Annons:
Etikettandlighet
Läst 2323 ggr
Fjäril
2014-05-25 09:16

Fortsättning, sidospår ur tråd "Vad kan..."

Klistrar in sidospårer ur tråden Vad kan detta betyda;

#3 av spirit33 

#2

Ingen är "andligt utvecklad" nog för att inte ha också en skuggsida, undermedvetna drag som ger sig till känna ibland

Det kan jag verkligen skriva under på… Jag går ett steg längre än så. Jag påstår att de flesta som påstår sig ha andliga förmågor, är i våra termer av andligt utvecklade, inte vidare utvecklade alls.

De är bara vanliga människor med ett behov av att synas eller ett behov av bekräftelse, de har ofta ett besvärligt liv bakom sig och känner att de får kraft av att andra människor bekräftar deras existens på ett positivt sätt.

Det är ett personligt betraktande som jag baserar dessa påståenden på, och då har jag en ganska massiv erfarenhet genom nästan två decennium  av hur den professionella andliga sfären fungerar.

#4 av Fjäril 

#3,

"De är bara vanliga människor med ett behov av att synas eller ett behov av bekräftelse, de har ofta ett besvärligt liv"

Det var lite magstarkt uttryckt kanske? Möjligt att det finns en del av den sorten också men långt ifrån alla.

#0,

Jag har inget klokt svar på din fråga, men du har fått ett par.

#6 av Magi-cat 

#3 Fast du går inte bara ett steg längre, utan skriver något helt annat. Tror man inte på andlighet ser man på andlighet hos människor på det sätt du beskriver, som ett behov kommet ur en brist.

Du tycks ha träffat den typ av människor du beskriver. Jag träffar så gott som alltid underbara människor av alla sorter där väldigt få passar in på din beskrivning om bekräftelsebehov osv.

Hur man ska definiera "andlighet" (som enligt mig inte behöver ha med "se andar" att göra) är en stor fråga, men jag tror ju att det finns en andlig version av livet.
Människor som tolkar denna version - är människor. 
Lärdomen är kanske att finna sin egen version, inte någon annans.

För att återgå till TS: Låt allt vara och mogna. Glad Det klarnar så småningom.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Fjäril
2014-05-25 09:17
#1

#7 av spirit33 

#6

Du tycks ha träffat den typ av människor du beskriver. Jag träffar så gott som alltid underbara människor av alla sorter där väldigt få passar in på din beskrivning om bekräftelsebehov osv.

Hmm, jag vet inte i vilket sammanhang du träffar dessa andliga underbara människorna? Är det kanske i mindre sammanhang och människor som inte tar betalt eller inte strävar efter att ta betalt, eller inte har några speciella egna ambitioner att bli en "guru"?

Jag har träffat en oerhörd mängd med människor inom det andliga området, och måste säga att det rent generellt är brist på vad vi tänker oss som andlighet inom området. Men det är klart, jag har mest träffat dem som vill göra något med sin förmodade förmåga, och som vill utveckla sig och jobba med det, mer eller mindre på heltid.

0Bra inlägg 

| Anmäl (0) | Hantera

Avatar för Huygens

2014-05-24 15:31#8 av Huygens 

Om man vill hjälpa någon, kanske det ger mer att hjälpa någon som är fattig än någon som redan är rik? Även om det inte nödvändigtvis behöver vara så för alla rikingar eller fattiga.

#0 Kan du fråga lite mer i din Meditation? T ex vilken typ av "rika människor" det gäller och varför du inte ska hjälpa dessa?

Att andliga människor kan utnyttja, jo det kan nog hände. Speciellt om dom får en maktposition och inte är så utvecklade på alla andra områden, eller lider av det vanliga. Dvs att vara människa och ha mänskliga svagheter eller föreställningar.

2Bra inlägg 

| Anmäl (0) | Hantera

Avatar för Magi-cat

2014-05-24 19:18#9 av Magi-cat 

#7 Man väljer socialt umgänge själv och vilka man samspelar med.Glad
Jag menade med "underbara människor av alla sorter", inte bara de som sysslar med medialitet/andlighet utan allasorter. Jag tycker inte det är önskvärt att dela in i andliga eller /något annat/. De flesta har en rik repertoar, inte bara en stämma. 
Och ja, jag har träffat underbara, andliga, (där andlig är ett brett begrepp) med en genuin och fast rotad ärlighet.

Det är när någon anser sig för mer än andra som det slår över i sin motsats. Det händer inom alla områden, men det skorrar förstås extra falskt inom andlighet.
Tråkigt att du råkat få så dåliga erfarenheter.

_"There is no reality, only perception" dr Phil
_Sajtvärd Oförklarade Fenomen och Finland iFokus

5Bra inlägg 

| Anmäl (0) | Hantera

Avatar för spirit33

2014-05-24 22:02#10 av spirit33 

#9

Man väljer socialt umgänge själv och vilka man samspelar med.

Jag tror du missuppfattar mig… Jag skulle aldrig umgås med dessa människor mer än i professionella sammanhang. Privat skulle det mycket till att välja att umgås med någon av dessa sorters människor. Det finns undantag men generellt så är det inte människor som bryr sig om sin nästa, bara sin egen framgång inom andlighet. Sorgligt men sant.

2Bra inlägg 

| Anmäl (0) | Hantera

Avatar för Magi-cat

2014-05-25 08:01#11 av Magi-cat 

#10 Jag förstår nog, men vinklar det från ett lite annat håll. (Det finns alltid fler sidor.):-)

Det grundläggande för din uppfattning är väl ändå att du inte tror det finns en typ andevärld? Att själva fokus för andligheten är bara hitte-på? Därifrån påverkas din attityd av "andliga" människor. 
Attityder till människor följer oftast av sammanhanget. Har man en attityd är det lätt att man ser just det som bekräftar den. Det är ingenting jag hittar på i denna stund, utan är allmänt känt.

(Så är det naturligtvis även för mig som tror att det finns något mer än det materiellt observerbara.)
Du väljer att poängtera, upprepade gånger, att just dessa andliga inte bryr sig om sin nästa osv. Det tror jag är, lyckligtvis, undantag.
Varje människa är ett rikt spektrum av tankar, övertygelser och känslor. Andlighet är alltid uppbygglig, men mänskliga uttolkare kan falla för frestelser, göra dåliga val eller komma till korta på olika sätt. Precis som folk i vilken grupp som helst man väljer att fokusera på…

Kanske har jag mer tur än du haft, och har mindre erfarenhet (det är jag helt säker på), eller är särdeles godtrogen eller vad det nu kan vara, men de flesta jag mött för kortare eller längre tid har varit underbara. Det gäller förresten alla sammanhang, bland andliga såväl som vem som helst. (Vilket jag är glad och tacksam över.)

I ett socialt sammanhang samspelar man med de människorna. "Stämmer" det inte med ens egen "ton", måste man stämma om sig (och ta en risk) eller lämna. Man finner sig aldrig tillrätta om det inte stämmer i harmoni.

Sajtvärd på Övernaturligt

spirit33
2014-05-25 10:00
#2

Du väljer att poängtera, upprepade gånger, att just dessa andliga inte bryr sig om sin nästa osv. Det tror jag är, lyckligtvis, undantag.

Ja, du får givetvis tro vad du vill… Själv så vet jag att det är så och det har som du antyder ingenting med min tro att göra. Jag har alltid tyckt att det funnits  en oandligt bland andligt sökande, och jag har aldrig velat umgåtts privat med de flesta av dessa.

Det är ganska olidligt att umgås med människor som bara ska fokusera på sig själv och pratar om vilka andliga uppenbarelser just de har fått, och hur de ska nå andlig framgång. Det är lätträknat de gångerna de tänker på sin nästa och hur de ska kunna hjälpa dem. Ego, ego och ego.

Fjäril
2014-05-25 10:53
#3

#2, Jag kan i och för sig hålla med till viss del, även om jag också ser Magi-cats poäng med att; om man inte tror till de andligas "fördel" anser man heller inte att någon verkar för en god sak, men i alla fall. När jag var i början av mina andliga resa träffade jag några aktiva inom området där det pratades om samarbete, eller jag hade möjligheten att hyra ett rum för sittningar. De ställde frågor om mina utbildningar (vilket jag inte hade eller har) och rabblade upp allt de själva hade genomgått. Det var också jämförelser om vem som kunde mest och detta gav mig en helt annan syn på hur det kunde vara, vid mitt första möte med dem som delade min tro, alltså inte till det positiva. Jag har efter det inte träffat någon för "andligt möte", däremot har jag lärt känna flera fina människor här på iFokus som är genuint intresserade av att hjälpa andra människor. Det tar jag med mig med mig och lägger den dåliga erfarenheten bakom mig. Det finns självklart "skit" där ute också, tyvärr, men man får heller inte glömma att väldigt många verkar för en god sak, sedan att de tar betalt (en skälig summa) är egentligen inte konstigt. Om man lägger ner tid, energi och "förlust" av pengar måste man också ha en inkomst. Om man dessutom tror att det man gör är rätt och hjälper andra människor kan jag inte se något fel med det. Sen, återigen finns det dem som tar pengar för ingenting och ser allt som ett sätt att tjäna pengar. Men sådant kan vi se inom alla branscher. Om man hade gjort en undersökning hade man säkert kunnat se att väldigt många är nöjda med sina möten med medium och healers. Jag själv är en av dem (som har positivt erfarenhet). Problemet med "skumrasket" är nog en bråkdel av dem som verkligen vill finnas för andra men dessa uppmärksammas inte, utan enbart dem som har gjort fel.

Sajtvärd på Övernaturligt

Huygens
2014-05-25 11:09
#4

Det finns ju en del som gärna vill utveckla sej andligt. Men vissa av dessa har ett väldigt personligt elller t o m egoistiskt sätt att se på sin utveckling. Hamnar man i en sådan grupp kan det uppstå en känsla av att hela eller delar av gruppen är exkluderande, även om några personer är mycket "andligt utvecklade" på ena eller andra viset. Ett sätt att se på saken är att personlig mognad och andlig mognad är olika saker.

Magi-cat
2014-05-25 11:40
#5

#2 Det skulle naturligtvis vara helt olidligt att behöva ha med ego-ego-ego-människor att göra, i vilket sammanhang som helst!

Kan man välja, och det kan man när det gäller fritiden, går man bara förbi och hittar andra, som bidrar med harmoni, empati, självkännedom och kärlek till sin nästa.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-25 11:49
#6

#4 Jag tror att många läker sig själva med sin andliga utveckling. Inget fel i det. Men är man själv i en fas där men behöver mer än vill ge, är det lätt att, antar jag, att hamna i en spiral där man inte utvecklar sig andligt alls utan tävlar i upplevelser.
Jag skulle gärna se att andlig mognad och personlig mognad går hand i hand. Verkligt andliga människor "jagar" inte, de har…Och de försöker aldrig utmärka sig.

En gång var jag på en mässa och gick på en workshop om ängla-upplevelser. Var och en i gruppen fick berätta om sina egna upplevelser. Alla hade något tjusigt att berätta. Så kom turen till mig och jag sade som det var, att jag aldrig sett eller känt av någon ängel. Det blev en lite konstig stämning då, om man så säger.😃
Jag tror inte heller den person som höll i det hela kanaliserade några änglar, men hon läkte sig själv. Kan det vara till nytta för någon annan, så inte mig emot.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Kyllan56
2014-05-25 12:24
#7

Min definition på andlig människa är genom personens handlingar och inte var den säger eller hur många änglaupplevelser man haft o s v.. 

De mest andliga människor jag mött pratar inte så mycket om det utan hjälper sina medmänniskor utan egen vinning. För mig är det helt enkelt en god människa, som vill omgivningen väl.

Ego måste man ha, det är ett uppblåst Ego som inte harmonierar med andlighet i mina ögon. För mig är inte ett medium andligt utvecklad per automatik. Jag har träffat och sett rent för många som är så långt ifrån andliga - enligt min definition - som man kan vara. 

Precis som Maci-Cat hade, så har jag aldrig sett en ängel. Inte heller är jag ett medium, men jag jobbar på att bemöta mina medmänniskor så bra som det bara är möjligt. Naturligtvis trillar jag emellanåt i den processen. Jag är inte mer än människa och har mitt Ego att brottas mot.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Magi-cat
2014-05-25 12:42
#8

Instämmer med Kyllan: ego måste man ha.

Ego hjälper oss att överleva och varnar för fara. Vi lever på jorden och vi är inga änglar, någon av oss. Det blir fel om man tror sig behöva avsvära sig egot. Det lyckas man inte med och skuggjaget kan istället växa, det undermedvetna som man kämpar mot.
Men med ökad självinsikt (eller vad man nu ska kalla det) känner man igen egot, instinkten och kan se kärleksfullt även på det och välkomna det som behövs. Samt förstå att vi inte är ofelbara.

Men allting har två sidor. Det är när egot tar överhanden och styr som det blir fel. När egot tror sig om att vara förmer än andra och blandar det med andlighet. "Mer upplyst", bevare mig väl…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

J-Artur-K
2014-05-25 12:48
#9

Spirit33 du har haft ofattbar otur om du i två decennium  av hur den professionella andliga sfären fungerar. Så är det omöjligt om du bara träffat sådana personer som du nämner om du inte haft oflytt. Är över 20 år vi pratar om nu. 🙂 Men är min åsikt 🙂

Men jag håller med dig om att det kan vara så om man har otur. 

Har själv varit med om som du nämner.

Jag har ju förmågan att när jag läser texter på forumet kan jag få automatiskt info om personen som skrivit det. (inte att jag kollar djupare men vis info kan komma automatiskt)

Var en person jag reagera starkt på. Jag såg att personen bar på stora förmågor. Jag sände ett meddelande och börja med att be om ursäkt om h¤n tar illa upp av att jag tar upp det. (jag fick infon automatiskt så jag snokade ju inte men man kan ju ändå ta illa upp ) 

Jag berätta om det. H¤n blev glad av det jag sade och det lede till att jag blev en stötte pelare och hjälpte till med utvecklingen. H¤n fick min skype och jag hjälpte med frågor h¤n hade. Vi diskuttera i princip varje dag flera timmar och jag hjälpte till med allt h¤n undra och så. Gav tips o allt möjligt. Berätta vad h¤n kunde utveckla och råd vad hon borde göra. (utveckling inom andlig h¤n har i sig men inte visste om. Men även starta eget och skapa egen hemsida)

Jag hjälpte till under 4 månader (men första 2 månader var då jag hjälpte mest. H¤n bad även om tel nr o gav det. Så om det var något 

h¤n undra och jag inte var på skype kunde h¤n sända sms. 

Men i slutet märkte jag att h¤n förändras mera o mera. Så till slut valde jag brytta kontakten. (förklara inte varför här men hade stor anledning för det) 

Tog inte betalt för något jag gjorde. Jag ville personens bästa. Här på forumet visste ingen vem h¤n var. Efter kontakt med mig så blev personen mycket omtyckt (h¤n finns inte kvar här idag) 

Har eget företag som går väldigt bra och allt jag sade h¤n borde utveckla och göra har personen gjort. 

Fast vi brött kontakten (var jag som ville det ) så sände jag meddelande och fråga om h¤n kunde lämna respons om hur jag hjälpt till. 

Men det kunde jag inte få. 

Typiskt som du nämner när en person inte behöver en längre så är man inte värd något. 

Det som är det roliga i det hela. Denna person var en mycket omtyckt person här på ön. Utstrålade bara harmoni. Men bakom det där var något helt annat. (fans orsaker jag bröt kontakten personen förändrades. ) 

Det är den falskaste person jag har haft kontakt med. Allt jag gjorde under så lång tid. Var inte värt något och man kan se förändringarna i personens utveckling under våran kontakt och alla råd jag gav gjorde personen och idag kan leva på det andliga och går bra. Men personen var helt okänd innan. Men det jag hjälpte till med var inte värd en respons. Och den personen är en person som utsrålar stark harmoni och den sista man skulle tro vara så där.

 (Nämner inte vem det är. För jag sjunker aldrig så lågt som den där personen) 

Så som du säger finns det sådana personen som du nämner med. Tar det dom vill ha sedan är man inte värd något. Men var därför jag bröt kontakten med för såg en annan sida som jag inte ville ha något med att göra. Sedan när jag fråga om responsen var det en bra bekräftelse på det jag misstänkte tyvärr. 🙂

Ny dag nya möjligheter

spirit33
2014-05-25 13:36
#10

#9

Spirit33 du har haft ofattbar otur om du i två decennium  av hur den professionella andliga sfären fungerar. Så är det omöjligt om du bara träffat sådana personer som du nämner om du inte haft oflytt.

Jag skrev inte att det gäller alla jag träffat, men det gäller de allra flesta.

J-Artur-K
2014-05-25 13:46
#11

#10 Och då har du ändå haft ofattbar otur om dom flesta varit det och du har 20 år erfarenhet av det. 🙂

Men om du inte själv tror på det andliga så förstår jag mycket mer varför du har fått dessa uppfattningarna 🙂

                                 Men är mina åsikter 🙂

Ny dag nya möjligheter

spirit33
2014-05-25 18:01
#12

#11

Men om du inte själv tror på det andliga så förstår jag mycket mer varför du har fått dessa uppfattningarna.

Hur menar du att min tro har med min uppfattning att göra? Jag har alltid haft den uppfattningen oavsett nivå av tro.

En dålig retorik att försöka få det att se ut som om att det egentligen inte stämmer det jag säger, eftersom du tror att jag inte tror. Tron har inget med detta att göra, punkt.

J-Artur-K
2014-05-26 16:47
#13

#12 Jag sade inte att du inte tror. Men av någon anledning så verka det stöttande. Skrev bara om du inte tror så förstår jag din uppfattning. Skrev inte att du inte tror och frågade inte om det heller. 🙂

Ny dag nya möjligheter

Annons:
Upp till toppen
Annons: