Annons:
Etikettandlighet
Läst 5966 ggr
[Budgies]
2013-12-13 20:43

Finns andar?

Hej, jag är här o funderar, jag or på andar men har aldrig sett något.

Men finns det vekligen andar? Bevis? Tänk om vi bara hittar på för att ha något att tro på? Att nått lurar oss?

Jag vet inte men förklara gärna, jag är osäker ;/

Annons:
twoodblue
2013-12-13 20:45
#1

Hej, finns tyvärr inte. HAde varit bra om det funnits, men allt e bara hitte på.

Finns ju inga bevis på något "övernaturligt", varken via bilder, video mm, oavsett hur mycket man letar.

Beautiful Dreams…

[Budgies]
2013-12-13 21:00
#2

Okej, tack för dun åsikt #1

Jag börjad tro på spöken o andar när jag såg en video och läste omkring men jag är lättlurad xD

twoodblue
2013-12-13 21:05
#3

#2 Jag var också lättlurad,

Man har sedan barnsben blivit pålurad med religion, spöken, andar  osv…
Inte konstigt man vill och hoppas på att det ska finnas.

Våra hjärnor e så konstiga att dom vill hitta lösningar på frågor som inte går att besvara, och då kommer vår livliga fantasi och löser problemet.

Saken är den att bigbang skapade alltet, och den skapade samtidigt rum och tid, så innan och efter kommer inte att finnas.

Beautiful Dreams…

[Budgies]
2013-12-13 21:18
#4

Det är vad du tror, jag tror absolut inte på bigbang :) #3 + att jag är kristen men tror inte helt på honom.

Du kan inte direkt säga att det  är bigbang, man vet inte :)

Sjöstjärna
2013-12-13 21:36
#5

Var och en blir lycklig på sin fason. Lika övertygade som vissa är att andar inte finns precis lika övertygade är andra om att de finns. Och aldrig mötas de tu. 😉

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

sländanskaniner
2013-12-13 21:48
#6

Tror verkligen på andar eftersom jag möter de väldigt ofta, läs gärna min tråd så förstår du nog lite bättre :) http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/52a368c0ce12c43e72001075-andar-i-stallet?discussions-1

Annons:
twoodblue
2013-12-13 23:16
#7

#4

Vad tror du på då, adam och eva? ja det är motbevisats sen länge tillbaka.

Jag är med kristen, men inget jag valt själv, så kanske ska gå ur.

Jo, forskning tyder på att det är bigbang.

Beautiful Dreams…

Sjöstjärna
2013-12-13 23:18
#8

Att vara med i svenska kyrkan är inte detsamma som att vara kristen. Att vara kristen är en tro och en övertygelse medan svenska kyrkan bara är ett medlemskap. Om du inte tror är du inte kristen även om du är medlem i kyrkan.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Nirvana_Ophelia
2013-12-14 19:25
#9

Hej.Jag,vet,att,andar,finns,för,min,döda,mormor,knackade,på,min,dörr,och,sa,SOfia…mitt,namn.

[Lindyhop]
2013-12-14 20:04
#10

Andar finns. Gud finns. Efterlivet finns. Fattar inte var du har letat det finns väldigt mycket att läsa på nätet sen vad du tar till dig är upp till dej.

Krille12
2013-12-14 20:14
#11

#10 Har du några bevis på att någonting utav det du säger finns, faktiskt finns? Du får tro på sådant om du vill, men om du säger att det finns får du faktiskt visa bevis på att det finns. #4 Vetenskap (då inkluderat teorin om Big Bang) är baserat på bevis, så det är inte någonting som man tror på.

Medarbetare på Vetenskap.

Amandla
2013-12-14 20:32
#12

#11 Nu är det ju så att den här tråden finns på Övernaturligt, så tänk på våra regler och ta det varsamt med krav på bevis.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Krille12
2013-12-14 20:45
#13

#12 Om Lindyhop hade sagt att hen tror på att sådant finns hade jag inte sagt någonting, men Lindyhop säger att det finns. Det var därför jag frågade om bevis på att sådant verkligen finns.

Medarbetare på Vetenskap.

Annons:
[Lindyhop]
2013-12-14 21:12
#14

Lindyhop är 110 procent övertygad jag tror inte jag vet - men då det är personliga mycket fina upplevelser kan jag inte gå in på detaljer ej heller servera några bevis. Dessutom bär jag vissheten i mitt innersta jag helt enkelt vet att det jag varit med om är sanning. Däremot kan man läsa hur mycket som helst online, Victor Zammit, Bob Ohlson m.fl har nära nog bevis för att det finns ett efterliv. Zammit har dessutom utlovat en miljon till den som kan överbevisa honom om motsatsen, ingen har ens försökt.

Krille12
2013-12-14 22:22
#15

#14 Men om det är personliga upplevelser kan man inte riktigt säga att sådant finns, bara att man själv tror på det och att det är sant för en själv. Det var det jag reagerade på.

Medarbetare på Vetenskap.

[Evigheten]1
2013-12-14 22:48
#16

#15 av Krille12

Visst är alla upplevelser som inte går att vetenskapligt pröva en tro.

Det kriteriet har ju den vetenskapstrogne upprättat som definition på vad vi skall förhålla oss till.

Det vetenskapliga Å andra sidan börjar med att påstå att allting kommer från ingenting.

Vi kan se saker/materia komma och försvinna från/till ingenting.

Nu kan man ju ställa frågan hur någonting kan komma ur ingenting, vilket ju är omöjligt att svara på.

Men jag ställer den, vad är detta ingenting?

Evigheten

Loris M
2013-12-14 23:01
#17

#15 Fast så kan man inte riktigt heller tänka. Jag har precis ätit upp ett äpple. Det är min personliga upplevelse. Ingen annan är här och kan bekräfta det. Så enligt den logiken kan inte jag säga att äpplet finns/funnits, utan att jag tror det. Dessvärre blir det svårt att bevisa eftersom det är uppätet. 😉

[Evigheten]1
2013-12-14 23:10
#18

#17 av mesa

Man kan nog tänka så, frågan är ju egentligen hur man kan ifrågasätta med så lite eget bevis som grund för sitt ifrågasättande. 

Sett från mitt subjektiva perspektiv,Glad

Evigheten

Loris M
2013-12-14 23:16
#19

Evigheten,

ja, det var kanske lite felformulerat att säga "att det inte går att tänka så". 😊Tanken är ju redan tänkt av Krille12 så det är klart att det går. 😉

I övrigt håller med dig i det du skriver #18

[Evigheten]1
2013-12-14 23:30
#20

Hallå,Skrattar vi är ju fysiska felbara varelser, hur skulle vi annars lära oss.

Har du någon förklaring på detta ingenting föresten?

Jag tror det innehåller alltingTummen upp

Eller kanske det är allting som skapat ingenting som allting kom ifrånFår idé

Vi kanske kan bortse från detta och bara uppleva nuet, brukar funka.

KramasEvigheten

Annons:
Loris M
2013-12-14 23:36
#21

#20 Oj, det var lite för tunga funderingar så här dags. Får sova på saken. 😴

Krille12
2013-12-14 23:47
#22

#16 Vi vet inte vad som hände innan Big Bang, det är därför man försöker få reda på det genom forskning. Vetenskapen säger inte att någonting kom från ingenting, vi vet bara inte hur det var innan Big Bang. #17 Egentligen så kan du inte bevisa att äpplet har funnits utan bevis för det, men då vi vet att äpplen finns är det troligt att det äpplet också har funnits. Men det här är en helt annan sak, det här handlar om övernaturliga saker som det inte finns något bevis visar att det finns. Så det är mer troligt om man säger att man har ätit ett äpple då vi vet att äpplen finns, än att säga att man pratade med ett spöke då det inte finns något bevis som visar att spöken finns.

Medarbetare på Vetenskap.

Loris M
2013-12-14 23:59
#23

#22 Jag förstår din poäng och håller med att det är mera troligt att ett äpple finns än att andar gör det. Äpplet är något man kan ta på och synligt för alla till skillnad från andar.

Samtidigt tänker jag att dessa "övernaturligheter" med andar är lika verkliga och naturliga för de som upplever det som äpplet är. Det är min poäng. Jag vet att det inte duger i vetenskapliga termer, men det bekymrar inte mig i alla fall.

[Evigheten]1
2013-12-15 00:11
#24

Då håller vi oss till Big Bang, innehöll denna allt vi upplever idag eller tillkommer partiklar från något utanför rum-tiden?

Är higgsfältet en del av rum-tiden?

Eller kan vi lika gärna kalla det ett spöke?

Evigheten

Krille12
2013-12-15 00:13
#25

#23 Personers upplevelser kanske räcker som bevis för just den personen, problemet är att det inte räcker som bevis för oss andra. Så självklart kan det vara verkligt för personerna, men man måste ha bevis för att andra också ska se det som verkligt. För andra människor kan inte uppleva det som en person upplever. Det är nog det största problemet med övernaturliga saker, för de som har upplevt det är det verkligt men då det inte finns några bevis för det är det inte verkligt för oss andra.

Medarbetare på Vetenskap.

Krille12
2013-12-15 00:24
#26

#24 Big Bang var ju själva starten, sedan bildades partiklar och atomer. Jag känner inte till någon forskning som visar att partiklar bildas utanför rum-tiden, och det är nog inte så troligt eftersom allting existerar i rum-tiden. Jag vet för lite om Higgsfältet för att svara på frågor om det.

Medarbetare på Vetenskap.

[Evigheten]1
2013-12-15 00:35
#27

#26 av Krille12

Du kanske kan mer om superpositon som man inom kvantfysiken kallar det. Hur kan vi förstå detta förhållande inom vår begränsning?

Evigheten

Annons:
Krille12
2013-12-15 00:59
#28

#27 Jag är ingen expert i fysik, så tyvärr kan jag inte svara på frågan.

Medarbetare på Vetenskap.

[Evigheten]1
2013-12-15 01:10
#29

Jag ser att du är vetenskapligt intresserad och kan rekommendera dig att uppdatera dina kunskaper om just den vetenskapligt bevisade förklaringen på det som omfattar livets grundpelare.

Kvantfysik beskriver en för ögat osynlig mikroskopisk värld
där saker och ting händer som motsäger vår upplevda erfarenhet.
Individuella partiklar uppträder enligt andra regler än när de
klumpats ihop till vanlig materia. Superpositionen, då en partikel
kan anta flera olika kvanttillstånd samtidigt, skapar en paradox.
Vi kan inte föreställa oss att en stenkula skulle kunna uppta två platser
samtidigt, men det kan den göra om den vore en kvant-stenkula.

Hur kommer det sig att vi till vardags inte upptäcker dessa sidor av vår värld?
Varför kan vi inte se en superposition av kvanttillstånd hos en stenkula?
Var går grän­sen mellan kvantverkligheten och vår egen?
Är den kanske möjligt att förnimma med känslan?
Kanske är kvantfysik och andlighet samma sak

Med vänlig hälsning Evigheten

Krille12
2013-12-15 01:29
#30

#29 Jag vet allt det, men det är väldigt svåra frågor som jag tyvärr inte kan svara på. För som sagt, så kan jag för lite om det för att kunna svara på de frågorna. "Varför kan vi inte se en superposition av kvanttillstånd hos en stenkula?" Det är väl för att som du själv säger, "Individuella partiklar uppträder enligt andra regler än när de klumpats ihop till vanlig materia."

Medarbetare på Vetenskap.

Denna kommentar har tagits bort.
[Evigheten]1
2013-12-15 01:41
#32

Det blir ju en paradox när man använder vetenskapen som utgångspunkt som förklaring på sitt sätt att betrakta livet.

När man det faktum inte förstår eller kan förklara  denna utgångspunkt man utrycker sin verklighetsuppfattning från.

Det är mycket riktigt obegripliga frågor vi kommer att möta inom vetenskapens framsteg. Att vi kan sätta namn på dom innebär inte att vi begriper och kan förstå själva innebörden av det bevisade.

Evigheten

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Krille12
2013-12-15 02:00
#35

#32 För varje upptäckt uppstår mer frågor. Så vi kommer få vänta en väldigt lång tid innan vetenskapen vet allt och alla frågor har blivit besvarade. Tills dess får vi bara acceptera att det finns mycket i universum som vi inte förstår eller kan besvara just nu, men det är det som gör allting så spännande eftersom det finns så mycket att upptäcka. #31 och #34 Jag tackar för de snälla orden. :)

Medarbetare på Vetenskap.

[Budgies]
2013-12-15 10:31
#36

#7, Jag tror iaf inte på bigbang, den tycker jag låter ologisk o löjllig.

Jag tror på vetenskapen, men INTE eva o adam eller bigbang.

Men detta har med andar att göra ;)

Är det okej om alla i klassen får veta att andar finns? Min kompis säger att det är farligt och att jag inte får säga. Jag VILL säga! :(

Denna kommentar har tagits bort.
Krille12
2013-12-15 11:24
#38

#36 "Jag tror iaf inte på bigbang, den tycker jag låter ologisk o löjllig." Fast Big Bang är inte någonting som man tror på, och man tror att Big Bang aldrig har existerat så ignorerar man bara bevisen (samma som man gör om man säger att evolutionen har fel). Jag säger samma som JoHo, låter det mer logiskt att en varelse som aldrig har blivit skapad utan bara funnits för evigt, skapar hela universum och allt liv på jorden ur ingenting? Hur skapade Gud allting, klappade han bara på händerna och så existerade allting plötsligt? "Jag tror på vetenskapen, men INTE eva o adam eller bigbang." Om du säger att Big Bang aldrig har existerat säger du att den vetenskapliga metoden är fel, så om man säger att vetenskapen har fel i någonting (utan att först bevisa det) så säger man också att vetenskapen har fel i allting. "Är det okej om alla i klassen får veta att andar finns? Min kompis säger att det är farligt och att jag inte får säga. Jag VILL säga! :(" Du kan bara säga att du tror på andar, för som sagt måste du ha bevis om du säger att andar finns.

Medarbetare på Vetenskap.

[MikeW]
2013-12-15 13:50
#39

För mig finns andar. Har pratat med dem, sett dom och kännt dom. Jag säger att andar finns.

Krille12
2013-12-15 14:13
#40

#39 Det är det som är problemet, andar kanske finns för dig men inte för mig (och inte heller för många andra människor). Så bara för att de finns för en person betyder det inte att de verkligen finns, därför måste man ha bevis som visar att andar faktiskt finns.

Medarbetare på Vetenskap.

[MikeW]
2013-12-15 17:04
#41

#40 men jag bryr mig inte vad du eller någon annan tror på. Jag bryr mig inte ifall det finns bevis eller inte för er. Jag har tillräckligt bevis för mig själv. Jag säger inte att bara för att jag tror(vet) att andar finns så måste alla tro på det också. Tro du vad du vill, jag behöver inte bevisa mig själv för någon annan att det jag tror på finns för alla får tro vad dom vill. Och jag vill inte säga tro på det här eller det där, för jag bryr mig inte. "bara för att de finns för en person så betyder det inte att det verkligen finns" Så ifall bara en person skulle tro på att solen finns i rymden men alla andra tror att det är en stor glödlampa, skulle det vara en glödlampa då? Jag kan även svara på det med, bara för att majoriteten tror på en sak så betyder det inte att det verkligen finns. Jag vet för mig själv att det finna andar, bara för att du aldrig har sett dom eller har bevis för att dom inte finns för sig personligen, så betyder det inte att dom inte finns. Har du sett aliens någon gång? inte? men det är sol klart att dom finns. Det är omöjligt att djuren på jorden är de enda levande livsvarelserna i rymden. Men man vet att aliens finns, eller hur? men ingen har sett dom. Varför måste du ha bevis att andar finns för att tro på dem, men inte aliens? Är det för att du vet att dom finns? Jag vet att andar finns. Men även kräver du bevis av mig när jag inte kräver bevis av dig att dom inte finns. Det är många som kommer hit och säger "ge mig bevis!" men vi kommer aldrig till er och säger "ge mig bevis att det inte finns!". Varför känner du att du måste ha bevis? vi kommer inte kunna ge någon bevis. Allt vi kan göra är att dela med av våran personliga erfarenhet, men det kommer aldrig kunna göra så ni får egen personlig erfarenhet. Vill ni VERKLIGEN veta ifall andar finns eller inte, kom då inte till oss och be om det. Gå ut och skaffa bevisen själv. Och vi kan vara här och hjälpa genom processen tills du får ditt så kallade bevis. ge tips osv. Men tro inte att det finns fysiska bevis. Andar är inte fysiska, för oss. Så vill du ha bevis då måste du tänka utanför din fysiska lilla låda och öppna dörren för den anliga spirituella sidan. Bara då kan du verkligen få bevis. Förvänta dig inte det av oss. Vi har tagit oss till den spirituella sidan, och det gjorde vi av olika anledningar. Men ingen gör det för att skaffa fysiska bevis. Vi behöver inte bevisa oss för er. Tro vad ni vill. Men är ni här för att skapa bråk och tjaffs om att VI ska ge ER bevis, då kan ni lika gärna gå, för det kommer inte hända. Även om vi hade fysiska bevis så skulle ni aldrig kunna acceptera dem innan ni tar steget in till den spirituella vägen. För det är inget ni kan förstå eller acceptera om ni inte är på den spirituella vägen och kan förstå vad som visas för er. Tycker du kan gå nu. Jag vet att andar finns. Vad du än säger kan inte ändra på det. Du slösar din tid. Och om du vill tro på dem men först ha fysiska bevis. Då måste jag säga att du slösar din tid.

Annons:
Krille12
2013-12-15 17:31
#42

#41 "Så ifall bara en person skulle tro på att solen finns i rymden men alla andra tror att det är en stor glödlampa, skulle det vara en glödlampa då? Det är en helt annan grej, vi vet att solen existerar. Om däremot en person skulle säga att solen är en glödlampa och "vet" att det är sant, skulle personen ha helt fel. "Jag kan även svara på det med, bara för att majoriteten tror på en sak så betyder det inte att det verkligen finns." Det har jag aldrig sagt, och där har du helt rätt. "Har du sett aliens någon gång? inte? men det är sol klart att dom finns. Det är omöjligt att djuren på jorden är de enda levande livsvarelserna i rymden. Men man vet att aliens finns, eller hur? men ingen har sett dom." Det borde finnas liv på andra planeter, men utan bevis kan vi inte veta säkert. De måste alltså inte finnas, men det är troligt att de finns. Sen att det finns rymdvarelser på jorden, det är inte lika troligt men det är inte helt omöjligt heller. "Varför måste du ha bevis att andar finns för att tro på dem, men inte aliens?" Jag tror inte på att det finns liv på andra planeter, utan det borde finnas. Så jag säger inte att det finns då det inte finns bevis för det, utan jag säger att det borde finnas. Andar är en helt annan sak, de måste inte finnas och det är inte heller så troligt att de finns. "Varför känner du att du måste ha bevis?" För att utan bevis kan vi inte veta om något finns eller inte, jag tänker inte blint tro på någonting övernaturligt. Hittar man bevis på att andar finns vet vi att de finns, men jag tänker inte tro på dem. Jag bryr mig inte heller om vad folk tror, för de får tro på vad de vill. Men om man säger att någonting verkligen finns får man bevisa det.

Medarbetare på Vetenskap.

[Lindyhop]
2013-12-15 17:37
#43

MikeW jag sänder dig en tacksamhetens kram för ditt inlägg. Det du skrev var så klockrent själv orkar jag inte argumentera mina bevis räcker för mig.

Twinflamewolf
2013-12-15 17:38
#44

# 34 JH du skriver (Ändå äger han hela diskussionen på ett strålande sätt.)

Är det här en tävling för dig vem som "äger" diskussionen ? är det vad ni är ute efter vem som "äger" en diskussion.

Jo jag håller med om att Krille svarar bra om än jag inte håller med i hans svar så är inläggen bra men att skriva nån "äger" då framstår man lite som om vissa grupper ska ha rätt alla andra ska lägga sig ner.

John jag skulle kunna skriva mig blå i ansiktet om att andar finns,jag vet och ja jag respekterar att du ifrågasätter deras existens och jag har sagt det förr,det krävs egna upplevelser,egna möten och man kan omöjligt binda en ande vid en stol för att utföra experiment för vetenskapens syfte.

Jag begär inte heller att andra ska tro på mig för allt jag kan göra är att dela mina egna erfarenheter med andra men jag vill ändå få bli liiite blå i ansiktet JH och det är så enkelt som om jag skulle träffa dig i egen hög person i verkligheten så ser och hör jag andar.Dom är lika verkliga som du och inget konstigt alls för ett möte med dig i verkligheten borde ju inte vara konstigt ellerhur😉inte andevärlden heller.

Jag ser det som en nackdel att det inte går att bevisa men bevisen dom får vi själva med eller utan andras samtycke och vet du JH,jag hoppas hoppas innerligt du får ett sånt möte en dag som gör dig stum 😎

Tack för jag fick bli lite blå i ansiktet 🙂

[MikeW]
2013-12-15 17:44
#45

Men lilla du, varför måste vi ge dig bevis? Jag tror på det jag tror, jag behöver inte ge dig bevis för fortfarande så bryr jag mig inte. Och varför vill du ha bevis? vad gör du ens här? fattar du inte att du bara skapar negativitet här så som du håller på? Varför går du bara inte? helt seriöst, gå. Vill du veta vad som finns och inte finns? då måste jag säga att inom detta område så kan man inte veta vad som finns och inte finns om du inte tar och svänger in på denna väg. Vill du VERKLIGEN till 110% veta om andar finns? Då måste du börja tänka anorlunda, och göra det som behövs göra. Ingen kommer lägga beviset i din hand, för det kan vi inte. DU SLÖSAR DIN TID, om detta som du gör nu är allt du tänker göra. Är du inte redo att tänka nytt och börja på denna vägen så kommer du ALDRIG få bevis. Vill du ha hjälp att börja med denna vägen så finns vi alltid här och kan hjälpa dig. Men vill du inte det och tänker forsätta på detta viset du gör nu så kommer du aldrig få bevis. Så är det bara. Så nu är min fråga till dig, vill du ha bevis? Ja eller nej? och är du då redo att börja åka denna vägen? Är ditt svar nej, då kan du lika gärna gå, för som sakt så slösar du din tid och bara skapar negativitet. Är ditt svar ja, då kommer vi hjälpa dig, och ge dig riktningar så du inte åker fel. Men vill du göra detta då kommer det ta tid. Det är olika för många, för vissa tar det några månader att få "bevis", för andra år. Så som du är nu så låter det som att det kommer ta minst ett år eller liknande ifall su forsätter i ditt tanke sätt. Så, ja eller nej?

Zamizen
2013-12-15 17:46
#46

Älskar dig MikeW

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

[MikeW]
2013-12-15 17:58
#47

#46 haha tack :p älskar dig med :p

Krille12
2013-12-15 18:14
#48

#45 "Och varför vill du ha bevis? vad gör du ens här?" För utan bevis kan vi inte veta sanningen. Jag är här för att jag är nyfiken över hur ni paranormalister tänker och tycker, och vad det här med andar handlar om egentligen. Jag tänker inte övergå till blind tro för att få det ni kallar "bevis" på att andar finns, det du pratar om är inte bevis. Så nej, jag tänker inte tro på någonting som det inte finns bevis på och är ologiskt.

Medarbetare på Vetenskap.

Annons:
Zamizen
2013-12-15 18:17
#49

men Krille12 om du vill ha bevis så får du anstränga dig lite själv. vi kan inte ge dig bevis du får själv gå ut och hitta dom om du vill ha bevis, du får skaffa din egen bild om allting. men vetenskapen har inte alltid rätt, tänk bortom lådan.

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

Twinflamewolf
2013-12-15 18:28
#50

# 48 Fråga ?

Om du stod inför faktum att du ser en släkting,ande hur skulle Du Krille förhålla Dig Då ?

Krille12
2013-12-15 18:53
#51

#49 Jag själv har inget bevis, och jag kan inte heller hitta det. "men vetenskapen har inte alltid rätt" Där har du fel, vetenskapen är baserat på bevis och har då alltid rätt. #50 Då vet jag att det måste finnas någon förklaring till det, jag skulle inte bara tänka att det var en ande på en gång.

Medarbetare på Vetenskap.

Aleya
2013-12-15 19:38
#52

Det eviga: Jag vill ha bevis!

Detta har fått mig att fundera: Hur ska jag kunna bevisa något jag själv upplevt? Hur ska jag kunna dela min upplevelse med någon som vill ha bevis?

Krille skrev något intressant: För utan bevis kan vi inte veta sanningen.

Men min sanning är inte samma som någon annans sanning.

Och sen undrar jag vad du krille menar med sanning?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Krille12
2013-12-15 19:46
#53

#52 "Hur ska jag kunna bevisa något jag själv upplevt? Hur ska jag kunna dela min upplevelse med någon som vill ha bevis?" Det är just det som är problemet, det går inte att göra det. "Men min sanning är inte samma som någon annans sanning. Och sen undrar jag vad du krille menar med sanning?" Det är skillnad på vad som är sant för en person, och den riktiga sanningen. Vad jag menar med sanning, det är väl i stort sett fakta. Alltså det vi vet genom bevis.

Medarbetare på Vetenskap.

Astell
2013-12-15 19:55
#54

#51

Bevisen låser en person, tyvärr…"You'll see it when you believe it" 🙂

Krille12
2013-12-15 20:01
#55

#54 Vad menar du med att bevis låser personer?

Medarbetare på Vetenskap.

Annons:
Aleya
2013-12-15 20:08
#56

#53 Men om vi nu tänker andar så är ju dom energi. Och alltså så borde man kunna bevisa andars existens genom att kunna mäta deras energi som dessa avger? Är jag ute på fel spår då eller stämmer detta?

Så rent tekniskt borde det ju i denna världen finnas någon som uppfunnit något som kan mäta av dessa energier, eller?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[MikeW]
2013-12-15 20:16
#57

Vill du ha vetenskap bakom det? okej då.. 

Som du antingen vet så är allting en vibration, atomer vibrerar. Ganska basic. Och i våran verklighet "dimension 3" så vibrerar atomerna och vi på en frekvens.  

Och där andarna är "dimension 4" så vibrerar dom också, men på en annan frekvens. Det är ganska lätt att förstå faktiskt, allting vibrerar, till och med färg gör det. Till och med tankar sänder ut en vibration. 

Se det som en gammal radio, vrider du knappen så hör du brus innan du hamnar på en kanal där vibrationerna/våglängden matchar den som skickar ut dem vibrationerna.. Och då får du ljud. Vrider du den mer så hamnar du på en annan kanal med ett nytt ljud. 

Se det som att våran verklighet (dimension 3) är på en sån kanal. Vrider man den lite så hamnar man i en ny verklighet, dimension 4, där andar m.m existerar. 

Eftersom våra kroppar viberar på helt olika frekvenser så kan vi inte se varandra. Ganska simpelt. 

Men vi som kan se och höra/känna andar osv, vi har vridit våran knapp lite i vårat medvetande. Vi höjer våran frekvens och försöker komma fram till den andra dimensionen där andarna bor. Ju mer man höjer sitt medvetande, ju mer hör man och ser osv. 

Och man höjer sitt medvetande genom Meditation, man mediterar och lugnar både kropp och själ, man kommer in i sig själv kan man väl säga. och genom det så kan man höja sitt medvetande för att matcha frekvensen på det andra planet där andar och mycket mer existerar. 

Nu skrev jag bara lite basic. 

Så det har helt enkelt med vibrationer och frekvenser att göra. Vi kan bara se det som vibrerar på våran "kanal" för vårat medvetande är typ riggat att se det. 

Men alla dimensioner existerar inom varandra. Och vi kan nå dom dimensionerna genom att höja vårat medvetande. Så nu har du lite vetenskap bakom det. 

Och nu kanske du fattar varför du inte kan få fysiskt bevis att det finns? 

**Redigerat
**

/Fjäril

Krille12
2013-12-15 20:19
#58

#56 Om andar existerade så borde någon ha gjort det, men det har ingen gjort.

Medarbetare på Vetenskap.

Morphogenesis
2013-12-15 20:23
#59

#57. Jag väntar fortfarande på vetenskapen bakom det.

[MikeW]
2013-12-15 20:24
#60

#59 Du kanske inte kan vetenskap, kan vara därför du inte fattade något.

Aleya
2013-12-15 20:24
#61

#56 Men va? Så du menar att utrustningar som exempelvis ghost hunters har inte existerar eller vad? Att det är bara påhitt?

Dessa mäter ju energi så nu får du vara god och förklara varför inte dessa skulle "funka" när dessa mäter energi?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Astell
2013-12-15 20:30
#62

#55

Du låser dig vid bevis och därför kan du inte se/uppleva ngt paranormalt…som jag skrev "you'll see it when you believe it"…

Annons:
Morphogenesis
2013-12-15 20:36
#63

#60. Bara för att du slänger ihop ord lite slumpmässigt som är tagna från vetenskap och som låter vetenskapliga, så är det inte vetenskapligt. Du påstår väldigt mycket i din text. Om du nu prompt ska försöka visa på att andevärlden kan "bevisas" vetenskapligt, testa att belägga det också.

Krille12
2013-12-15 20:39
#64

#57 Det är inte vetenskap, det du säger har inte bevisats. #61 Det är ett Tv-program, det är inte riktigt vetenskap. Om det hade funnits en riktig studie som visade att andar finns, då skulle existensen av andar vara vetenskapligt bevisat.

Medarbetare på Vetenskap.

Aleya
2013-12-15 20:46
#65

#61 Men nu snackade jag inte om tv-programmet. Jag snackar om utrustningen som ANVÄNDS. En himla skillnad.

Gå du ut med exakt samma utrustning och gör då en studie. Då har du mätinstrument och det är bara börja forska och studera.

Någon måste ju börja och då kan ju du ta steget när jag nu säger att utrustning för att mäta dessa energier finns.

Eller menar du att dessa instrument är inkorrekta?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Krille12
2013-12-15 20:50
#66

#65 Då det är ett Tv-program är resultaten inte så trovärdiga, och inte heller instrumenten. Om man ska ha trovärdiga resultat så måste forskare göra en studie som senare blir peer reviewed.

Medarbetare på Vetenskap.

Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
2013-12-15 21:13
#68

#66 Ja men hur ska personer som vill ha bevis då bli nöjda då? Om någon säger det dom upplever så duger inte det.

Om man säger att det finns instrument för att mäta så duger inte det heller.

Vad duger då? Tydligen inte.

Vill man ha bevis så finns det instrument för att kolla upp det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Krille12
2013-12-15 21:16
#69

#68 Det som duger är en studie gjord av forskare som är peer reviewed, och helst att andra studier visar samma resultat.

Medarbetare på Vetenskap.

Annons:
Fjäril
2013-12-15 21:19
#70

Ett inlägg redigerat och ett annat borttaget som svar på det.

Oavsett hur fel vi tycker andra har i diskussionen ber vi ingen lämna den.

Sajtvärd på Övernaturligt

Aleya
2013-12-15 21:25
#71

#69 ja men detta har ju gäckat många, så varför forskas det då inte på detta? Men som sagt intresset för att bevisa detta verkar inte finnas.

Det verkar som att det bara ska vändas och vridas på detta i all oändlighet.

Som sagt verktyg finns men ingen som är skeptisk verkar vilja testa detta.

Då kan ju gärna någon komma och bevisa att dessa mätinstrument är inkorrekta och inte duger till att forska med.

Eller handlar detta bara om ovilja att testa saker själv?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Krille12
2013-12-15 21:41
#72

#71 Varför man inte gör sådana tester vet jag inte, kanske är det så att instrumenten inte fungerar och att det inte finns instrument att använda. Sen om instrumenten är inkorrekta vet jag inte.

Medarbetare på Vetenskap.

Fjäril
2013-12-15 21:46
#73

För den som känner sig manad så finns möjligheten till fortsatt diskussion på ASiF - starta gärna en tråd där!

Sajtvärd på Övernaturligt

Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
2013-12-15 21:59
#75

Sista svaret från mig i denna tråden:
#72

Du skrev i inlägg #66 : Då det är ett Tv-program är resultaten inte så trovärdiga, och inte heller instrumenten

Jag tar detta som att det är det är din egna åsikt och inte någon annans, och nu påstår du detta:" Sen om instrumenten är inkorrekta vet jag inte."

Har genom detta insett: det spelar absolut inte roll vad folk kommer med för förslag till det någon är negativ till något, det duger ändå inte det man säger.

Vill man ha bevis får man fixa det själv!

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Krille12
2013-12-15 22:02
#76

#75 Jag vet inte om instrumenten är inkorrekta, men det är mest troligt att de inte är det. Det var det som jag menade.

Medarbetare på Vetenskap.

Annons:
Aleya
2013-12-15 22:11
#77

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Denna kommentar har tagits bort.
Eija
2013-12-16 03:48
#79

Jisses! Jag har inte varit här på länge, och ser då att det fortfarande dyker upp från någon dessa önskemål om vetenskapliga bevis….

Skriver som några redan har förklarat, att många som tror på en andevärld har normalt egna upplevelser som de inte kan hitta förklaringar till….

Jag tillhör den skaran…..kan säga att jag suger inte åt mig allt som skrivs eller visas, och är en av de som absolut inte tror på det som visas på teven….

Många av dessa program är lite väl överdrivna, men det finns några mer seriösa som har mätinstrument mm mm med sig, men ändå är det inget bevis för mig heller…..

Så jag håller mig till det mina egna upplevelser har gett…..och det är en del saker som har hänt, som inte går att förklara hur man än försöker….

Jag var den som gick o sökte efter bevis, utan det hände bara…..och det är därför som jag tror, och mer o mer har inträffat under mitt liv, som har för mig bevisat att något finns efter döden…….

Jag förstår att det finns någon form av nyfikenhet hos dig Krille12, för annars hade du nog inte kikat in här…..

Och jag tycker att det är helt ok, att ställa frågor i god anda som jag tycker att du försöker hålla….

Men att komma in på en sådan här sajt, och kritisera samt i mitt tycke försöka att skapa lite osämja, är inte sjyst…vi som håller till här, är intresserade och finns för att hjälpa dessa som är nya, och kan vara oroliga o osäkra på sina upplevelser….

Många hade inte den här chansen med frågor och funderingar förr…..Jag var en av dessa, som levde med det jag hade varit med om…visste ju att jag hade varken drömt eller inbillat mig, även om jag många ggr, började tro det nästan…..det var ju inget man gick o prata om precis, man höll det för sig själv o levde sitt liv som vanligt….men så träffa man någon som verka ha gått igenom liknande händelser, och då först fatta man att man hade inte inbillat sig……

Så jag tycker det är skönt att en sådan här sajt finns, där man kan ställa sina frågor……Och då även för de som är skeptiker, helt klart….men att älta o älta samma fråga, blir långdraget….

Så om du är öppen o ödmjuk så kanske du också får uppleva saker som du aldrig i din vildaste fantasi kunde tro skulle hända dig…..

Och en annan sak, vad är det som är så hemskt i att man har sin tro, så länge den är sund och inte skadar sig själv eller någon annan…..

Om den inte är självupplevd men ändå en tro, så är det ju skön för att en dag när man går bort, känna att man inte bara försinner, att man är trygg i sin egen död när det inträffar….

Jag tror inte på varken Gud eller Jesus som står i bibeln som så, är inte alls religiös på något vis….tyvärr klingar religion av alla de former för mig illa, ser bara elände o krig i dessa, och tycker att människor har använt den som ursäkt att döda o jaga andra som har annan tro….så nä'….inget för mig…..

Det närmaste en religion för mig är i s f Buddha….han var ingen gud, utan en vanlig människa som många med mig hade en tro om ett liv efter döden…..

Nu har jag sagt mitt i denna tråd i all välmening

Krille12
2013-12-16 07:45
#80

#79 Jag krävde aldrig bevis på någons tro, det var bara att om man säger att andar verkligen finns måste man ha bevis för det. Annars kan man bara säga att man själv tror på andar.

Medarbetare på Vetenskap.

[Olaf]
2013-12-16 08:59
#81

#80 Nej Krille du måste nog finna dig att såna som oss😉 många gånger kommer fortsätta säga vet och inte tror.

För att förtydliga vad jag menar:

Om du gör ett påstående om något du upplevt och jag inte tror dig. Då kan jag ärligt säga att jag inte tror dig eller låtsas som det regnar. Men jag kan inte tjata mig till att DU ska säga att du TROR att du såg/upplevde/var med om något. Jag kan heller inte förvänta mig att du ska bevisa något som du omöjligt kan bevisa för mig. Jag var inte där, jag såg inte vad du såg etc.

Det handlar om respekt för dig som individ. Jag kanske kan komma med en förklaringsmodell som jag TROR kan vara mer relevant. Men om du ändå är helt säker på vad du sett så måste jag acceptera det…även om jag tror du dillar och inte litar på din högst personliga upplevelse. Det är inte min sak att "omvända" dig. Att pådyvla andra sin syn på deras personliga erfarenheter är i viss mån kränkande. Övernaturligt iFokus är en Intressesajt för människor som ofta varit med om saker du antagligen inte tror på. Det är ett forum inte ett forskningsinstitut för det parapsykologiska.

Det är inte konstigare än så.

[Olaf]
2013-12-16 09:23
#82

För att gardera mig från missförstånd. Jag menar alltså inte att det inte skulle vara ok att säga att man inte tror på andar. Vad jag menar är att man inte kan kräva bevis eller kräva att andra ska säga "tror". Det bir bara ett ändlöst krig om vem som har rätt och vem som "äger".

Det är ingen jäkla hockeymatch😉

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Starman]
2013-12-16 12:44
#84

Vill bara säga en sak om den utrustning som spökjägare använder sig av.

De misstolkar alltid totalt och rakt igenom det som deras utrustning visar på.

Att de tolkar deras mätresultat som spökaktivitet är tragiskt, och att människor inte bemödar sig sätta sig in i vad för utrustning de använder sig av och vad den egentligen mäter, utan bara antar att den mäter spökaktivitet, på grund av att spökjägarna påstår att den mäter spökaktivitet, är också, i mitt tycke, djupt tragiskt.

Det var ungefär det jag ville säga om den saken.

Fru Katla
2013-12-16 13:12
#85

#84 Kan du berätta mer, Starman? Vad för apparater har de och vad är det som mäts? Eller vet du mer var man kan läsa om detta? (Alla som tror det finns andar köper ju inte tramsiga tv-program rakt av, det finns säkert fler än jag som är intresserade)

[Starman]
2013-12-16 13:41
#86

#85

Absolut. 🙂

Exempelvis kan vi nämna EMF-mätare, som mäter elektromagnetiska fält i milligauss. Varför spökjägare har fått för sig att spöken skulle bestå av elektromagnetiska fält är ett mysterium och ingenstans finns det en vettig förklaring till denna uppfattning. Om jag får göra en kvalificerad gissning så skulle det bero på att man gärna vill att spöken existerar, och således vantolkar mätresultat som EMFmätare ger till att vara orsakade av spöken; bara för att man vill att de ska vara orsakade av spöken.

Elektromagnetiska fält genererar nämligen sig själva, helt naturligt.

En annan är den där roliga "spöklådan", som i princip är en radiomottagare. Man tolkar alltså ljudet från helt vanliga radiokanaler som spökröster.

Fjäril
2013-12-16 14:15
#87

#78

Jag känner inte att jag ska behöva förklara det där en gång till - men bara för att;

ASiF är en sajt jag skapade just av den anledning att man får diskutera det här med för- och emot. ÖN är inte en plats där det lämpar sig på alla gånger. 

Alla diskussioner flyttas inte vidare, men ibland anser vi att det är lämpligare att föra dem någon annanstans. Det har inget, och det vet du, med personliga tyckanden att göra, att saker sopas under mattan eller tystas ner. 

Vi skulle kunna hänvisa alla diskussioner dit om vi så hade velat.

Sajtvärd på Övernaturligt

Denna kommentar har tagits bort.
Krille12
2013-12-16 15:35
#89

#81 Självklart får man säga att andar finns, men utan bevis kan man inte säga att de verkligen finns (då menar jag inte att man bokstavligt inte kan göra det). Om någon skulle säga att Jorden går under imorgon utan något bevis för det, skulle du då säga att den personen har rätt bara för att hem tror på det. Om svaret är nej förstår du att det är samma princip, så om man säger att finns utan bevis har man fel.

Medarbetare på Vetenskap.

dbIII
2013-12-16 15:47
#90

Vill anmäla inlägg #45 där redan inledningen är ett försök till förminskande.😡

Annons:
Fjäril
2013-12-16 16:06
#91

#90 Det inlägget hade jag helt missat, tack! Det är borttaget fram tills jag är vid en dator och kan redigera.

Sajtvärd på Övernaturligt

[Budgies]
2013-12-16 17:33
#92

Jag har inet äst så många inlägg för att jag inte orkar.

Men jag tror på andar, eller "vet" nu att de finns.

Men jag kommer vara osäker om jag inte får ett Tecken från min kanin imorgon, hon är en ande och jag skulle få ett vädertecken imorgon så ja :)

Krille12
2013-12-16 18:01
#93

#92 Nu vet jag inte så mycket om andlig tro, men hur kan en levande kanin vara en ande? Vilka Tecken är det du menar? Jag vet inte vilka Tecken det är, men är du helt säker på att det inte kan vara någonting som kaniner gör. Till exempel kan vissa djur känna av om en storm eller ET oväder närmar sig, (nu vet jag inte om just kaniner kan det) det skulle kanske kunna misstolkas som att kaninen förutspår stormen. Fast som sagt, jag vet inte vad det är för Tecken som du menar.

Medarbetare på Vetenskap.

[Budgies]
2013-12-16 18:33
#94

Nej, det är min döda kanin från andra sidan :)

Vädertecken? Jo, det kommer t.ex. åska! Andar kan typ ändra väder genom att visa oss människor at de finns där t.ex.

Krille12
2013-12-16 18:41
#95

#94 Fast hur vet du att det är din döda kanin? Bara så det inte missuppfattas, jag ifrågasätter inte din tro. Jag undrar bara hur du kan veta att det är just din kanin.

Medarbetare på Vetenskap.

[Budgies]
2013-12-16 18:43
#96

Jag vet hur man får kontakt med döda, men är inte så bra.

Har dock pratat med ett medium och hon sa att det skulle hända.

Jag sa fel när jag sa imorgon, trodde det var tisdag. Det är på onsdag.

Krille12
2013-12-16 19:14
#97

#96 Ok, eftersom jag inte tror på ett liv efter döden (och då inte heller andar) så kan jag inte tro på att det var din kanin eller att någon kan prata med döda. Sen om vill tro på det så får du väl göra det, men som sagt har jag väldigt svårt att tro att det var din döda kanin.

Medarbetare på Vetenskap.

Annons:
[Starman]
2013-12-16 21:08
#98

Budgies, hur gammal är du? 

Jag har fått intrycket att du inte är särskilt gammal, kanske någonstans mellan 7 och 12, stämmer det? Anledningen till denna uppfattning är att det är vanligt att "ha hemlisar" i den åldern (du berättade att du måste hålla spöken som hemlis enligt en av dina klasskompisar).

Varför jag undrar är för att det är olagligt att sälja telefonmedium-sittningar till människor som är under 18 år gamla, och jag tror att det är precis en sådan som du har fått gjord på olovlig grund, då det medium du haft kontakt med verkar extremt oseriöst.

Det går nämligen att med god precision förutsäga vädret för flera dagar framöver, och information om kommande väderlek går att hämta på exempelvis http://www.smhi.se/

Om du förstår vad jag menar då, när jag säger att det är helt orimligt att tänka att det skulle vara din döda kanin som orsakar kommande dagars regn och rusk. Att det kommer bli dåligt väder går att få information om på helt naturlig väg, och det betyder självklart inte att det är din döda kanin som vill ge dig ett Tecken.

[Budgies]
2013-12-17 15:54
#99

Oj, men den personen var också under 18, jag är över 12. Vil inte säga åldern. Jag vet inte men när hon fick hkontakt med min kanin så fick hon Tecken på att det skule vara imorgon, den 18 dec.

[Budgies]
2013-12-17 15:56
#100

+ att hon inte säljer sånt och är min jätte braiga kompis

[Starman]
2013-12-17 16:33
#101

#100

Även fast ditt medium också är en jättebra vän, så tror jag det är rimligare att anta att denne vill få dig stärkt i din tro och trist nog använder ett oärligt medel för att göra detta.

För om du ger det lite eftertanke; visst kan man få information om kommande väderlek genom betydligt enklare sätt än att prata med en död kanin? :)

Eija
2013-12-18 02:40
#102

#Budgies…måste tyvärr hålla med #Starman…..när man är i din ålder och inte har så mycket erfarenhet, så är det så lätt att vara naiv o tro på nästan allt som sägs, om det typ sägs av någon som du kanske litar på annars, eller som är äldre o verkar så säker…….

Håll din kära kanin i ditt hjärta med fina minnen, och låt ingen förstöra den med osäkra kort…..

Du behöver inga sådana bevis eller vad det är, för om du är öppen själv, så kommer du säkert att förnimma din kanin på annat sätt….som kanske en berörning eller en doft….

[Budgies]
2013-12-20 22:34
#103

Den 18 dec regnade det… Jag vet inte om det var hon men jag kände mig varm m.m och kollade ut ur fönstret och det regnade :) Det spelar ingen roll vilken ålder man har tycker jag.. Men jag vet inte..

Haha, jag drömmde sedan att det snöa :P

Krille12
2013-12-21 14:36
#104

Jag har några frågor som jag tänkte på, och jag undrar om någon har svar på dem. Om medvetandet uppstår i hjärnan, hur uppstår det då? Vad skapar medvetandet om inte hjärnan? Vad är det som gör att vårt medvetande kan existera utanför kroppen? Hur har man som ande kvar alla sina minnen och känslor m.m. om medvetandet nu inte finns i hjärnan? För alla minnen och känslor finns ju i hjärnan. Så i så fall måste medvetandet på något sätt vara kopplat till hjärnan och sedan ladda ner informationen innan hjärnan slutar fungera, vad är det som gör att medvetandet kan göra så?

Medarbetare på Vetenskap.

Annons:
P.O
2018-08-23 22:13
#105

Själen består av dina tankar och känslor och därför är man medveten utanför kroppen som blir till ett minne som din ande minns. Det finns en annan medvetenhet och det är du och dom flesta av oss kan se dej men inte dina kompisar eller något syskon. Alla kan inte se allt.

[Tallkrogen]
2018-08-24 17:13
#106

Antingen får vi se dom eller inte och vi är olika i allt vi är med om. För mig är det naturligt att se och höra andar vilket det kanske inte är för andra och då kan jag inte sätta mig in i deras lika lite som dom kan sätta sig in i att andarna är en naturlig del av min vardag 🙂

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: