Annons:
Etikettoförklaradefenomen
Läst 1370 ggr
Medaljjägaren
2014-11-11 16:37

Vad händer när man dör?

(kändes som rätt kategori, annars får väl någon ändra då?) Jo, en sak jag har funderat över ganska mycket och antagligen är jag inte ensam, men jag har nog lagt en del tid på att fundera över meningen med livet. Kanske är meningen med livet att man ska fundera över meningen med livet? Men i alla fall så har jag väl tänk som så att man ska göra något kul av livet eftersom att vi inte finns på jorden så länge och vi kan ju inte bara försvinna upp i tomma intet heller? Vet nån vad som händer när vi dör? Och vad är perfekta grejen att ägna livet åt?

YEY, INSIDER!

Annons:
Medaljjägaren
2014-11-11 16:38
#1

Och vill bara tillägga att jag chansar på att detta är rätt sajt också.

YEY, INSIDER!

Stephanie
2014-11-11 16:42
#2

Den frågan har jag funderat mycket över den senaste tiden… Ofta känns det som om livet bara är en prövning för att se hur länge jag orkar stå ut… Vad som skulle hända sedan då, det vet jag inte.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Medaljjägaren
2014-11-11 16:50
#3

Jag tror ju att man kommer någon annanstans, det tror jag. Hittade nått som inte alls behöver vara sant: https://www.flashback.org/t2250920 Men mycket väl skulle kunna vara det :-)

YEY, INSIDER!

tarantass
2014-11-11 17:03
#4

http://runeberg.org/gfskrifter/4/0175.html

Nej, inte för att trolla. Hur vi än spekulerar vet vi inte. 

Och de flesta av oss kommer nog också alltid att respektera andras tankar och erfarenheter olika mycket efter det enda kriteriet hur väl eller illa de stämmer med ens egna. Så det är ju en fälla man kan se upp med om man vill.

Fast intressant Flashback-tråd.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Aleya
2014-11-11 17:26
#5

Som jag sagt tidigare och säger igen. Ingen vet, för ingen har kommit tillbaka för att berätta. Därför ska man leva livet som man har nu. Var en jude som sa det till mig. Och måste säga att jag håller med.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tant Grön
2014-11-11 17:47
#6

#3 Gillar det här från din länk: "Ett annat sekundärt logiskt bevis för medvetandets eviga existens är att icke-existens kan inte existera. "🙂

Annons:
Medaljjägaren
2014-11-11 18:12
#7

#6 :-)

YEY, INSIDER!

tarantass
2014-11-11 18:14
#8

#6

Jo, det var dråpligt. (… eller kanske ett primärt indicium för det mänskliga medvetandets begränsning?)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Medaljjägaren
2014-11-11 18:14
#9

Jo, kom att tänka på att det stod i Illustrerad vetenskap att döda tänker ett "bra" tag efter att de dör. Ganska intressant. http://illvet.se/manniskan/kroppen/dod-de-doda-fortsatter-att-tanka

YEY, INSIDER!

tarantass
2014-11-11 18:19
#10

#9: men om det bara är det är det trots allt inte mer än en sista rest av liv innan organismen stänger. Vissa celler klarar sig ett tag till utan att hjärtat pumpar blod till dem. Läskigt nog, om man till exempel kan vara rädd för döden, fången i sin kropp och veta att "nu har jag dött". 

Men intressantare det som kallas "nära-döden-upplevelser" och som har avhandlats ibland här och på Oförklarliga fenomen iFokus.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Medaljjägaren
2014-11-11 18:22
#11

Ja, tänk så hemskt :-)

YEY, INSIDER!

Tant Grön
2014-11-11 20:10
#12

Jag tror i alla fall på en fortsatt existens. Har haft en del UKU:er och passerat genom tunneln mot ljuset. Så tror jag det blir när vi dör, men kan såklart inte bevisa något.

Magi-cat
2014-11-11 21:52
#13

#10 För ett hemskt ögonblick läst jag "Oförargliga Fenomen" 😃. (Nåja, det kunde nog varit ännu värre.)

Det intressanta är att man noterade ökad aktivitet, en arousal i hjärnaktiviteten i dödsögonblicket och sekunderna (en halv minut efter). Patienter som klarat sig igenom tunneln och kunnat vända åter rapporterar, oftast ganska samstämmigt, inte om ett skrämmande ögonblick av frånvaro utan ett underbart ögonblick av total kärlek och närvaro.

Kanske ligger det något i vad den svenske Nobelpristagaren Arvid Carlsson formulerar så vackert:

""Han spekulerar över att vi kanske kan uppleva något som inte har någon tidsaspekt alls, ett tillstånd i den kollapsande hjärnan helt frikopplat från upplevelsen av tid.

– Och vad är det? Det är ju evigheten. Eller hur? Det kan ju vara så att medan vi är på väg ut, så att säga, just då upplever vi en evighet. Och då upplever vi ju det i evighet, säger Arvid Carlsson."" #18

 http://fof.se/tidning/2011/7/dodsogonblicket-i-hjarnan


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tarantass
2014-11-11 22:31
#14

#13: aha, jag skrev fel. Oförklarade Fenomen iFokus. Var väl inte riktigt fokuserad…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

pirri17
2014-11-12 05:17
#15

Min mamma hade hjärtinfarkt 2 gånger och hon flög i ljuset över berg och dal! Och hon överlevde!

Brunett

viel
2014-11-12 10:39
#16

Livet är en chans för själen att uppleva separation. Vi går från att vara en del av allt, till att uppleva livet som enskilda individer.

Våra själar utvecklas när vi inser att vi faktiskt är en del av allting, och att separationen vi upplever endast är en illusion. En illusion vi kan lära oss av.

Vi kan ha olika meningar med våra liv. Det går att ta reda på specifikt vilket mål din själ hade med ditt liv, dina inre guider vet. Min mening till exempel, är att hjälpa till att balansera polariteten i universum.

Mysan_
2014-11-13 05:36
#17

Här står det om några som fått NDU (nära döden upplevelse) http://www.familjeliv.se/forum/thread/72169334-hur-kanns-det-att-douppleva-doden

Upp till toppen
Annons: