jag träffat eller inte alls känner igen. sen har jag trott att jag vaknat, gått upp ur sängen, gjort det man brukar göra och så sugs man tillbaka till kroppen som då ligger i sängen. jag har tidigare skrivit om detta mer utförligt men antingen får jag ingen respons eller så stoppar tråden efter det. jag känner mig så jäkla knäpp och ensam just i denna delen av mitt liv så jag vet inte vart jag annars kan vända mig för att få svar

I love not man the less, but Nature more…

Magi-cat
2015-04-12 21:37
#22

#21 Läs om hypnagoga tillstånd som kan uppträda tillsammans med sömnparalys eller för sig. Kanske något som stämmer för dig?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypnagog_hallucination


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MissClue
2015-04-12 23:01
#23

#22 Tack för länken, det stämde in på en annan period då jag var i obalans, vaknade nästan varje natt och kände närvaro eller iakttagen, sov med lampan tänd tills jag hade repat mig mentalt, då försvann det. Kom tack vare dig in på en annan länk om klardrömmar och där stämde lite mer in fast inte så att alla bitar föll på plats. fortsätt gärna tipsa mig om du eller ngn annan ramlar in på ngt.

I love not man the less, but Nature more…

Magi-cat
2015-04-13 07:01
#24

#23 Det var roligt att du fick någon nytta av det! 🙂 

Det finns säkert mer också, hoppas du får någon rätsida på upplevelsen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-07-11 08:48
#25

Enligt den här lilla videon (Facebook) är det över 7 % som upplevt sömnparalys. I vissa grupper kan det vara så många som över 30 %, t.ex. om man lider av ångest och stress.

https://www.facebook.com/ScienceNaturePage/videos/2095879900544257/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2020-08-14 01:44
#26

Gammal tråd men alltid aktuell.

En sömnparalys varar aldrig mer än två minuter.

När man befinner sig i REM-sömnen så är kroppen förlamad och man kan inte röra sig (så klart). Anledningen till att man blir förlamad beror på att man inte skall kunna skada sig själv.

Magi-cat
2020-08-14 08:09
#27

#26 Hur länge den varar är nog svårt att säga. Jag antar att det känns som en evighet när man upplever något så pass skrämmande. Men jag har sett uppgifter på allt ifrån några sekunder till 10 min. (Antar att det är svårt att mäta under kontrollerade former.)

Bra länk, läskiga bilder:

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/05/26/nagon-finns-i-ditt-rum-och-du-kan-inte-rora-dig-somnparalys-kan-vara-som-en


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[VSK]
2020-08-14 08:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#27

Är så det är sagt iaf. Max två minuter. Möjligt de kanske ändrat tiden nu, det har jag ingen koll på. 

En dröm där man gör allt och lite till och som känns som en timma kan ske på några sekunder.

Gällande REM och förlamning så har kroppen många försvarsmekanismer. Tex om man rullar av en säng så när trycket på känselcellerna släpper så skall kroppen vakna bums. Är därför det så sällan sker allvarliga olyckor från de som rullat av sängen i sömnen.

Låg på sömnlab en vecka för utredning och så här kan ett av bladen se ut.

Magi-cat
2020-08-14 09:12
#29

#28 Intressant med sömnlabs-analys! Fick du någon sömnparalys under tiden du var där?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2020-08-14 09:24
#30

#29

Det här är några år sen jag va där och jag va där pga mina smärtor. Vi hade samtal varje morgon veckan ut samt sista dagen ett längre samtal. Mina sömnproblem beror på smärtor och helt ärligt så minns jag inte vad alla vågor heter och vilka vågor som mäter vad, men gällande REM så hade jag bra kvalitet när jag väl hade REM men alldeles för kort tid. REM-sömnen är ungefär vad en batteriladdare gör för batterier.

REM mäts genom att mäta musklerna som fladdrar ögonen.

Jag har expertutlåtande samt två nätters analyser i ett kuvert nånstans och ids inte leta rätt på det nu. Denna bilden hade jag i datorn. Normalt sett så får man inga såna här grafer som patient men de gjorde ett undantag för mig.

Hjärnan är komplex och jag kan säga att jag kollade på en film när apparaturen sa att jag sov. Idag kanske tekniken är förbättrad samt kunskapen om hur hjärnan funkar är betydligt bättre. Denna läkare jag hade tillhörde den absoluta eliten i landet. 

Då vid denna tiden fanns det bara två ställen i Sverige som kunde ha patienter en vecka och det va Uppsala och Tranås (om minnet inte sviker mig gällande Tranås).

För att kunna svara på din fråga så måste jag läsa sammanfattningen.

Niklas
2020-08-14 14:14
#31

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[VSK]
2020-08-14 16:48
#32

#31

Nä men allt utgår ifrån ett snitt. Alla människor är inte 100% lika. 

Är lite som alla kan inte köra bil i sömnen.

Niklas
2020-08-17 09:07
#33

Absolut.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: