Annons:
Etikettundersökningar
Läst 2155 ggr
Huygens
4/25/14, 12:59 PM

Overifierade eller misslyckade experiment

Då tråden om experimentförslag uppmuntrar till att också diskuterar olika overiferade eller misslyckade övernaturliga experiment, startar jag denna tråd för att hålla den typen av diskussioner här.

Vi har t ex lyckade men overifierade övernaturliga experiment av vetenskapsmännen:

* Remy Chauvin * Helmut Schmidt

Ordet är fritt.

Annons:
Magi-cat
4/25/14, 1:20 PM
#1

Och så har vi flera exempel Lynne McTaggart skriver om i sin bok Fältet, t.ex healing-experimentet som Elizabeth Targ gjorde. http://en.wikipedia.org/wiki/Elisabeth_Targ#Research_on_healing_prayer

Och så måste vi nämna (fast det inte är övernaturligt) Benveniste som hade oturen att upptäcka att vatten har ett minne. Dvs otur för hans renommé och vidare karriär:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jacques_Benveniste

Och dr Gary Schwartz' kontroversiella forskning: http://en.wikipedia.org/wiki/Gary_Schwartz

På http://noetic.org/ finns nog fler.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
4/25/14, 5:03 PM
#3

Jag tror att Helmut Schmidt fick ganska bra resultat. Han lät försökspersoner påverka radioaktivt sönderfall och dom kunde då förmå en ritad graf (på en dataskärm) att avvika nedåt eller uppåt jämfört med ett horisontellt medellvärde. Jag läste om försöket i en tidning för många år sedan.

Såg sedan en intervju där H Schmidt berättade att hans forskarkollegor skrämdes av resultaten och inte vågade reproducera experimenten, pga risken att få positivt resultat (!) och därmed bli utsatta för åtlöje.

Magi-cat
4/25/14, 5:16 PM
#4

#2 Se rubriken. Det var overifierade, eller icke-accepterade, experiment som jag gav exempel på. 

(Det finns debunkingsajter där de säkert tas upp, kolla dem, så sparar du tid.)

Det kommer alltid att finnas kontroversiella resultat inom vetenskap, tack och lov.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
4/25/14, 5:23 PM
#6

#5 Inte alls.

T ex Jacques Vallée har berättat att när han arbetade som forskare, så slängde andra forskare bort experimentresultat dom inte kunde förklara eller som bröt för mycket med etablerad tro. Dom kastade sina resultat av rädsla för att förlöjligas om det kom ut till övriga forskaretablisemanget.

Annons:
Magi-cat
4/25/14, 5:29 PM
#7

#6 Ungefär som Shechtman, han med kvasikristallerna. Först blev han ordentligt förlöjligad. När han fick sitt erkännande och t.o.m. Nobelpris, erkände andra forskare att de också funnit kvasikristaller men slängt resultaten i papperskorgen för de orkade inte ta striden.

Det är ett problem om det är så.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
4/25/14, 5:35 PM
#8

#7 Ja, tror någon dessutom sa att det antagligen var ganska många sådana forskare sedan 1950-talet som slängt sina resultat om kristallers former, kanske 100-talet forskare.

Om vi har 100-tals forskare med positiva experimentresultat som visar på förekomsten av övernaturliga fenomen, men som slänger resultaten, såklart det blir svårt att bevisa något. :)

Magi-cat
4/25/14, 5:39 PM
#9

#8 Det förslöar vetenskapen…😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/25/14, 5:43 PM
#10

Från Dean Radins blog, studier om precognition:

http://deanradin.blogspot.se/

"The key phrase in the abstract reads:

"The paper reports a meta-analysis of 90 experiments from 33 laboratories in 14 different countries which yielded an overall positive effect /…/

In layman terms this means that according to the same standards used to evaluate evidence throughout the psychological sciences that implicit precognition is a genuine effect. This outcome, combined with a meta-analysis of presentiment effects , provides additional evidence indicating that what bothers critics is their belief about how Nature should behave, rather than how it actually does."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/25/14, 6:05 PM
#11

Dr Fritz-Albert Popp har någon intressant biofoton-teori, att DNA avger ljus…

http://biontologyarizona.com/dr-fritz-albert-popp/

“We know today that man, essentially, is a being of light.”

And the modern science of  photobiology is presently proving this.  In terms of healing the implications are immense.  We now know, for example, that quanta of light can initiate, or arrest, cascade-like reactions in the cells, and that genetic cellular damage can be virtually repaired, within hours, by faint beams of light.

We are still on the threshold of fully understanding the complex relationship between light and life, but we can now say emphatically, that the function of our entire metabolism is dependent on light.”

………..Dr. Fritz Albert Popp"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
4/25/14, 6:15 PM
#13

#2 Kollade dina länkar, eller försökte. Den översta är en blog och om kristet polemiserande. I Targs experiment var det uppenbart att det att religion inte spelade någon roll, eller shamansk naturtro eller vad som. Alla fungerade. 

Den undre fungerar inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Huygens
4/25/14, 6:37 PM
#14

#12 Forskarna som i månader hade detekterat snabbare-än-ljuset neutrinos, kände sej till slut tvungna att publicera sina resultat även om dom själva inte trodde på resultaten.

Dom blev en smula hånade redan innan det upptäcktes att det felaktiga mätresultatet berodde på en lös sladd. För att inte nämna smäleken i efterhand.

Vi har t ex flera omöjliga mätresultat på väldigt energirika partiklar som fångats upp och det har ibland framkommit att forskarna själva inte vill publicera sina mätningar.

T ex OMG-partikeln, om den skulle göra kapplöpning genom universum över 13 miljarder ljusår med en foton, så skulle OMG-partikeln (om den var ohindrad) bara ligga 600 meter bakom ljuspartikeln när fotonen korsade mållinjen.

OMG, en partikel som omöjligt kan skapas i vårat universum enligt fysikens nuvarande lagar då den överskred GZK-energigränsen för vad en partikel kan ha.

Krävs modiga forskare för att publicera resultat som inte passar in.

Att dessutom uttrycka en viss nonchalans kring problemet för forskare i det paranormala att publicera sina resultat, tror jag inte hjälper någon.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
4/25/14, 6:45 PM
#16

Många forskare har varit före sin tid och dött i fattigdom och glömska. Ibland har de fått upprättelse efter sin död. Men vad hjälper det. Snille är en sak, det måste vara en samtid som förstår den och ett sammanhang att landa idén eller uppfinningen i.

#12 Föreslår att du tonar ned polemiken och generaliserande omdömen som inte stämmer samt insinuationer om "annat bakom"! Detta för att få en bättre diskussion.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/25/14, 6:48 PM
#17

Benveniste var en framgångsrik och briljant forskare, Nobelprismässig t.o.m., tills han snubblade på en upptäckt om vatten. Då blev han spolad, om man så säger. Men han gav aldrig upp utan fortsatte forskningen.

Och han hade aldrig en tanke på om det var "paranormalt" eller inte. Det var forskning. Så är det förmodligen för de flesta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Twinflamewolf
4/25/14, 6:52 PM
#18

Ha respekt och lägg av jakten på andarna 😡 visa hänsyn till era egna anförvanter för en dag då är ni Där 🌺

Huygens
4/25/14, 7:01 PM
#19

#18 Hmm, som analytiker känner jag att jag ibland hamnar mitt emellan andligt troende och skeptiskt troende. :)

Jag tror att våra olika ståndpunkter ger oss helt skilda sätt att betrakta världen. I mitt synsätt finns det inga gudar som sätter förbud, faktum är att det finns inga gudar alls. Därför tycker jag att man kan diskutera olika typer av t ex overifierade experiment kring paranormala fenomen.

Människan har experimenterat hela den moderna tiden, ja ända sedan dom gamla grekernas tid. Det finns inga hinder.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
4/25/14, 7:36 PM
#21

#20 Att hålla med eller inte med, har ingenting med saken att göra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäril
4/25/14, 9:20 PM
#22

Och så vore det bra om diskussionen fortsätter i det spår den är ämnad för, detta för att jag ska slippa ta bort kommentarer.

Sajtvärd på Övernaturligt

Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
4/25/14, 9:54 PM
#24

Jag minns ett par tidningsartiklar på 80-talet om tyska experiment att verifiera slagruteförmåga. Tydligen var dom flesta personer rätt dåliga på att använda slagruta, men några få var synnerligen bra på det.

Tror att det rapporterades som tvärvetenskapligt experiment med 1000-tals personer inblandade i mer än 10 år.

Nu kollade jag upp saken och det verkade inte alls så stort.

Tydligen var det en Hans-Dieter Betz som var ledande forskare, men resultaten tycks inte ha bekräftats.

Den tyska sidan Wünchelrute är inte så hjälpsam. Men det används slagrutepersoner än idag uppåt landet för att leta vatten, så något måste funka tycker man.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
CarlMH
4/26/14, 12:32 AM
#27

Vet inte om det passar här men två roliga teorier jag läst om handlar om att stenstatyer skulle kunna flyga runt jorden jätte snabbt så länge ingen tittar på dem och tvärtom skulle man titta på mörk materia skulle den kunna skapa en reva i rum/tiden och kollapsa hela universum … båda teorierna bygger på samma fenomen "Quantum zeno effect" som är verifierat (?) genom att enbart titta/mäta instabilt uranium så slutar det sönderfalla som det ska. 🙂

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
4/27/14, 8:49 PM
#30

Ett lite annorlunda experiment.

En person förlorar kontrollen över sej själv genom att en hypnotisör får honom att röra sej synkroniserat. Sedan begår personen ett brott.

Vad är det Tecken på?

Jag är förbryllad, även om detta kan bortförklaras med att experimentet sätts upp via TV-kameror och kan fejkas.

Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
4/27/14, 9:11 PM
#32

#31 Solid vetenskap?

I alla fall, han får folk att begå brott, och det hävdar ju "experter" är omöjligt, eller?

Du tycker inte att hans experiment åtminstone kan klassas in under kategorin Overifierat?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: