Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Alternativmedicin, hälsa m.m. Andar/Spöken Andlighet Barn i Andevärlden Barn/Ungdomar Bok- och filmtips Dagens Ros / Dagens Kram Dikter, visdomsord Drömmar/Drömtolkningar Foton Frågor ang. sajten, funktioner m.m. Healing iFokus-information Info från admin Kurser Länktips Medialitet Meditation Medium Musik Mytologi/Naturväsen Mässor, storseans, arrangemang, träffar Ny medlem/presentationer OT Bildgalleri OT från tråd Off Topic Oförklarade Fenomen Redskap: tarot, pendel, kristaller m.m. Reinkarnation/Tidigare liv Seans - upplevelser & frågor Sorg Tips & Råd TV/Tidningar/Radio m.m. Tävlingar och lekar på sajten och iFokus Undersökningar UFO Upplevelser Videoklipp Övningar Övrigt
Medium

Derren psychic?

2014-04-27 21:24 #0 av: Huygens

Har ni funderat på om Derren Brown har mediumförmågor, men att han låtsas att bara vara en underhållare?

T ex för att undvika förlöjliganden, då förmågan kanske inte alltid funkar. Här är Derren och konkurrerar med ett riktigt medium.

Anmäl
2014-04-28 04:26 #1 av: pirri17

Jag fattar ingen engelska och amerikanska.

Anmäl
2014-04-28 08:11 #2 av: spirit33

Nej.

Anmäl
2014-04-28 09:09 #5 av: Huygens

#3 Samtalet med Dawkins är intressant. Det är en av dom få gångerna jag sett Derren verka lite pressad eller obehaglig till mods och jag jag kan inte komma på varför. Dom är ju helt överens.

Anmäl
2014-04-28 09:45 #7 av: Huygens

#6 Det kan ju bero på något annat, t ex att Derren är upptagen i tankarna med ett helt vanligt vardagsproblem eller att han känner sej kastad tillbaka i skolbänken inför den "stränge, granskande läraren", för det finns ju en viss åldersskillnad (auktoriteten) mellan dom båda.

Men om du inte direkt upplever Derren i alla fall obekväm, lägg åtminstone märke till att han ibland rycker och lyfter på axlarna som han inte brukar göra annars och att hans panna är rynkad på ett sätt som jag inte sett i särsklit många TV-studioprogram, ibland kniper han ihop ögonen etc.

Nu är ju Derren oerhört massmedialt skicklig så jag kan hålla med om att det är inte mycket som syns, men tecknena finns där.

Därför tror jag att det sker någonting i den intervjun på mer än ett plan.

Det är subtilt.

Anmäl
2014-04-28 09:54 #8 av: JonasDuregard

#7 Du inbillar dig, i min mening. Du ser det du på förhand bestämt att du vill se (av någon anledning).

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-04-28 10:05 #9 av: Huygens

#8 Hehe, Jonas, du är svår att förstå. Jag har alltså haft en upplevelse, men du säger nej någon sådan upplevelse har du inte haft, du har inte upplevt den upplevelse du just upplevt.

Anmäl
2014-04-28 10:37 #10 av: spirit33

En upplevelse kan bevisligen vara en inbillning.

Anmäl
2014-04-28 10:53 #11 av: Magi-cat

Hela tillvaron kan för den delen vara en enda lång illusion. Men med den inställningen skulle vi ha lite svårt att förhålla oss till det dyrbara livet.

Hjärta ""Se aldrig ned på någon om det inte är för att hjälpa henne upp." G. Schyman

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2014-04-28 11:20 #12 av: spirit33

Pratar du Derren Brown eller är du på ett litet sidospår?Funderar

Anmäl
2014-04-28 11:26 #13 av: Magi-cat

#12 Eget tankespår, kan även kallas sidospår i sammanhanget. Glad Sorry.

Hjärta ""Se aldrig ned på någon om det inte är för att hjälpa henne upp." G. Schyman

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2014-04-28 14:00 #14 av: Huygens

Om vi antar att Derren har någon slags egen mental egenskap, men vet om att den är högst oberäknelig när den utsätts för granskning, såklart att han tonar ned eller döljer sådan förmåga.

Men å andra sidan, det tvingar honom att ljuga om sej själv. T ex i del 2 med Dawkins, mellan 2:37 - 3:40 pratar Derren lite om ohederliga eller oärliga medum. Derren börjar med att dra tillbaks hakan. En skeptiker ser kanske inget märkvärdigt med den pratstunden, men som analtytiker där jag försöker lämna olika möjligheter öppna och fundera över vad derren säger, får jag ett lite kluvet intryck.

Man kan även notera att Derren ibland gör en omotiverad vridning av munnen åt vänster sida av ansiktet. Jag kan inte riktigt minnas att jag sett honom göra så i andra intervjuer.

Notera också hur kameramannen kan ha påverkat Derren med kamerarörelserna. Jag antar att Dawkins vet om att medium presterar sämre när dom utsätts för hård granskning och i synnerhet ifall dom störs på olika sätt.

Hela intervjun lämnar mej med en lite kluven känsla.

Anmäl
2014-04-28 15:06 #15 av: spirit33

Om vi antar att Derren har någon slags egen mental egenskap...

Vi vet att han har en mental egenskap... Han är mentalist.

Anmäl
2014-04-28 15:50 #16 av: CarlTorkelsson

Förlåt, men driver du med oss?

Anmäl
2014-04-28 18:14 #18 av: JonasDuregard

#9 "Jag har alltså haft en upplevelse, men du säger nej någon sådan upplevelse har du inte haft, du har inte upplevt den upplevelse du just upplevt."

Du kanske upplevde att jag sa det, men det var inte vad jag sa i verkligheten. 

#14 "Man kan även notera att Derren ibland gör en omotiverad vridning av munnen åt vänster sida av ansiktet."

Ja men då så Spelar pajas.

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-04-28 18:32 #19 av: Huygens

#18 Javisst.

Om du kollar i klippet från #3, t ex runt 00:17 ser du en av Derrens första munvridningar, som jag aldrig sett honom göra förut. Och redan runt 00:11 - 00:13 ser han obekväm ut och lyfter axlarna.

Successivt blir Derren lugnare och i del 2 av programmet verkar hans oro ha planat ut. Men fortfarande för att vara en person som vanligtvis snackar fort, pratar han långsamt och verkar ibland pröva orden innan han säger dom.

Jämför med intervjuer av Derren i andra pratshower, där ger han helt annat intryck. Det finns ganska mycket Derren Brown-material på nätet. Om du menar att Derren beter sej normalt, får du gärna länka till tre videoklipp där han vrider munnen till vänster på samma sätt som i ovan klipp, men jag tvivlar på att du kan hitta det.

T o m vid en tidpunkt med Dawkins, kommer Derren av sej och minns plötsligt inte vad han ville säga.

Min misstanke är att Derrens psykiska förmåga givit honom en aning om att Dawkins hade förberett någonting olustigt för Derren. Men Derren lyckas hålla ställningarna och det inträffar egentligen inget i programmet.

Om jag stänger av ljudet och bara tittar på Dawkins när dom pratar, så även om jag kanske inte vill säga att samtalet är ovänligt, så åtminstone ser det ut att ibland vara påfallande "neutralt", i den mening en vapenvila kan vara neutral.

Har du funderat på varför Derren är så mycket bättre än andra illusionister?

Anmäl