Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 636 ggr
[majatengdelius]
8/4/14, 3:23 PM

Vem förstör min mat?

Jag flyttade för ca ett år sedan till en ny lägenhet. Hyran är billig och läget är ganska eftertraktat, men standarden på lägenheten är väldigt låg.

Jag har t ex en ganska gammal kyl/frys inklämd i den lilla kokvrån.

När jag bott där i några dagar så upptäckte jag att maten frusit och såg att jag kunde ställa in temperaturen på ett litet "hjul" som jag snurrade på. Temperaturen stod då på 6:an, och jag vred ner det till 3:an (alltså så att det blev en varmare temperatur i kylen).

Jag tänkte inte mer på det och antog att jag inte skulle behöva kasta någon mer fryst mat i onödan.

Men några dagar senare så upptäckte jag att maten, likt förbannat, frusit igen. Kontrollerade temperatursinställningen och såg att den stod på 6:an igen.

Lite förvånat vred jag ner det på 3:an igen.

Detta hände ett antal gånger igen, men jag trodde att det var någon som varit på besök eller min mamma (som hälsar på kanske lite väl ofta…) som vridit till den kallaste temperaturen igen.

Men det här hände ett par gånger då det bara varit jag som var hemma. Jag hade inte haft några besök och jag hade knappt själv varit i lägenheten. Jag ringde hyresvärden och förklarade att jag ville ha en ny kyl, eller att någon skulle komma och undersöka felet med den jag redan hade. Hon tyckte att det lät jättekonstigt då den kyl/frysmodellen inte vrider upp sig själv. Isf skulle man ju inte ha flera temperatursalternativ att välja på.

Sista gången jag fick vrida tillbaka från 6:an till 3:an var för ett par månader sedan. Jag hade vid det här laget blivit ganska irriterad och tror att jag råkade slänga ut något i stil med "Men för helvete, den ska stå på 3:an!"

Sedan dess har temperaturen stadigt stått på 3:an :D

Nu blev det mycket mer text än vad jag hade tänkt mig. Men jag undrar mest bara vem det kan ha varit?

Jag har varit ganska öppet för det mediala förut, men jag har inte upplevt något på länge. Jag har känt närvaron av min morfar för inte alltför längesen, men jag upplever som sagt att jag stängt mig på något omedvetet sätt.

Jag kan ju också tillägga att grannen vägg i vägg med mig har berättat att en man avlidit i hennes lägenhet innan hon flyttade in. Men honom har jag inte märkt av förut.

Vad tror ni? Är det någon som försöker driva med mig? :O

Annons:
Magi-cat
8/4/14, 4:32 PM
#1

#0 Kul att du hittat en billig och bra lägenhet!

Angående kylen kan det mycket väl vara så att det är så slitet i det där vredet så det ändrar sig självt…Mekaniska saker blir helt enkelt utslitna, eller att det är ett annat fel på knappen…Den var ju ganska gammal också skriver du..

Händer det igen så är det ett bra skäl för att få hyresvärden att ge dig en ny kyl.😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fossingen
8/5/14, 10:44 PM
#2

Kan vara slumpen. Men jag skulle säga det är ganska klassiskt för busiga "andar" att göra så. Och det blev ju bra när du sa hur du ville ha det, brukar också bli bra då.


[majatengdelius]
8/6/14, 8:30 AM
#3

Ja, jag var först övertygad om att det var kylen som krånglade, och att den var gammal helt enkelt.

Men enligt hyresvärden ska den bara vara 3 år gammal (vi kan ju tänka oss att den är ytterligare ett par år äldre, med tanke på utséendet). Och då borde den väl för guds skull fortfarande fungera? :/

Ja, jag har också hört att andar kan "busa" på det här sättet. Har som sagt känt av andar och energier förut, men aldrig genom något sånt här som varit så ihärdigt, haha :)

Jaja. Kylen ligger fortfarande på samma temperatur nu (3). Det kanske var bra att jag sa till när jag vred ner sista gången. Oavsett om det är ett fel på kylen eller någon som jäklas så verkar jag få ha den ifred nu iaf ;)

Upp till toppen
Annons: