Annons:
Etiketteralternativmedicinhälsa
Läst 2617 ggr
ScreamingPony
2014-08-17 22:03

Pentagram dåligt för jordningen??

Var inne och läste lite om jordning, hur och varför man jordar sig osv, på http://www.rubenshalsa.se/jordning.htm

Där stod:
"Följande saker bör vi försöka undvika så gott det går 
då de får oss att tappa jordningen på olika sätt:
Socker, kaffe, te (EJ örtte!), alkohol, mobiltelefon, datorer, Droger,
elektromagnetisk strålning, elektricitet, rökning, kemiska läkemedel, 
metallhalsband, stress, metallarmband, armbandsur, ankelkedjor, fullmåne, bergskristall, larimar, ametist, currylinjer, hartmannlinjer, pentagram
högklackade skor mm.

"
(jag har gjort några ord fetstilta, de är alltså inte fetstilta från början!)

Vissa saker, som elektromagnetisk strålning och sådant, förstår jag ju kanske varför, men min fråga är: Varför är just pentagram så dåliga för jordningen? Det fanns ingen förklaring på sidan… :/ Undrar också lite över varför just metallsmycken? Har det något med förmågan att leda ström eller något? 
Tacksam för svar! :)

Life is about finding people who are your kind of crazy! :D

Min blogg och min We♥It

Annons:
JonasDuregard
2014-08-18 07:56
#1

"Varför är just pentagram så dåliga för jordningen? Det fanns ingen förklaring på sidan… :/"

Det här är kanske inte svaret du vill ha, men antagligen är det någon självutnämnd guru som bestämt sig för att det ska vara på det sättet bara. Så är det ju i allmänhet med de här frågorna, det finns aldrig något bra svar på frågan "varför" förutom möjligen "det har den här personen sagt", eller "jag tycker det funkar bäst så".

Det finns säkert någon annan som bestämt sig för raka motsatsen, att pentagram är toppen och metallsmycken ännu bättre. Personligen är jag inne på att det inte spelar någon som helst roll.

AnnikaIII
2014-08-18 13:33
#2

Det gäller att känna in själv, vad som känns rätt/fel och gå på sin magkänsla. Det finns inga "rätt och fel" i de här frågorna då det handlar om tro och inte vet….elller sanningar och osanningar. 
Känn själv, skapa sina egna traditioner om man hellre vill det. 
Pentagrammet i sig är en urgammal symbol som har många tolkningar….tradition och kultur styr väl det i så fall. 
Tror inte alls att det är dåligt för jordning….personligen.

Carpe momento

JonasDuregard
2014-08-18 14:11
#3

#2 "Det finns inga "rätt och fel" i de här frågorna då det handlar om tro och inte vet…."

Det resonemanget är paradoxalt eftersom det direkt medför att det är fel att säga att pentagram är fel (alltså finns det rätt och fel). 

Eller med andra ord: vet du att det inte handlar om att veta? 🤔

JonasDuregard
2014-08-18 14:17
#4

#0 Här kommer rätt svar(TM) 🙂:

Fråga först dig själv vilket syfte det är du vill uppnå. Att fungera "bra" eller "dåligt" förutsätter att det finns någon slags målsättning med det man tar sig för. 

Fundera sedan på om det finns något sätt att i efterhand avgöra om "jordningen" fyllt det syfte du eftersträvar. Finns det så kan du ju testa olika konfigurationer och avgöra vilken som fungerar bäst (s.k. vetenskaplig metod). Finns det inte så är det kanske läge att fråga sig varför man överhuvud taget ägnar sin tid åt jordning (om det inte får några påtagliga konsekvenser).

ScreamingPony
2014-08-18 19:04
#5

Tack för svaren! :) 

Jag bär i stort sett alltid ett pentagram runt halsen och blev rädd att jag skulle "förstöra" något om jag bar det, vilket jag inte är rädd för längre efter era svar. Jag trivs jättebra med mitt halsband, och andra halsband i metall över huvud taget, så tror inte det stör jordningen ^^

Ärligt talat vet jag inte så mycket om jordning, var mest nyfiken på det hela och klickade runt på lite olika sidor för information. Tyckte att det där med pentagrammet lät så ologiskt, men det var väl antagligen skribentens egna erfarenheter och åsikter. Pentagrammet förknippas väl med elementet jord till och med? ;)

Life is about finding people who are your kind of crazy! :D

Min blogg och min We♥It

JonasDuregard
2014-08-18 20:33
#6

#5 "Pentagrammet förknippas väl med elementet jord till och med? ;)"

Pentagrammet är en helt vanlig geometrisk figur utan magiska egenskaper.

Det är dessutom ett enkelt mönster att rita. Det har lett till att det genom åren har förknippats med i stort sett alla tänkbara metafysiska (och politiska) strömningar. Så att det förknippats med jord är säkert sant, eftersom det förknippats med i stort sett allting (av någon, någon gång). Till exempel har det använts av kristna för att symbolisera minst två helt olika saker. Idag känner nog de flesta till pentagrammet som en symbol för satanism eller en allt-i-allo symbol för heavy-metalband. Mormonerna ritar pentagram i sina tempel. Det finns ett pentagram i Marockos flagga (så man kan förknippa det med Marocko  om man vill).

Det du tänker på har antagligen något med Wicca att göra, eller någon mer allmän new-age grej. Det är något betydligt nyare än allt det andra jag nämnt ovan, något som har kommit de senaste 20-30 åren eller så.

Annons:
Magi-cat
2014-08-19 13:21
#7

#5 Hej! Några tankar helt utan anspråk på den enda, enkla sanningen…:-)

Att jorda sig före Meditation eller bara för att "hitta sig själv" och koppla av i en stressig vardag är något vi alla har nytta av. Jordningen enar och samlar ihop oss när vi är uppe i tankarna, ständigt uppkopplade och alltid på väg till något annat.
Man kan nog säga att jordning hjälper att stilla sig och vara närvarande i nuet. Om man t.ex. rökt eller druckit alkohol måste kroppen ge energi åt att ta hand om giftet. Det försvårar då jordning och den där närvaron i kropp och tankar.

Att pentagram skulle vara dåligt på något sätt tycker jag du högaktningsfullt ska strunta i om det funkar bra för dig! Det låter helt ologiskt, som du också säger. Pentagram är en urgammal skyddssymbol, men som alla symboler har den använts på olika sätt. I tarotleken står pentagrammen mycket riktigt för jordelementet och vad som hör till det.
Den där idén om att det skulle vara "dåligt" kanske kommit ifrån det omvända pentagrammet som i vissa läror stått för satanism. (som JD är lite inne på.)

Har för mig att bergkristall nämndes som ickejordade? Nonsens, den är en allroundkristall, kommen ur jorden så den kan man också använda om man tycker om den.

Fast man behöver inte komplicera det alls eller ha en massa grejer…Att bara sitta under ett träd och titta, lukta, lyssna och känna är  grundligt jordande…(om man stängt av mobilen :-D)

Kul att du har ett så fint halsband som du gillar! :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-08-19 13:28
#8

#7 "Att jorda sig före Meditation eller bara för att "hitta sig själv" och koppla av i en stressig vardag är något vi alla har nytta av. "

Men är det inget mer än det? Bara vanlig avkoppling?

Det känns som de flesta som utövar det tror att det är något mer än det.

[Wolf.]2
2014-08-19 16:57
#9

# 5 Pentagrammet används till väldigt mycket inom magiskt arbete och man finner det i många olika kulturer så att kort beskriva ett pentagram är näst intill omöjligt men mycket riktigt den femuddiga stjärnan  innehåller samtliga element,jord,luft,eld,vatten och Ande som är det femte elementet så visst kan du jorda dig även med ett pentagram om du jobbar med elementet jord.

Det ska för dig kännas bekvämt för vi är så individuella hur vi energimässigt reagerar på olika saker.

Pentagrammet används både inom svart och vit magi och det sägs att befinner sig ena udden nedåt så betyder det svart magi men där säger jag stopp det handlar istället om flödet,syftet med varför man vänder udden nedåt och oavsett hur man jobbar ska alltid syftet vara gott ingenting annat så använd du pentagrammet om det känns bra och rätt för dig  vid jordandet🙂

Jorå Jonas det innebär betydligt mer än att bara slappna av och även här handlar det om vilken form av jordning,syfte och behov.Kontakten med Moder Jord att känna sig i balans med allt.Ett  väldigt enkelt exempel av många är gå ut i gröngräset där man visuellt låter rötter "växa" ut från sina fötter ner i jorden just för att skapa en balans med både sig själv och Moder Jord.Åter ett brett och stort ämne som man omöjligt kan inrymma i några ord så det är absolut inte enbart en avslappning utan betydligt mer och djupare än så 🙂

Choklad
2014-08-23 14:42
#10

Jag förstår inte alls det där påståendet. Att du jordar dig har ju med dig själv att göra, din egen inre balans, och vad jag förstår, så påverkas det enbart av din egen förmåga att känna dig trygg i dig själv. Att vara jordad, är att vara trygg och säker i det man gör och är.

Färgen röd jordar dig, och det inger på styrka. Gå ut och barfota så jordar du dig och får energi från marken, när du går och rör på dig, blir du glad och lugn. Om du vill ha en symbol som gör att du känner dig trygg och jordad, kan du skapa en själv eller skaffa en på annat sätt. Så behåll du ditt pentagram 🙂

U R us

tarantass
2014-08-25 00:22
#11

Ett mycket, mycket, mycket vanligt fel folk gör är att tro att det som funkar för mig funkar på samma sätt för alla andra. Ett annat är att tro att om jag tycker något är orimligt och heller aldrig har varit med om det så kan det inte heller finnas.

Sådant bråkar folk om i det oändliga.

Visst: både den som har varit med litet längre och den som skarpsinnigt letar svaga punkter kan ge värdefulla råd. Men vad som passar en kanske fortfarande inte passar alla, och i fråga om egen erfarenhet finns det en punkt bortom vilken det blir orimligt att fortsätta söka Tecken på att man inbillar sig.

Och de två sakerna brukar vara bland det sista folk lär sig här i livet. Om de någonsin lär sig dem. Så sina egna skor måste man sist och slutligen ändå prova själv.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Choklad
2014-08-26 16:00
#12

# 11

så sant som det var sagt 👍

U R us

Magi-cat
2014-08-26 22:49
#13

.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-08-27 13:27
#14

(#13 får gärna tas bort. Det var min mobil som skrev av sig själv. Fast den var visst inte så talför.🙂)

Cassandra Eason skriver i "Stora boken om magi" om pentagrammet att det är en jordsymbol och en helig symbol för Isis, den egyptiska mån- och modersgudinnan samt magins moder. Kan vara kul att veta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-11-07 14:35
#15

Råkade hitta en länk om yoga och grounding. Hoppas den kan vara av intresse.

"Grounding yourself is a mechanism by which you’re able to stabilize your energies, center your mind, and focus on the moment. As a result, you’re able to take a deep breath, step back, and focus onyou for that very moment – no matter the time and place."

http://consciouslifenews.com/yoga-plus-grounding-powerful-wellness-combination/1177879/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: