Annons:
Etikettertipsråd
Läst 3987 ggr
tarotlasse
4/1/14, 8:14 PM

Hur hantera psykiskt sjuka ?

Jag har arbetat så många år som medium och medial vägledare och oundvikligt att man då och då får besök av svårt psykiskt sjuka mäniskor.

Har haft stalkers som trott att jag varit gifta med dom och de som trott att jag ska gifta mig med dom.

En som påstod att Jesus sagt att jag var utsänd av Gud för att bli henens äkta make och som stod utanför dörren och väntade flera dagar i veckan under en period.

En kvinna skulle skicka sina vänner utomjordingarna som skulle hämta mig med  ett rymdskepp för att föra mig till kyrkan för vigseln. Även hon stod under en period  här utanför ytterdörren.

Dessa kunde jag hantera och genom samtal få dem att inse att de behövde psykiatrisk vård.

I ett fall fick det bli en polisanmälan men det satt långt inne innan jag tog det steget.  

Jag har suttit med en klient som satt med förskärare och som skulle döda alla andar på bussen om jag inte kunde ta bort dem.

Det  fallet var i alla fall lätt att hantera och  det blev en direkt transport till psykakuten eftersom klienten var farlig för sig själv och andra.

För ett par år sedan stötte jag på en person på en storseans som efter flera samtal då jag bett personen att inte besöka mig nu slutat besöka mig.

Hen har talat om för mig att den fortfarande är här ibland men inte vågar ringa på dörren.  

Men nu skickar personen brev i stället inga hotelse brev eller otrevliga egentligen.

Men  breven visar hur sjuk denna personen egentligen är.

Personen vill att jag ska hjälpa en väninna med att sammanföra väninnan med hennes barn.

Väninnan ska vara sångerskan Karin Glennmark och hennes barn som inte vill veta av henne ska vara fotbolls spelaren  Zlatan  och sångerskan Josefin Nilsson.  

En annan vän ska  till personen ska vara Leif GW Persson som går runt med en stor revolver så hen är rädd för honom och vill att jag ska tala honom till rätta.    

Jag har enligt hen tydligen en dotter till  som jag inte vet om och som jag borde ha bättre kontakt med.

Dottern ska vara distriktsläkaren här på området och vi är jämngamla med varandra.

Så hur hen kan få det till vara min dotter är bara det hel galet.

Nu har Hen även fått för sig att jag borde gifta om mig med en dam som är nästan 40 år äldre en mig själv.

Jag har pratat med hen och bett hen sluta skicka dessa brev.

Men breven de kommer fortfarande.

Jag har pratat med personen under en längre period och bett hen att söka hjälp hos psykvården.

Men personen inser inte själv att den är sjuk och säger att den inte behöver ngn vård.

Jag har pratat med både psykvården och socialtjänsten om att personen behöver hjälp.

Men det går inte så länge personen inte är en fara för sig själv eller andra. Därför kan man inte tvångsvårda personen.

Så nu behöver jag råd  och hur tusan gör jag även om breven inte är otrevliga så är det jobbigt med alla dessa brev.

Hur skulle ni göra som medium, terapeuter, behandlare  eller medmäniska i denna situation  ?

Lasse

Annons:
Zamizen
4/1/14, 8:37 PM
#1

Egentligen så finns det ju inte jätte mycket du kan göra eftersom hen inte fattar att hen behöver hjälp.. men du kan alltid slänga breven eller något, för hen är ju inte ditt

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

tarotlasse
4/1/14, 9:43 PM
#2

Ja visst kan jag kasta breven och jag behöver inte ens öppna och läsa dem för inga problem att se vem breven är i från.

Men det hjälper ju inte den sjuke personen och hur den ska kunna få hjälp för sin sjukdom.

Lasse

allhealing
4/1/14, 9:47 PM
#3

Allting i vårt universum fungerar tack vare att vi har kontrast, dvs motsatsförhållande.

Även om en klient söker upp dig och beter sig allt annat än "normalt". Så finns det även det här mötet ett motsatsförhållande där du är den ena och klienten den andra kontrasten i et här mötet.

Så länge balansen mellan terapeut och klient kvarstår kommer ingen förändring att ske.

Det betyder att bägge parter är har möjlighet att påverka, dvs förändra balansen.

Mitt råd skulle vara att terapeuten tar hjälp av en annan terapeut som hjälper terapeuten att helt bryta orsaken till varför kommunikationen fortgår.

Därmed upphör den ständigt pågående kommunikationen mellan klient och terapeut.

Detta kan givetvis vara en process som inte är omedelbar. Det kan vara en över tiden pågående utfasning över en längre tid som kan behövas innan fullständigt önskat resultat uppnås.

Jag anser inte att man ska arbeta med personer som inte själv önskar arbeta med sig själv och vill ta eget ansvar för sin egen läkning.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

tarotlasse
4/2/14, 7:12 AM
#4

#3

Kent hur vore det om du skrev ett inlägg så vanligt folk begriper var du menar?

När det gäller att gå till en annan terapuft så  är det  tyvärr ingen lösning öpå problemet. 

Dels för att personen inte inser att den är sjuk och dels för att personen går på seanser och föreläsningar varje vecka och där ett flertal olika terapeuter inom olika inriktningar har rekommenderat personen att söka psykiatrisk vård.  

Lasse

Denna kommentar har tagits bort.
[lillalollo]
4/2/14, 11:14 AM
#6

Ja, det finns nog inte så mycket du kan göra. Tråkigt nog.

Det är synd att allt ska tas tag i när det är försent eller är påväg att bli försent. Bara att fortsätta att ignorera. Om det blir illa så är det väl att få tag på hjälp fort. Annars är det väl att inte uppmuntra och ignorera. Och visa att det inte finns intresse från ditt håll.

Annons:
[lillalollo]
4/2/14, 11:18 AM
#7

En stalker till mig är skitsofren men sålänge han inte gör mig illa så är han inte intressant. Däremot om han söker upp mig och är otrevlig samt hotar mig så kan han tas in och tvångsmedicineras. Men han håller sig ju på avstånd. Han förfäljer mig och går via mina vänner. Eller det han hittar för att få information om mig.

Kyllan56
4/2/14, 2:48 PM
#8

Du kan skicka tillbaka breven till avsändaren oöppnade. På så sätt finns det en chans att brevskickandet upphör, eftersom du inte förstärker/bekräftar hennes vanföreställningar.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

allhealing
4/2/14, 8:45 PM
#9

#4 tarotlasse,

Den korta förklaringen:
Det som är ur balans kan återfå balansen.

Den längre förklaringen:
Kontrast är svart och vitt, yin och yang, rädsla och kärlek, osv.  Det är spektrumet mellan svart och vitt som ger oss alla färger. Utan kontrast fungerar ingenting i det här universumet. Det kallas för push and pull. Dvs att det existerar en dragningskraft mellan två motpoler. Ingenting är någonting utan någonting annat att jämföra sig med.

När den här dragningkraften tillämpas mellan två personer kvarstannar attraktionen tills någon eller bägge parter bestämmer sig för att avsluta den. Det har ingen betydelse om det är i en kärleksrelation, vänskapsrelation eller terapeut/klient relation för att ge några exempel på relationer. Det är exakt samma spelregler som gäller eftersom det handlar fysik.

Jag skriver att om den ena parten, i ditt fall klienten inte klarar av att avsluta konsultationsuppdraget får du själv se till att bli den som tar steget. Jo, det är min absoluta uppfattning att en healer som vet hur energier fungerar på många olika plan kan hjälpa en terapeut att blir frikopplad från klienten en gång för alla.

När jag arbetar med energier ser jag om det existerar ett fritt flöde hos en person eller inte. Jag har arbetat med det här i många år och det är min erfarenhet att det här alltid fungerar om den som bett om hjälp är villig att göra den här förändringen inom sig fullt ut. Det är även min erfarenhet att det existerar många personer som inte vill genomgå en sådan inre förändring.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Denna kommentar har tagits bort.
[Svartkajan]
4/3/14, 5:23 PM
#11

Jag skulle gå till polisen. Ja, det är inte kul, men jag tror det är det enda rätta. Hen blir säkert inte fängslad, men det kanske blir en väckarklocka. Dessutom tänker jag på din egen säkerhet. Om en person redan tappat fotfästet på ett plan kan det gå över i andra. Du måste se till ditt eget, inte bara andra. 

🌺

Älvan
4/4/14, 4:40 PM
#12

1. Det som är bra är att det nu finns en stalkerlag. Dvs om du sparar brev och bevis på att personen stalkar kan du polisanmäla och ev få kontaktförbud utfärdat. 2. Den andra vägen är att ignorera. Om du har att göra med personlighetsstörningen narcissism är denna person ute efter respons från dig. Positiv eller negativ spelar för den ingen roll. Bara att du bekräftar personen. Dessa är själsvampyrer och använder din energi som föda. Du är objekt och är deras "narcissistic supply". All uppmärksamhet gör att bindningen till dig bibehålls. Dvs en polisanmälan skulle för denna person vara ett bevis på att du ser hen och detta kommer öka denna persons bindning till dig. Eftersom dessa personer är beroende av uppmärksamhet från sina offer kommer personen dra vidare till nästa offer då den tillslut (vilket kan ta lång tid) inser att den inte har något att hämta hos dig. Men om du ens en gång visar någon reaktion på denna persons agerande börjar det från början igen. Info om narcissister hittar du på tuvaforum.se. info om narcissistic supply om du söker på google el youtube. Mycket informativt! Även hur du ska hantera narcissisten. Mina råd avseende 1 och 2 är totalt motsatta. Du måste först fundera på vem du har att göra med. Sen hur grova breven är om du har chans att få kontaktförbud. Tveka inte att kontakta advokat för rådgivning. Sen funderar du på om polisanmälan ev förbättrar el försämrar situationen. Viktigaste rådet är att läsa på så du vet hur denna människa fungerar och hur du ska förhålla dig. Narcissister kan tyvärr hänga sig fast vid sitt offer mycket lång tid om man har otur och om man deltar i deras spel. De kan även bli potentiella våldsverkare och man ska egentligen aldrig konfrontera dem. Jag beklagar din situation. Den är inte omöjlig, men jobbig. Om du ofta möter narcissister och destruktiva personer måste du ta reda på mer om dig själv varför det händer. Så kan du undvika det i framtiden så långt det går.

Twinflamewolf
4/4/14, 5:51 PM
#13

Lasse säg stopp hit men inte längre,låter enkelt jag vet men du är herre över din vardag och ditt liv ingen annan 🌺

Annons:
Älvan
4/4/14, 6:00 PM
#14

#13 Problemet med vissa psykiskt sjuka och personlighetsstörda är ju att de inte respekterar gränser.

Twinflamewolf
4/5/14, 9:18 AM
#15

Så sant Älvan men ingen ska ju behöva finna sig i det Lasse beskriver så någon form av hårdhandskar måste ju tas till.

Hade det vart jag som utsatts för sånt hade jag exploderat rejält och vänt mig till alla former av instanser för att en gång för alla sätta stopp.Jag hade med andra ord inte funnit mig en sekund.

Nu har jag aldrig mött det här under alla år jag ägnat åt det Shamanska inte mer än människor som önskat livet ur sig och haft obalanser men det här måste ju vara en otroligt ovanligt att råka ut för.

Ingen människa ska behöva finna sig i sån förföljelse så nånstans måste man sätta gränser för att få stopp på.

Lasse ! vet du namn och adresser på dessa,jag menar då kan du ju vända dig till olika instanser som handhar såna här fall för dom om några borde ju veta hur hantera och gå till väga för så där ska du ju inte behöva ha det.

Älvan
4/5/14, 12:50 PM
#16

#15 Det märks att du inte mött en narcissist av detta slag. Det ska du vara tacksam för, men du har fel i att det är ovanligt med narcissister och andra personlighetsstörda och psykiskt sjuka som kan börja bete sig respektlöst och utanför alla moraliska och lagliga ramar. Problemet är att varken Lasse eller jag stått ut med dessa personer en enda sekund såsom du inte skulle göra. Det kan inte på det stoppa dem med vår vilja att inte bli utsatta. Många har försökt genom att försöka diskutera, använda rättssystem och annat. Påföljden har blivit att offret bara ytterligare skadas. All uppmärksamhet vi ger dessa personer göder dem och ökar deras osunda bindning. Dvs polisanmälningar kan ge rakt motsatt effekt då de får en arena att göra utspel. Det är denna typ av personlighetsstörda personer som kan bli rättshaverister och kan manipulera våra juridiska system. Enda sättet att skydda sig helt är nollkontakt. I övrigt se mina tidigare inlägg.

Twinflamewolf
4/5/14, 1:11 PM
#17

# 16 Så med andra ord låt dom hålla på då för det går inget att göra åt 😮märkligt i så fall och en bra ursäkt för dom att slippa undan följder och konsekvenser😮

Älvan
4/5/14, 3:15 PM
#18

#17 Jag tycker självklart inte att de ska "få hålla på". Det borde har jag tydligt förklarat i inlägg #12 där jag i förslag 1 skriver om polisanmälan och möjligheten att via rättsväsendet få till stånd kontakt och besöksförbud. Då måste all bevisning sparas. Före det bör ts och andra offer diskutera med en advokat sannolikheten att detta uppnås. En rättsprocess kan vara både kostsam och mycket energikrävande där offret återigen riskerar skadas av förövaren då en kontakt måste finnas. OM mycket låga utsikter att uppnå förslag 1 enligt inlägg #12 bör först förslag 2 övervägas. Dvs nollkontakt. Det är inte offrets fel att den blir utsatt för narcissistens attacker. Alla som provat på denna erfarenhet vet hur svårt det är att skydda sig mot denna typ av person. Det som av experter på området psykologer som ex Eva Rusz som forskat på denna typ av personlighetsstörning rekommenderar det tillvägagångssättet jag skriver i mina inlägg. Det finns mycket att läsa om detta ex tuvaforum.se där de ger rekommendationer hur möta dessa personer. Jag är lika förbannad på dessa skithögar som förstör andras liv och vägrar respektera andras gränser som alla andra. Jag skriver i mina inlägg förslag på hur man minimera dessa personers negativa inverkan. Jag har inte alla fakta om ts situation och därför ger jag dessa två förslag på tillvägagångssätt. Jag håller dessutom med om att det är förjävligt att dessa personer kan bete sig så skadligt utan konsekvenser. Stalkerlagen och utfärdandet av kontaktförbud har verkligen sina brister. Det är svårt att få till ex kontaktförbud el att de blir fällda för stalking. Det finns dock fall där det gått så det är inte omöjligt. Om jag kände mig hotad i mitt hem skulle jag installera webkamera utanför min ytterdörr som första åtgärd. Då har man också bevisning. Alla samtal som ev måste ske skulle jag spela in på mobil och alltid ha med en vän.

Kyllan56
4/5/14, 5:54 PM
#19

Jag tror inte att personen är lider av en narcissistisk personlighetsstörning. Tarotlasse skriver att hen egentligen aldrig varit otrevlig och att hon stått utanför hans dörr och inte vågat ringa på. På mig låter det som personen är psykotisk med inslag av paranoia, hen ger uttryck för rädsla för sin gode vän som är Leif WG Persson som går runt med pistol. 

Hen visar en viss form av "hänsyn" till tarotlasse då hon inte vågar ringa på dörren, även om hon trotsar honom genom att komma dit tarotlasse bor.

Det som Älvan säger om att inte svara på hens beteende tyker jag är det bästa.

Ringer hen, lägg på luren utan att säga ett knäpp. Skriver hon skicka tillbaka till avsändaren, utan att öppna. Ringer hon på dörren., stäng den och ring polisen o s v. Ge hen inget svar på kontaktförsöken. 

Kontakta polisen i alla de fall hon gör något, vem vet det kanske kan leda till kontaktförbud, som gör att polisen ingriper och att hen får hjälp.

Faktum är att många med psykisk sjukdom mår bra av tydliga gränser. Det är naturligtvis en svår situation för å ena sidan känner man sig jagad och trängd och vill bara att det ska ta slut. Å andra sidan känner man medkännande för person. Då är det lätt att ens beteende mot personen man vill bli av med är vankelmodig och ambivalent. Minsta bemötande som som hen uppfattar som positivt, kommer ge hen ny vind i seglen och gör att hon uppmuntras till att fortsätta. 

tarotlasse du kan kontakt med en psykiatrisk mottagning för att få stöd,råd och tips hur du ska hantera situationen.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Älvan
4/5/14, 7:57 PM
#20

#19 Delar din uppfattning om nollkontakt

Annons:
tarotlasse
4/7/14, 2:14 PM
#21

Ja det var många råd och jag tackar er alla för råden.

Jag har nu återigen sagt åt hen att sluta med sina brev och återigen sagt åt hen att det är totalt omöjligt att läkaren som är jämngammal med mig skulle kunna vara min dotter.

Att bara detta  visar hur sjuk hen är att hen inte har insikt om verkligheten och  att hen behöver psykiatrisk vård.

Jag sa även att jag kommer göra en polisanmälan om jag får fler besök eller brev.  

Innan har hen blivit arg när jag sagt i från. Denna gången lämnade personen mig i tårar.

Jag har pratat med psykvården och även med socialtjänsten men det kan inget göra så länge hen inte skadar sig själv eller ngn annan.

Jag har även pratat med polisen och det är även svårt för dom eftersom det inte är några hot eller otrevligheter i breven.

Samt att jag måste  först göra en polisanmälan för att de ska kunna titta närmare på det.

Nu har jag inte fått ngt brev på en vecka och hoppas att jag slipper det framöver också.

Lasse

Kyllan56
4/7/14, 3:42 PM
#22

#2i

Jag hoppas det går bra och att du blir av med kvinnans förföljelse av dig. Men jag hoppas även att kvinnan får hjälp.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: