Annons:
Etiketterdiktercitatvisdomsord
Läst 6918 ggr
Trippeltre
2014-01-02 16:09

Min fjäril - en dikt om min själsfrände

Här är en dikt jag har skrivit om min själsfrände och våran tid tillsammans. Jag kallar den…

Min fjäril

"En vind eller en våg eller kanske en dimma. Det blåste och det sköljde och svepte in med en ljus stark strimma. Blott ett främmande skimmer men ack så bekant, fladdrade genom fältet när en fjäril landade i min hand.  Försökte kupa mina händer för att skydda den mot vinden, men fjärilen flög iväg när löven viskade i linden.

Ur lindens vackra brus föll ett frö ner i jorden av skinande ljus.  Frosten kom men pärlor av glans, men djupt ner i jorden väntade ett ljus någonstans.

När solens strålar åter sken över skogen,kämpade en grodd för att komma upp ur jorden.  När grodden fick känna solens varma strålar, väckte det en känsla som lät vackrare än bäcken som pårlar.

Naurens skönhet fick grodden att blomma, den lilla knoppen vecklade ut sina blad och började att drömma, om underbar fjäril som den inte kunnat  glömma.

Skalet runt ett frö och fjärilens kokong, ack bara en hinna, under dessa ytor kan naturens väsen aldrig försvinna.  Det finns inom varje blomma som vinge, en gyllene tråd som binder oss samman, starkare än någonting du någonsin skådat, ett band utav oändlig  kärlek mellan oss båda.

Ljuset  ger näring till blommans spröda blad, när den får syn på en fjäril en vacker sommardag.  Genom fältet kom en fjäril ömt buren utav vinden, den landade mjukt på en blomma under linden.

Under en tid solens strålar värmde dessa sköna väsen.  Men en fjärils tid är begränsad, och blommans blad är ingenting som består. När vintern kommer får dem vänta tills nästa år.

När solen lämnar skogen för kallare tider, fjärilens tid är inne och blommans hjärta svider.  För när första bladet faller från skogens sköna lind, finns där ingen fjäril att fångas av dess vind. En ensam vissen blomma i fältet där står, och längtar till nästa vår.  Det enda blomman kan göra är att drömma, drömma om en underbar fjäril som den inte kan glömma. Nu väntar bara tider av tö, men inom blomman finns ett skinande ljus som aldrig kan dö.”

-Trippeltre

Annons:
HellaBella76
2014-01-02 16:27
#1

Åååå… så vackert!! 🌺

Nirvana_Ophelia
2014-01-02 16:32
#2

Jättefint!🎈

Trippeltre
2014-01-02 16:32
#3

tack :)

H-lena
2014-07-02 20:51
#4

Superfint skrivet! Älskar speciellt början, helt otroligt vackert! :)


Lussan20
2017-09-06 13:23
#5

Så vackert och rörande, det fångar delar ur livet! 🌺 Mvh/WL

Upp till toppen
Annons: