Annons:
Etikettfoton
Läst 18844 ggr
Elsa Johansson
3/20/14, 5:16 PM

Flicka fångad på bild!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna vilse togs förra sommaren på ett övergivet barnhem i kyllaj (Gotland) bilden är inte tagen av mig utan min pojkvän och han upptäckte inte flickan förens några veckor senare. Någon mer som ser och kanske kan tyda?

http://elsajohansson.bloggplatsen.se

Annons:
fatcat
3/20/14, 5:53 PM
#1

Aha Kyllaj. Varför åkte han ens dit?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
3/20/14, 6:06 PM
#2

Ser ut som han lyckades fotografera en ljusreflektion, sådana är jättevanliga. Kallas ibland för "orber" eller dylikt.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Elsa Johansson
3/20/14, 6:24 PM
#3

Om du kollar till höger på bilden så ser man en flicka på bilden vid sidan av huset.

http://elsajohansson.bloggplatsen.se

fatcat
3/20/14, 6:29 PM
#4

Förtjänar inte saker o ting lämnas ifred?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Denna kommentar har tagits bort.
J-Artur-K
3/20/14, 11:02 PM
#6

Om den där bilden är äkta så är det härligt. Man ser klart o tydligt att det är en liten unge. (fast jag tycker det liknar en liten pojk)

Ny dag nya möjligheter

Annons:
[VSK]
3/21/14, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6

Jag tycker oxå det ser ut som en liten pöjk 🙂

Elsa Johansson
3/21/14, 10:47 AM
#8

Vid närmare titt så liknar hen nog en pojk

http://elsajohansson.bloggplatsen.se

Ghosthunter
3/21/14, 6:05 PM
#9

Ta det lugnt och fint nu innan ni kritiserar :) Den må se lite väl bra ut för att vara sant, men det går inte att förneka att den kan vara äkta. Tittar ni noga så ser ni att han eller hon är transparant och man ser bakgrunden igenom…..det är intressant.

Vad är det som är märkligt att fotografen var där?? Övergivna platser och hus är alltid intressanta och han kanske är på spökjakt?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

fatcat
3/21/14, 6:34 PM
#10

Inte märkligt att han var där, vet många som åker dit men tycker att saker o ting bör lämnas ifred. Vad som än vilar där gillar nog all uppmärksamhet, det är inte bra.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
3/21/14, 6:39 PM
#11

Finns ett gammalt Nazistläger på södra Gotland. Tyska soldater som flydde dit under andra världskrigets slutskede, finns mycket historia här och vissa saker kanske man inte ska göra till populära spökställen. Platserna skall respekteras.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Lilolizeit
3/21/14, 6:45 PM
#12

Usch, den där bilden ger mig kalla kårar.

Förstå att folk är nyfikna och vill se såna här platser och som sagt Gotland har ju en hel del. Är själv gotlänning så jag vet.. :)

Får hålla med fatcat om att vissa ställen ska man nog vara försiktig med hur mycket uppmärksamhet man ger..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fatcat
3/21/14, 6:48 PM
#13

Jag är också gotlänning :) men funderar på att studera på fastlandet till hösten så kanske överger ön för ett tag..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Lilolizeit
3/21/14, 7:09 PM
#14

Trevligt, såg att vi är samma årskull också. Jag flyttade dock från ön för 6 år sedan. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fatcat
3/21/14, 7:13 PM
#15

Hade chansen att flytta för cirka 6 år sedan också men dum som man är.. 👍Nåja, har arbete bostad och bil. Ska inte klaga🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Ghosthunter
3/21/14, 7:17 PM
#16

Tja…det är ett övergivet barnhem, inte en helig plats. Ska man ha respekt och låta saker och ting vara ifred…..ja, då är det många gränsöverstigningar som vi gör…..nästan dagligen!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

fatcat
3/21/14, 7:24 PM
#17

#14 Kanske låter lite tokigt att skriva här men du ser väldigt vacker ut på din avatar-bild.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

allobosia
3/21/14, 8:40 PM
#18

Usch, vidrig bild… Ryyyyyser

Ginster
3/21/14, 8:43 PM
#19

Wow vilken häftig bild..men känns nästan för bra för att vara sann??? Väntar med spänning för att se om någon kan känna av bilden

blommain
3/25/14, 6:35 PM
#20

Bilden känns inte äkta på något sätt…

Annons:
fatcat
3/25/14, 6:56 PM
#21

Tror också den e fejk. Känns lite "för bra" för att vara sann.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

JonasDuregard
3/25/14, 11:37 PM
#22

Jag skulle säga att den är manipulerad. Den har absolut ändrats av någon iPhone-app, men det är svårt att avgöra tekniskt om den redigerats mer än att storleken har ändrats. Min gissning är att någon "spök-app" har använts för att redigera in barnet på bilden.

I övrigt tycker jag det är lustigt att en del personer som tror på spöken blir misstänksamma när man visar "för bra" bilder på dem. Varför förväntas bilder på spöken vara otydliga, även av de som tror på dem?

[VSK]
3/26/14, 3:56 AM
#23

#22

Tror eller vet 🤔

Jag ställer en motfråga. -varför tror de flesta "icke troende" att andevärlden alltid syns lika bra som vår värld.

JonasDuregard
3/26/14, 8:09 AM
#24

#23 "varför tror de flesta "icke troende" att andevärlden alltid syns lika bra som vår värld.

De flesta icke-troende jag mött tror inte alls på andevärlden 🙂.

[VSK]
3/26/14, 8:17 AM
#25

Man behöver inte vara troende för att kunna se ☝️ 🙂

fatcat
3/26/14, 11:50 AM
#26

Har pluggat media och fotoredigering. Att manipulera bilder är busenkelt jonas, därför blir jag misstänksam..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

blommain
3/26/14, 9:58 PM
#27

Tror inte att man hinner ta ett foto,av en andlig skepnad.Ett par sekunder,sedan är dom borta..men det skulle vara tveklöst intressant om man skulle få ett sådant bildbevis.Det vill man sträva efter!

Annons:
[Juel70]
3/27/14, 7:28 AM
#28

Den där pojken har jag sett flera gånger på bild. Det är en spök-app och sen har man säkert redigerat den ytterligare i dator.

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
3/27/14, 8:19 AM
#30

#29 Tack för bilden JoHo! Baserat på en teknisk analys kan jag säga med ganska stor säkerhet att det är samma program som redigerat båda bilderna. De har exakt samma komprimeringssignatur.

fatcat
3/27/14, 8:54 AM
#31

Visst är bilden fejkad och även om de finns spöken där så förtjänar de lämnas ifred. Lite respektlöst att göra ett gammalt barnhem med mycket minnen och allt till ett spökställe dit ungdomar drar o vandaliserar. .

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[VSK]
3/27/14, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#29

Jag gjorde jobbet åt dig ☝️

(tycker fortfarande det ser ut som en pojke i TS, app eller inte)

Ghosthunter
3/27/14, 5:31 PM
#33

#22 Har du hört talas om uttrycket "För bra för att vara sant"? Det stämmer ofta och även i sammanhanget med spökbilder. Man kan vara glad om man får en äkta bild på tusen!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JonasDuregard
3/27/14, 9:23 PM
#34

#33 "Man kan vara glad om man får en äkta bild på tusen!!"

En bild på ett blixtnedslag får man kanske på en bild på miljonen, men om jag ser en bild på en blixt så är inte min spontana reaktion att det är för bra för att vara sant.

Så jag tycker fortfarande det är underligt att de flesta troende är mycket misstänksamma mot tydliga bilder (framför allt eftersom de ofta samtidigt är entusiastiska till otydliga bilder).

Annons:
[VSK]
3/27/14, 9:27 PM
#35

#34

Du har all rätt i världen att tro det du vill tro ☝️🙂

Magi-cat
3/27/14, 9:46 PM
#36

#34 Inte är det väl så svårt att få en bild på ett blixtnedslag? Många har det hemma. (me too) Alla som riggar upp kameran under ett åskväder kan få en blixtbild, alla som är med registrerar åskvädret samtidigt med sina sinnen och alla vet att det är en blixt man tar kort på  - till skillnad mot spöksök.

Ett "spöke" vet vi inte riktigt vad det är eller om vad det är öht är något som låter sig fångas på bild.

Att man är avvaktande mot spökbilder (något man vet är lätt att manipulera) tycker jag är ett sundhetstecken. Tycker inte du det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
3/27/14, 9:56 PM
#37

#36 "Inte är det väl så svårt att få en bild på ett blixtnedslag?"

Välj något du tycker är svårare då. En ovanlig fågel är kanske en bättre liknelse.

"Att man är avvaktande mot spökbilder (något man vet är lätt att manipulera) tycker jag är ett sundhetstecken. Tycker inte du det?

Jag har inte sagt att jag önskar att det vore annorlunda 🙂.

Jag tycker det är fascinerande bara, att just de tydligaste bilderna avfärdas. Jag misstänker att det bottnar delvis i att många troende innerst inne vet att det egentligen aldrig handlar om några verkliga spöken. Att tro är kanske mer en livsstil än en egentlig övertygelse för en del.

Magi-cat
3/27/14, 10:12 PM
#38

#37 En fågel, oavsett hur ovanlig, hör till samma kategori som blixten och vi vet fortfarande vad det är. (Fast är pippin väldigt ovanlig och sällan skådad ska man förstås vara misstänksam även mot den.)

Jag misstänker att det bottnar delvis i att många troende innerst inne vet att det egentligen aldrig handlar om några verkliga spöken. Att tro är kanske mer en livsstil än en egentlig övertygelse för en del.

"Delvis"? Vad är resten? (bara nyfiken)

Det finns naturligtvis närmast oändligt många orsaker till att människor tror att det finns en fortsättning efter detta liv och de du kalla troende är ingen homogen troendeskara. edit/M-c
För många är säkert inte en bild varken från eller till för "tron". Det är nog snarare därför man tillåter sig en försiktig och undersökande inställning. Kanske det istället behövs en stark övertygelse till det?

(Även om det skulle vara kul att se en riktigt träffsäker spökbild.🙂Det tycker säkert du också. 😇)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
3/28/14, 6:27 AM
#39

#37

Jag misstänker att det bottnar delvis i att många troende innerst inne vet att det egentligen aldrig handlar om några verkliga spöken.

ha ha nu får du ge dig Jonas 😂

Ghosthunter
3/28/14, 7:18 AM
#40

VSK - Ja, det där uttalandet var faktiskt väldigt komiskt….jag tror att han måste skämta?!Gapskrattar

Men efter så många upplevelser och så många tekniska bevis, så skämtar inte jag i alla fall!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[VSK]
3/28/14, 7:41 AM
#41

👍

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
3/28/14, 9:37 AM
#43

#38 ""Delvis"? Vad är resten? (bara nyfiken)"

Du svarar på det själv: de jag kallar troende är ingen homogen grupp.

Upp till toppen
Annons: