Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 698 ggr
lofgal
2015-01-16 06:01

Var det bara en dröm?

Alldeles nyss så hände det mig en konstig och läskig grej. Jag sov på soffan inatt för att min sambo snarkade, han började jobba kl 6 så när han gick så vaknade jag till men sen somnade jag om. I min "dröm" så känner jag en hand som läggs på mitt huvud/kind. Jag vaknar men kan inte röra mig. Känns som att jag är helt fast och hur mycket jag än försöker så jag jag inte röra mig. Så här känns det i kanske 20 sekunder och under tiden så känner jag fortfarande handen på mig och mina ögon är helt öppna. När jag verkligen kvicknar till så känner jag verkligen hur handen har varit på mig. Jag är så jävla skärrad men ändå känner jag nån stans att det var en snäll hand. Men nu blir jag osäker på om det va en dröm eller om det verkligen hände. Vad var det jag upplevde egentligen? Någon som kan hjälpa mig tyda detta? Det ska även tilläggas att på samma soffa har min sambo upplevt liknande händelse…

Annons:
[Sabina]
2015-01-16 06:08
#1

Så jobbigt för dig.😕 
Det var en sömnparalys du råkade ut för. De kan vara otäcka, särskilt om man inte vet vad som händer med en men jag tror det händer de flesta av oss någongång i livet.

molam
2015-01-16 07:13
#2

Jo det låter som en sömn paralys, jag har själv råkat ut för det när jag sovit hos min moster, Det är rätt så obehagligt.

Dock vet jag inte vd det är som orsakar en sömnparalys

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Magi-cat
2015-01-16 07:16
#3

Finns många trådar här på ÖN där Sömnparalys behandlas. Kolla med sökfunktionen. 😎

Här lite i korthet om detta ofarliga, ganska vanliga och helt ofarliga fenomen:

Det finns något som heter Sömnparalys som inträffar i övergången mellan sömn och vakenhet. Det är ett tillstånd som uppkommer som ett resultat dels av sömnreglerande hormoner som utsöndras helt normalt och det faktum att musklerna när man sover är försatta ur spel, så att man inte ska gå ur sängen när man sover och drömmer.

Ibland blir det lite osynk mellan de här funktionerna, så man är vaken, drömmer och är paralyserad på samma gång. Det känns skrämmande, men är helt ofarligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: