Annons:
Etikettupplevelser
Läst 731 ggr
Ejguld
2015-01-13 17:07

Hör mina fotsteg, innan jag kommer

Hej! Jag är ny här. Hoppas jag lägger inlägget rätt :) Min mamma har sagt sedan jag var liten att hon hör mina fotsteg komma hem från skolan innan jag i själva verket kommer hem. Så hon visste ofta att jag var på väg hem. Det var ofta så som barn, men inte varje gång. Nu skulle jag besöka henne igår och hon hörde mina steg och sa till sitt barnbarn att jag kommer nu. Sedan går hon till ytterdörren samtidigt som jag just kommer in i trapphuset. "Vet du, du har någon som går före dig" säger hon. Vilket fick mig att tänka på att hon sagt samma ibland under barndomen. Någon som hört talas om något liknande?

Annons:
Magi-cat
2015-01-13 19:21
#1

Ja, det är allmänt känt i folktron. Det kallas olika saker på olika håll i landet. "Rådaren" har jag hört. Det är att man "hör" någon som kommer en stund innan, eller att man känner på sig att en viss person kommer. Väldigt vanligt, tror jag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-01-15 18:07
#2

Att varsla för sig har jag hört det kallas. Jag känner två personer som gör det. De gör det inte medvetet, och en av dem är dessutom skeptiker 😂men till och med han erkände att det var fler än jag som hörde hans steg fem minuter innan han själv kom. Hans mamma, till exempel! När hon hör hans steg sätter hon på kaffe och plockar fram fika 👍

Magi-cat
2015-01-15 18:14
#3

Det lustiga är att det händer mig också ibland, att jag hör bilen en stund innan maken kommer hem. Det finns ingen möjlighet att jag skulle ha så bra hörsel att jag skulle höra den på långt håll i förväg. Ändå "hör" jag den. Vad är det som reagerar i  huvudet?

När jag var barn hade vi en katt som satte sig vid dörren en stund innan husse kom hem, även om det inte var vid samma tid varje dag.

Min mormor visste alltid när det var någon på ingående och plockade fram fika. Ganska praktiskt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2015-01-16 06:09
#4

Här kallas det "att gå i förväg" och det ska visst hända för vissa om dom är riktigt trött. Min man ska visst göra det hos vissa brukare, det är också så som vi fått reda på vad det kallas.

l'm back

Upp till toppen
Annons: