Annons:
Etikettfoton
Läst 1192 ggr
Bufflan
2014-07-04 13:31

Oväntad orb på bild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog igår foton för att visa avståndet från sängen där jag satt till tvn (då jag hade lite väl ont i benen och fötterna och knappt orkade gå dit). Bara att jag insåg att av 4 bilder av 5 jag tog (tog så många eftersom det var en orb på första bilden). Ville vara säker på att det inte var damm på linsen på telefonen men då den inte dök upp på alla eller ens på någon tidigare bild under dagen så blev jag lite fundersam.

Den är dessutom för stor för att kunna vara ett dammkorn. Kan tillägga att jag inte såg något i rummet heller utan det är bara på bilderna den dök upp.

Vad känner ni när ni ser bilden?

Jag har mina små misstankar men jag vill veta vad ni känner. Kan även tillägga att jag inte har gjort något med bilden alls. :)

Annons:
Huygens
2014-07-04 13:37
#1

Kan du precisera var orben är?

Bufflan
2014-07-04 13:41
#2

Över halva fotpallen och även kudden som ligger på golvet.  Den är som sagt vad ganska stor :)

HellviHumle
2014-07-04 13:47
#3

Dammkorn en liten bit framför objektivet.

HH

Huygens
2014-07-04 13:57
#4

Det verkar som det faller in en del ljus på själva objektivet. Bilden är lite "disig" och det är skarpt ljus upptill i övre hörnen. Jag tror man får fundera på på om det kan vara linsöverstrålning? Jag nämnde lite om det i en annan tråd.

Typisk linsöverstrålning är när man kan se en symmetrisk ljusfigur som motsvarar bländarens 5-, 6- eller 8-sidiga form. Och det kan finnas andra varianter. På ditt foto är formen mer rund och mindre skarpt markerad, så det kan ju vara något annat.

Bufflan
2014-07-04 14:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det längst upp finns på alla foton jag tar när det är småmörkt hemma (då jag har min mobil i en mobilplånbok), men just det jag tolkar som en orb finns bara på som sagt vad 4 av 5 foton. Så det känns som ett extremt stort dammkorn om det skulle vara det och det dammkornet borde jag isf ha sett där jag satt (för det skulle nog vara en flygande dammråtta). :p

Detta är en bild tagen från ungefär samma plats i sängen fast nu i dagsljus.

HellviHumle
2014-07-04 19:04
#6

Ett dammkorn nära linsen, förefaller väldigt stort, speciellt med den lilla lins resp sensor, som finns på en mobiltelefon.

HH

Annons:
kakao_
2014-09-07 14:52
#7

vad är en orb? ☺️

HellviHumle
2014-09-09 00:49
#8

#7 Det råder det delade meningar om.  I mina ögon är det dammkorn, som blir belysta i närheten av objektivet. Ger upphov till en rund, disig fläck på bilden. Se nere till höger på bilden längst  upp.
Kan förstås även vara andra små objekt nära objektivet och utom fokus.

HH

Upp till toppen
Annons: