Annons:
Etikettupplevelser
Läst 426 ggr
Underbarn
2014-05-23 03:01

Ljud i hemmet

Jag och sambon bor i ett 50-tals hus sedan 1.5 år tillbaka. Vi har aldrig någonsin hört eller sett något konstigt eller som tyder på "andar". (Vi tror på övernaturligt). Men min syster (som verkar känna av sådant mer) har sagt flera gånger när hon varit hit att "det spökar". Jag har sagt att nej då det gör det inte för jag har aldrig märkt något alls. Hon har "känt" som att någon står bakom och/eller i aktar henne men när hon vänt sig om har ingen varit där… (Hon har trott det varit jag). Vi går i tankarna att flytta till större och har ett hus vi tänkt slå till på. Inatt när vi ligger och försöker sova (ingen av oss lyckas somna och ligger och vrider på oss, jag har en dålig magkänsla) före 03.00 hör vi en ljudlig smäll, jag tror ett tag att det är min sambo, men ljudet upprepas tydligt tre gånger tills jag märker att han ligger bredvid och vi tittar på varandra. Frågar båda vad fan det är för något. Vi går ner, ljudet upphör och vi ser ingenting. Allt är som vanligt. Läskigt… Hundarna (som låg i sängen) reagerade ingenting… Men det vi kom fram till är att det kunde vara min plattång som slog mot garderobsdörren (hårt) men då måste någon såklart ha svingat den. För plattången hänger på dörrhandtaget med kabeln hängandes. Jag lyfte den lätt och "svinga den" mot dörren och det lät precis lika. Varför börja 1.5 år senare? Kan det bero på att vi vill sälja och flytta? Det kan inte ha varit vinden (allt var stängt) eller chinchillorna (som jag först trodde det var för de kan väsnas, men inte så där). Även om vi inte kan komma fram till något vill jag bara skriva av mig! Inte första gången vi hör något märkligt nerifrån men vi har alltid "viftat bort det". Men nu var det så tydligt att det inte "bara är något".

Annons:
Magi-cat
2014-05-23 09:25
#1

Hej!

När man ligger sömnlös kan man höra alla möjliga ljud. Det är som om de blir förstärkta av natten eller så är det mindre "brus" än det dagliga, så man hör dem bättre.

Plattången säger du…kan den ha hängt i obalans från början, så att den när spänningen släpper faller med en duns. Sedan självsvänger den och dunsar flera gånger?

Hundarna reagerade inte, och det talar väl för att det inte var något särskilt annorlunda som hände? I alla fall inget att vara rädd för…

Lycka till med flytt och hus!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Underbarn
2014-05-23 13:12
#2

#1 nja om det hade varit att plattången studsa skulle ljuden komma mer tätt inpå och bli svagare i slutet eftersom kraften blir mindre. Men ljudet lät lika högt alla gånger och kom med flera sekunders mellanrum :) Hitta dock grannens katt i huset idag (hade fönstret öppet igår) kan ju ha varit den men ändå märkligt höga upprepningar med lika intervaller. Ja det behöver absolut inte vara något "märkligt"

Magi-cat
2014-05-23 13:23
#3

#2 Kanske kisse hittade på något kul. 🙂 Svårt att veta.🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Underbarn
2014-05-24 10:23
#4

#3 ja eller så ville nån "berätta" att katten befann sig i huset? Men vi såg den inte då när vi gick ner på natten :)

Upp till toppen
Annons: