Annons:
Etikettermytologinaturväsenskrock
Läst 2603 ggr
Tarotstollan
2014-06-18 23:27

Naturväsen-Midsommar.

Hur är det med naturväsen nu under Midsommar, är de extra aktiva under vårat firande 20/6 eller under den "riktiga" midsommaren 24/6, eller är de lika aktiva under hela högsommaren?
Det sägs ju att de är extra aktiva under midsommarnatten men hur är det egentligen?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
ALPHIRA
2014-06-19 00:06
#1

Vem vet hur det egentligen förhåller sig, Tarotstollan?

Vissa saker tror man bergsäkert på, vissa inte alls och vissa saker hamnar någonstans i skalan kanske-kanske inte.

Jag tror inte alls att naturväsen skulle vara extra aktiva just kring Midsommar. Dom lever sitt eget liv och bryr sig inte om våra helger NÄMNVÄRT.

Tomtar finns och dom går runt året om, inte bara i Juletiden.

Eller är häxorna på G bara vid påsken?

Men vad vet jag…

Tarotstollan
2014-06-19 00:27
#2

Nej, du har rätt! Inte bryr de sig om vårat firande eller så. Jag tänkte mer om de människor som är extra känsliga/mediala märker av något extra nu under denna ljusa tid.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2014-06-19 09:00
#3

Vid alla vändpunkter i naturen brukar naturväsendena vara extra aktiva…🙂

Allt vi gör under midsommar (midsommarstång och plocka blommor) har urgammal symbolisk innebörd från en tid när människor och natur stod närmare varandra. Det är bara att vi glömt allt. Kvar finns sill, nubbe och små grodorna.

Cassandra Eason skriver t.ex. i "Stora boken om naturväsen" om midsommar (eller 21 juni) att det är en viktig älvafestival och en av de tidpunkter då naturandarna r som mest tillgängliga.
Det finns berättelser från många delar av världen om en gyllene dörröppning av ljus i skeppssättningar och stencirklar. Genom öppningen kan man titta in i andra dimensioner, inklusive naturandarnas…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Laxne
2014-06-19 09:42
#4

Glömt? dom finns i våra ned ärvda minnen som vi inte kommer åt direkt bara. Men dom finns där.

Magi-cat
2014-06-19 09:58
#5

#4 Om vi säger glömt i det medvetna dagliga livet, då. 🙂Något vi inte ägnar uppmärksamhet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

H-lena
2014-06-30 21:00
#6

Tror definitivt att naturandarna är mer aktiva, eller kanske snarare mer "synliga" för öppna människor runt midsommar eftersom det som sagt är en urgammal hednisk högtid. Den firades ju från börjat på grund av ljuset. Kanske är det en lite speciellt energi runt just den här tiden på året, vem vet? Har iaf läst en del berättelser om människor som varit med om händelser med naturandar och liknande just under midsommarhelgen. Så det är en spännande tanke! :)


Annons:
Choklad
2014-07-02 10:31
#7

man kan ju liksom känna i luften att det är mera energi på gång just i vinter/vår övergång, det är liksom "laddat" och vid midsommar, haloween och jul.

U R us

Ravenna
2014-07-02 13:46
#8

Det är mycket liv  i naturen vid Sommarsolståndet, energierna är på topp (det är som vid fullmåne om man ska dra en liknelse) och det är lättare att få kontakt med andeväsen i naturen. Den som är mottaglig för sånt här upplever det.

De fyra tider på året som är övergångar i naturen (Vårdagjämning, Sommarsolstånd, Höstdagjämning, Vintersolstånd) är extra bra tider för att få kontakt och det finns en tradition av att syssla med spådom/divination vid dessa tider eftersom "slöjan är tunn" som det brukar kallas. Vid Vintersolståndet kunde man enligt gammal folktro t ex få reda på vem som skulle dö under det nya året.

Det är egentligen logiskt om man vill se det som så att när årshjulet vrids, går över till nästa säsong, så är det lättare att blicka in i öppningen som bildas mellan det ena och det andra. Övergångar är såna till sin natur.

Däremot är det inget speciellt vid just midsommarafton om det inte är så att den dagen råkar falla på själva Sommarsolståndet (som det gjorde förra året).

Katten & Kvasten - helande, häxkonst, tarot

Tarotstollan
2014-07-02 18:41
#9

Tack för alla mycket intressanta inlägg, det tåls att fundera på!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

NiklasTyreso
2014-08-04 03:00
#10

Solens och månens faser är nog viktigare än när midsommar inträffar i den moderna almanackan.

bodhisattva
2014-09-16 10:40
#11

en varm period gör så att folk öppnar sig lite, det andliga följer med. inte glömma att himlen ska va stängd men sinnet ska va öppet.

Upp till toppen
Annons: