Annons:
Etikettermytologinaturväsenskrock
Läst 5489 ggr
lusekoftanova
9/4/14, 2:54 AM

varelse/väsen

Hej när jag var yngre såg jag en figur i en dunge vid familjens sommarstuga och har grubblat på vad detta var sedan dess.
jag stod å pinka vid denna dunge då en varelse på ca 2 meter dök upp ur tomma intet ca 3 meter framför mig den tog något steg å försvann bakom en stor enrisbuske såg den kanske i 2 sekunder.  Den hade drag av olika djur. ansiktet påminde om en räv kroppen kraftig och stor svans även den räv ekkore aktig den gick på 2 ben upprätt väldigt små armar och den brydde sig inte att jag stod där den kolla inte ens mot mig även om den omöjligt kan ha missat mig då jag såg den snett framifrån.
har sett mycket konstigt men denna står ut från mängden nån annan som sett nått liknande eller kanske vet vad det är för något?

Annons:
H-lena
9/4/14, 8:11 AM
#1

Låter väldigt lustigt! Jag hade blivit livrädd om jag såg en sån varelse när jag var liten!


Davbjo
9/4/14, 8:24 AM
#2

Jag är uppväxt på landet, och när jag var fem minns jag att jag på natten en gång såg ett troll som var lika högt som träden. Såhär i efterhand är jag dock tillfreds med att det nog inte riktigt var så.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

lusekoftanova
9/4/14, 2:50 PM
#3

1 jo var inte kaxig iaf:)
2 okok jo är medveten om att minnet kan spöka lite det här utspela sig när jag var ca 11  runt lunchtid hela händelsen sitter kvar kommer till och med ihåg vad de var för lunch

H-lena
9/4/14, 2:56 PM
#4

Jag förstår sig! Tycker att du ska lita på vad du känner oavsett vad folk här säger. Tror ingen har ett svar på vad det var du egentligen så förutom du själv, men det vore intressant att höra om någon varit med om något liknande. :)


lusekoftanova
9/4/14, 3:20 PM
#5

jo jag litar på vad jag sett så det är inga problem :) vet att det är lite konstigt iom hur den såg ut känner folk som sett allt från himmel å jord å har ingen anning om vad det var.

Davbjo
9/4/14, 3:33 PM
#6

#3: Intressanta tester har gjorts inom detta område, och hur säker man än må vara på sin sak så minns man alltid fel. Man minns detaljer fel, man modifierar minnet genom åren, och så vidare. Den klara bild du har av den lunchen skulle garanterat inte vara den samma som en annan person har av samma lunch, det är därför minnet är svårt att lita på.

Vi kan heller inte träna upp detta har det visat sig, "proffs" som bör komma ihåg detaljer, exempelvis poliser, är lika dåliga på detta som alla andra.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
lusekoftanova
9/4/14, 4:14 PM
#7

#6 jo självkart är det så. det har jag alltid haft i åtanke också därför jag drog upp vad jag gjorde när jag såg den för det är så jag beskrivit den från början för att försöka undvika så mycket felmarginal som möjligt det var så den visade sig. även sett annat som är ovanligt men då har det jag haft turen att det funnits fler vittnen men just denna är enda som jag inte kunnat förklarat vad för varelse de är.  det är ett långskott men hoppas att det kan va nån som vet vad det kan vara

tarantass
9/4/14, 5:59 PM
#8

Vad är det du respektive vittnena har sett de gånger det har funnits flera vittnen (om du vill svara)?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Ghosthunter
9/4/14, 7:46 PM
#9

Det är ingen märkligt med såna varelser…..det finns en stor mängd av olika varelser där ute. Det är normalt…..men ändå inte nåt man ser dagligen direkt.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Davbjo
9/5/14, 10:46 AM
#10

#7: Det finns inget du kan göra för att minimera felmarginalen i det du minns, kan vara bra att känna till. En annan intressant detalj är att ju tydligare vi minns saker, desto mer fel tenderar de att vara, då minnen i sig är så pass bristfälliga att de tydliga delarna i regel är hål som täppts igen av vårt medvetande vid ett senare tillfälle.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

tarantass
9/5/14, 2:18 PM
#11

Det är en del av bilden. En annan del är att mycket av det vi minns verkar vi faktiskt minnas i stort sett riktigt. Så det går inte att avfärda saker in blanco.

Andra delar av bilden är problemen med upplevelser som är starka, vaga eller utöver det vanliga och med vad man upplever respektive hur man tolkar det. I minnen som etsar sig fast: vad är det som etsar sig fast? Upplever man något vagt eller utöver det vanliga: hur säker kan man vara på att man tolkar det i någon vettig mening riktigt och inte bara faller tillbaka på mönster man är mer van vid?

Svårt att avgöra sådant när man inte vet mer än vad vi gör här.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
9/18/14, 4:59 PM
#13

#0 Det måste varit rätt läskigt att se något så totalt oväntat. Glad
Undrar om den påminner om något mytologiskt väsen?

#6, #10. Du har både fel och rätt, precis som man kan både minnas och glömma och bygga om minnet. Man minns naturligtvis inte alltid fel. Det skulle i så fall göra vårt minne alldeles värdelöst och så illa är det, som vi vet, inte. Vissa episodiska minnen minns vi på ett speciellt sätt och har en klar minnesbild av vad vi gjorde  när t.ex. Palme blev skjuten eller vi fick reda på 9/11.
Och man kan göra mycket för att förbättra konsolideringen av minnet, t.ex. anteckna och stryka under.

Sedan kan berättelserna variera även om man var med om samma händelse. Det beror på att vi är olika som människor och upplever på olika sätt.
(Vi har ganska mycket på OF om hjärnan och minnet. Här är den senaste tråden:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/540491cace12c44e09001a20-fenomenalt-minne?54035f87ce12c462b9007bd1-1)

#0 Det måste varit rätt läskigt att se något så totalt oväntat. 🙂
Undrar om den påminner om något mytologiskt väsen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
9/19/14, 8:56 AM
#15

#14 Välj ett annat exempel. Du förstår vad jag menar.

Teorin om flashbulb memories är omdiskuterad, men intressant.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
9/19/14, 9:23 AM
#17

#16 Premiss😎?

Observera att jag motsäger inte på något sätt att hjärnan skapar och bygger om. Jag har skrivit mycket om det på OF och mer är på gång. 

 Vad jag främst vände mig emot var att du sade att man ingenting kan göra för att minnas bättre (minimera felmarginalen), vilket man bevisligen kan.
Sedan är det en för svepande generalisering att s.a.s. ta ifrån hjärnan dess excellenta minnesbildning som tjänar oss så väl, med att säga att den alltid gör fel. Det gör den naturligtvis inte, den är kreativ och bygger om minnen och planerar för framtiden, ja. Men det är för den skull inte fel. Sedan finns det olika typer av minnen och mycket som ännu är oklart om exakt hur minneslagringen sker.

Men jag tror vi kommer för långt ifrån trådens ämne nu.
Tror man inte att något helt okänt kan visa sig så hänvisar man naturligtvis till hjärnans (o)förmåga och that's it.

Andra som är intresserade av frågor anknytande till mytologi och folktro närmar sig från sitt perspektiv.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
9/19/14, 9:34 AM
#18

Jag antecknar mycket av mina upplevelse direkt när det händer…..mycket bra, för då minns man ju rätt!🙂👻

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
9/19/14, 9:40 AM
#19

#18 Det är väldigt bra att anteckna, dokumentera, så nära inpå upplevelsen man bara kan! Bara rakt upp och ner, vad man såg och hörde.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

pirri17
9/25/14, 1:41 AM
#20

Här i skogen i småstaden där finns det en lång varelse som kommer fram när det blir mörkt ute på hösten och vintern. Den förföljde efter mig när jag skulle ta promenad i skogen så jag fick skynda mig snabbt ut ur skogen vid 5-tiden!

Brunett

Annons:
bearmeanswolf
10/11/14, 9:47 PM
#21

Det låter som en skum en… Jag har sett och pratat med ett tre meter högt väsen och allsköns konstiga små typer i skogen, de hade typiska kännetecknen för troll och vättar så som de beskrivs i folksagor. Tja..? Är det naturväsen? Jag tror att det är bra att anamma en sund kritisk och skeptisk läggning. Jag tvivlar inte på att det är någon form av intelligens med en slags kropp eller "massa"). Men, jag tror också att vi människor kan projicera vår egen "energi" på det vi ser, som en slags projicerad kulturell tolkning (jag menar alltså inte inbillning, utan att vi verkligen energiskt projicerar dessa s.k. "features" på energimassan vi ser) och så plötsligt ser vi ett tre meter högt troll och knähöga vättar. Låter konstigt? Tycker det låter mer troligt än vättar klädda i vadmal.

lusekoftanova
10/12/14, 4:23 AM
#22

#8 den likna en satyr fast den var genomskinlig så såg konturerna likt varelsen i predator filmerna när den är genomskinlig. trodde det var inbillning direkt när jag såg den men när han som var med reagerade på den så förstod vi att så var inte fallet. den var i rörelse hela tiden annars har jag knappast sett den. vet ej vad det var för nått  men närmast i beskrivningen är hur satyrena är avbildade i grekiska mytologin. den hade såna ben överkroppen gick inte urskilja lika tydligt.

Denna kommentar har tagits bort.
[Lummer]
1/30/16, 2:19 AM
#24

Alla sagor är inte bara sagor😉 Själv har jag aldrig sett nåt så stort . Skulle säkert få byta trosor om jag jag gjorde det men det skulle vara spännande. Ang minne så skulle jag vara världens sämsta vittne. Känner inte igen ansikten spegelvänder färger och har oftast ingen aning om vart jag varit vid viss tidpunkt. Det sägs att det ska gå att öva upp men det vete fan…

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: