Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 1003 ggr
kakan17
5/12/14, 10:58 AM

Behöver råd och hjälp

Ganska lång historia men för att göra den kort och ta det som är väsentligt just nu så är det så att min pojkvän tror att jag har andar runt mig, han känner dom och tror dom bara är runt mig. Jag har verkligen försökt på senare tid att vara öppen för detta men jag känner verkligen ingeting alls. Han säger även att jag gör konstiga saker när jag sover vilket jag inte heller upplever och har bett honom spela in mig men ser ingeting som verkar konstigt. Under en lång tid innan detta så var han väldigt svartsjuk och trodde jag ständigt va otrogen så han upplever alltså att spöken/andarna har sex med mig, vilket han sagt kan vara pga hans svartsjuka men att det inte behöver va så men att nått är runt mig i alla fall. För mig är det alltså helt sjukt i min värld och jag känner inget. Vissa gånger har han sagt att jag är en häxa, dyrkar djävulen och till och med medveten pratar med andar/spöken fast aldrig vill erkänna det.

Kan det vara så att han bara kan känna saker och inte jag?

Är jag bara inte medveten om allt så jag är en ganska logisk människa av mig?

Jag har nu gått med på att nån ska komma hem till oss och rena vårt hem, mest för hans skull då han inte mår bra alls. Men han säger att det inte riktigt går då jag inte känner eller ser nått, vad spelar det för roll. Om en upplever andar och den andra inte kan då inte nån hjälpa oss?

Annons:
Malin688
5/12/14, 11:21 AM
#1

Lägger en tass här!

Blandad kompott är en bra kompott :)

Älvan
5/12/14, 11:28 AM
#2

Jag tycker det hela låter mycket skumt. Sex med ande? Det tror jag inte på alls. Hur mår din pojkvän egentligen? Ibland är det inte läge att spela med och kontakta husrensare och annat om det inte är andarna som är problemet.

Älvan
5/12/14, 11:30 AM
#3

Om det verkligen är sant det du skriver och detta inte är en trolltråd bör din pojkvän söka hjälp på en gång exv vårdcentralen. Andar beter sig inte sådär.

Stallmima
5/12/14, 11:32 AM
#4

Låter som en väldigt skum och svartsjuk pojkvän!!  😮

kakan17
5/12/14, 11:35 AM
#5

@ Älvan ja det är verkligen sant fast önska att det inte var så.

Jo han har varit i kontakt med vården innan men han vägrar inse vissa saker och jag har alltid trott på psykos och tänkte att om jag nu tar hit nån som rensar huset så kanska han förstår att om det fortsätter så är han sjuk. Sitter i en otroligt jobbig sits..

kakan17
5/12/14, 11:40 AM
#6

Malin688 Varför en tass?

Annons:
kakan17
5/12/14, 11:43 AM
#7

Stallmima ja det har gått ifrån verkliga människor till spöken och jag får inte ens säga till mediet sen vissa saker som att han använt mycket Droger och att jag tror det är psykos.. Men samtidigt ser jag hur dåligt han mår och har redan varit med han på psyket flera ggr.. Jag vill nu veta om det kan ha varit andar som skrämt honom? Många jag känner tror inte på spöken mm men har sagt att jag också borde ha känt något i såfall men jag känner verkligen inget och det enda som skrämmer mig är han tyvärr.

Älvan
5/12/14, 1:14 PM
#8

Om han har psykos förvärras det hela bara om du spelar med. Gör inte det!

kakan17
5/12/14, 1:28 PM
#9

@ Älvan jo jag vet jag har aldrig spelat men eftersom han blir värre då man säger emot eller så och han är uppriktigt rädd så har jag försökt visa honom tex tänt lampan, kollat madrassen och sängen mm.. Sen säger jag än idag att jag fortfarande tror på psykos men om han skulle kännas sig bättre av att vi uteslutar spöken så kan jag göra det men han velar hela tiden.. Tror du på andar och sånt?

Älvan
5/12/14, 1:42 PM
#10

Det spelar ingen roll om jag eller du tror på andar. Du kan inte bota psykos med husrensning. Om du är rädd för din partner måste du agera snarast. Prata med någon du litar på. Du har faktiskt inte ansvar för att din partners tillfrisknande särskilt inte om du är hotad. Om personen haft kontakt med psykiatrin kan man ofta ringa dem och rådgöra om man är oroad. Det är dock din partner som själv måste söka vård. Jag tycker det låter oroande det du berättar. Ditt beteende nu när du börjat anpassa dig och tassa på tå heter medberoende. En person som är medberoende har svårt att hjälpa den sjuka. Du bör för egen del söka hjälp. Om du inte har någon i din närhet kan vårdcentral/kurator/kvinnojouren/psykiatrin/nationella hjälplinjen etc vara vägar att prova. Sluta fundera på andar nu.

kakan17
5/12/14, 2:50 PM
#11

@Älvan Självklart vet jag att jag inte kan bota psykos med det men dealen var att utesluta det och sedan gå tillbaks till vården. Han hade en vårdkontakt jag fixade åt honom men slutade snabbt äta sin medicin. Läkarna säger olika och ja som du säger jag är absolut medberoende och vill egentligen bara tvångsinlägga honom.. Jag har haft hjälp tidigare av hans vänner men dom har nu gett upp så han har typ bara mig kvar och jag själv är förvirrade och mår inte alls bra.  Kanske ska ringa hans läkare och kolla läget. Du kanske tror att jag är totalt pantad men har verkligen försökt med allt och man är verkligen i en knepig situation så jag förösker ju precis som honom leta svar..

Jag funderar ju på allt han sagt och då det nu senare tid varit andar så vill man ju ändå lugna sig själv så det var därför jag frågade och om det är någon som tror på det som kanske kan berätta mer om andar nu beter sig så mm..

Älvan
5/12/14, 4:38 PM
#12

Jag tycker inte alls du är pantad. Du tänker rätt med att kontakta läkaren, men du måste själv förstå att du inte kan övertyga honom mha andeutdrivare. Han kommer ju bara misstro personen i fråga osv. Jag tycker nu att du ska ta hand om dig själv i första hand. Du kan inte vara sjuksköterska till honom om han slutar med medicin. Då tycker jag du måste ställa ultimatum el lämna honom. Om han inte vill ta hjälp måste du leva ditt liv och inte hans liv. Slösa inte bort ditt eget värdefulla liv. Det är min åsikt. Gör vad du vill med det rådet. :) Du är värd ett bra liv.

Stallmima
5/12/14, 4:57 PM
#13

Det låter ju klart han/ni behöver hjälp av något slag

Annons:
Malin688
5/12/14, 9:14 PM
#14

Jag sa tass istället för följer.. Har en vän i liknande sits, försöker ge henne en lösning. .

Blandad kompott är en bra kompott :)

J-Artur-K
5/12/14, 11:56 PM
#15

Vård i första hand. 

Men jag har ju erfarenhet av Droger sedan tidigare och har en god vän som hållit på (han trappar ner nu mycket ) 

Men något som är värt att nämna är om man tagit mycket Droger o så. Så kan den aktivera det andliga i en. (Av egen erfarenhet o det aktivera min väns andlighet och han har kunnat känna av andlighet starkt o annat som jag själv har kunnat se efter med min förmåga att det stämmer ) När jag har hållit i hans hand har han även kunnat fungera som medium och säga saker man vet är sant.

Har även pratat med andra som hållit/håller på med Droger o har kunskap om andlig och effekterna av Droger o andligheten. 

Droger kan aktivera så man kan känna av andar utan att man har drogen i kroppen när man känner det. (Det aktiveras o är då redan aktiverat) 

Men sedan med tanke på att man har tagit Droger o sådant får man ha det i åtanke att det förändrar ens uppfattnings förmåga så man kan misstolka saker om man inte tänker så klart i livet i vanliga fall. (om man känner av saker när man inte är drog påverkad. Och man har lite paronoida tankar att man inte tänker så klart i vanliga fall. Så kan det finnas stor risk för misuppfatta saker om man känner av någon ande. Tolka fel o så ) 

Jag tar avstånd ifrån Droger. Nämner det bara för att man inte ska att allt behöver vara på grund av drogen. (Kan finnas en vis sanning men saker kan ha missuppfatas helt o hållet med. Fel tolkat)

Men man ska inte döma han i min åsikt att det är psykos om han inte hade tagit en drog då. Psykos av Droger får man ju när man tagit drogen o inte dagen efter. Man kan även få andlig kontakt när man tagit en drog som öppnar upp för det. (Det kan tolkas som psykos med o många tänker att det man pratar om är helt papegoja snack o strunt prat men kan vara helt sant för man är i direkt kontakt med andra sidan. Men om man inte kan hantera det kan man missuppfatta oerhört mycket o man fattar bara en del av det sedan resten är helt misupfattat) 

Oavsett om det är ande hemma eller inte så är vanlig vård viktigt.

Men detta är bara mina åsikter  🙂

Ny dag nya möjligheter

allhealing
5/13/14, 1:35 AM
#16

#0,

kakan17,

för det första. Vill din kille ens ha hjälp?

Det är inte ditt arbeta att fixa en person som inte ens vill erkänna att han faktiskt är i behov av hjälp utifrån av proffs.

Det är som att stånga sitt huvud blodig dag ut och dag in.

Du kommer inte att komma en millimeter framåt eftersom han helt enkelt inte är intresserad av att göra någonting åt sin situation.

Ja jag vet, du vill bara hans bästa. Men är inte ditt bästa det som kommer i första hand? Att fly från sig själv för att hjälpa andra är ett mönster man behöver ta sig en titt på. Är det kanske så att det är du som flyr från dig själv genom att ta hand om andra?

Fundera på det och lycka till nu hur du än väljer att göra i nästa steg framöver.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

pirri17
5/13/14, 6:39 AM
#17

Han kan mycket väl ha ett funktionhinder med psykos! Autism!

Brunett

pirri17
5/13/14, 7:03 AM
#18

Hans psykos och autism gör så att han inbillar sig och han borde få hjälp här i Järna hos antroposofer och kanske tillhöra ett grubbboende.

Brunett

kakan17
5/13/14, 8:58 AM
#19

@Älvan Tack! Jag hamnade säkert här av den anledningen konstigt nog behövde jag en till push åt rätt håll och att jag gör helt rätt i det jag gjort innan. Han har fått ett ultimatum av mig och det är läkarbesök,äta sin medicin och absolut inte bruka Droger. Tror läkaren kommer att göra drogtest på honom 1gång i veckan. Puhhh! Vilken lättnad! Tusen tack för att du fick mig in på den väg jag avikit ifrån, du anar inte hur mycket det gjorde!

Stor kram till dig!

kakan17
5/13/14, 8:59 AM
#20

@Malin688 Okej jag förstod inte det :) Är din vän med en som har psykos eller har hon psykosen?

Annons:
kakan17
5/13/14, 9:06 AM
#21

@J-Artur-K Jag förstår väl lite vad du menar men kan säga att detta började med ren svartsjuka och en massa Droger, drogerna trappades upp och likaså svartsjukan.. Han är precis lika nojjig utan Droger dock är det värst när han är påverkad av nån uppåt drog typ kokain, den blir han väldigt agressiv av. Då han är misstänksam mot de flesta men mest mot mig så har ju han aldrig hittat en annan kille som jag skulle ha varit otrogen med så han hela tiden letat, det har varit vänner,hans vänner,gubbar,grannar,min chef, främmande människor, människor jag gömt i min madrass och sedan i mina väggar och golv. Då han aldrig hittar nått kom han på att det är minsann spöken/andar. Han har psykos, han har även fått diagnos paranoid psykos och fått medicin därefter som han skitit i.. Jga tar också avstånd från Droger och kan säga att de som tar Droger är dessvärre mindre trovärdiga i min ögon då jag vet hur dom kan snurra till det i hjärnan på folk. Tack för din input, tar till mig allt :)

kakan17
5/13/14, 9:16 AM
#22

@allhealing 

Han har haft svårt att se sig själv som psykiskt svag och tyvärr så har de som har psykos absolut ingen sjukdomsinsikt och det är det jobbigaste. Därav brukar läkarna ta in dom i två veckor för att få starka mediciner så dom först och främst kan få avstånd ifrån deras "låtsas värld" och sen jobba därifrån. Han pendlade tidigare mellan vår verklighet och hans, han skötte sitt jobb och allt annat så han lurade läkarna ganska bra och blev då inte inlagd. Igår satte jag ett ultimatum och han har redan idag fått ny medicin och ska strax till läkaren, så jag antar att nått inom honom förstår.

Stånga huvudet blodigt är en helt solklar beskriving över hur jag känt det senaste året, jag är otroligt trött och förvirrad.. Men så länge han äter sin medicin och går till läkaren så kommer jag finnas vid hans sida dock på avstånd, kan inte slappna av runt honom tyvärr så vi får bo isär en tid framöver.

Jag tror inte att jag flyr från mig själv men jag har ett otroligt långt tålamod och lider med de människor jag älskar som mår dåligt och ja då kan jag gräva en djupare grop för mig själv dag in och ut. Jag har tänkt på det mycket men finner inte riktigt varför jag är så men det är endast mot nära så inte vem som helst. Har du nån input kanske?

Tack för att du tog dig tid, må bäst :)

kakan17
5/13/14, 9:20 AM
#23

@pirri17 Han har redan en psykosenhet här där vi bor som han nu har kontakt med igen och dom gör även hembesök 24/7 så det känns bra. Han har ingen autism dock utan endast en drogutlöst psykos som dessvärre stannat då han fortsatte med Droger och försökte självmedicinera med det..

Älvan
5/13/14, 2:23 PM
#24

Kakan17 Jag tror inget sker av en slump. Både du och jag har stark intuition och det förde oss samman här. Jag är glad att jag kan hjälpa dig att lyssna på dig själv. Det är lätt när man vistas med en sjuk person att börja dras in i dennes sjuka värld och sluta lyssna på sin egen sanning. Nu verkar du börjat höra din egen röst. Rösten fanns ju hela tiden där, men jag fick säga det du själv inte ville lyssna på när det kom från dig själv. Du vet vad som är rätt, men börja inte diskutera och resonera om ex andar med den sjuka när du vet att detta endast finns i hans värld. Bli inte indragen i hans värld. Då är ni båda på fel väg och då har du varken hjälpt dig själv eller honom. Vill han inte vård, medicin, totalt drogstopp måste du lova mig att mobilisera all kraft och lämna honom. Vänta inte för länge. Risken finns att du kommer bli avskuren från vänner och andra stödpersoner och att du psykiskt blir så utmattad att du inte kan lämna. Det är riskabelt att låta dagarna gå. Det är bäst i sådana fall att du åtminstone får ett bra liv. Han blir inte hjälpt av att ni är 2 som lider.

J-Artur-K
5/13/14, 4:54 PM
#25

#21 Skrev lite klumpigt. Var mer att om det är psykos så behöver inte allt vara osant som han sade. (Det där med sex med ande o sådant kan vara missupppfatat men allt behöver inte vara det. Det mesta kan vara missuppfatat men grunden kanske var korrekt sedan så blev allt bara fel) 

Som du nämnde tidigare så prata han om annan mänsklig kile o så. Han kan ha känt av ande som var sant men sedan kom hans egna fantasi in i det hela så allt blev fel. 

(Menar inte att det är så. Men möjligt )  

Men som Älvan nämner ska man inte dra ner sig själv om personen inte vill ha hjälp i min åsikt. 🙂

Ny dag nya möjligheter

allhealing
5/14/14, 12:03 AM
#26

#22,

tack för att du frågar.

När det gäller dig själv och din egen roll i det hela är det alltid vi själva som är svaret på frågan. Det går aldrig att hitta sitt svar utanför sig själv. Vi har det alltid hela tiden inom oss själva. Det är därför vi så väldigt ofta har så väldigt svårt att se det. Helt enkelt eftersom vi söker efter svaret genom det andra lever och upplever.

Vi letar helt enkelt inom och utom andra efter det vi redan har svar på inom oss själva. Vi kommer aldrig att finna svaret där. Det är först när vi är mogna att gå inom oss själva och för oss själva erkänna att det är inte hos andra mitt svar finns. Mitt svar finns inom mig själv och endast där.

Det är först när man är redo att ta eget fullt ansvar för sin egen utveckling. Det är först när man själv är redo att inse att det aldrig beror på någon annan hur jag själv mår. Det är först när jag är där i min egen insikt som det är möjligt att påbörja den inre resan till sitt eget unika svar som en lösning på det du efterfrågar blir möjlig att uppnå.

Det är mitt svar på frågan du ställde.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

kakan17
5/14/14, 8:51 AM
#27

Älvan

Håller helt med dig, jag va lite panikslagen när jag började skriva här men känner mig nu helt cool lugn :) Inte bara dras in i hans värld utan nästan själv börja tro på den eller ifrågasätta sig själv, vem av oss som är sjuk egentligen?! Sen har man det där medlidandet som bara gör det värre för en själv i dessa lägen tyvärr.

Jag har helt slutat diskuterat andar med honom och sagt att den diskussionen kanske vi kan ta om 1 år framöver och se om du känner samma sak då men bara kanske. Att prata andar och spöken är väl okej även om jag inte riktigt tror nånting men på det sättet är det bara riktigt obehagligt och skrämmande.

Han började igår redan ta sin medicin, han kan inte använda Droger eller ens alkohol med den så jag hoppas han håller det. Han sa i alla fall att han va villig att ge det än lång och ärlig chans då jag sagt att detta kommer ta tid, finns ingen bli frisk knapp att trycka på tyvärr. Behövde inte ens säga att jag går min väg om han slutar med medicinen, han är fullt medveten om det och har lämnat honom 1 gång tidigare just av den anledningen och drogerna. Du har helt rätt, jag va under en längre tid lite halvt borta från mitt egna liv dels för att va med honom då han mådde dåligt men sen också för att jag va så himla trött när jag väl va ledig. Har även sagt det till honom, att för att orka måste jag göra andra saker, mitt huvud måste också vila och han verkade förstå men det är ju det man aldrig vet om sakerna går in..

Tack för ditt stöd, önskar dig verkligen allt gott och jag blir rörd att det finns så goda och snälla människor på internet <3

Annons:
kakan17
5/14/14, 8:59 AM
#28

J-Artur-K

Nej, inte alls jag förstod precis vad du menade :) Däremot är det svårt för mig att tro att han helt plötsligt kan börja se/känna spöken och andar när jag vet att han är otroligt sjuk och misstolkar ALLT. Kan dock inte säga att det inte är så heller men är svårt för mig att tro och just nu kände jag att oavsett så måste han bort från psykosen först och är det nu så att han kan känna andar och spöken så kommer han ju helt klart kunna det sen när han är frisk. Andarna och spöken kom inte på tal förens för 1-2 månader sen och på det sättet jag i nyktert tillstånd sett hur han förändrats så känns det som att han letar svar och han hittar aldrig något då han inte köper mitt svar eller det som faktiskt visar sig så tillslut måste han hitta nå annat för att kunna förklara för sig själv varför han är som han är, varför han gör som han gör..Det ger honom en ursäkt nästan till att bete sig så som han gjort vilket inte har varit behagligt mest för mig.

kakan17
5/14/14, 9:07 AM
#29

allhealing

Jag är helt medveten om att jag är en som har långt tålamod och mycket förståelse dock inte för allt men just i detta läge ser jag min älskade som sjuk och jag är den som vet om allt och kan hjälpa. Så jag skyller absolut inte på honom eller andra heller. Jag brukar leva efter "Människor gör så mycket mot dig som du tillåter dom att göra" Då på gott och ont!

Jag är helt medveten om att jag är sån och många ggr känner jag att jag måste lära mig sätta stopp lite tidigare men samtidigt känner jag att det är ju jag, jag vill inte behöva ändra på det. Sen vet jag att min mamma sen jag va liten alltid sagt exakt detta till mig - Du kan inte rädda hela världen lilla gumman! Det sa hon vad gäller denna situation också.

Så har med tänkt att det bara är mina egenskaper och att det är den jag är helt enkelt coh har tydligen alltid varit så därav har jag väl aldrig tänkt på varför men kanske dags att göra det. Det va svårt måste jag säga haha..

Älvan
5/14/14, 10:04 AM
#30

Kakan17 Det känns bra att kunna vara till hjälp! :) Jag har fått mycket hjälp här och känner att jag vill ge tillbaka. Det är faktiskt detta som är härligt. Att okända människor kan träffas och påverka varann positivt. Det är mitt lilla bidrag till en mänsklig värld. Sköt nu om dig! Du har svaren inom dig. Ibland kan svaret vara att fråga om andar för att hamna rätt igen. :)

J-Artur-K
5/15/14, 11:47 PM
#31

#28 Bra att du förstod 🙂

Ja om man tar Droger kan man hamna som i en bubbla även när man inte tar drogen. Gör om i huvudet på en. Man är i sin egna lila värld. Svårt att få bra kontakt med en. Paranoid beteende är inte ovanligt. Lägga sina problem på andra människor är ju typsikt beteende med (inte hos alla såklart men är inte ovanligt) 🥵

Man får ett speciellt beteende kropps hållning , rörelser . hur den tala som allt möjligt ,  Om man själv tagit Droger kan man känna igen det ganska snabbt om man möter en som tar Droger o se vilken slags drog den tar fast om den inte tagit just då (inte att man kan se på varenda en men ibland kan man se uppenbart att det är så . (är stora kännetecken så man kan inte ta miste i princip ) 

         Men är bara mina åsikter av det jag varit med om 🙂

                      Jag hoppas det löser sig för dig 🤗

Ny dag nya möjligheter

kakan17
5/22/14, 3:24 PM
#32

Älvan

Ja det här helt underbart, tänk om vi kunde sprida detta ut i hela världen :)

Tänkte bara säga att han ätit sin medicin och verkligen skött sig nu sen sist vi skrev och bara på denna korta tid är han sitt gamla jag igen, den jag älskar är tillbaks och det känns underbart men samtidigt så är jag ju lite skeptisk till återfall mm. Och det känns skönt att jag hade vettet och logiken till att klura ut vad i hela fridens namn det var och att jag inte "tvingat" i honom emdicin i onödan. Alla spöken/andar,misstankar är helt borta det enda som finns kvar för honom nu är minnena och när han tänker på dom nu så känns dom otroligt ologiska,overkliga och nästan skrattskojigt knäppa säger han..

Tusen tack för att du fanns när jag behövde dig :)

kakan17
5/22/14, 3:31 PM
#33

J-Artur-K

Jo tack, jag har fått se hur det riktigt kan slå slint i huvudet på vissa därav har jag aldrig använt Droger själv. Jo han projicerade väldigt mycket på mig vilket jag förstått i efterhand när alla koreten är på bordet. Inte alla men en del säger han misstänkte va ju han själv som gjorde..Helt koko knäppt för mig men jag förstår nu och har lärt mig nå nytt..

Jag kan se på just honom om och när han tagit nått och de enda jag kan skilja på är om han rökt på eller tagit kokain och det har man ju lärt sig efter 1 års helvete bara men i början såg jag ju inte sånt då jag själv aldrig använt eller umgås med folk som gör heller.

Alla ens åsikter och råd kommer ju oftast från egen erfarenhet vilket är riktigt bra då man som jag behöver råd kan får olika perspektiv helt enkelt :) Tack, det har gått riktigt bra faktiskt🤗

Älvan
5/22/14, 3:45 PM
#34

Kakan Kram Ge vidare. :) Livet handlar om det tycker jag.

Annons:
kakan17
5/22/14, 4:10 PM
#35

Älvan

Känner faktiskt för engångs skull på säkert 2 år att jag fått sista pusselbiten eller det svaret jag behövt för att faktiskt släppa och gå vidare. Känner mig typ 50kg lättare! Underbar känsla och den tänker jag inte ge upp igen :)🤗

Upp till toppen
Annons: