Annons:
Etiketterreinkarnationtidigareliv
Läst 5416 ggr
Huygens
4/26/14, 11:12 PM

Född Ond?

Jag tänker ta upp frågan om vi väljer våra liv innan vi föds. Eller åtminstone om någon, för oss, okänd varelse eller del av oss, väljer våra liv innan vi kommer till den fysiska världen?

Hur ser ni på personer som t ex blir "ondskefulla" diktatorer? Har dom på något sätt valt sin tillvaro innan dom fötts?

Eller är sådana utpräglat "onda människor" andar av annat ursprung än "medelsvensson"?

Svaret kanske blir lätt om vi säger att alla kan vara onda?

Men finns det dom som kan välja?

Annons:
Cahira
4/26/14, 11:21 PM
#1

Många massmördare är inkapabla till empati, och det är mest troligen medfött även om miljön troligen har viss del att göra med det, att mata hat och våld.

Men det finns också barn som är "onda" och inkapabla till empati till den grad att de måste skydda syskonen från detta barn, trots att det är ett kärleksfullt hem. 

Så jovisst, nog tror jag man kan födas "ond". Men om det är något val innan man föds eller om det är kemikalier i fosterstadiet låter jag vara osagt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

ALPHIRA
4/26/14, 11:33 PM
#2

Cahira, en av mina käraste vänner här i iFokus…nu är vi osams…

Menar du verkligen att "kemikalier i fosterstadiet" skulle påverka om en människa blir ond eller god…? Det kan jag inte tro på alls.

Men intressant synvinkel i sig, du har!

Geru
4/26/14, 11:56 PM
#3

Alla människor har förmåga till ondska.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Cahira
4/27/14, 12:20 AM
#4

#2 Jag låter det vara osagt för jag har ingen åsikt åt ena eller andra hållet. :) När det gäller frånvaro av empatiförmåga så vet jag inte vart det kommer ifrån. 

Alla kan göra onda och goda val och de med en känsla av rätt och fel kan absolut "fixas", men de som inte känner empati och bygger världen runt sin egna vilja kan bli bland de ondaste människorna som finns om de väljer fel väg i livet.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Huygens
4/27/14, 1:40 AM
#5

Jag funderar speciellt på personer som verkar komma upp i enorm makt nästan utan att behöva anstränga sej och som sedan fritt kan ägna sej åt ganska hemska saker.

Personer som sällan verkar göra speciellt bra saker utan snarast beter sej om demokratiska system utgör hinder för deras dåliga handlingar.

Geru
4/27/14, 2:32 AM
#6

#5 Psykopater är ofta chefer. Därav att dom kan ta sig till den positionen med, pga bristande empati. 

Generellt sett så är chefer dock inte speciellt "onda".

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Magi-cat
4/27/14, 8:09 AM
#7

Inte född ond kanske, men definitivt född med en hjärna som processar på annat sätt…

Jag har läst om en forskare som studerade scannade bilder på hjärnor när hans blick fastnade på en bild. Den hjärnan uppvisade verkligen psykopatiska drag! Till sin fasa upptäckte han - att det var hans egen! När han undersökte saken närmare (han hade ju nära till sig själv 😎) förstod han att det stämde, men genom lyckliga omständigheter hade det gått bra för honom och han kunde relatera "normalt" till omgivningen.
Det är väl kanske där det felar ibland, psykopatiska drag, mindre förmåga att känna empati, kombinerat med en destruktiv uppväxtmiljö där man inte lär sig att ta hand om varandra ger det där avskyvärda psykopatiska beteendet.

(Jag har skrivit om det någonstans, ska försöka hitta länken)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/27/14, 8:11 AM
#8

Hittade inte den, men en annan, från OF:

Psykopaters hjärnaktivitet

Att psykopater har sämre förmåga att känna in andras smärta och avläsa plågade ansiktsuttryck än resten av befolkningen är känt sedan länge. För första gången har man nu avläst deras hjärnmönster och observerat vilka områden i hjärnan som aktiveras mer eller mindre när försökspersoner sett videos där andra människor far illa. 

Emotionellt inkännande är en grundläggande och evolutionärt gammal förmåga. Psykopater som har mindre av denna förmåga utgör ca en procent av den amerikanska befolkningen, men ca 30 % av personer i fängsligt förvar.
Fortfarande vet man dock inte vad dessa brister i inkännande beror på eller om det kan botas. Källa:

http://www.medicaldaily.com/psychopaths-brain-patterns-lack-means-empathy-reveals-neuroimaging-study-245251


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/27/14, 8:17 AM
#9

#0 Ser nu att det inte var riktigt det du frågade efter, utan mer om man "väljer" att bli ond.

Jag vet naturligtvis inte, men kan inte se någon anledning att någon frivilligt (om det finns en fri vilja) skulle vilja välja att bli en Hitler med predisposition för att finna på anledning att mörda miljoner oskyldiga.

Det låter inte som någon evolutionär fördel heller. Och definitivt ingen andlig.

(I så fall är det väl "spelledaren" som slänger in en svart bricka. :-))


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

pirri17
4/28/14, 4:33 AM
#10

Dom onda föds bara en gång och dom goda föds fler gånger tillbaka igen!

Brunett

Nirvana_Ophelia
4/28/14, 10:38 AM
#11

Evil  comes back as evil…/Fox Mulder, X files.

Hm…tror inte som ni, att man föds ond, men vid vissa punkter i livet kan välja att inte bli ett monster likt Stalin/Hitler. Jag tror det handlar om arv och miljö…och brist på empati. Ondska är ett begrepp som är etiskt fel och motsatsen till godhet. Alla har det i sig, liksom godhet. Till slut väljer man helt enkelt väg i livet. Och det är alltid de mest hjärtegulliga människorna som har flest lik i källaren…Tex Jon Wayne Gacy, clownen som alla ungar älskade. Han älskade dem med, och när han lustmördat dem murade han in dem i källaren. Och om man har skadat moraliskt maskineri, har man då ett psykopatiskt öde? Om man tittar in i en psykopats ögon, är inte de tomma? Tomma på empati och kärlek? Definitioner av ondska varierar och också dess root causes. Ingen vet väl vad ondska är. I filmen Ted Bundy, intervjuas i slutet onda barn. En har dödat en katt och skrattar och en annan har en leksakspistol. Ted hade som barn knivar och när hans moster sov, så la han knivarna vid hennes sida med skaftet mot henne och stod där och log när hon vaknade. Något var fel tidigt där. Han skyllde på porr natten innan avrättningen och sa att flera framtida Ted Bundys kommer att se porr och bli som han. "It brings about behaviour that´s just too terrible do describe" sa han.

Huygens
5/21/14, 11:34 AM
#12

Aldous Huxley är författaren till Du Sköna Nya Värld (Brave New World), ett framtidssamhälle där människors öden styrs helt av myndigheterna. Alla människor tillverkas på fabrik i särskilda behållare med näringslösning och uppfostras sedan av myndighetsinrättningar.

Frågan är om vår värld är på väg i en riktning mot en sådan kontroll som Huxley skrivit om?

Vem styr i så fall den utvecklingen?

I en väldigt gammal intervju från 1958 med Huxley frågar reportern runt 14:24 ifall Huxley tror att sådana hederliga och pålitliga politiker som Nixon etc, skulle vilja lura den amerikanska befolkningen.

Med dagens mått är intervjun lite långsam, men Huxley säger en del saker som är påfallande väl överensstämmande med den värld vi har fått idag.

http://youtu.be/3TQZ-2iMUR0

zepanita2
5/23/14, 12:50 AM
#13

ja vart går de onda när kroppen dör och varfor får de lov till att födas igjen her på jorden - det skulle jag vilja veta.

Annons:
tarantass
8/5/14, 7:18 PM
#14

En del av soppan kan ju vara att utan ondska blir man inte fullärd. Rimligen. Om nu fullärdhet är ett mål med vår vistelse här.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

yamher
8/5/14, 8:12 PM
#15

i har alla tillgång till alla känslor. Oavsett.

Det finns miljöbetingade faktorer som påverkar hur vi blir. Även genetiska faktorer som påverkar. Sociala normer. Regler lagar, religion osv.

Till viss del kan vår själ också påverka den vi är. Om den e genom ond kommer den inte ner utan tas omhand om innan.

och det finns en yttre påverkan från andra sidan. Om man själv låter eller är fylld av negativa känslor blir man mer attraktiv för negativa krafter. dessa kan påverka dig än mer.

Att vi är onda handlar om en massa val vi gör, samt vad vi utsätts för (konsekvensen av).

Karma säger emot sig själv och existerar inte. Det handlar inte om ett straffande liv. Tex att våldta handlar alltså om flera faktorer men främst i valen. Förgrip eller inte förgripa. Där i ligger också ansvaret på personen som är våldtäcksman.

Vi kan aldrig bli fullärda. Däremot uppfyller vi olika funktioner. Ingen mer viktig än någon annan. Angående fullärdhet; Tänk på hur många olika sätt vi kan uppleva äktenskap. Med respekt, brist på respekt, med tvång, frivillighet, älska, vänskap, hata, förgripa, rädsla, ensamhet, som man/kvinna osv. Alla känslor o handlingar som påverkar skiljer äktenskap åt och är inte lika. Hur många liv skulle vi inte behöva för att få en relativ bred erfarenhet o uppfattning om äktenskap?

Eftersom våra livsuppgifter skiljer så mycket åt finns det ingen stege att klättra på. Ingen karriär att sträva efter. Den ena kan lära sig tex ödmjukhet utan att ens ha det som en livsuppgift medan en annan är tvungen att genomgå flera liv med ödmjukhet som en viktig lärdom som mål. Även vägen hur vi lär oss skiljer oss åt. Ibland kastas vi in i situationer för att tvingas konfrontera eller förstå. Att en person sitter i rullstol har vi ingen rätt att döma, eller hävda att det handlar om karma. Det kan alltså handla om allt från att själen fått komma ner till detta livet för att lära sig om att be om hjälp, lära sig hur det e att vara beroende av andras välvilja och hjälp. Men det kan lika gärna vara totalt irrelevant till livet själen lever. Orsakad av någon annans val (att tex någon väljer att sätta sig i bilen onykter och orsaka en olycka och dig). Så vi ska akta oss för att döma eller hävda karma.

Alis volat propriis Oskyldig

Morgan Björkman Björling
#16

Hej! Jag ser att denna tråd är fyra år gammal så jag vet inte om funderingarna här fortfarande är aktuella. Men har inte sett tråden tidigare så därför har jag ej svarat tidigare. Men ifall ts fortfarande funderar kring denna fråga så svarar jag iallafall. Vad jag har hört så är det såhär när det gäller ondska. Vi själar härstammar från andra sidan och är här för att lära oss och vi har en plan på hur livet ska se ut som vi tar lärdom av. Men det finns de själar som har vänt sig bort ifrån ljuset på andra sidan och blivit mörka. De kommer hit till jorden som oss andra, men de saknar livsplan. Och sen har jag också hört att dessa väsen när de dör så kommer de inte till ljuset på andra sidan utan de går direkt till en ny livmoder och kommer för att komma till jorden. De lever som oss alla, men som jag nämnde tidigare så har de ingen livsplan inget de kan lära sig av. Och dessa är de som är helt onda. De har inget samvete, ingen empati inga känslor alls. Har läst bland annat att Hitler tillhörde dessa och det är ju ganska rimligt. Detta gäller naturligtvis inte alla som har gjort hemska saker. De flesta som har gjort brott någon gång har ju någonstans ånger och samvete. Så bara för att man läser om en tex rånare, våldtäktsman, inbrottstjuv eller någon som helst kriminell så betyder inte det att man läser om en mörk själ inte. Vi ljusa är ju äh för att lära oss och för att lära sig måste man tillåtas att göra misstag, till och med grova misstag. Mörka väsen behöver dessutom inte nödvändigtvis vara kriminella brottslingar. De kan leva som vilken människa som helst. Man behöver inte vara brottsling för att vara ond. Detta är vad jag har lärt mig. Som sagt så vet jag inte om ts fortfarande har funderingar om detta, men om du har det så hoppas jag att det jag har berättat har hjälpt dig i dina tankar.

drömmare
6/8/18, 8:21 AM
#17

Ingen föds till ondska. Klart man väljer det som blir bäst för egen utveckling ,det som är mest lämplig. Karma styr inom själen.  Makten förstör människan. Miljön påverkar.

Ninethday
6/8/18, 11:44 AM
#18

Ingen föds inte ond. Däremot så föder ondska ondska dvs att personer som har blivit behandlade orätt kan utveckla ondska. Tex så har oftast pedofiler själva blivit antastade och utnyttjade sexuellt som barn. Om man ser på en ond eller elak persons bakgrund så finner man ofta hemska händelser som i sin tur har format individen. Dock så finns det dom som föds med mindre empati än andra barn men det betyder inte att personen aoutomatiskt blir eller är ond.

Ninethday
6/8/18, 11:46 AM
#19

Oj, jag krånglade till den första meningen. Det ska självklart stå ”ingen föds ond”.

Lussan20
6/8/18, 1:50 PM
#20

Ondska är ett så brett område , beroende på om man pratar om evolutionsteorier, hjärnans utveckling ,eller ur ett andligt perspektiv.

Forskningen påstår att både goda och onda behövdes i de gamla samhällena, de vi idag kallar överkänsliga och onda människor.

De överkänsliga anade fara, varnade och hade kunskap om naturen, ofta var de kunskapstörstande och konstnärssjälar. De skyddade barnen och vakade över tamdjuren. De aggressiva och våldsamma dödade fiender och bytesdjur, men rövade också bort andra stammars kvinnor som våldtogs och dödades för att skrämma stammen. Finns dessa personligheter kvar?

På röntgen kan man se skillnad på våldsamma hjärnor och andras. Amygdala tycks vara inblandad.

Men även en våldsam människa gör val och då  de ibland  kan kontrollera sina våldshandlingar så kan de välja och där kommer -det fria valet- in, att skilja mellan gott och ont.

Kim Walls mördare var ömsint mot sina andra kvinnor, men han hade lång startsträcka i planeringen av mordet som var extremt hemskt och grovt. Han visste att det var ont! Bibelns ord om syndafallet innehåller just detta, att när Adam och Eva gjorde fel så blev de medvetna om rätt och fel.

En del säger att om Hitler mött en enda  god människa tex en granne som strök hans kind hade hans liv kunnat blivit annorlunda.Men det är nog väldigt banalt tolkat.

Han var missbrukare av opiater, morfin mm. Samt att han hade en hjärnavvikelse. Men han valde det onda alltid. Man påstår att han var god mot sina hundar. Men jag som haft hundar och tagit hand om problemhundar ser att hans hundar är strykrädda.

Möjligheten att vara elak finns inom oss alla, men ondskan har ett annat ansikte.

Som barnpedagog har jag mött några barn som spekulerar för ofta om onda ting , de är ofta elaka mot djur och mindre barn. Är de födda med en avvikande och  en dåligt fungerande hjärna eller har de en annan ande i sig?

När man funderar i andliga termer blir det skrämmande med tankar att de är här för att andra ska lära sig tex godhet tex.

Är de offer då? Eller har de som själar valt att få vara onda här på jorden? Är de förlorade själar! jag läser här i tråden och många intressanta tankar framförs.

Man kan bara välja att be för oss människor som fortfarande vet så lite om både andliga ting och hjärnans komplexitet….När barn, djur och gamla lider då gråter min själ…Mvh/WL😢

Annons:
Empaten Martin
6/8/18, 8:18 PM
#21

Jag skulle vilja säga som såhär. Efter ett märkligt minne jag har som är min död där emellan och min återfödelse så har du några fria val du får göra. Om du ska födas som man eller kvinna och om du ska ha en lycklig början men olyckligt slut eller tvärt om. Och jag valde olycklig början. Vilket jag haft. Mobbad hela grundskolan och skilsmässobarn med föräldrar som använde mig och min syster som vapen mot varandra. Sedan har vi några fasta uppgifter att göra här på jorden. Hur vi gör våra uppgifter och alla andra handlingar kommer vi få stå till svars för sedan. Men gör du dåliga val och handlingar i ditt liv säger jag bara detta. Skyll dig själv och din lidelse har du själv skapat med hur grova handlingar du gjort.

Empaten Martin
6/8/18, 8:18 PM
#22
[Sia Lo]
6/9/18, 5:37 PM
#23

Vad ologiskt att dom onda föds fler gånger än dom ljusa ????

Stort frågetecken , vad grundar ni på det ? det är väl ändå dom ljusa som slipper undan medan dom mörka får göra om ????

Kan nån förklara varför vi reinkarnerar öht ???

ingen kan för reinkarnation finns ej den är en illusion ingenting annat .

Lussan20
6/9/18, 9:28 PM
#24

För min del räcker det med ett liv av lidande och sorg och all förgänglighet. Visst finns allt det vackra, men allt har ett slut, man har alltid slutet framför sig. Jag har mina drömmar om ett annat liv i en annan dimension, där man inte behöver oroa sig för förluster , sjukdom, lidande och död.

Är det en illusion är den ändå bättre än ingenting. För mig är reinkarnation en ganska skrämmande tanke och inget lockande. Vi skiljer oss åt där vi människor. Om man pratar med en Evolutionist så ser hen helt annorlunda på detta än vad jag gör. Jag tycker att ett liv är nog.

Men om det finns en högre makt som vill utveckling så skulle det krävas mycket övertalning för att få mig att återvända hit till jorden.

Jag har också svårt att se att människan skulle kunna utvecklas så pass att denna planet blir en trevlig plats att vara på. Där allt skulle vårdas och djuren skulle slippa sin fruktan för människans framfart och naturen blomstra och människor leva i total harmoni. Jag kan inte tro att det är möjligt, för människan lär inte av misstagen. Krig är ett bevis på det.

Jag fortsätter drömma om en plats som andas fred och frid! Mvh/WL

Lussan20
6/10/18, 6:51 AM
#25

Jag var nog lite trött då jag skrev, för egentligen menade jag att jag inte vill reinkarnera. Födas igen är ingen dröm för mig. Evolutionen pågår i olika riktningar hela tiden. Värmen gör hjärnan trött…Mvh/WL

[Sia Lo]
6/12/18, 5:51 PM
#26

#24 Vad fint skrivet ❤️

Inte behöver vi reinkarnation nej nej vi behöver bara vara oss själva det om nåt för oss hem till andens ljus ❤️

Rickard77
6/16/18, 9:58 PM
#27

Tror att man kan ha en viss genetisk disposition för att utveckla en elak personlighet/ ondska, om föräldrarna och far/morföräldrar har varit sådana eller om det går ännu längre tillbaks i släkten. Men de största orsakerna till att en människa utvecklar ondska är nog uppväxten, omgivningarna och hur människor påverkar en under ens uppväxt och senare. En kvinnomisshandlare t.ex. har kanske vuxit upp i ett hem med grov macho-jargong där det hetat att "Fruntimmer ska ha sig en omgång ibland, så de håller sig på plats"  och där fadern misshandlat modern när barnet tittat på.

Många tanklösa och "spontana" saker föräldrar och vuxna säger, som kanske inte är illa menade  utan kanske mer ironiska men som tolkas som att de är det av barnet, kan sätta djupa avtryck i det uppväxande barnets intryckskänsliga hjärna.

Men den viktigaste orsaken är nog hur man själv blivit behandlad. Ett barn som både blivit mobbat i skolan och fått stryk av sin far hela uppväxten kan självklart utveckla ett stort hämndbehov och med all ilska och frustration och rädsla som finns lagrade inom en sådan person, så kan denne i sin avsaknad av tro på godhet och mänsklighet välja att bli ond/ behandla andra människor illa, för att få utlopp för den "tryckkokare" av känslor denne har inom sig.

Jag själv blev mobbad nästan hela grundskolan och även i gymnasiet, fick stryk av min styvfar närhelst jag inte gjorde som jag blivit tillsagd eller när han var full och aggressiv och inte behövde någon annan anledning för att spöa mig, Senare i livet har jag blivit trakasserad/terroriserad av olika människor som velat förstöra för mig i ren avundsjuka och på ren jävelskap. Och när jag var som "lägst", dvs när jag mådde som sämst hade jag allvarliga tankar på  att hämnas på mänskligheten och bli "en ny Hitler". Men eftersom jag trots allt jag gått igenom ändå till sist låtit förnuftet styra har jag lyckats stanna på den goda sidan. För på senare år har jag lärt känna fantastiska och snälla människor som har fått mig att förstå att de som behandlat mig illa i hela mitt tidigare liv långt ifrån är representativa för hur människor är i gemen.  Och att goda människor verkligen finns, men för vissa kanske det inte är meningen att man ska möta dem förrän senare i livet. Det finns många som prövas i livet men vissa prövas hårdare än andra. Kanske för att de ska utveckla en tuffhet som gör att de blir benfasta i sina principer och strävan efter att stå upp för och försvara det goda.

Annons:
Lussan20
6/17/18, 7:36 AM
#28

Rickard!

Liksom du har jag fått gå igenom mycket i barndomen, men jag tog det som en lärdom på hur man inte ska bete sig och jag valde alltid den goda sidan.Ser du, vi hade makten att välja och gjorde rätt val!

Trots jävelskap och elakhet så  fann vi rätt väg och vilken lycka att inte ställa sig på de som behandlar andra illa sida!

jag har arbetat med barn och djur hela mitt liv, som barnpedagog, men mest på kliniker som speciallärare. Där mötte man barn som hamnat snett ur alla samhällsklasser. Där fanns också de barn som hade kärleksfulla föräldrar hade det gott ställt, men var annorlunda.De pratade om onda ting, de brydde sig inte om att vuxna såg då de gjorde elaka saker mot mindre barn osv.

De utmärkte sig och i samtal så förstod man att något var fel, att hjärnan inte var som andra barns. Om de är skadade i hjärnan eller onda av ett fritt val, det kämpar vetenskapen fortfarande med?

Det finns många intressanta program om hjärnan och hur man kan se förändringar i amygdala och cortex på vissa människor med dessa personlighetsstörningar!

Men av omgivningen skulle man ändå kunna lära sig vad samhället tolererar i uppförande och undvika de onda handlingar som skadar annat liv, djur och människor. Det är skönt att välja de goda, det finns ingen vinst i hämnd för den enda som lider är ens egen ande! Förr pratade man om själlösa människor och det kan se så ut då dessa personer saknar samvete.

Jag önskar dig allt gott och ett fortsatt liv på det godas sida. Du valde rätt, det lönar sig! Mvh/WL🌺

Upp till toppen
Annons: