Annons:
Etikettmeditation
Läst 2977 ggr
Fjäril
12/2/14, 8:59 PM

Vad är det bästa för (dig) med att meditera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Meditation

Jag har blivit slarvig med det där, att meditera. Ett tag mediterade jag nästan varje dag och då menar jag inte att jag brukar sitta i någon budda-ställning, med händerna ihop som ett ljus, utan jag kunde ligga platt fall i soffan eller vart som helst, egentligen. Ja det är väl så det "ska" gå till. Men det var så jag såg det framför mig innan jag själv började meditera, jag såg någon tokig person sitta i en buddaposition 😃

Jag gjorde faktiskt egna inspelningar ett tag. Då blev de som jag ville ha det. Och allt handlade om att slappna av. 

Att inte kunna sova är inte något av mina problem, snarare tvärtom. Jag har varit supertrött men det beror väl på att jag har tusen saker runt mig. Och vad vore inte bäst då, att bara låta tankarna vara någon annanstans?

Efter en 15minuters Meditation, där alla "hmm, vad ska jag laga till middag imon eller vilka byxor passar till den där tröjan-tankar lagts åt sidan ett tag, kunde jag känna mig mer tillfreds. 

Jag känner mig mindre irriterad, har mer tålamod och är faktiskt inte lika sugen på godis om jag mediterar. 

Hmm, vad är klockan? Godiset står i skåpet. Ska jag meditera istället 😎🙂

(bild från fotolia.com/Magi-cat/2020-03-25)

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
pirri17
12/7/14, 9:01 PM
#1

Jag kunde också ligga platt i soffan och meditera och såg en liten dvärg figur i rummet!

Brunett

Tarotstollan
12/7/14, 9:48 PM
#2

 Tyvärr upptäckte jag inget direkt positivt med att meditera medan jag höll på, jag blev bara trött!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

pirri17
12/8/14, 6:49 AM
#3

Man är olika när det handlar om Meditation och det är intressant att bli mindre sötsugen eller trött e.t.c.

Brunett

Magi-cat
12/8/14, 7:52 AM
#4

Meditation har en lång rad dokumenterade och positiva effekter.

När vi mediterar ändras hjärnvågorna till ett annat frekvensband, andningen blir lugnare och jämnare, hjärtfrekvensvariationen blir mer harmonisk. 

Att meditera (t.ex. mindfulness som verkar passa bra för de flesta av oss) blir ett bra sätt att stå pall för vardagen och vara förankrad i sig själv med lugn, även om det stormar.

Det finns mycket att läsa. För mig har Åsa Nilsonne, "Mindfulness i hjärnan" varit bra eftersom den förklarar vad som faktiskt händer i hjärnan vid mindfulnessutövning.

Några få länkar, det finns många: 🙂

http://neuroconscience.com/2013/02/12/active-controlled-brief-body-scan-meditation-improves-interoceptive-signal-discrimination/

http://earthsky.org/human-world/this-is-your-brain-on-meditation


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/25/19, 7:49 AM
#5

Meditation, hårdträning för hjärnan:

Katarina Gospic är en svensk hjärnforskare som jag tycker skriver väldigt lättillgängligt om otroligt intressanta ämnen!

I "Välj rätt - en guide till bra beslut" tar hon upp Meditation som en typ av känsloreglering och hjärnträning. Meditationen, säger hon, tränar oss i konsten att leva i nuet och lyssna till kroppen och att bli mer medvetna om tankar och känslor och om medvetandet självt.

Ja, Meditation är som en hårdträning av hjärnan…

En av de bästa sakerna med Meditation är att resultaten inte låter vänta på sig! Redan efter praktik i 20 minuter om dagen i tre dagar minskar "negativa känslor, trötthet och hjärtfrekvens" som Tecken på minskad stress och bättre mående!

Människor som mediterat länge och mycket reagerar annorlunda på emotionell information än de som inte mediterar. De aktiverar andra delar av hjärnan och de får inte lika stort stresspåslag. De dömer inte heller lika mycket, utan observerar. 

Meditation hjälper en också att klara orättvisor bättre eftersom man använder andra hjärnområden. Hjärnorna förhåller sig mer rationellt och man visar mer medkänsla mot sina medmänniskor.

källa: Gospic, Katarina: "Välj rätt - en guide till bra beslut"

Meditation borde bli en del av vardagen, med alla dessa positiva effekter…Vem vill inte kunna använda hjärnan bättre? Många tar sig tid att träna kroppen, och det är bra för hjärnan också. Men det är tydligt att hjärnan och det sociala samspelet och allt som där tillhör mår bra av stillheten, meditationen.

https://hjarnan.ifokus.se/discussions/570dd973ce12c435ad0028f7-hjarnan-och-meditation


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sparven88
3/25/19, 10:44 AM
#6

Jag var och träffade ett medium för längesen som höll i någon sorts Meditation för en grupp människor, där vi skulle kunna "träffa" de på andra sidan. Jag var ungefär 16 år då, och visste inte så mycket om det övernaturliga, mer än det jag varit med om på hemmaplan. Ett par månader tidigare hade min bror valt att avsluta sitt liv, och när den här kvinnan som höll i meditationen började prata, så gick jag in 100% och bara lyssnade på hennes röst. Trots att det är 14 år sedan, kommer jag så väl ihåg upplevelsen. Vi skulle föreställa oss en strand, i solljuset. Hon ledde mig djupare och djupare in i, ja.. vad egentligen? Till slut såg jag honom, min bror. Mitt hjärta slog så löjligt fort, jag har aldrig kännt någon liknande sen dess. I efterhand tror jag att det var hans dödsångest jag kände. Jag hörde mobiltelefoner, kanske symboliserade de alla våra samtal vi ringde till honom då han var försvunnen? Min mamma som var med, berättade sen för mig att hon inte hade kunnat koncentrera sig, utan satt och tittade på mig. Helt plötsligt hade jag börjat gråta, och hon sa flera gånger att jag bara suttit rätt upp och ner och blundat och varit helt borta. Trots att vi var i en lokal precis bredvid tågstationen, hörde jag inte ett enda tåg som körde förbi, jag hörde inget mer än mediumets röst. Och när hon sen tog mig tillbaka var jag helt gråtfärdig och chockad. Och rädd för vad jag upplevt. Jag har sen den dagen aldrig vågat meditera igen. Mediumet sa att jag var "öppen", hade bra healinghänder. Sen hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte; men min upplevelse kan ingen ta ifrån mig. Den var skrämmande samtidigt som den var häftig.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
3/25/20, 6:06 PM
#8

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
3/26/20, 12:52 AM
#9

De två första länkarna fungerar inte längre.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Dioramabyggare
3/27/20, 2:10 AM
#10

#5:6 👍

Upp till toppen
Annons: