Annons:
Etikettermytologinaturväsenskrock
Läst 1639 ggr
Nevina
2014-03-23 12:59

De nordiska Gudarna?

Hej! Efter att ha följt tråden om de grekiska gudarna så väcktes min nyfikenhet även för de nordiska gudarna. Om nu de grekiska gudarna finns så borde väl de nordiska också göra det? Finns här i så fall någon som har träffat på dem eller vet något om dem, eller kanske ber till dem? Jag vill jättegärna läsa om era erfarenheter och er syn på våra Gudar!

Annons:
LinaLj
2014-03-23 13:09
#1

Jag följer Freyia efter att ha blivit kallad av henne för ett par år sedan. För mig har det alltid varit självklart att följa de nordiska gudarna. Känner en mycket närmare koppling till dem. 

Tyvärr är det som med många andra gamla gudar att de blivit romantiserade och många ser dem som "ulliga gulliga" gudar och missar helt deras andra sidor. Det kan vara en sann utmaning att följa dem ibland.

Nevina
2014-03-23 13:17
#2

#1 Tack så mycket för ditt svar! Om du vill så får du hemskt gärna berätta mer! 🙂

vinden är min mor
2014-03-24 07:30
#3

Även jag känner ofta Freyas närvaro.

Jag har henne i ett halsband runt halsen ( kopia efter ett gammalt )

Men framför allt känner jag moder jords hjärtslag när jag är i naturen.

Även rimthursarna , solen , månen, askar är speciella.

Sedan har vi ju evigt unga Idun, underliga vidar, vackra mjuka Frej.

Frigg som vi har som alla gifta kvinnors föredömme.

Karismatiska men ganska obehagliga Oden.

Starka men lätt retade Tor.

Den mest älskade Balder.

Jag tror att det är vi människor som gör gudarna.

Ju mer energi vi lägger på att tänka, offra och tillbe gudar desto mäktigare blir de.

Lägger vi samma energi på att leva andligt som goda människor behövs inga gudar.

//

☀️Mörker är bara brist på ljus

LinaLj
2014-03-24 08:13
#4

#2 Att bara berätta fritt är ganska svårt. Det jag skulle kunna berätta kan ta upp ett par böcker 🙂

yamher
2014-03-24 22:03
#5

en del är kända under flera namn, vissa enbart under ett namn.

Jag håller med #1 att bilden är aningen romantiserad, de är speciella, mycket starka, mycket medvetna om sig själv och deras betydelse.

de har lika många dåliga egenskaper som positiva, precis som vi människor har i jämförelse. Det gäller allt o alla på andra sidan.

Alis volat propriis Oskyldig

pirri17
2014-03-31 06:24
#6

Jag hade läst på en annan hemsida att Oden spökar och ställer alltid sina hästar just här i denna grotta varje natt men jag kommer inte ihåg vart!

Brunett

Annons:
Upp till toppen
Annons: