Annons:
Etikettermytologinaturväsenskrock
Läst 3285 ggr
siberlina
2014-05-07 07:04

Fullmånen

om  en vecka  är  det  fullmåne  igen  och jag börjar  redan  känna  av den  från det att  den     är   halv.är  det   fler  här   som  känner   av  den

Annons:
Skorpion76
2014-05-07 07:05
#1

Min mamma kan inte heller sova när det är fullmåne!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

siberlina
2014-05-07 07:12
#2

jag  tror  många känner likadant  när   fullmånen  är  på g  ,men  verkar   inte  vilja  prata  om det

[Glitterregn]
2014-05-07 09:53
#3

Nu kommer alla skeptiker säga emot och vilja ha bevis hit och dit men jag blir väldigt rastlös och får svårt att sova under fullmåne. Jag kan sova jättedåligt och sedan på morgonen ser jag att det är fullmåne. Jag kan sova i dagsljus utan problem så det är inte ljuset. Jag sover aldrig heller dåligt när det inte är fullmåne. Jag kan i princip somna vart som helst och när som helst i vanliga fall.

siberlina
2014-05-07 17:20
#4

3# glitterregn  jag känner precis som dig

Jina.
2014-05-07 17:23
#5

Konstigt nog så sover jag alltid som bäst när det är fullmåne 😃

www.mediumjina.se

Draug
2014-05-08 01:34
#6

Känner också av när det är fullmåne, energin den avger gör oftast att det blir mycket rastlöshet och ett evigt vankande hit och dit och nästan alltid sömnlösa nätter. Har i och för sig svårt att sova vanligtvis också men det brukar bli ännu svårare när det är fullmåne.

Annons:
[Rödluvan]1
2014-05-08 08:49
#7

Vet ni om att det är fullmåne, när den sker?

Nordqvist
2014-05-08 10:16
#8

Jag sover inte sämre, men däremot kan jag störas av den genom att det kryper i kroppen och jag blir ofta rastlös när det är fullmåne. Ibland kan detta leda till att jag sover sämre iof. 

En gång var det så illa att jag låg och slog mig själv över benen med knytnävarna och grinade hela natten för att pirret inte ville lägga sig. Då fick jag veta dagen efter att det varit fullmåne och att månen legat väldigt nära jordklotet. Det stod även om det i tidningarna sen, om månen alltså!

Lite ledsen att jag missade den, borde gått ut och kollat. Den var tydligen jätte stor och rödaktig! 😃

JonasDuregard
2014-05-08 13:39
#9

Fanns en tråd om det här för ett tag sedan: http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/5324c3278e0e74628900020b-fullmane-kan-den-paverka-en-manniska?participating-1

Sannolikt beror era upplevelser inte på vilken fas månen är i.

Det är inte otänkbart att månens faser påverkar människor (utöver det uppenbara, att man ser den), men det är osannolikt.

siberlina
2014-05-08 18:22
#10

jag  tror inte  att  det handlar om magi ,men jag  är säker på att  månens  styrka  eller  om det har med vattnet  att göra  som gör att man  känner  sig  så  skum,fler människor  borde  förstå  detta  ,då kanske  dom inte behöver  bli så oroliga  över  att  dom  känner sig  så skumm A   i hela  kroppen

Klass
2014-05-08 18:54
#11

#10 

Men om det har med månens styrka att göra så borde det väl visa sig på något sätt synkroniserat med tidvattnet, vilket uppenbarligen påverkas av månen? Eller?

Att det är fullmåne har väl mer med hur solen lyser på månen att göra?

siberlina
2014-05-08 19:44
#12

11# klass

ja  om jag visste  hur det  ligger till  och varför hela  jag  påverkas  så  skulle jag  vilja  veta  detta,men jag är  helt  säker på att  det är månen   eller  hur  solen  lyser p den

Klass
2014-05-08 20:06
#13

#12 siberlina

Du avskriver att det har med tidvattnet att göra, alltså?
Månens styrka handlar inte om hur upplyst den är - det handlar om hur nära oss den är.

Annars är nog den enda förklaringen att det har med magi att göra …

Annons:
JonasDuregard
2014-05-08 20:28
#14

#12 Det har funnit många som varit lika säkra som du, men när man studerat deras omständigheter lite mer systematiskt har man inte funnit något samband.

Det finns många liknande exempel som att vårdpersonal svär på att det sker mer olyckor eller fler födslar när det är fullmåne, men när man kollar i registren ser man inget sådant samband.

#13 "Annars är nog den enda förklaringen att det har med magi att göra … "

Riktigt så illa är det inte. Det här är trots allt en mätbar omständighet. Det har till och med en minimal inverkan på gravitationen har jag för mig, eftersom solen och månens dragningskraft mestadels samverkar under nymåne (sett från jorden) och mestadels motverkar under fullmåne. Men det är sannolikt en alldeles för liten skillnad för att påverka biologiska system och den mesta forskningen tyder som sagt på att månens faser inte har någon inverkan på människor utöver kulturella aspekter samt att det blir lite ljusare (se till exempel den här metastudien).

siberlina
2014-05-08 20:45
#15

13#klass  nej   jag   avskriver  inget  förutom  magi,men  eftersom  jag   inte  är   någon  proffessor  så    kan  jag ej   förklara….men  jag  är  väldigt   väder  känslig ,fast  jag  brukar   sällan   släppa   väder

kattfesk
2014-05-08 21:44
#16

Bra skrivet #14 ! Jag är också känslig för fullmåne, orolig och rastlös men även energisk städar som bara den då :) Det är fascinerande hur dragningskraften (visst kallas det så?) påverkar oss människor olika :)

En liten människa som ser på hur jorden snurrar ;)

JonasDuregard
2014-05-08 22:41
#17

#16 Tack. Men för att förtydliga: Jag tror inte att du påverkas på det sättet av månens dragningskraft.

Älvan
2014-05-08 23:10
#18

#17 Det är ju svårt att helt utesluta att månens påverkan på jorden exv genom flod och ebb även kan påverka människor då vi består av 70 % vatten. Det kan vara genom andra mekanismer än just vattnet, men det är tänkvärt och möjligt iaf. Jag håller dörren öppen för att en vetenskaplig förklaring kan komma (eller redan finns) ang sambandet mellan månens påverkan på människors psyke.

JonasDuregard
2014-05-08 23:29
#19

#18 "Det är ju svårt att helt utesluta att månens påverkan på jorden exv genom flod och ebb även kan påverka människor då vi består av 70 % vatten."

För det första, flod och ebb är orelaterat till fullmånen. För det andra, att bestå av vatten eller något annat spelar ingen roll - all materia påverkas på samma sätt av gravitationen. För det tredje, det är enkelt att utesluta att människor får något slags "internt tidvatten" eller något sådant då vi är alldeles för små för det.

"Jag håller dörren öppen för att en vetenskaplig förklaring kan komma (eller redan finns) ang sambandet mellan månens påverkan på människors psyke."

Det låter toppen. Men frågan kvarstår om det ens finns något som behöver förklaras. Mycket talar mot det.

kattfesk
2014-05-08 23:41
#20

En väldigt dum fundering. Det kanske inte är månen utan solen som påverkar oss. Mest att månens sken är solen? :-) Tanken kom mest från hur Kompasser får tuppjuck av magneter om känsliga människor är likaså när det blir fullmåne xD

En liten människa som ser på hur jorden snurrar ;)

Annons:
siberlina
2014-05-09 06:39
#21

# 19  jonas ,jag skulle  vilja  ha en  vetenskaplig förklaring,jag  är  hur  cool lungn som helst  24 dagar  i månaden ,men   7 dagar  innan månen  är  helt full  från det att den är halv ,så  blir  jag  helt förbytt och jag är  säker  på att det  inte har att göra med att  jag vet  att  det snart är fullmåne,jag  blir  argare oroligare ,sover  dåligt mm

siberlina
2014-05-09 07:21
#22

man  får inte  influnsa   för  att  man   vet   att  det   är   influensa  tider

JonasDuregard
2014-05-09 07:59
#23

#21 Hur noga har du dokumenterat det här? Det är ganska vanligt att man tycker sig se sådana här mönster men när man kollar mer noggrant så finns de inte.

#22 Men infuensa är ju ett objektivt symptom, det du beskriver är mer subjektiva symptom och de påverkas enklare av förväntningar.

Magi-cat
2014-05-09 09:14
#24

Det är klart att månen har betydelse! För oss som människor, i vår mytologi som vi nedärvt sedan urminnes tider, och mycket troligt för vår sömn.

Vi skulle inte ens vara vi utan denna vår nära följeslagare i rymden. Månen stabiliserar jordaxelns lutning så att den blir (tänka sig! :-)) alldeles lagom för att livet ska vara anpassat för oss. (Eller rättare sagt att vi anpassat oss till det.) Tack månen!🌛

Man kan tänka sig att månen, ljuset i natten, hade ännu större betydelse för urmänniskan. Mytologin förklarade händelseförloppen. Men inte nog med det, den bidrog till att utveckla vetenskapen och studiet av vår omgivning och världsrymden. Man gjorde kalendrar, man förutsåg förmörkelser. Man ställde in sitt liv efter måncyklerna. 

Man skördade i månljuset.

Hur mycket lever kvar idag, när urmänniskan tagit klivet in i cyberrymden? Antagligen mycket. Att vi har naturliga cykler med oss och kanske en månklocka:

"– Människan kommer ju från havet så det är fullt möjligt att det är en kvarleva av den tiden. Annars kan det ju knappast finnas någon överlevnadsvärde hos människan sedan hon gick upp på land, säger Torbjörn Åkerstedt." (stressforskare)

Så - hur skulle månen INTE påverka oss?🤔

http://myscienceacademy.org/2013/07/26/bad-nights-sleep-the-moon-could-be-to-blame/

http://www.expressen.se/nyheter/sover-du-daligt-det-kan-vara-manens-fel/

http://illvet.se/fraaga-oss/maanen-hur-vore-det-om-inte-jorden-hade-naagon-maane


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-09 09:15
#25

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-05-09 09:26
#26

#24 "Det är klart att månen har betydelse!"

Nu var ju frågan lite mer specifik än om den har betydelse.

Frågan var om den orsakar den spridda skur av diffusa symptom som en del tillskriver den, och svaret är "nej, det verkar inte så" om man utgår i den ganska omfattande forskning som ändå finns.

"Hur mycket lever kvar idag, när stenåldersmänniskan tagit klivet in i cyberrymden? Antagligen mycket. Att vi har naturliga cykler med oss och kanske en månklocka:

"– Människan kommer ju från havet så det är fullt möjligt att det är en kvarleva av den tiden. […]"

Människan kom inte från havet på stenåldern.

Du pratar om två helt skilda saker (kultur och evolution) som om de vore en och samma.

Magi-cat
2014-05-09 09:44
#27

#26 Ändrar till urmänniskan.

Jag pratar inte om två helt skilda saker som om de vore samma.

Jag pratar om vad månen betytt och betyder för livets utveckling på jorden. Våra liv utvecklas fortfarande i vatten och gör i sin embryonala utveckling en minievolution. 
Denna utveckling har människan med sig och den gör avtryck i mytologi och kultur. Vi är inte oskrivna blad där enbart rationalitet skrivs in.

Jag tycker att det vore ännu konstigare om månen inte skulle påverka oss . (Därmed inte sagt att varje beskriven företeelse har just med månen att göra, utan jag menar allmänt.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2014-05-09 10:08
#28

#27 "Jag tycker att det vore ännu konstigare om månen inte skulle påverka oss . (Därmed inte sagt att varje beskriven företeelse har just med månen att göra, utan jag menar allmänt.)"

OK, men då inser du att det säger väldigt lite eller ingenting om trådens ämne (som är specifika effekter, inte allmänna). Och vi talar inte heller om månen i allmänhet utan om månens faser.

Magi-cat
2014-05-09 10:29
#29

#28 Och vi talar inte heller om månen i allmänhet utan om månens faser.

Månen i allmänhet har också faser.

De har också påverkat livet/människan i allt det beskrivna och kan inte bortses ifrån.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-09 10:38
#30

Några ord om den schweiziska studien som blev så uppmärksammad för ett par år sedan. (Den publicerades i Cell Biology)

33 försökspersoner delades in i grupper och de fick sova i ett sömnlaboratorium där deras hjärnmönster registrerades under sömnen, liksom ögonrörelser (ögonen rör sig under drömsömnen) och hormonsekretion.

Man fann att måncyklerna har en liten men märkbar betydelse för sömnen. Det gäller även om man inte ser månen (ljuset) eller är medveten om vilken aktuell fas det är. 
Försökspersonerna somnade in fem minuter senare och sov något kortare tid.

Givetvis var det en liten studie, men tillräcklig för att man ska vilja titta närmare på var den här "månklockan" är belägen och vilka neurologiska kopplingar som finns.

"Cajochen adds that this circalunar rhythm might be a relic from a past in which the moon could have synchronized human behaviors for reproductive or other purposes, much as it does in other animals. Today, the moon’s hold over us is usually masked by the influence of electrical lighting and other aspects of modern life."

http://myscienceacademy.org/2013/07/26/bad-nights-sleep-the-moon-could-be-to-blame/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-05-09 10:44
#31

#30 Här är en annan mycket större genomgång i Cell, som sammanfattar:

"Lunar cycles had, and continue to have, an influence upon human culture, though despite a persistent belief that our mental health and other behaviours are modulated by the phase of the moon, there is no solid evidence that human biology is in any way regulated by the lunar cycle."

http://www.cell.com/current-biology/abstract/S0960-9822%2808%2900865-8

JonasDuregard
2014-05-09 10:48
#32

#29 "Månen i allmänhet har också faser.

De har också påverkat livet/människan i allt det beskrivna och kan inte bortses ifrån."

Vem har pratat om att bortse från någonting? Förstår du den skillnad mellan de vaga påståenden du gör och trådens specifika ämne som jag försökt förklara för dig?

Tycker du det vore "konstigt" om månens faser inte påverkade oss? Varför i så fall?

Magi-cat
2014-05-09 11:53
#33

#31 Intressant, men den kom 2008 väl? När den schweiziska studien kom kommenterade du att "även en blind höna kan hitta ett korn." (på OF) Är det inte ens ett korn nu längre?

"Endogenous rhythms of circalunar periodicity (∼29.5 days) and their underlying molecular and genetic basis have been demonstrated in a number of marine species [1, 2]. In contrast, there is a great deal of folklore but no consistent association of moon cycles with human physiology and behavior [3]. Here we show that subjective and objective measures of sleep vary according to lunar phase and thus may reflect circalunar rhythmicity in humans"

(mina markeringar)

http://www.cell.com/current-biology/abstract/S0960-9822%2813%2900754-9

Om man kan konstatera cykler hos marina varelser är det inte helt förvånande om det kan konstateras även hos människor. Livet kommer ju ur havet och vi föds ur ett innanhav.
De marina varelserna har å andra sidan ingen mytologi eller är beroende av det nattliga ljuset på samma sätt som människor. Det talar i så fall för att det handlar om biologi, även om själva mekanismerna är okända.

#32 Jag ser att jag snöat in för mycket på månen som sådan, inte faserna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-05-09 12:00
#34

#33 "Om man kan konstatera cykler hos marina varelser är det inte helt förvånande om det kan konstateras även hos människor."

Nej, det vore inte helt förvånande. Det har jag påpekat flera gånger. Men det är inte samma sak som att det redan har konstaterats! 

Det vore inte alls förvångande om vi inte påverkades av månens cykler, håller du med om det?

Du drar alldeles för långtgående slutsatser från den här lilla studien och du bortser helt från all annan forskning som talar mot det.

Annons:
Magi-cat
2014-05-09 12:26
#35

#34 Nja, jag tycker inte jag drar för långtgående slutsatser av den lilla studien, men när det kommer en ny studie som säger något annat än tidigare, vore det fel att inte ta den i närmare beaktande. Det sker ju utveckling och omprövning inom vetenskapen. Och hur var det med den blinda hönan, har den hittat ett korn eller inte?

Och hur var det med de marina varelserna? (Tyvärr kommer jag inte åt fulltextstudien med referenser.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-05-09 13:04
#36

#35 "Och hur var det med den blinda hönan, har den hittat ett korn eller inte?"

Sannolikt inte. Men vi märker väl det om någon försöker upprepa resultatet. 

"Och hur var det med de marina varelserna?"

Vad vill du veta om dem?

AliennaII
2014-05-10 17:34
#37

VEM bestämmer vilka evidens som är evidens?!!

'Antaganden från 2008 är evidens. Men evidens från 2013 är inte evidens…'

http://www.cell.com/current-biology/abstract/S0960-9822(13)00754-9

JonasDuregard
2014-05-10 17:53
#38

#37 Vem citerar (eller prarafraserar) du?

Skillnaden mellan de två studierna (om det är vad du frågar om) är att den ena är en enskild liten studie, den andra är en mycket mer omfattande sammanställning av forskningsläget.

Även en enskild liten studie är så klart evidens, även om det är förhållandevis svagt sådant. När svaga evidens ställs mot starkare dito finns det fog för att säga att den starka evidensen sannolikt är närmast verkligheten.

Besvarar det din fråga (om den ens var riktad till mig)?

Den artikel du länkar till är samma som #33.

JonasDuregard
2014-05-10 17:54
#39

#35 Glöm inte svara på den här frågan: Det vore inte alls förvångande om vi inte påverkades av månens cykler, håller du med om det?

Magi-cat
2014-05-10 18:05
#40

#39 Det är en fråga och ett påstående i samma mening och dessutom en dubbel negation. Kan du förtydliga.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-05-10 18:06
#41

En till (äldre) meta-analys:

Much ado about the full moon: a meta-analysis of lunar-lunacy research. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3885282

Även den sammanfattar de 37 ingående studierna som att man inte hittar några väsentliga samband.

Annons:
AliennaII
2014-05-10 18:11
#42

#39

Det vore inte alls förvånande om vi påverkas av någots cykler som sammanfaller med månens cykler. Eller just månens cykler… :)

Hur kan en frånvaro av evidens vara starkare evidens, än faktisk existerande evidens? (Hur kan något som inte finns, vara mer/starkare än det som finns?)

JonasDuregard
2014-05-10 18:12
#43

#40 Det är ett påstående och en fråga ifall du håller med om det. Jag tycker inte den är så svår att första:

Håller du med om att det inte vore förvånande om vi förblir opåverkde av månens faser?

Bakgrunden till frågan är att du skrev innan att det vore förvånande om vi inte påverkas av månen (vilket ju är mycket bredare än att påverkas av månens faser). Jag undrar alltså om du håller med om att förvåningen uteblir när man byter "månen" mot "månens faser".

JonasDuregard
2014-05-10 18:15
#44

#42 Tack, men det där är inte ett svar på frågan jag ställde (den var kanske mer invecklad än jag insåg).

"Hur kan en frånvaro av evidens vara starkare evidens, än faktisk existerande evidens? (Hur kan något som inte finns, vara mer än det som finns?)"

Du har missförstått något tror jag. Meta-analyser är sammanfattningar av existerande studier. Frånvaro av evidens vore om man inte gjort några studier.

JonasDuregard
2014-05-10 18:25
#45

#42 Men din fråga är inte helt obefogad så jag ska försöka ge dig ett bättre svar på den (men det här riskerar kanske att bli en ganska lång diskussion med ganska svag koppling till trådens ämne). 

Tänk dig att vi testar hypotesen att tärningsslag oftare blir 6:or på söndagar.

Vi har 37 studier som inte hittar något sådant samband, och en studie som hittar ett svagt samband.

Håller du med om att det är ett underlag för att påstå att hypotesen troligen är fel? Detta trots att vi ställer positiva evidens (det du kallar 'faktiskt existerande evidens') mot negativa evidens (det du felaktigt kallar frånvaro av evidens).

Om du håller med om det så har du också ett svar på din fråga i #42.

AliennaII
2014-05-10 18:28
#46

#44

Om man gör en massa studier, utan att finna minsta lilla evidens för att folk påverkas av månen cykler - så är det ett starkt evidens…

Ingen evidens = Stark evidens    

Var i hela friden har du plockat upp den stolliga idén? Länka gärna till den föreställningen, om du fått det från nån speciell källa.

Ingen apelsin - kan aldrig vara en apelsin!!

JonasDuregard
2014-05-10 19:05
#47

#46 Innan jag svarar på dina frågor: Läste du exemplet jag gav dig i #45? Vill du svara på frågan jag ställde där?

siberlina
2014-05-10 19:44
#48

för mig  är det så  här  att  så fort  fullmånen  är ute  i sin fulla prakt  så  börjar det jobbiga  i  mig  gå  över,,typ  retlighet ,ont på olika ställen  i kroppen och orolig för allt,det där med retlighet kanske  vissa ska fundera  lite  extra på

Annons:
Klass
2014-05-10 19:53
#49

#48 siberlina

Du klockar av precis när fullmånen går igång och där börjar du dokumentera ditt humör, eller hur gör du?

siberlina
2014-05-10 20:06
#50

#49  Klass

ibland  glömmer  jag bort  att  det  är  full måne på g,men jag känner  i kroppen  i hela mig.och  då kommer jag på att  det är fullmåne  på g.jag ser  ochså  på mina arbetskamrater  att  dom  blir annurlunda dagarna  innan  månen är  full och  när  det har gått ca  en eller   2  dagar  så  märker jag att  dom blir  lungnare,,,men  jag tror  inte  på magi  mm,,jag  är  för övrigt  väldigt  känslig  för  olika  väder

AliennaII
2014-05-10 21:42
#51

#47

Läs på om negativ o. positiv evidens!

Om negativ evidens funnits 2008, skulle ingen ens kommit på den tokiga tanken, att göra en studie som den 2013. Den studien är ju, i sig, ett bevis för att det inte finns någon neg. evidens.

F.ö. tror jag inte vi diskuterar vad du tror… Om det är din tro som är topic, så har jag nog hoppat in i tråden helt i onödan. Det var evidensfrågan som fick mig att kommentera.

JonasDuregard
2014-05-10 23:23
#52

#51 "Läs på om negativ o. positiv evidens!"

😃

Kan du rekommendera någon särskild text jag ska läsa?

"Om negativ evidens funnits 2008, skulle ingen ens kommit på den tokiga tanken, att göra en studie som den 2013."

Du har missuppfattat något. Antagligen innebörden i ordet 'evidens'. Och jag vet inte vad du tror dig veta om hur man väljer att göra studier, men du har fel i det du påstår i alla fall. 

Det finns så gott som alltid en felmarginal i vetenskaplig evidens.

"Den studien är ju, i sig, ett bevis för att det inte finns någon neg. evidens."

😮

Det där är rent nonsens.

AliennaII
2014-05-11 00:41
#53

#52

Så, om du öppnar kylskåpsdörren och nogrannt kollar vad som finns däri - 3 burkar öl, 1falukorv, ½ gurka å absolut ingenting mer. Då har du väl negativ evidens mot hypotesen att det finns 6 liter mjölk i kylskåpet. Du har dokumenterat det som finns där (bild)… ifall ingen skulle tro på dina "fabler" om att du inte har mjölk i kylen.

Om det faktiskt finns negativ evidens mot hypotesen XXX - varför skulle det då finnas något endaste skäl att studera XXX - undersöka något där man redan sedan tidigare VET resultatet?? Resultatet kan ju inte bli annat än det man redan VET… ('Ingen mjölk i kylen')

JonasDuregard
2014-05-11 01:57
#54

#53 Du tänker för binärt runt begreppet evidens. Det är sällan så som i ditt exempel att man endera har ett komplett bevis eller inte har något alls, utan det finns alltid en grad av osäkerhet. Mitt exempel med tärningarna är bättre. Du har fortfarande inte svarat på frågan jag ställde om det.

Men jag vet inte om vi kommer längre i den här diskussionen och det hör ju inte direkt till ämnet.

"Om det faktiskt finns negativ evidens mot hypotesen XXX - varför skulle det då finnas något endaste skäl att studera XXX"

För att hitta starkare evidens eller evidens i motsatt riktning. 

Att upprepa experiment är en central del av den vetenskapliga metoden av en väldigt bra anledning: Det är så man gradvis slipar bort osäkerhetheten runt en teori tills den är så liten att man i alla praktiska hänseenden kan bortse från den.

"undersöka något där man redan sedan tidigare VET resultatet??"

Att ha negativ evidens är inte samma sak som att med 100% säkerhet veta att det är fel. Jag förstår inte varför du plötsligt betraktar begreppet evidens som synonymt med att veta (med versaler).

AliennaII
2014-05-11 02:17
#55

#52

Jag blir inte klok på ditt språk. Jag antog en definition på neg. evidens, som det såg ut att du menade (eftersom det kan ha alternativa betydelser).

Jag vet inte varför du krånglar till det. Så jag har grubblat, och grubblat lite till. 

Nu har jag grubblat färdigt. Min slutsats är, att du bara kör med detta dribblande med ord för att försöka få din felaktiga slutsats - att avsaknaden av evidens är evidens för någonting - att (förhoppningsvis) framstå som korrekt. Oavsett vilken av definitionerna jag använder - kan du parera med någon av dom alternativa betydelserna - och skifta dem allt efter behag. Det kan ju iofs vara roande, och ge huur lång diskussion som helst… Om man är intresserad av sånt, vill säga.

Annons:
JonasDuregard
2014-05-11 09:14
#56

#55 "Nu har jag grubblat färdigt."

Du borde nog grubbla lite till 🙂.

Jag tycker jag varit konsekvent i min definition av negativ evidens. Eftersom du inte berättar vilka två defintioner du anser att jag pendlar emellan så kan jag inte heller förklara var du grubblat fel.

Dioramabyggare
2014-05-11 12:03
#57

#0: ja, månen har varje månad den där inverkan på min sömn. Dock inte vid halvmåne, utan när den är nästan i "full"-fasen. Fyra dygn innan fullmånenatten blir jag så uppe i varv att det inte är idé alls att jag lägger mig att sova "i vanlig tid". Så dygnen innan fullmåne blir jag sittande uppe; löser korsord, läser något (om jag orkar), eller så surfar jag runt på nätet efter intressanta sajter, eller så är jag inne på en "Aspergerchatt" och pratar med vänner.

Magi-cat
2014-05-11 22:04
#58

#54 JD: Är det inte binärt det är? 🤔Antingen död eller odöd. Inte båda eller bara lite grann?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-05-12 00:02
#59

#58 Menar du på allvar att det bara finns två grader av evidens för vetenskapliga teorier, helt bevisad eller inte bevisad alls? 🤔

Den här diskussionen börjar bli lite absurd.

Magi-cat
2014-05-12 09:33
#60

#59 Det vore naturligtvis absurt.

(Jag vill inte lägga mig i er diskussion om evidens, sorry.)

Om vi återför till månens cykler kan de ju bara påverka eller inte påverka. Det gäller att hitta vad som är närmast.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-05-12 09:36
#61

På tal om ämnet för tråden så är det snart fullmåne 🌛🙂

14 maj kl 21.18

Här kan man se månens aktuella läge idag:

http://www.kalender-365.se/manen/manens-aktuella-lage.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

siberlina
2014-05-12 20:24
#62

Jonas det finns massor  av  evidenser över  allt

Annons:
pirri17
2014-05-12 20:54
#63

Det är nog ljuset från månen när den är full för att man vill ha det mörkare för att kunna somna. För sömnens skull!

Brunett

Magi-cat
2014-05-12 21:11
#64

Citerar mig själv om studien i Schweitz:

Man fann att måncyklerna har en liten men märkbar betydelse för sömnen. Det gäller även om man inte ser månen (ljuset) eller är medveten om vilken aktuell fas det är. 
Försökspersonerna somnade in fem minuter senare och sov något kortare tid.

eller:

citat ur artikeln i Myscienceacademy:

"“The lunar cycle seems to influence human sleep, even when one does not ‘see’ the moon and is not aware of the actual moon phase,” says Christian Cajochen of the Psychiatric Hospital of the University of Basel."

Alltså är det tydligen inte bara att ljuset stör sömnen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Shalin
2014-05-12 21:12
#65

Jag älskar månen. Jag håller aldrig koll på när det ska bli måne eller ej. Men minns jag en morgon någon eller några drömma tydligt så vet jag att den är på gång. Ingen annan som minns sina drömmar bättre? Jag har aldrig hört om det tidigare. Mest att folk blir stirriga och inte kan sova och så.


siberlina
2014-05-13 06:25
#66

jag  älskar  ochså  månen ,men  synd att  man  blir  så  skum  dagarna  innan  den är full

Magi-cat
2014-05-14 20:28
#67

Nu, ikväll, är det fullmåne! 🙂🌛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

maorla
2014-06-16 10:43
#68

Jag känner absolut igen mig i många inlägg och påverkas själv av fullmånen. Nu senast för en vecka sedan trots att det är ljust ute. Sover oroligt eller inte alls under denna fas och ofta har jag ingen aning om att det varit fullmåne just då. Har läst nånstans att både djur och människor blir extra oroliga denna tid och att tex intagning på psyket är högre vid just fullmåne. Jag tror att månen påverkar oss mer än vi vill erkänna.

JonasDuregard
2014-06-16 17:35
#69

#68 "intagning på psyket är högre vid just fullmåne"

Det är en myt.

Och just den här myten är ganska lätt att slå hål på genom att kolla i statistiken, något som gjorts omsorgsfullt utan att någon sådan trend har observerats (se tidigare länkar i tråden).

"Jag tror att månen påverkar oss mer än vi vill erkänna"

Verkar snarare som att det är mindre än vi vill erkänna, om man kollar på vad som sägs i förhållande till vad man kan konstatera vetenskapligt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: