Annons:
Etiketthealing
Läst 3020 ggr
Burpee
2014-06-04 09:23

Varför är min ena katt så arg hela tiden?

Jag skulle behöva lite hjälp med att förstå varför min ena katt bara går runt och morrar och är arg hela tiden. Hon är född här hemma och jag har varit med henne från dag 1 hon har även haft en kattunge (ifjol) men en dag blev hon plötsligt så ilsk och slängde ut klorna mot mig och morrar, ja..är otroligt arg. Jag har försökt närma mig henne och fjäskar lite extra med just henne och det funkar en stund tills hon plötsligt vänder kappan och blir som en katt ur en skräckfilm.. 
Jag tycker oerhört mycket om henne, för jag märker att hon inte vill vara sådär arg. Nästan så hon är chockad över sitt eget beteende emellanåt. 
Vad ska jag göra? Kan man använda sig av en 'katt-healer' eller liknande?
Jag kan ha lagt detta i fel tråd, men hoppas kanske att det finns någon här som kan ge mig ett (eller flera) goda råd.

Tack!
🌺

MISTAKES are 

PROOF that you are

TRYING

Annons:
[Regnfru]
2014-06-04 09:24
#1

Har du varit med henne till veterinären?

Lilltilda
2014-06-04 09:30
#2

Sådär brukar katter som har ont uppföra sig. 
Även katter som långvarigt går på p-piller kan få såna aggressiva beteendeförändringar. Är hon inte kastrerad så gör det. 
Ett veterinärbesök är hur som helst att rekommendera

~God loves you, and I´m trying! ~

Burpee
2014-06-04 09:32
#3

Tack för era svar, men hon är inte sjuk (var hos vet för någon vecka sedan) och hon är kastrerad. Så det är något annat.. Önskar jag kunde prata med henne..

MISTAKES are 

PROOF that you are

TRYING

[Regnfru]
2014-06-04 09:45
#4

Du kanske är för mycket på henne? Katter vill gärna komma själva.

Sen kan det också vara så att hon leker med dig.

Sleggyman
2014-06-04 09:57
#5

Det där kan bero på lite allt möjligt.

*Bytt mat nyligt? ( ny sort allså)
*Ny parfym?
*Möblerat om hemma?
*Varit borta mycket?
*Har katten mycket öronvax?
*Ostädat hemma? ( Jag hade en katt som blev riktigt elak när det var *ostädat)
*Har den en egen plats där den får ligga ostört tex ett högt klösträd?
*Har du en ny partner?

Dessa är iallafall det gjorde skillnad i mina katters beteende. En av dom tex pissade i min dvd spelare om jag borta mer än 1 dag. ( reser ibland med jobbet) min fru diggare inte det direkt mycket 🙂 Kostade en slant också. Den var sur i 2 dar efter jag kommit hem så jag inte fick ta på henne, sen var hon som vanligt en super gosig katt.

[Regnfru]
2014-06-04 09:58
#6

#5 Du borde pekat på dammsugaren och sagt åt den att städa då.

Annons:
Sleggyman
2014-06-04 10:01
#7

Haha nä den katten var riktigt petig med städningen. Fick inte vara saker som låg framme vid  TV:n eller klösträdet. Då satte hon sig mitt på vardagsrums golvet och bara stirrade på mig och morrade när jag gick förbi.

Burpee
2014-06-04 10:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ja, jag har också tänkt på det..hon vill nog ha uppmärksamhet och testar mig hur mycket jag är villig att ge henne.. men jag har också slutat klappa henne innan hon blir arg och så går jag därifrån.. då ser hon extremt frågande ut och fattar inte alls vad som hände.. haha.. hon är för söt min lilla "Bjäbbis" ❤️

MISTAKES are 

PROOF that you are

TRYING

Sleggyman
2014-06-04 10:07
#9

#8  Annars kan det vara så enkelt att den är väldigt kittlig på något ställe och blir förbannad pga att du kittlar den 😃

Burpee
2014-06-04 10:07
#10

HAHA, om det hade varit det där med städningen så hade jag nog inte haft någon av mina katter boendes i huset. Säger som min mormor alltid sa "Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete". Men det hade ju varit bra om det hade handlat om det där. 
Katter är underbara djur men så hemlighetsfulla.. 
Jag har även blivit av med mamman till denna vita katt..hon bestämde sig för att "flytta" för en vecka sedan..inte varit hemma sedan dess.. jättemärkligt att en så hemkär dam bara ger sig ut i stormen när alla andra av mina små pälsklingar ligger inne och sover…troligtvis iväg på ett superhemligt mission.. Håller tassar och tår att hon dyker upp snart igen. 

Jätteroligt att ha blivit medlem här på iFokus.. Härligt med allt engagemang i frågor man ställer. 

Ha en fin dag alla!
🙂

MISTAKES are 

PROOF that you are

TRYING

ALPHIRA
2014-06-05 01:53
#11

Hej! Du kan också fråga Katter i Fokus om dom ev har någon idé.

hårnål
2014-06-05 10:16
#12

Hej! Det är då inte lätt att veta,och du har varit till veterinären,men hur betedde sig din katt där? Vet en hund som bara skällde utan anledning.Den var bara fyra år och var helt hopplös,så matte gick till veterinären.Jodå,hunden var sjuk,hade en hjärntumör och fick avlivas.Så här behöver det inte vara med din katt,men fortsätter detta,så gå till en annan veterinär för säkerhets skull.Lycka till med din kisse!Kram!

catcult
2014-06-05 23:55
#13

Vilka undersökningar utfördes hos veterinären?

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
Choklad
2014-06-06 12:11
#14

#0

När jag pejlar in på hennes energier så verkar hon först lugn och trygg, så det har hon troligtvis i grunden. Men sedan kommer det fram en stress, en oro som verkar komma av hennes omgivning, dvs saker omkring henne gör henne stressad.

Kanske du ska helt sluta upp med att "fjäska" för henne, eftersom det i katternas värld tyder på att hon då blir den som är "husets herre". (kan ju visserligen katter vara för det mesta ändå) men om du slutar visa dig som att du hela tiden vill vara henne till lags, och visar att du älskar henne, men att det är du som bestämmer (för det är det ju) Så du är på rätt väg då du nu slutar upp att "fjäska".

Hon vill inte ha fullt så mycket uppmärksamhet som hon får. Från dig, eller från andra.

Det känns som att ni har ganska mycket liv och rörelse i ert hem, och hon vill ha mera lugn.

Sedan, om hon nu går på ppiller, så kan det vara hormoner av dem som gör henne stressad, en katt som går på ppiller är i en känsla av att alltid vara gravid.

Var uppmärksam på henne och kolla hennes bröstvårtor så att de inte har svullnat, eller om hon har "ont i huvudet", för ppiller får en katt inte äta mer än i två år, eftersom det finns stor risk för tumörer.

Lycka till med dina katt, och jag hoppa att hon har kommit hem nu?

U R us

Upp till toppen
Annons: