Annons:
Etikettundersökningar
Läst 2286 ggr
Huygens
2014-04-24 21:50

Bevisa Övernaturliga Fenomen? Experimenttråden.

Den här tråden skapar jag för att alla som är intresserade ska kunna föreslå experiment som kan bevisa existensen av övernaturliga fenomen.

Jag ser ingen tydlig mottagare av förslagen till experiment och jag vet inte hur experimenten ska kunna genomföras praktiskt, utan detta är bara en tråd för dom som skulle tycka det var kul att fundera kring experiment som kan leda till bevis.

Vi känner till Randi-testet och att ingen lyckats med det än.

Vi vet också att väldigt få andra experiment har lyckats visa att det existerar någonting utöver det fysiska universumet.

Men…

Låt oss icke nedslås, utan låt våra kreativa sinnen komma på experiment som skulle kunna bevisa existensen av det övernaturliga eller det ickefysiska.

Här kommer första förslaget:

Jag döper detta experiment till KlarDrömsLäkning (KDL).

KDL-experimentet bygger på påståendet att en person som klardrömmer, kan m h a tankekraften bota fysiska åkommor på personer som lider av någon slags åkomma (eller sjukdom).

Det går till såhär. Klardrömmaren sover och när denne börjar klardrömma, försöker denne få syn på "patienten" i drömmen, varefter drömmaren sänder läkning till "patienten", kanske via handpåläggning eller "röntgensyn"?

Min tanke är att man ger några personer som är duktiga på att komma in klardrömmandets tillstånd, i uppgift att "sända läkning" till ett antal andra personer som lider av olika typer av åkommor.

Sedan ser man efter några månader om dessa som har åkommor, har blivit bättre, friskare eller märkt av någon förändring. Ja-ja, man gör såklart ett dubbelblindexperiment.

Enda svårigheten är att sätta upp experimentet, och att kunna hitta ett antal person som har lätt för att klardrömma.

Vad tror ni?

Annons:
Fjäril
2014-04-24 22:00
#1

Det är alltid roligt med nya idéer och ännu roligare vore det om man kunde genomföra dessa tester (eller tester överlag). Vi har haft ett antal diskussioner/trådar med förslag på hur man skulle kunna göra, men tyvärr har det aldrig blivit av. Just nu hittar jag dem inte men hoppas på att din tråd/idé kan få fart 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

Denna kommentar har tagits bort.
[Linus123]
2014-04-24 23:36
#3

Följer…

JonasDuregard
2014-04-25 00:31
#4

#0 Ett enkelt sätt att undvika kniviga bedömningsfrågor och efterkonstruktioner är att fråga alla mottagare om de tror att de fått någon healing eller inte. Nollhypotesen är att det inte finns någon korrelation mellan svaren och vilka som faktiskt fått det.

Sändaren kan få utforma instruktioner till mottagarna för hur de kan avgöra om de mottagit healing (kan vara lindring eller någon mer specifik känsla).

"Enda svårigheten är att sätta upp experimentet, och att kunna hitta ett antal person som har lätt för att klardrömma."

Min erfarenhet (se ett par tidigare trådar på skepticism och på andlig skepticism i fokus) är att det senare är det svåra. Men ibland sammantvinnas de två, på så vis att det finns personer som ställer upp men de har orimliga krav på hur experimentet ska sättas upp.

Magi-cat
2014-04-25 09:10
#5

Jag var med i ett sådant försök (som försöksperson) om man på distans kan känna att man får healing eller inte. Resultatet blev inte bättre än slumpen. Så där fungerade det i alla fall inte.😎

Men experiment är alltid kul. Skulle man kunna utforma något om telepati eller remote viewing?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-04-25 09:19
#6

"Men experiment är alltid kul. Skulle man kunna utforma något om telepati eller remote viewing?"

Ja, det är enkelt. Men svårt att få någon att ställa upp på ett seriöst test.

Remote viewing har testats med det väntade utfallet (det fungerar inte). Testsubjektet har givetvis (först i efterhand) protesterat högljutt mot diverse aspekter av testet 😕.

Annons:
Magi-cat
2014-04-25 09:57
#7

#6 Jag fattar. Lika bra att strunta i allt? 🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
2014-04-25 13:02
#9

#8 Jag har startat en tråd där du kan diskutera andra typer av redan genomförda övernaturliga experiment.

På ditt sista argument tror jag att man kan lösa saken genom att t ex använda patienter med kroniska problem, dvs sådan åkommor som varit stabila över flera år.

JonasDuregard
2014-04-25 15:15
#10

#7 "Lika bra att strunta i allt?"

Det tycker jag är väl pessimistiskt. Ville bara upplysa om de svårigheter man kan tänkas stötas på.

Zepp
2014-04-25 18:12
#11

Kan man bevisa något så är det inte längre övernaturligt.. utan naturligt!

Såå.. ge f*n i att försöka bevisa det övernaturliga!

För kriteriet är att det övernaturliga inte går att bevisa!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Huygens
2014-04-25 18:20
#12

#11 Var klassifierar du förekomsten av t ex smärstillande hypnos eller sjukdomsbotande akupunktur, dvs manipulering av kroppens energimeridianerna?

Är det fel att genomföra experiment inom hypnos och akupunktur också?

Magi-cat
2014-04-25 18:29
#13

Undrar om man ska våga sig på att vara riktigt jättetråkig.🤫

Jag tror tills vidare inte något är övernaturligt i betydelsen utanför naturlagarna. Det betyder inte att det vi kallar övernaturligt inte finns utan att förklaringen inte finns. (Just nu) Kanske kommer vi aldrig på den, kanske är allt väldigt oväntat mycket annorlunda än vi tror. (gäller alla)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Zepp
2014-04-25 18:51
#14

#12

Hypnos är knappast något övernaturligt.. det är något helt naturligt och påverkar en massa olika saker.

Likaså akupunktur.. det handlar rätt mycket om endorfiner och placeboeffekt.

Energimeridianer är ju inte heller övernaturligt.. det är en förklaringsmodell som anknyter till något naturligt!

Övernaturligt handlar om metafysik, gud, andar.. sådant som inte har naturlig förklaring/ inte kan fattas med hjälp av naturliga förklaringsmodeller som tex energimeridianer, akupunktur eller hypnos!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
2014-04-25 19:02
#15

#14 En del tycker tyvärr inte energimeridianer är särskilt naturligt heller. 🙂

Men jag förstår, du menar Gud och så där….hmmm…..vid närmare eftertanke, dit kommer vi aldrig att vi förstår….Det kommer att förbli en tro….Och det kan det ju få vara ….

(Nånting lite som frågan om "före Big Bang")


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
2014-04-25 19:12
#16

Energimeridianer är väl mest flummigt.. men ett sätt att förklara/hitta en förklaring i naturliga processer.. knappast i det övernaturliga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Huygens
2014-04-26 14:36
#17

#16 Akupunktur handlar till stor del om justering av kroppens energimeridianer och har gjort så i 1000-tals år. Det eventuella sambandet med nervbanor är väldigt vagt och svagt, så en del mer vetenskapligt lagda forskare betraktar akupunktur som ett slags övernaturligt fenomen, eller åtminstone som ett fenomen som är svårt att förklara. Men det bedrivs forskning och utförs experiment på akupunktur och man har dom sista 100 åren hittat ett stort antal nya akupunkturpunkter på kroppen.

Hypnos är inte alls förklarat eller ens särskilt bra beskrivet, knappast ens från den hypnotiserades synvinkel.

I alla fall, nu till förslag om experiment för att utröna existensen av övernaturliga fenomen.

Då dessa fenomen ofta verkar vara ickelinjära, dvs dom dyker bara upp ibland, har vi ett lurigt läge. Och andra gånger misslyckas experimenten totalt, speciellt om experimentet granskas och övervakas noggrannt är graden av misslyckanden mycket hög, så det kanske krävs speciella metoder?

Kan man fundera på om det finns varelser av ickefysisk karaktär som inverkar på dessa övernaturliga fenomen? T ex varelser som slår ut eller ställer sej mindre hjälpande till experiment under vissa omständigheter?

Jag kallar detta experiment (nåja) för FrågaAndarna-om-Förslag (FAF).

Ett sätt att göra FAF-experiment är att ta ett antal erkänt skickliga personer som kan prata med andar. Dessa skickliga personer ges i uppgift att fråga andarna om vilken typ av experiment man ska rikta in sej på att genomföra för att bevisa existensen av övernaturliga fenomen.

Allra först kanske man ska försäkra sej om att andarna åtminstone är intresserade av att hjälpa till. Så man låter dom skickliga personerna fråga om andarna alls vill hjälpa med experimentet? Får man "nej", tar det givetvis stopp där.

Men får man "ja", kan man gå vidare. Man kan t ex göra upp en lista i förväg och sedan fråga andarna vilka av dessa alternativ som är bra. Man kan också lämna frågan fri och se om andarna själva ger egna förslag.

Kanske vill andarna ha någonting i utbyte? T ex offrar man mat till andar i vissa kulturer för att få hjälp.

FAF-experimentet i sej kommer inte att bevisa existensen av övernaturliga fenomen, men man kan ges möjlighet till experiment som senare kan lyckas.

Det blir ett slags tvåstegs-experiment, där FAF bara är den första delen, ett startexperiment. Det riktiga experimentet (andra delen) som förväntas ge bevis, får utföras efter att man fått varelsernas respons.

Hmm, har detta experiment kanske redan provats någonstans?

Huygens
2014-04-27 22:22
#18

Här ännu en idé på något som man skulle kunna utveckla till ett experiment för att bevisa förekomsten av övernaturliga fenomen.

Det här experimentet är kopplat till religion, så jag blir inte förvånad om det kommer en reaktion av slag.

Jag kallar experimentet VerifieraTungomålstalande (VT). Det finns ju ett fenomen som kallas tungomålstalande, men väldigt lite verkar ha gjorts i form av vetenskapliga studier, kanske för att det både rör parapsykologins och religionens områden?

Steg ett är att lite bättre ta reda på exakt hur folk faller in i tungomålstalande. Är metoderna likartade som vid hypnos eller självhypnos?

Var uppkommer tungomålstalande, kan det t ex uppstå hos den besatta publiken under en popkonsert?

Lite bakgrundsinfo behövs samlas.

Sedan låter man personerna tungomålstala. Därefter får VT-experimentet analysera det sagda. Särskilt intressant är det om någon pratar på ett språk dom inte förväntas behärska.

Man kan även göra lite andra analyser i VT-experimentet. Har det tungomålstalade ett ursprung från någon människa? Är det vanligare att man talar från någon som verkar sova på andra sidan jorden eller är personer som passerat vidare vanligare?

På det tal som är "rappakalja" kan man ändå urskilja språkrytmer?

Frågan är nu hur man genomför ett vettigt dubbelblindtest och därmed erhåller signifikans i ett positivt testresultat.

Förändras rösten eller något liknande?

Har detta experiment redan utförts? Jag tycker att det borde vara möjligt att använda tungomålstalande som åtminstone en slumpmässig metod för att bekräfta ett ickefysiskt fenomen. Det kanske är kontroversiellt?

ALPHIRA
2014-04-27 22:38
#19

Kan bara inte låta bli att ge lite OT här mitt i allting… Tarotlasses andliga team botade min reumatism i mina fingrar för ett par år sedan. Verk som jag hade haft 20-25 år försvann med detsamma. Och den  har inte kommit tillbaka. (Distanshealing)

Har ingen betydelse om någon säger något emot här, någon som inte velat uppleva något. Tron kan flytta berg.

Tack för ordet.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
2014-04-28 09:08
#21

#19 Tron KAN faktiskt förflytta berg. Fast jag skulle vilja ha ett annat namn än både tro och placebo. Men forskningen om placebo går framåt och man finner allt mer intressant, t.ex. om vilket system som går igång. Det är roligt nog detsamma om man får verkningslös substans eller något annat. Helandet finns inom en själv i vilket fall som helst. Men vissa har förmågan att få det här systemet på sitt mest läkande humör. Det är något att ta vara på! Kanske det är kärlekskraft.🌈

Vad jätteskönt att det blev bra, ALPHIRA! 🤗

Eftersom placebo nämndes här lägger jag in en artikel från OF:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/articles/526fca948e0e7419d2000a4d-om-placeboeffektens-mystik?discussions-2

(Moderatorer kan ta bort om det är för OT.)

Den är tyvärr lång, men titta om inte annat på detta lilla klipp där placebo, med evolutionära fördelar, förklaras:

http://myscienceacademy.org/2013/07/20/why-does-the-placebo-effect-work/)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2014-04-28 09:35
#22

Jag skulle gärna vilja se ett experiment om placebo för att utröna om det finns övernaturliga fenomen inblandade. T ex hur är det med det medicinska påståendet att placebo enbart är tillfälligt och att effekten upphör efter ett tag?

Ovan har vi ju ett exempel på att om det rör sej om placebo, så är i alla fall effekten längre än bara några dagar.

Kanske måste man närma sej detta ämne på ett annat sätt experimentellt. T ex kan man gå runt och fråga ut folk. Svårigheten blir då att övertyga vetenskapliga personer att man inte plockat sånt som passar in och utelämnat sådant som misslyckats.

Magi-cat
2014-04-28 09:51
#23

#22 Tror det framgår i tråden. Mycket har påståtts eller antagits, men som sagt…

Vetenskapen forskar mycket om det som synes och jag tycker det ser väldigt spännande ut. Kanske kan man via det här ämnesområdet få en större förståelse för våra inneboende möjligheter.
Eventuellt "övernaturligt" är nog i så fall en smaksak.🙂

Har man en så fullständig läkning som i ovanstående, så har allt fallit på plats i kroppen, i rätt tid och på rätt sätt. Vad allt det innebär är det nog många som har svårt att riktigt ta till sig. Att denna mirakelförmåga finns där att väcka varsamt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: