Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 968 ggr
Britt-Marie
2014-01-15 13:00

Klockan

Skall berätta lite om min köksklocka. Den fick jag av mina föräldrar för många år sedan. Köpt på en Marknad.

Efter att Pappa dog för snart 6½ år sedan. Så började helt plötsligt klockan krångla. Ja, det började redan på hans Begravningsdag. Jag hade hela tiden sagt, att vi får inte komma sist till Gravkapellet. Vi måste vara där först och ta imot. Mina båda söner kom hit och även min sons tjej ( numera är de gifta ) Vi väntade på att klockan skulle bli så mycket så vi kunde ge oss av. Man är ju lite nervös och ledsen en sån här dag. Så ingen tänkte först på att Köksklockan hade stått stilla. Vi kom sist till Gravkapellet. I efterhand så har jag tänkt som så att Pappa ville nog inte jag skulle stå där gråtande och ta emot de andra.

Sedan gick klockan ibland och stannade till och från. Vi böt batterier och vi ställde den rätt ett antal gånger. Men så tröttnade vi på detta, så för några år sedan köpte jag en ny billig klocka till jag skulle hitta den klockan jag ville ha. Men se då så började klockan helt plötsligt på att gå rätt. Den nya klockan ligger fortfarande i sin kartong i en låda i hallen.

Klockan gick sedan rätt tills förra Julafton. Då den stannade några timmar för att sedan gå igång. Jag kände direkt att det här har pappa ett finger med i spelet på. Jag sa han tänkte väl som så att mina barnbarn inte skulle behöva gå och lägga sig för tidigt.

Ja, så kom denna Julen. Samma sak händer, klockan stannar i några timmar för att sedan gå igen. Det var denna gången min yngsta son som fick se det. Han har inte velat tro på det här. Men han såg faktiskt lite förundrad ut denna gången. Jag sa det är Morfar som grejar med klockan. Ja och nu har klockan gått sedan dess.

Det känns ändå lite mysigt att veta att de är en sån nära ändå. Man kanske inte kan se dem, men ändå känna av sina anhöriga.

Väntar med spänning tills hur det blir nästa Jul igen.

Annons:
Eija
2014-01-15 13:29
#1

Så härlig berättelse Britt-Marie….det är sådant som gör att man mår bra i sin saknad o sorg efter sina älskade, för då vet man ju att de är med en från andra sidan…

Britt-Marie
2014-01-15 14:15
#2

Kom på att klockan ej stod stilla på Pappas begravningsdag, den bara drog sig. Och gick väldigt sakta.

Tarotstollan
2014-01-16 00:50
#3

Ja, Julafton är en bra dag att klockan går sakta på! Kul att morfar tycker det också!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

kulanturbo
2014-01-16 15:27
#4

Håller med. Bra att morfar ser till att barnen får vara uppe länge på julafton.

Britt-Marie
2014-02-04 10:19
#5

Klockan har inte stannat en gång sedan Julafton.

Upp till toppen
Annons: