Annons:
Etikettandlighet
Läst 1599 ggr
Aleya
2013-12-12 19:22

Vad tror ni händer när en person dör?

Jag såg just det senaste avsnittet av döden - döden - döden.

Med i detta avsnittet så är en läkare som har hand om patienter som ska dö.

Han pratar om en mycket intressant sak som jag själv upplevt: Att vissa patienter som ska dö ser  avlidna släktingar innan dödsögonblicket och därmed blir lugn.

Forskning visar att detta sker i knappt hälften av fallen vid ett dödsögonblick. Man vet dock inte om detta sitter i hjärnan eller om detta är en verklig upplevelse.

Jag har själv varit med om att en släkting som skulle dö pratade om att hennes mamma var med henne. Jag trodde då att hon svamlade och såg i syne.

Vad tror ni gott folk?

Varför kommer dessa syner?

Här kan ni se avsnittet: http://www.svtplay.se/doden-doden-doden

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
imke
2013-12-12 19:29
#1

Jag har hört samma sak. Och jag tror att pappa uppleve en sådan sak när han dog. Vi stod alla runt hans säng när han tog sitt sista andetag. Och några minuter innan han dog lutade han sig tillbaka. Tittade snett uppåt med en lugn och avslappnad blick. Han hade tappat oss då redan och var fokuserad på något helt annat, det märktes.^
Jag kände att han hade sin mamma med sig, min farmor.
Hela bortgången gick så otroligt lugn till. Det var både den värsta och den vackraste stunden. Sorgen som var outhärdlig, men lättnaden över att han skulle slippa lida något mer samtidigt.

Jag tror på det. Alla har vi någon som möter oss när det är dags.
MEN, att det bara sker i hälften av fallen tror jag handlar mer om att personen i fråga inte är redo att dö ännu.
Min pappa var redo att dö och visste det hela dagen.


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Aleya
2013-12-12 19:32
#2

#1 men som denna läkaren sa: Alla vill inte prata om det heller.

Så det kan ju vara i en större utsträckning.
Fast den personen i min närhet som dog blev sämre efter att hon sett sin mamma. Och sedan dog dagen efter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rickard77
2013-12-12 19:43
#3

Jag tror såhär.. att människor som inte har något emot att dö, som är självdestruktiva och har allmänt dålig självförtroende, dör lättare.

Men personer som  egentligen bejakar livet och vill fortsätta leva, dör aldrig riktigt, då de är så pass bundna vid det jordiska.

Min farmor är en sådan person. Hon är 86 år idag och har absolut inga planer på att lägga sig ner och dö, då hon menar att hon har så mycket kvar att leva för.

Aleya
2013-12-12 19:45
#4

#3 fast… vad har det att göra med att man ser avlidna släktingar när man just ska dö och har accepterat att man ska dö?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

twoodblue
2013-12-12 20:06
#5

Jag hoppas det finns något mer och då är det ju en självklarhet att nära "hämtar" en.

Dock kan det likaväl vara så att man är dement eller känner av sina nära i huvudet likt som man kan göra när man är rejält sjuk. Sen är det ju mer troligare att man får fram bilder när man känner att man ska dö, än när man är fullt levande.

Så det är väl 50/50.

Beautiful Dreams…

kulanturbo
2013-12-12 20:11
#6

Några dagar innan mamma gick bort pratade hon mycket om vad hon och morfar som är död gjorde. Mamma var rent för ung för att dö. Hon hade cancer som spritt sig till hjärnan så hon var rätt förvirrad i slutet. På fredagen sa hon sin sista hela mening. Hon frågade mig Vet du om vi ska åka hem i dag eller någon annan dag. Jag sa att i dag är väl lite dumt när du är så trött. Hon svarade då åker vi hem på söndag. På söndag eftermiddag dog hon. Hon låg också lugnt och tittade med halv öppna ögon och tittade som om hon såg något hon gillade. Det kändes en liten vind precis efteråt. Hon var på hostig så hon var inte hemma. Men hon menade nog hem till himlen. 4 veckor sen på söndag och jag saknar henne så. Kan inte fatta bara

Annons:
kulanturbo
2013-12-12 20:13
#7

Ska stå på hospis. Inte hostig.. Skriver på mobilen som väljer sina egna ord..

sländanskaniner
2013-12-12 20:23
#8

En som jag vet var med om en ''nära döden upplevelse'' då han låg på sjukhus och var väldigt sjuk. Han dog men kom sedan tillbaka i livet på något sett och hans syster var med honom. Så när han sedan efter att ha varit (nästan?) ''död'' så kunde han då berätta får hans syster att allt var mörkt, han såg en ljus tunnel. I slutet av tunneln stod alla hans nära och kära (döda) och väntade på honom. Men efter en stund dog han..

Har själv funderat en hel del på det där med, ''vad händer efter döden'', och jag tror när man dött, så vandrar själen ur sin kropp. Då man är en ande, en ande kan då välja att gå i genom till andra sidan, en annan värld, liksom ljusets värld där allt är helt perfekt och felfritt, och även där alla nära och kära finns som också dött. Sedan kan person också välja att vara kvar på jorden, och vara en ande, men det är ofta de andar som kanske är oroliga eller vill vaka över någon eller kanske platsen. 
Så jag tror verkligen att folk man älskar och har velat ha med sig, finns där även efter vårat liv här på jorden :)

twoodblue
2013-12-12 20:31
#9

Kom och tänka på en sak. Visst vore det underbart med ett himmelrike utan elände osv.  Men det låter för bra för att vara sant, och om detta nu finns, så varför är man inte där från början?  ja, lite filosofiska funderingar.  Den som lever/dör får se,  eller inte.. 

Oavsett vad, så tror jag döden blir bra.  Jämför bara med att sova, det är aldrig fel =)

Beautiful Dreams…

Aleya
2013-12-12 21:32
#10

#5 Fast min släkting var inte dement utan dog av andra orsaker. Och hade inget på hjärnan vad man vet.

Så dement dementerar jag från min släktings upplevelse.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: