Annons:
Etikettandlighet
Läst 3796 ggr
rox blomman
9/28/14, 9:08 AM

Behöver hjälp, är jag medial ?

Hej jag behöver hjälp känner mig förvirrad och nästintill panikslagen för tillfället. De började när jag var 5-6 år de var första gången jag såg. Vaknade mitt i natten av att en man besökte mig. Jag vågade aldrig berätta för någon för när jag försökte prata med min mor sa hon alltid att jag var galen och att hon alltid förstått att de var fel på mig. Du är galen och hittar på en massa tokigheter. Under min uppväxt såg jag mer men jag teg för jag va ju galen de hade ju mamma sagt och jag ville inte skämma ut henne med mina så kallade på hitt. som vuxen har jag sett känt ibland skrämmer de mig. Sista fem åren har varit jobbiga. Jag ser igenom människor, ser deras sanna jag och historia. Går jag in i en folksamling så ser jag bilder av deras historia. Om de är mycket folk så blir de så mycket att de blir svårt att hantera och nu undviker jag gärna folksamlingar. Att stå i kö på affären är jobbigt och jag får ofta panik ibland kan jag inte ens handla färdigt. Att ta i andra människor gör bilderna starkare , jag undviker gärna att ta folk i händerna. Jag uppfattas som disträ och får dåligt samvete då jag har fullt upp att kontrollera bilder/tankarna så jag glömmer personens namn och har svårt att hänga med. Detta har blivit värre och värre. Snälla kan någon hjälpa mig förstå eller är de så att jag blivit galen. ??? Var till ett medium för spåning för ett antal år sedan och hon tittade på mig och sa: Du har gåvan min vän de du sett är sant och du ska inte tvivla och hon såg min första syn. De du såg då är sant. Snälla finns de fler som känner som jag tacksam för svar

Annons:
[NeferNefer]
9/28/14, 9:18 AM
#1

Jag var likadan när jag växte upp, men som tur var kommer jag från familjer som också har gåvan så det var inget konstigt (fast de andra barnen tyckte förstås att jag var konstig så 9 års mobbing blev det). Jag föreslår att du lär dig att stänga ner. Det är det bästa jag nånsin har fått lära mig. När du är öppen tar du hela tiden in andras energier, och det är mycket jobbigt och tungt.

Vet du vad chakran är? Det är som energihjul i dig. Det finns många men det är främst sju stycken som används. Det är kronchakrat (högst uppe på huvudet, vit eller lila färg), tredje ögat (i mitten av pannan, indigoblå färg), halschakrat (blå färg, tänk dig vicks blå ungefär), hjärtchakrat (hjärtat, grön färg), solar plexus (magen, gul färg), navelchakrat (strax under din navel, orange färg) och rotchakrat (vid basen av ryggraden, röd färg). Du kan läsa mer om de här på nätet om du inte redan känner till dem.

För att stänga ner tänker du dig dessa chakror i tur och ordning med början högst upp. Se dem som vidöppna, vackra blommor, och tänk att blommorna stänger igen sig en efter en till blomknoppar. Se färgerna! Alla stänger sig helt utom den sista, den röda, som har ett litet blomblad halvöppet.

Mycket känsliga personer kan öppna upp sig automatiskt, så du kan behöva stänga ner lite då och då när du märker att du börjar ta in andras energier.

För att öppna upp chakrorna är det bara att göra tvärt om, gå nerifrån och upp och öppna upp blommorna en efter en.

Det finns såklart andra metoder också för att öppna och stänga, men de här är de jag fick lära mig först och jag tycker att de är enkla och går snabbt att göra.

rox blomman
9/28/14, 10:01 AM
#2

Tack för svar. Jag ska genast läsa lite om de du berättar.

rox blomman
9/28/14, 10:11 AM
#3

Läs lite om de du skrivit om och jag ska läsa på mer och försöka stänga av på de viset. Tack för ditt svar de gjorde mig glad att någon annan har varit med om de här och att jag inte är ensam :)

[NeferNefer]
9/28/14, 10:15 AM
#4

Du är inte ensam. Vi är ganska många, men det är jobbigt att prata om det här för det finns vissa som tycker att det är fritt fram att håna oss och ifrågasätta våra upplevelser. Jag brukar känna in ifall personen jag talar med själv är öppen innan jag eventuellt säger något.

Här på Övernaturligt i Fokus finns det många av oss i alla fall (plus några skeptiker som brukar ifrågasätta sånt som folk skriver, men bortse från dem. Du behöver inte förklara eller försvara något för någon alls, såvida du inte själv vill. Kom ihåg det!)

JonasDuregard
9/29/14, 12:07 AM
#5

#0 Jag skulle aldrig säga att någon är "galen", men du verkar brottas med en del psykologiska problem , till exempel de panikkänslor du beskriver.

Förr i tiden kallade man folk galna när de mådde psykiskt dåligt, idag finns det en mycket bättre förståelse för det och det betraktas mer som alla andra former av ohälsa. Att må psykiskt dåligt är inget att skämmas över och ofta kan man få bra vård.

Har du varit i kontakt med psykiatrin?

Om du inte har det tycker jag du ska söka dig dit, speciellt eftersom du säger att det blir värre och värre. Det är viktigt att söka vård i tid för den här sortens problem.

"Var till ett medium för spåning för ett antal år sedan och hon tittade på mig och sa: Du har gåvan min vän de du sett är sant och du ska inte tvivla och hon såg min första syn. De du såg då är sant."

Av vad jag kunnat läsa mig till säger ganska många medium sådana saker till nästan alla 😐. Sedan säljer de dyra kurser för att hjälpa folk utveckla "gåvorna".

tarantass
9/29/14, 12:39 AM
#6

Ser man saker som inte finns är man troligen psykiskt sjuk och kan eller bör försöka med psykvård.

Ser man på "övernaturlig" väg saker som stämmer är man inte psykiskt sjuk, utan känslig och otränad i att skydda sig, och då har inte psykvården något att erbjuda.

Det finns säkert också en gråskala däremellan som den heller inte är så bra på att hantera.

Ser man saker som stämmer, då behöver man hjälp av folk som vet hur man hanterar känslighet (som NeferNefer ovan, och funkar inte den metoden finns det nog flera), inte av folk som kallar den galenskap eller bara är utbildade att hantera psykisk sjukdom.

Sedan är det förstås möjligt att känslighet, som man inte vet hur man ska skydda sig mot, kan slita på en så att det ger en psykiska problem. Som psykvården kanske kan hjälpa en med, åtminstone så länge man är väldigt försiktig med att nämna just sina "övernaturliga" upplevelser.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
tarantass
9/29/14, 12:41 AM
#7

Kanske även det här kan vara till viss hjälp:

http://www.hsperson.se

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
9/29/14, 1:43 AM
#8

#6 "Det finns säkert också en gråskala däremellan som den heller inte är så bra på att hantera."

En äkta förmåga ger till exempel sällan alla rätt för den skull; förnimmelserna kan vara vaga på olika sätt och lätta att tolka fel. Det är då inte samma sak som hallucinationer. Man kan också uppfatta mycket på "vanliga" sätt utan att märka hur man uppfattar det – på smådetaljer i folks hållning, lukt och vad vet man. En sådan känslighet och en "övernaturlig" känslighet kan gå in i varandra och vara svåra att skilja åt (om det nu skulle vara viktigt att göra det).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

rox blomman
9/29/14, 6:50 AM
#9

Jonas jag är terapeut och har sökt till psykiatrin och de finns inget av de du skriver om som hittades. Men vad vet jag du kanske är läkare som kan ge svar som inte dom kunde

rox blomman
9/29/14, 7:05 AM
#10

Jonas de medium gjorde var att hon berättade i detalj va min första syn handlade om. Så att hon sa att jag var medial som "dom" enligt dig gör till alla så var hon jävligt duktig eller så befann hon sig i mitt barnrum på 80 talet ? Hur i hela friden kunde hon se de , en människa som jag aldrig träffat förr och som aldrig utan medial förmåga hade kunna listat ut de genom kroppsspråk eller dylikt.

JonasDuregard
9/29/14, 7:35 AM
#11

#8 "[…] åtminstone så länge man är väldigt försiktig med att nämna just sina "övernaturliga" upplevelser."

Menar du att man ska undanhålla information från sin läkare? 🤔

#9 "Men vad vet jag du kanske är läkare som kan ge svar som inte dom kunde"

Jag är inte läkare, och om jag vore det skulle jag inte ställa diagnoser via internetforum.

#10 "Hur i hela friden kunde hon se de , en människa som jag aldrig träffat förr och som aldrig utan medial förmåga hade kunna listat ut de genom kroppsspråk eller dylikt."

Jag har mina gissningar, men det var kanske inte det tråden var tänkt att handla om.

rox blomman
9/29/14, 9:34 AM
#12

Ja Jonas respekterar dina åsikter. Tyvärr så har du mest frågor och inga konkreta svar utan som du skriver gissningar. kommer inte att kommentera dina inlägg längre.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
tarantass
9/29/14, 1:09 PM
#14

Visst kan man hamna hos fel medium eller motsvarande. Tyvärr kan man också hamna hos fel psykiater eller psykolog. Väldigt bra om man kan ta referenser, helst från folk man känner och litar på.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

JonasDuregard
9/29/14, 3:08 PM
#15

#14 "Tyvärr kan man också hamna hos fel psykiater eller psykolog.

Det kan man, men om vi pratar offentligt finansierad vård så finns i alla fall myndigheter att vända sig till om man blir illa behandlad (att man blir lurad på pengar händer nog extremt sällan, men om det händer och det uppdagas kommer den skyldige tveklöst att förlora sitt jobb). Om man anlitar självutnämnda experter finns inte motsvarande skyddsnät. 

Det har gjort att det är mycket ovanligare att man "hamnar fel" i vården än i ande-branschen (eller vad vi ska kalla det), och riskerna är inte jämförbara om du frågar mig.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
J-Artur-K
9/29/14, 9:42 PM
#19

Vill bara lägga till en sak fast blir Of topic .

Är oftast av personer som inte tror på andlighet att det är psykologiska problem som gör man fantiserar eller liknande, ¨

Jag träffa psykolog och olika psykolog läkare under 4 år kanske. 

Jag var ärlig om min tro på det andliga och min förmåga.  (sade inte direkt men berätta mer senare när vi bildat mer förtroende för varandra)

Jag var ärlig direkt när jag tog upp det. Att jag inte sagt något innan för kommer låta som jag är galen är schizofren eller liknande.  Men berätta om det andliga o mina förmågor. (för läkaren psykolog o liknande , (är 4-5 olika)

Alla sade samma sak. Du har inget på pekar mot dålig verklighets uppfattning. Vi kan inte säga du har det för du berättar detta för finns inget som säger att det inte är möjligt. Man kan se klart o tydligt att du har bra verklighets uppfattning och tänker rätt och förstår dina problem. (dom menar att dom gör fel att ändra något när jag inte visat någon Tecken på verklighets uppfattning o det kan stämma det jag säger för finns inga Tecken på motsatsen psykologiskt o det där tog jag upp 2 år efter första besöket. Så dom visste mycket väl om min bakgrund. 

Det som är värt att nämna är att ingen av dom reagera som jag var knäpp eller liknande. Alla tog mitt ord på allvar att det var fullt möjligt. För blanda in egen åsikt o ta bort alla andra Tecken som inte visa dålig verklighets uppfattning o sådant.

Så använder dom deras egna åsikt om dom tror man fantiserar det eller liknande. Om dom inte ser något Tecken på att det kan vara så. (jag fick ju frågor när jag berätta med o inget jag sade var något som dom reagera på som jag gick emot att det jag berätta inte skulle vara sant. Att jag skulle ha dålig verklighets uppfattning.

Flera av dom blev väldigt intresserade av det jag berätta. För dom ansåg att jag förklara så bra o var klar  i huvudet o visa inga Tecken på psykologiskt problem som gjorde att jag själv skapat det jag berätta. Dom kunde fråga något o jag svara o förklara direkt. 

Sedan när vi avsluta det ämnet så sade dom. Att det inte fanns någon Tecken på att jag själv skulle fantisera fram det där o finns inget som säger emot att det inte skulle kunna vara att jag har andlig gåva o har den förmågan att kunna uppfatta det jag nämnt. Psykologin o vetenskap är inte utvecklat att veta allt och är yrkes fel att säga en person är mental sjuk om inget pekar mot att det dom säger är egen psykologiskt skapande av en verklighet och i detta fall finns inga Tecken på det.

Om mer än 1 läkare (4-5 olika inom psykologi vård) säger samma sak (i helheten) ingen säger att det är på grund av psykologiskt problem

Säger ganska mycket tycker jag själv. Att man inte hela tiden kan säga det är på grund av psykologiskt problem (händer inte jämnt men dyker ofta upp. Men kan ju vara det med men är ganska starkt att påpeka det som om det är det) 

Att jag tar upp detta är för det dyker upp ofta tycker jag, Men i det jag tar upp är det inte bara en utan flera som rätt ut sagt. Finns inget vi kan säga som säger att det du upplever är egen fantasi . Enda vi kan säga är att det faktiskt kan vara att du har andlig gåva för visar inga Tecken på psykologiskt sätt att du tar fram en annan verklighet eller inbillar dig. att det du berättar inte stämmer i hur du ser på det.

Ny dag nya möjligheter

tarantass
9/29/14, 9:55 PM
#20

#19, fortsätter OT då eftersom jag ser något att påpeka som kan vara viktigt för någon som läser: du hade väl då en kombination av talets gåva och bra läkare eller läkare du gick bra ihop med. Sedan är det kanske viktigt det du säger att du lät er relation utvecklas under en bra tid innan du tog upp det känsliga ämnet.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Lynxx
9/29/14, 10:00 PM
#21

En tråd med lista på spiritualistiska föreningar i Sverige:

http://spiritualism.ifokus.se/discussions/4f131b6fd3b4fd064f000bf3-spiritualistiska-foreningar-i-sverige?discussions-1

Kolla med ngn av dem om du kan få hjälp att komma till rätta med att hantera de problem du beskriver. Testa - om du inte gillar det du upplever hos dem - är det ju bara att inte gå dit igen.

Återkom gärna med ditt intryck av detta i så fall. 🙂

---

Glöm psyket - du skall ha vääääääldig tur, om du hittar bra hjälp där. En gammal psykolog sa till mig, att de sämsta läkarna blir psykiatriker - sant elr inte? Min erfarenhet av dessa - är att det är svårt att skilja vårdsökande från läkare. Vem som är "knäppast" av dem? Jag har min åsikt - men inget jag tänker uttala här.

Jag har varit hos ngr. psykologer - fyra av fem satt mest & sov medan jag pratade!

Dit kan du vända dig, om du står med repet om halsen - men var beredd på att få vänta ngr månader på att få en tid för besök…

Det fattas massor av personal - medan trycket fr. vårdsökande ökar kraftigt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5975999

---

(sorry att jag forts. med psyk-linjen - ville bara ge min erfarenhet av detta). ☺️

//L

J-Artur-K
9/29/14, 10:38 PM
#22

#20 Jag var ärlig o sade öppet mina åsikter för visste själv att det var sant. Deras åsikt är deras åsikt o påverkar inte det jag säger om det är sant eller inte sant. Jag hade ingen rädsla för deras åsikt o var ärlig. 

Jag bruka kunna vara bra med ord eller talets gåva. (kan inte förneka eller säga jag har det)

En person med talets gåva men har fantasi i verklighet uppfattning är ju tydliga andra Tecken på hur dom är som person med (i min åsikt) tror nog psykologer o läkare skulle märka av det med. 

Sedan tidigare hade jag erkänt för psykolog o läkare att jag missbrukat Droger o gjorde drog tester o sådant då, men erkände senare att ett test borde varit positivt men att jag visste hur man skulle göra för ett test skulle bli negativt. 

Jag var ärlig om att ett test borde varit positivt och var senare jag börja ta upp det andliga för att ta upp det när du hållit på med Droger kanske inte är den bästa kombinationen. Så tog upp det när jag varit drogfri en längre period. 

Man kan vända på det och se att dom kan ju missuppfattat en att det är ändå psykologi o fantasi. Men sedan kan man tänka. En person som har psykiska problem så verklighets uppfattningen inte är bra. 

Troligen inte vet hur man gör för så man utan att det kan ses på testet så är du negativ fast du borde vara positiv. O sedan ett halvår senare berättar du ärligt för läkare att det testet borde varit Positivt (jag förlora på att berätta o förstod det också men jag anser ärlighet är bäst)

En person som inte är klar i huvudet o inte har verklighets uppfattning som är bra. Tror jag aldrig skulle få ett test negativt som borde vara positivt utan mixtra med själva testet. och sedan erkänner hur det är. 

Om du kan o gör det o berättar sanningen. Är du nog ganska klar i skallen för kunna ha styrka att göra det. Annars vill du nog inte ta upp en sådan diskussion.För du vill vara i din egna verklighet o inte se den riktiga verkligheten. (om ni fattar vad jag menar. Men är ju så det psykologiskt sätt fungerar mycket)

Ny dag nya möjligheter

B.in.growth
9/30/14, 8:17 AM
#23

Jätte intressant tråd… Jag har själv haft kontakt med vården i en längre tid och varit sjukskriven för att jag mått dåligt och såvidare.. Ingen har kunnat komma fram till vad ogentila orsaken kan tänkas vara… Å det har varit många lika försök till att må bättre… Men så började jag öppna upp mig för tanken att det jag känner inte är sjukt utan att det finns en tanke med det.. Började meditera och plötsligt blev allt så mycket tydligare… Tankar som kommer visar sig stämma.. Personer jag aldrig mött kan jag veta saker om jag inte borde veta…jag har alltid känt av andras känslor, sett saker om personer som jag avfärdat som inbillning. Såg min svärfar skilja sig flera år innan det hände å då var äktenskapet bra, t.ex. Jag kunde alltid välja ut vinnande trisslott när jag var barn.. Jag har sett andar.. Jag förstår själv inte.. Men på bara några veckor mår jag bättre än på flera år… Och alla tankar bilder känslor kan jag utveckla och använda för att hjälpa andra i denna sits.. Jag har utretts för allt möjligt men inget som gör att någon inom psykiatrin kam se att det finns vetenskaplig eller vad man ska säga grund för att jag skulle vara inbilsk eller skitzofren på något sött.. Hursomhelst känner jag att mår jag bättre nu så kan de ju bara vara positivt.. Å även om många tycker man är konstig och tar avstånd p.g.a. Att man tror på det andliga så kan jag känna att det är för att de själva inte kan känna det jag känner,

tarantass
9/30/14, 12:51 PM
#24

#23: ja, jag undrar hur ofta det är och har varit så att synska och liknande personer till och med avfärdar sig själva som sjuka. Sorgligt. Men bra med er som visar att det går att vända det till något gott till och med i det väldigt materialistiska svenska samhället.

Och ja, visst kan bra seriöst vårdfolk som hinner lära känna patienten och inte är för stressade skilja mellan psykisk sjukdom och friskhet även om man är "övernaturligt" begåvad.

Dock måste man fortfarande vara beredd på att alla inte har tillräcklig distans till en egen materialistisk tro, att psykvården idag är sådan att det sällan finns tillräckligt med tid till patienterna och att psykiatri har blivit en otacksam läkarspecialitet som man kanske inte söker till om man kan välja.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Huygens
10/2/14, 5:28 PM
#25

Kanske hjälper det om man "mediumar-av-sej", dvs fokuserar på något specifik med medial anknytning, använder sin förmåga koncentrerat under en timme. Jag kan inte garantera att detta hjälper, det kan lika gärna göra att mediala egenskaper blir ännu mer uttalade. Men det skadar inte att ha ett tydligt mål, vad man än ägnar sej åt.

H-lena
10/3/14, 7:10 PM
#26

Jag tror det viktigaste är att #0 lär sig stänga av, och jag hoppas att det hjälper. Sen får TS bestämma själv huruvida hon vill utveckla sin förmåga eller inte. Men det är viktigt att försöka få den under kontroll på något sätt så att man inte mår dåligt av den! Sen finns det alltid hjälp att få på något håll. Man behöver inte gå till psykiatrin, man kan gå och prata med någon annan, psykolog eller liknande. Jag hoppas det löser sig för dig! Lycka till! 🙂


bearmeanswolf
10/8/14, 10:12 AM
#27

Många svar du fått här, ser jag. Psykiatri? Nej, det tror jag inte att du behöver. Du har en gåva, och du behöver möta någon som förstår det du går igenom. Det finns fler som har samma förmåga som du. Inte var orolig, bitarna kommer falla på plats.

Annons:
Älvan
10/8/14, 2:01 PM
#28

Det är verkligen vettigt det Jonas säger. Det kan ibland vara frågan om psykisk sjukdom. Det finns strikta kriterier för VAD som är psykisk sjukdom och det är som Arthur så att människor med lite ovanligare verklighetsuppfattning inte alls behöver ha psykisk sjukdom. Vetenskapen går hela tiden framåt även inom dessa områden. Det är bla visat att människor har olika sätt att uppfatta verkligheten exv med att vissa kopplar bokstäver och ord med färger och även smaker ibland. :) Det har ett vetenskapligt namn som jag glömt. Detta är helt accepterat av hela läkarkåren. Jag ser exv auror runt vissa människor och jag är inte psykiskt sjuk. Vi är många som kan uppfatta exv auror och man kommer kanske i framtiden acceptera att även detta är en normalvariant av perception. Dvs vi uppfattar med våra sinnen verkligheten på olika sätt. Jag tycker att om man har eventuella förmågor som påverkar vardagen på ett negativt sätt ska man söka sjukvård pga detta inte pga att man har annorlunda perception eller gåvor som vissa vill kalla det hela. Jag har ett svagare filter mot omvärlden än många andra vilket dränerat mig på energi och orsakat lidande på olika sätt. Det är en bra ide att lära sig mindfullness eller att stänga av sig mot andras energier. Enkelt tips som jag använder är att mentalt sätta en spegel mellan dig och en person med mycket negativ energi med spegelsidan mot personen exv på bussen. Lättnaden kommer på 1 sekund.

tarantass
10/8/14, 2:37 PM
#29

#28: "Det är bla visat att människor har olika sätt att uppfatta verkligheten exv med att vissa kopplar bokstäver och ord med färger och även smaker ibland. :) Det har ett vetenskapligt namn som jag glömt."

Synestesi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Synestesi

http://synestesi.se

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Älvan
10/8/14, 2:59 PM
#30

Tarantass Tack för ordet. :)

JonasDuregard
10/8/14, 7:09 PM
#31

#28 Jag håller med dig om det du skriver om att man ska söka vård när man påverkas negativt.

Jag tror visserligen inte att det du ser är auror, men jag skulle aldrig hänvisa dig till psykiatrin för den sakens skull - av den enkla anledningen att du inte verkar fara illa av det du beskriver på något sätt.

Anledningen till att jag föreslog det för TS var just att hen så tydligt skriver att det är ett stort problem i hennes vardag.

JonasDuregard
10/8/14, 7:14 PM
#32

#24 "ja, jag undrar hur ofta det är och har varit så att synska och liknande personer till och med avfärdar sig själva som sjuka."

Jag vet att det omvända förekommer, att människor sjuka människor som skulle behöva behandling avfärdat det som att det är synska och liknande 😕. 

"[…] psykvården idag är sådan att det sällan finns tillräckligt med tid till patienterna och att psykiatri har blivit en otacksam läkarspecialitet som man kanske inte söker till om man kan välja"

Det håller jag verkligen med om även om, även om jag inte alls håller med om kopplingen du gör till att ha en materialistisk världsbild.

tarantass
10/8/14, 8:20 PM
#33

#32: jag vet också att det omvända förekommer, men nu var det inte det det gällde just här. Det mesta förekommer även i omvända former, jag tycker inte det verkar särskilt konstruktivt att påpeka bara för att.

Det andra du citerar var det roligt (om man kan säga så i det ämnet) att du höll med om, men jag har inte gjort någon koppling mellan det och att ha en materialistisk världsbild.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Evigheten
10/11/14, 8:12 PM
#34

Läste inte igenom alla inlägg, men som jag såg att även andra nämnt så är det helt normalt hos mediala människor. Det låter som att du skulle må bra av att lära dig hitta ''på och av-knappen'', dvs öppna och sluta dina chakran. Jag rekommenderar att meditera samt göra chakrameditation, du kan säkert hitta vägledda chakrameditationer på youtube. Då kan du stänga av när du tycker det blir för mycket eller vill vara ifred och kan på så vis våga utforska mera, att vara medial är en gåva, men jag förstår att de måste vara jobbigt att vara öppen hela tiden. För att stängda av och på kan du också testa att säga för dig själv eller rakt ut, nåt i stil med ''Nu vill jag vara ifred, låt mig vara, jag vill inte se'' och ''Nu är jag mottaglig, nu vill jag se'' (försök att verkligen mena de när du säger de också). Man kan också se de som att man lär sig att öppna och stänga sitt tredje öga.

Du är verkligen inte galen, var inte rädd, medialitet är en fantastisk gåva, lita på de du ser, lycka till!

Annons:
JonasDuregard
10/11/14, 9:01 PM
#35

#34 Är det verkligen helt normalt bland mediala att drabbas av panikkänslor och inte ens orka med enkla vardagssysslor som att gå och handla eller ta någon i handen? 

Jag tycker du avfärdar det hela lite väl lättvindigt. TS skriver ju att det blir värre och värre 😐.

Älvan
10/11/14, 10:11 PM
#36

#35 Jonas jag håller med. Ångest och panikångest som begränsar en människa att fungera i vardagen är inte normalt bl mand mediala eller ickemediala. Om man har sådana problem fungerar konventionell vård. Det är bra att få en bedömning där. Om ingen hjälp kan fås den vägen finns ju mycket man kan göra för sitt välmående på egen hand. Det tycks vara så att mediala personer kan bli mer belastade än andra och då kan ju de hamna i depression osv som andra. Man ska inte lättvindigt vifta bort exv depression som är potentiellt livshotande pga självmordsrisken. Nu vet jag inte alls om det gäller ts, men jag läser alldeles för ofta här på olika sidor bland sk "troende" människor att frågan behandlas alltför lättvindigt. Om man mår psykiskt dåligt ska man INTE försöka utveckla sina förmågor, man ska inte syssla med chackrameditation, olika eneegitekniker osv. Det är när man är i balans man ev kan göra sådant. Jonas; Jag blir glad att se dig i sådana här trådar för det visar din empatiska sida. Trots att du kallar dig tror jag skeptiker och jag skeptisk troende så håller jag här med dig helt.

tarantass
10/11/14, 10:13 PM
#37

#35: om man blir översvämmad av saker man inte "ska kunna" veta och inte vill veta om varenda människa man ser, och inte ens kan råka stöta till folk utan att få en stöt av ännu starkare intryck, och inte har någon flyktväg eller något fredat rum, så kan man få panik, svar ja. Och ju mer det tröttar ut en och nöter ner en desto värre kan det bli. 

Det betyder inte nödvändigtvis att förnimmelserna är "inbillade" eller systematiskt misstolkade. (Det finns för övrigt också folk som får panik av liknande men helt "naturliga" orsaker, lätt blir överstimulerade av för mycket intryck på en gång till exempel i en folkmassa eller ett samtal.)

Som jag skrev i #6: psykiatriska följdproblem av sådant här kanske kan (och kanske ska) hanteras med psykiatri. Men om själva förnimmelserna är mediala (vad sedan än det är), och inte psykotiska, så är det inte psykiatrin som kan hantera den biten. Av uppenbara skäl. 

Och jag har inte sett någon som har sagt att TS ska "utveckla" sin medialitet innan hen har lärt sig stänga av den och i övrigt se till att hen mår bra.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Älvan
10/11/14, 10:42 PM
#38

Tarantass Du säger ju det jag försökte skriva. Jag säger ju att förnimmelserna inte alls behöver vara inbillade. Jag har ju själv sådana förnimmelser. För mig är det naturligt. Det är däremot allt som oftast folk som ger tips om alla möjliga chakrabalanseringar helt utan att ha förstått den personen som ber om hjälps hela problem. Jag hävdar bestämt att man kan orsaka sig själv skada om man är i obalans och exv börjar meditera utan att tidigare gjort det och utan lärare. Vi i västlandet saknar respekt för mångtusenåriga traditioner och använder olika metoder som forcerar andlig utveckling. Det finns många som kan vittna om att det kan gå väldigt fel då. Verklig psykisk sjukdom kan exv bli f

Älvan
10/11/14, 10:43 PM
#39

…..bli följden.

tarantass
10/11/14, 10:55 PM
#40

#38-39: Jag anknöt till inlägg 35, ditt inlägg fanns inte på min skärm förrän jag redan hade postat. Har lagt till hänvisning nu.

Jag håller med dig om att folk gärna ger råd utan att ha satt sig in så mycket som de borde. (Eller så ödmjukt som de borde.) Men i den här tråden har jag bara sett det från "skeptiker"-sidan; i övrigt har folk tipsat om att lära sig stänga av, och det tycker jag verkar som precis vad TS behöver mot sitt grundproblem.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

JonasDuregard
10/11/14, 11:57 PM
#41

#40 "Jag anknöt till inlägg 35"

Hmm. I så fall läser du nog in mer än jag skrev i det inlägget. Vem har pratat om inbillning? 🤔 Varför är det viktigt att påpeka att även andra får panikattacker, gör det saken bättre?

Och det sista stycket om utveckling av medialitet är väl ändå är ett svar på att det omnämns i #36, eller?

"Jag håller med dig om att folk gärna ger råd utan att ha satt sig in så mycket som de borde. (Eller så ödmjukt som de borde.) Men i den här tråden har jag bara sett det från "skeptiker"-sidan; […]"

Men det är ju till exempel flera som direkt eller indirekt har "tipsat" om att inte söka vård trots att TS berättar om ganska allvarliga problem. Det tycker jag är förhastat (för att uttrycka sig milt).

Och du har ju själv "tipsat" om att undanhålla information från läkare (om jag förstod dig rätt, såg inget svar på frågan i #11), det tycker jag är vanskligt. 

Om du bara ser brister hos skeptiker-sidan (det vill säga enbart hos mig) så beror det kanske mer på att du är hemma-blind än på att jag gjort något fel.

Vilket konkret råd tycker du att jag inte borde ha gett?

Annons:
tarantass
10/12/14, 12:25 AM
#42

Ja, den sista meningen lade jag till i efterhand när Älvans inlägg hade kommit upp på skärmen. För den skull tänkte jag inte på att resten av inlägget kunde tolkas som ett svar till henne. Det är sådana förbiseenden man gör ibland, särskilt på kvällen. Nu vill jag (sagt på förekommen anledning) inte ha något tjafs om min trovärdighet på grund av det.

"'Inbillade' eller systematiskt misstolkade" skrev jag. Märk också citationstecknen runt "inbillade". Med det ville jag täcka de tolkningar man kan ha om man är "skeptiker", det vill säga (i praktiken) utesluter att det faktiskt kan vara något "paranormalt". Eller hur jag nu ska uttrycka mig för att det inte ska bli OT-diskussion om det.

Det folk är skeptiska till att söka vård för är såvitt jag förstår den mediala sidan av saken. Man kan tyvärr inte lita på att vården förhåller sig neutral på den punkten, men det är kanske sådant man måste ha varit med om, på ett eller annat sätt, för att fatta. (Vilket är riskabelt av mig att säga, för det kan ju alltid uppfattas som ett slag under bältet – en tolkning som jag undanber mig.) Det finns även annat man inte bör säga till vården innan man har känt de personer man har att göra med på pulsen. "Sveda-, värk- och gnällkärringarna" (eller vad det exakt hette) var på sin tid ett bra exempel; det händer också att folk som är patienter hos psykiatrin vägras somatisk vård, särskilt för mindre vanliga besvär, därför att besvären förutsätts vara psykogena. Det kan bli ödesdigert att hos fel vårdperson spä på den sortens fördomar.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
10/12/14, 1:03 AM
#43

Vad paniken beträffar är det ju skillnad om den har en urskiljbar tänkbar orsak i stunden eller om den kommer ur det blå, "utan anledning" (sett ur stundens perspektiv).

I det förra fallet finns fortfarande en god chans att paniken kan elimineras bara genom att den utlösande situationen undviks eller personen förses med redskap att hantera den. Vilket psykiatrin knappast kan hjälpa till med om orsaken är medial. (Eller vanlig högkänslighet heller för den delen.) Överlastning av intima intryck är en rätt tänkbar orsak.

Däremot kan psykiatrin kanske hjälpa till med följdproblem som kvarstår efter detta. Kanske också, i svåra fall, med att få personen i sådant skick att hen alls blir mottaglig för hjälp.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: