Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 801 ggr
[Carpinus]
2014-10-09 08:48

Hur få dem att berätta?

Har hört om "bekantas bekanta" som sedan några år bor i en gammal herrgård som är omtalad på trakten som "spökhus". Själva har de varit skeptiska till "övernaturligheter", men nu har det framskymtat uppgifter om att det förekommer riktigt otäcka fenomen i huset, och att de tilltagit i styrka på sistone. "Problemet" är att de boende är ganska förtegna om händelserna på grund av att de tycker att det är pinsamt att omtalas som spöktroende, och de vill absolut inte förekomma i något TV-program med medium som tassar runt i kåken. De sägs nu vara inne på att sälja fastigheten på grund av olustkänslorna, men är rädda att eventuella spekulanter kan skrämmas bort av ryktena om spökerierna.

Själv skulle jag tycka att det vore intressant att få veta mer om vad som händer, inte minst ur lokalhistoriskt perspektiv. (Med andra ord är jag nyfiken, kort och gott…) Tyvärr känner jag inte personerna själv, utan hört talas om det som sker i förtroende från deras vänner. Någon som har några förslag om hur man hör sig för med de boende i huset utan att vara påträngande - kanske någon som har erfarenhet av liknande blockeringar inom den egna bekantskapskretsen?

Annons:
H-lena
2014-10-09 10:19
#1

Du kan ju säga som det är att du hört av bekanta att huset eventuellt ska säljas och är intresserad av att veta lite mer. Vet inte om det anses för påträngande eller inte, jag själv skulle inte ta illa upp om någon hörde av sig till mig på det sättet, speciellt inte om personen var intresserad av huset.


tarantass
2014-10-09 12:49
#2

Nu är det ju som det är med stigmatiseringen av "spöktro". Så jag har svårt att komma på något bättre än att antingen vinna ägarnas förtroende genom att använda sin personliga charm, seriösa syften och en vidsyn man förhoppningsvis kan vara uppriktig med att man besitter samt löften om anonymisering (vilket kanske rimmar illa med bygdehistoria), eller också söka upp andra som har haft med huset att göra och som är mindre rädda för att träda fram eller åtminstone bli sagesfolk.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2014-10-09 13:04
#3

Och, förstås, på ett naturligt sätt göra sig betrodd genom gemensamma bekanta.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Carpinus]
2014-10-09 14:17
#4

Tack för tänkvärda förslag! Jag har väl två varianter som jag funderar på: det ena är att använda de gemensamma bekanta som mellanhand och be dem  att ställa några frågor från mig som sina egna, och det andra är att låta tiden ha sin gång och avvakta till efter en eventuell försäljning för att se om berättarlusten då kan ha blivit större. Fast jag är förstås öppen för ytterligare råd!

tarantass
2014-10-09 14:24
#5

#4: ja, är det inte läge för bättre låter ju det bra det med. Och kanske det inte är läge för bättre, det vet ju inte jag. Nackdelarna är förstås att man inte kan styra situationen, välja följdfrågor och så vidare, respektive att berättarlusten kanske inte blir större eller att de faller ifrån.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Carpinus]
2014-10-09 14:52
#6

#5 Du har förstås helt rätt angående följdfrågor med mera, men som sagt, i brist på bättre kanske det näst bästa får duga!

Vad jag förstår är det rätt dramatiska händelser, så det vore synd om de  inte blir dokumenterade alls. Vi får se vad det blir av det hela…

Annons:
tarantass
2014-10-09 15:17
#7

Ja, lycka till och hoppas det går vägen! Det händer nog alltför ofta att sådant här försvinner in i det förtigna pinsammas skuggor och på sin höjd blir kvar i otillförlitliga fragment omformade enligt standardföreställningar (vita damen, det inmurade liket och så vidare).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Mount Everest]
2014-10-09 16:32
#8

# 0 Kloka svar och tankar du fått och jag tänker så här en Herrgård har ju funnits bra många år och fler som har bott där genom tiderna och är den dessutom känd kan ju andra ha skrivit om den på nätet och du kanske kan få veta en del via google.En tanke bara men du har säkert redan använt sökmotorer kan jag tro 😉

Lycka Till och hoppas du får tag på  lite information 🙂

[Carpinus]
2014-10-09 23:34
#9

#7 Ja, dessvärre är det så! En av anledningarna till att jag blev lite speciellt intresserad av just de här underligheterna är att jag känner pålitliga personer som  faktiskt hade en ytterst märklig upplevelse på det här stället långt innan de som nu bor där kom dit. I något annat sammanhang har jag hört berättas om hästekipage som hörts springa i allén till gården utan att man sett till varken hästar eller vagn. Platsen som sådan är välkänd för spökerier, men bara hos lokalbefolkningen. Jag är övertygad om att om intresse fanns att hyra ut till övernattning för intresserade så skulle den här platsen bli väl så känd som Borgvattnet.

#8 Det finns inte mycket på nätet, men just idag hittade jag i ett litet hembygdshäfte en del information om några personer som bott där. Redan tidigare hade jag dock fått fram att en av de sedan länge avlidna ägarna själv kom från en av Sveriges mer omtalade spökställen, vilket i och för sig inte behöver betyda något mer i sammanhanget än att det utgör en märklig tillfällighet.

Tyvärr måste jag vara mer kryptisk än vad jag egentligen önskar, men kanske finns det anledning att återkomma med en mer detaljerad berättelse så småningom!

pirri17
2014-10-10 05:18
#10

Man ska inte skämmas för att vara med på spökprogram på tv med medium. Det finns flera olika ställen också från England som dom har visat på tv som jag har sett för 10 års sen på kanal 7!

Brunett

[Carpinus]
2014-10-10 09:27
#11

#10  Kan så vara, men i det här fallet kan man ju bara respektera de inblandades fria vilja. Det behöver ju inte bara vara fråga om "skam", det kan även vara en integritetsfråga. Alla kanske inte trivs med att ha besök av TV-team i hemmet, oavsett motivet för inspelningen…

tarantass
2014-10-10 15:42
#12

#9: det tycks ju ändå finnas en del att teckna ner redan nu så att åtminstone det finns kvar den dag man kan släppa litet på sekretessen. Skulle vara roligt att höra litet mer den dagen.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Carpinus]
2014-10-11 09:56
#13

#12 Ja, i och med att ägarna trots allt tagit upp händelserna i bekantskapskretsen så kommer det kanske att sippra ut mer detaljer. Får jag veta mer lovar jag att dela med mig!

Annons:
[Carpinus]
2014-10-26 15:59
#14

Läser att hus där spöken ingår i hushållet är mer efterfrågade än vanliga triviala kåkar. Kanske gör mina bekantas bekanta fel som förtiger händelserna istället för att tala öppet om dem, om de nu tänker sälja sin herrgård?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19757648.ab

tarantass
2014-10-26 17:12
#15

Ack ja. Kan det bidra till att de pietetsfullt renoverar litet kulturminnen nu när det har blivit rivnings- och urblåsningsvåg på nytt så har det i alla fall fyllt det ändamålet. Kan det avdramatisera och avstigmatisera "det övernaturliga" hos litet fler (utom de oförbätterliga) har det väl fyllt ett till.

Kan gissa att det också kan tydas som en längtan efter litet mer finstämda valörer som är på utdöende och tyvärr måste så vara i den kultur vi har (tills den har kört slut på sig själv och fan vet hur mycket mer).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: