Annons:
Etikettandlighet
Läst 2655 ggr
[TooLoover]
2014-09-14 19:39

Anden i glaset

Hej..

Jag vill råd fråga lite här innan jag gör massa dumheter… Tänkte göra Anden i glaset, men hur gör man och kan det vara farligt, har hört att andrana kan komma ut…

Annons:
allhealing
2014-09-14 19:43
#1

klicka på söklänken ovanför trådstarten och skriv "anden i glaset" så kommer du få ett gäng trådar på såväl ÖN som andra iFokus forum.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

H-lena
2014-09-14 19:43
#2

Ja det kan vara farligt, det bästa är att inte göra det alls. Du kan få massa problem med andar som du inte hade innan, du kan till och med bli sjuk. Det är inte bra alls. Så låt bli är du snäll!


[TooLoover]
2014-09-14 19:45
#3

#2 Tack för ditt svar, ska verkligen inte göra det då!

H-lena
2014-09-14 19:49
#4

Vad bra att du beslutat dig för det! Du kan ju läsa lite om det i artiklarna så skulle du nog dra samma slutsats själv. För man utsätter sig för stor risk genom att utföra Anden i glaset!


Sommarek
2014-09-14 19:52
#5

Jag tror att farligheten i det är överdriven, men man ska, som alltid, behandla det med respekt. Nu är jag wiccan, så vi drar alltid en cirkel, ber om beskydd och befaller allt annat att hålla sig borta. Och så använder vi Psychic Circle, som är ett slags anden-i-glaset-bräde men lite mer färgglatt och mindre läskigt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

H-lena
2014-09-14 20:37
#6

Det som är de farliga med Anden i glaset är när okunniga utför den och inte vet hur man avslutar etc. Okunskapen helt enkelt. Gör man som du och är lummigt minskar ju det här med att det är farligt.


Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Sommarek
2014-09-15 11:41
#9

#6 Fast i princip allt, från att köra bil till att dricka ett glas vatten, är ju farligt om inte man använder huvudet.  ;)

"Lummigt?"

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
H-lena
2014-09-15 12:49
#11

#9 Ursäkta jag menade kunnig men det blev lummig! Skrev på mobilen, hehe. Jag tror att du har mer kunskap inom ämnet än vad hon har, därför tror jag det är bäst att TS inte utför Anden i glaset. Generellt har jag för mig att vi avråder medlemmar från att utgöra den här leken för risken är att man inte är tillräckligt kunnig, d.v.s. inte avslutar, eller provocerar anden för mycket eller liknande. Men såklart hon kan få göra vad hon vill, förhoppningsvis har hon de kunskaper som krävs innan hon utgör  den här "leken".

#10 Nu vet jag ju att du är skeptiker och därför orkar jag inte argumentera, men risken är att anden fastnar i hemma eller vid den personen som gör Anden i glaset. Det finns till och med fall där folk blivit besatta av en ande efter att ha gjort Anden i glaset men ännu mer Oija board (stavning?).


Sommarek
2014-09-15 18:06
#12

#11 Aha, jag började undra om det fanns ett nytt ord  som jag inte anade vad det betydde.   ;)

Jag skulle inte säga att jag har våldsamt mycket kunskap, men första gången vi använde brädet var vi tre helt färska och en person, som ägde brädet, som gjort det innan, vilket var en bra idé för då fick vi en vink om hur man skulle bete sig.

Det kan dock vara riktigt roligt också, inte bara blodigt allvar. Första gången frågade jag "har det funnits [andra som jag] i min släkt?" varpå jag fick svaret "ja, du är nummer åtta". "Vem var innan mig?" "7".

No sheet, Sherlock.  :D

Men som sagt, gör det med nån som har koll, be om beskydd och att allt annat trams håller sig borta - och ställ inga frågor som ingen vettig människa vill ha svar på.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

H-lena
2014-09-15 19:54
#13

#12 Ja vad knäppt det kan bli ibland! Haha ;P

Nej jag förstår, men oavsett så har du ju mer erfarenhet, TS har nog aldrig ens gjort Anden i glaset, vet inte vilka reglerna är osv. Iofs gjorde jag också Anden i glaset när jag var i tonåren utan att veta hur "farligt" det kan vara, jag och mina vänner avslutade inte t.ex. Som tur är så gick det ju bra, vi hade nog en vänlig ande med oss, men har man otur så kan det ju gå sämre..

Haha ja det låter ju lite lustigt! Jag tänkte "oj det där låter som ett mysterium" med nummer 8 och det, men så kanske det inte var, haha. 

Precis håller med dig. Så länge man håller sig till reglerna, inte ställer frågor om döden och tackar anden och avslutar och inte är ensam så ska det väl vara lugnt. Men var försiktig!


Annons:
sons
2014-09-22 07:09
#14

jag skulle avråda,  släktens andar brukar ju vara lugna.Men okända andar som inte funnit ro kan komma genom "cylindern" i detta fall glaset som fungerar som en tunnel. Du kan komma att få resultat en ande kommer, sedan blir du inte av med denna

wissan
2014-09-22 11:28
#15

Det kommer inga elaka andar bara för att man använder ett glas, andar kan komma vid alla tillfällen och vilka redskap man än använder. Det "farliga" i så fall är att leka med krafter och makter som man inte har en aning om hur det fungerar och vad man ska göra och hur man uppträder gentemot andevärlden. 
Jag tror att alla dessa berättelser om "farliga" saker som händer när man leker med glaset, så är mer än hälften en massa vandringssägner, annat är den skräck och oro man bygger upp själv och resten nån halv % eller så är snälla andar som vill skrämmas så att vi låter bli att driva med andevärlden och inte ta krafterna på allvar, de snälla andarna vill att vi slutar att leka, andevärlden är ingen karnevalplats. 
Sluta upp och larva runt, läs och lär om ämnet och kontakta ett seriöst medium som kan visa hur det kan gå till, på riktigt…och en än gång ett glas gör inte en ande ond och framkallar inga demoner, det är bara fånigt att tro det och visar hur lite man vet och visar även att man tror på all den skit som filmer och TV-serier samt böcker presenterar för oss. 
Ha en bra dag och natt.

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

H-lena
2014-09-22 12:17
#16

#15 håller med dig men eftersom TS inte ha kunskaperna så kan det bli farligt. Som du säger risken är väl inte så stor egentligen att det kommer en ond ande men man vet aldrig och ska därför vara försiktig.


Miiiraas_
2014-10-12 12:11
#17

Min kompis körde Anden i glaset, hon var sjuk i en månad och fick massa epilepsi liknande utbrott! (Hon är inte diagnostiserad i epilepsi)  Det var väldigt läskigt, för när hon var sjuk så besökte jag henne för att se hur hon mådde och när vi satt och pratade så började hon skaka och hennes ögon blev liksom vita och jag tror hon bet sig själv i tungan för det kom blod ur munnen! Sen viskade hon fram "I´m out! I´m out!" 

Jag blev såklart skiträdd och försökte väcka henne, när hon då försökte bita mig så skrek jag på hennes föräldrar att komma! De kom och hon fick åka in till sjukhuset…

Nu i efterhand mår hon ganska bra (Dock lite ryckig ibland) Men hon berättade för mig att hennes ande just var engelskpratande och jag tror det var därför den pratade på engelska… 

Så för allt i världen! Kör INTE Anden i glaset!

Denna kommentar har tagits bort.
JoHo
2014-10-13 16:30
#19

Enligt min erfarenhet är Anden i glaset (eller rättar beskrivet: "Föra glas") inte farligt alls.

H-lena
2014-10-13 19:27
#20

#19 Din erfarenhet är inte allas erfarenhet. Du ska därför inte uppmana människor (speciellt unga människor som i det här fallet) att utföra något som du egentligen inte vet precis ALLT om. Jag hoppas TS har vett nog att inte följa ditt råd. Visst kan Anden i glaset vara ofarligt, men som sagt, man vet aldrig.


Annons:
catcult
2014-10-13 20:36
#21

Det är exakt sådana här svar, som t. ex. H-lena och sons gett, som gör att barn/tonåringar tycker att Anden i glaset är så spännande! Faktum är att jag vill tacka er varningarna, det förhöjer upplevelsen något oerhört. 😃

Nu är jag visserligen varken barn, tonåring eller ung vuxen längre (snyft), men man fick liknande förmaningar på "min tid" och det var verkligen det som gjorde AiG så underhållande.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

tarantass
2014-10-13 20:37
#22

Ser att en länk om ideomotori försvann. Den kan gott finnas kvar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ideomotor_phenomenon

Bra att känna till, men inget bevis för att "Anden i glaset" är fejk eller harmlöst. Som H-lena säger är det ansvarslöst att sprida att det är det sistnämnda.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2014-10-13 20:38
#23

#21: javisst – och vi ska också sluta varna för vårdslöshet i trafiken, alkohol, tobak, knark, oskyddat sex och att bränna ut sig.

Hur man ska göra det är en helt annan diskussion.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

catcult
2014-10-13 20:40
#24

#23 Det finns mig veterligen inte ett enda bekräftat dödsfall som kan härledas till denna lek. Stor skillnad. Vi kanske bör varna för sällskapsspelet Monopol också?

Snabbedit: Däremot bör man alltid vara aktsam när man handskas med levande ljus!

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
catcult
2014-10-14 02:11
#27

Jag anser mig vara en nyfiken person som är öppen för det mesta och skulle hellre hugga av mitt vänstra lillfinger än att bekänna mig till "skeptikerskaran" (skeptiker i bemärkelsen att besitta nästintill fanatisk besatthet av konkreta och vetenskapliga bevis till allt - vad det än må vara). Men med det sagt skulle jag göra detsamma när det gäller att bekänna mig till de "troende" i bemärkelsen som det verkar användas här på iFokus i allmänhet. Jag tror helt enkelt inte på allt och även om jag inte med säkerhet vet att t. ex. Anden i glaset är helt oförargligt anser jag - baserat på mina erfarenheter, efterforskningar samt logiska slutsatser - att det är i samma klass som exempelvis Svarta Madame och således inget att förlora sömn över. Faktum är att jag är så säker att jag utan att tveka skulle uppmuntra min egen unge att leka denna lek om intresse fanns. Skulle däremot inte vara särskilt förtjust i tändandet av värmeljus/stearinljus p.g.a. olycksrisken och således inhandlat ett Ouijabräde istället - för säkerhets skull. 

Redigerad - Meningar borttagna riktade till inlägg som inte ligger kvar i tråden. /Fjäril

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Fjäril
2014-10-15 08:14
#35

Inlägg som handlade om moderering eller vem som menade och sade vad, är borttagna. Åter till Ts!

Sajtvärd på Övernaturligt

JoHo
2014-10-15 09:17
#36

Oerhört synd att catcults andra inlägg efter #24 försvann. Det var kloka ord som TS säkert hade tagit till sig.

Svar - återpublicerad. /Fjäril

catcult
2014-10-15 16:22
#37

Nu känner jag mig lite förvirrad eftersom det verkar hänt en del saker i tråden medan jag tog en liten semester från Övernaturligt. 🤔Nåväl, jag ville bara titta in och be om ursäkt om mina tidigare inlägg i tråden uppfattades som dryga, det var absolut inte min intention! Mina tidigare inlägg i tråden är skrivna med glimten i ögat och jag hoppas det framgick när jag förtydligade min - högst personliga - övertygelse i inlägg #27 (förvisso en övertygelse inte alla delar, vilket jag självklart respekterar).

Min poäng är att TS bör göra det som känns rätt för henne och jag anser att hon bör lyssna på allas åsikter, hämta kunskap från flera källor och utifrån det bestämma om hon känner sig bekväm med att leka AiG eller inte. 🙂

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

H-lena
2014-10-15 18:20
#38

#37 Jag håller med dig, har funderat lite och absolut håller jag med om att TS bör ta kunskap från alla källor för att bilda sig en egen åsikt, det har jag tyckt hela tiden men kanske inte har kommunicerat det budskapet vilket jag förstås borde ha gjort. Jag håller även med om att Anden i glaset inte behöver vara farligt. Därifrån går våra åsikter isär, angående vad det är som kan vara farligt. Grejen är att man ska vara försiktig. Det har varit min åsikt genom hela den här tråden. Jag har utfört Anden i glaset när jag var i början av tonåren, likaså gjorde min mamma i den åldern, inget allvarligt hände vi lever ju fortfarande och har inte fått några attacker eller liknande som kan härledas tillbaks till Anden i glaset. Poängen är att man inte ska utföra lekar/utmaningar/whatever utan att veta vad man ger sig in på, utan att veta reglerna som måste följas. Dessa regler verkade TS inte medveten om då hon startade tråden. Jag tror att TS förstår att det finns flera olika uppfattningar, att vissa tror på det och då varnar för konsekvenserna som kan inträffa, medan de som inte tror på det argumenterar för att det är ofarligt. 

Min åsikt är fortfarande, gör det inte om du inte vet vad du håller på med, man vet aldrig vem man får kontakt med. Det finns ju alltid en liten risk att det skulle gå snett. Men som sagt alla har sin åsikt och får göra precis vad de vill med sina liv. Jag vill bara varna för möjliga konsekvenser. Vad jag vet finns det dessutom fler trådar om ämnet samt artiklar här inne där man kan läsa lite mer (om man nu är osäker vilket TS var, och därför startade tråden). Men nu känner jag att tråden börjat spåra ur lite.


spirit33
2014-10-17 21:36
#39

#0

Nej, det är inte det minsta farligt och ingenting "kan komma ut". Det är bara om du tror att det kan vara farligt som det kan påverka dig själv rent psykiskt… Men fysiskt finns det ingen risk alls, bara att testa och ta det för vad det är.

Upp till toppen
Annons: