Annons:
Etiketterdrömmardrömtolkningar
Läst 1648 ggr
Röran
2014-12-15 22:38

Dröm med intensiva rysningar

Hej!
Jag skulle behöva hjälp att tolka en dröm som jag hade för ett par år sedan, men som jag inte har kunnat släppa. Den var så sjukt intensiv och obehaglig att jag har varit rädd att drömma något liknande igen.  Har skrivit samma inlägg på Drömmar iFokus, men provar här också.

Jag hade flyttat till en ny lägenhet (i drömmen) och skulle sova där för första gången. Det var min lägenhet men den hade lika gärna kunnat vara någon annans. Rummet jag befann mig i var väldigt avlångt, mörkt och jag kände inte igen några saker alls.
När jag låg i sängen så kände jag plötsligt en våg av rysningar som for genom min kropp, från tå till topp. Min första tanke var "Nej inte nu! Inte min första natt här, jag kan ju inte flytta igen!" Det kändes som att jag visste att lägenheten var hemsökt och att det var ett väldigt dåligt Tecken att detta hände redan första natten. Vågorna av rysningar återkom med några sekunders mellanrum och blev mer och mer intensiva för varje gång. Jag var rädd och panikslagen, vågade knappt röra på mig. Tillslut blev vågorna  så pass kraftiga att de tryckte ner mig mot sängen, så jag varken kunde andas eller ta mig upp. Lite samma känsla som när riktigt kraftiga vågor trycker ner en under vattenytan.
Jag var medveten om att det var en dröm och vaknade (i drömmen) men insåg snart att jag fortfarande drömde då rysningarna fortsatte.

Jag vaknade  sedan (på riktigt) av att min katt drog sin tass längsmed min rygg, vilket jag kände i drömmen också.

Det sjukaste är nog att rysningarna kändes så fruktansvärt verkliga. Jag kunde aktivt verkligen känna dom i drömmen. Gång på gång.

(Bör nämna att jag har epilepsi, så jag tänkte först att det kanske kunde vara relaterat till det på något sätt. Men jag är ytterst osäker på det..)

Någon som känner igen detta?

Annons:
Magi-cat
2014-12-16 07:20
#1

Hej Röran! Det finns många trådar och många som haft liknande upplevelser i drömmarna när man håller på att vakna eller somna. Det där att vara som paralyserad, känna rysningar, vara halvt medveten är typiska drag och stämmer med frisättning av DMT som man har alldeles naturligt ibland. 
Läs gärna om sömnparalys och andra trådar här!

Helt ofarligt tillstånd, men kan förstås var otäckt medan det pågår. 

Du nämner epilepsi och undrar om det är relaterat. Undrar om din läkare vet eller kan svara på det?

Om själva drömmen kan tolkas så kan det vara att du stått inför förändringar (=ny lägenhet), du känner inte igen något och det kan kännas osäkert.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: