Annons:
Etikettmeditation
Läst 3405 ggr
Tarotstollan
2014-11-18 20:19

Husmeditationen.

Är det någon som vet hur den hus Meditation som Lena Ranehag använder inne på "En natt på slottet" fungerar i praktiken? Jag skulle gärna vilja testa den men vill veta hur hela meditationen fungerar först.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
powerofthebass
2014-11-18 20:24
#1

Vill åsså veta

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

H-lena
2014-11-18 20:26
#2

Jag såg det också och funderade också på det! Jag tror bara att man slappnar av, föreställer sig att man går emot sitt lilla hus och bara låter tanken vandra och se vad man får fram helt enkelt. Det är inget att vara rädd för, man får ju tolka det precis som man vill. Jag tyckte det var lite luddigt själva betydelsen av huset. Om det var en själv eller ens liv? Kanske lite både och.


Sjöstjärna
2014-11-18 20:36
#3

Det är en vanlig psykologisk övning att huset får representera det egna jaget. Det finns olika varianter på vägledningen in i huset och det spelar inte så stor roll utan det viktiga är att klienten kan följa den och hittar in i sitt eget hus. Om man vägleder någon annan in i huset kan det vara bra att veta att många blir förfärade när huset är tomt för de hade räknat med att hitta sin familj där, men huset representerar alltså inte hemmet utan det egna jaget så det är naturligt att det är tomt på människor.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

pirri17
2014-11-18 20:48
#4

Mitt jag-egna jaget när jag drömde ett vitt hus och sen en annan dröm vita fina rum i mörkret med vita mönstrade pelare i två andra rum och ett rum utan vit pelare!

Brunett

Fjäril
2014-11-18 22:40
#5

Jag säger som Sjöstjärna, det finns olika varianter men jag kan tänka mig:

Blunda, ta några djupa andetag. Föreställ dig att du går på en stig (eller en äng om du hellre vill det) där du möts av vackra färger, blommor och dofter. Efter en liten stund ser du ett sött,stort, gigantiskt (eller hur nu ditt hus ser ut) framför dig. Vilken färg har det? Hur ser det ut runt omkring?

När du väl är framme vid huset, vilken färg har dörren? Hur ser den ut? Gå sedan in i ditt inre (hus) och kika runt. Hur ser det ut och hur vill du ha det? Är det dags att möblera om eller helt enkelt göra sig av med saker?

Kom ihåg att det är "viktigt" att gå ut ur huset och stigen tillbaka, för att sedan öppna ögonen.

Sajtvärd på Övernaturligt

Tarotstollan
2014-11-19 02:28
#6

Tack för era svar, det låter intressant men jag undrar om det finns nedskrivet någonstans och kanske förklaringar på saker som man ser i meditationen. 

Annars blir det lätt att jag börjar dagdrömma och fantisera om något hus som jag skulle vilja ha och det är ju inte fråga om att dagdrömma utan att meditera, antar jag?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Fjäril
2014-11-19 10:01
#7

#6, Att dagdrömma är som att meditera. Man "försvinner" bort för en stund och låter tankarna flöda :) Testa att nå ditt inre rum på det sätt jag skrev. Dina fantasier är ju just som det ser ut. Bara av att tänka på mitt inre rum så ser jag vita möbler. Sen att det är för att jag tycker om vitt spelar ingen roll utan det är det jag möts av. Huvudsaken är att man släpper annat runt omkring.

Sajtvärd på Övernaturligt

Sjöstjärna
2014-11-19 10:53
#8

Det kan göras som en Meditation också men när man använder det inom psykologin så är det inte en Meditation utan bara en guidad visualisering.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Upp till toppen
Annons: