Annons:
Etiketterdrömmardrömtolkningar
Läst 650 ggr
Huygens
10/31/14, 2:38 PM

"Verklighetsfluktuationer" - Klardrömmar

Jag har en fråga till er som ofta har klardrömmar (eng. lucid dreams).

Unde en klardröm (och även under vanlig dröm) kan omgivningen ändra sej, ibland ändrar sej omgivningen i stort sett hela tiden. Möbler ändrar karaktär, dörrar tillkommer på väggarna. Växter ändrar utseende, blommor tillkommer eller bladen ändrar form. Personer och saker försvinner ändrar form och färg, etc.

Ibland kallas dessa ändringar för "verklighetsfluktuationer", i synnerhet personer som även upplever UKU brukar kunna berätta om dessa verklighetsfluktuationer. Nu är det kanske inte verkligheten som ändrar sej, utan den drömvärld man upplever, men jag fortsätter använda uttrycket verklighetsfluktuation då det är etablerat.

Till min fråga, har ni lagt märke till på vilket sätt dessa förändringar uppträder?

Har ni någonsin haft plötsliga ändringar, som sker på ett ögonblick, på ett "blipp", eller är dessa förändringar oftast gradvisa?

Jag vet att också gradvisa ändringar kan gå relativt snabbt, men mitt intryck är att för det mesta sker förändringarna som om någon okänd kraft ändrar modellera, dvs det sker sällan (aldrig?) snabba ryck av förändringar av visuella intryck.

Det har fått mej att fundera på vad det är som alls skapar verklighetsfluktuationerna och varför dom uppträder som dom gör i klardrömmar?

Annons:
tarantass
10/31/14, 3:11 PM
#1

Antar att du inte menar sådant man (vet att man) gör själv, med sin vilja? Men en gissning som utgår från den saken kan ju vara att är man ovan vid att klardrömma, eller åtminstone otränad i att manipulera sina klardrömmar, kan det vara ens eget lösgjorda omedvetna som gör okontrollerade rörelser ungefär som spädbarn gör med armar och ben.

(Vilket förstås inte måste utesluta andra förklaringar.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: