Annons:
Etiketterböckerfilmtips
Läst 21552 ggr
[Vegg]
12/10/13, 5:44 PM

Sjätte & Sjunde Mosebok (Svarta Bibeln)

Boken går under några alias på Svenska här är några:

Den senaste utgåvan är av förlaget Editor Wendelholm (1994) som inte längre finns kvar då ägaren är död.

Finns på flera bibliotek, men efter själv sökt så verkar den vara spårlöst försvunnen på flera av dem, även flera vill inte fjärrlåna. Bor man i Stockholm har man enklare att få se den på bibliotek. Sök på de alias, finns flera olika utgåvor.

Enklaste sättet att finna den är att sätta upp sig på väntlista på antikvariat.net och bokstugan. Men att tänka på är att det kan ta tid då den inte vanligtvis dyker upp så ofta.

Delar av första svenska översättningen kan du läsa på murbrukets museum.

Om du inte bryr dig och behärskar engelska så finns den i komplett form online på sacred-texts bok 6 och bok 7, en senare översättning på engelska bok 6 & 7. sedan finns det även tre böcker 8, 9 & 10 som inte översatts till Svenska men finns i några av utgåvorna i USA.

Du kan även köpa dem enklare via internet på Engelska:

Hoppas detta hjälper er som vill finna boken.

Annons:
JonasDuregard
12/11/13, 1:17 PM
#1

Vill du inte skriva någonting om vad boken (böckerna) handlar om, vem som skrev den, när den skrevs eller vad du tycker är intressant med den?

Fjäril
12/11/13, 1:55 PM
#2

#1 Ts hade en tråd om annat ämne (först) men den är nu borttagen på begäran av samma trådskapare. Ts ville dock låta andra ges möjligheten att finna boken och startade därför en ny tråd med länkar. Det kan se lite knepigt ut men eftersom den tidigare tråden är borta, finns det inget att hänvisa till :)

Sajtvärd på Övernaturligt

[Vegg]
12/11/13, 2:35 PM
#3

Många är duktiga på att förväxla "Den Svarta Bibeln" med en annan bok "Den Satanistiska Bibeln" av Anton LaVey i slutet av 60-talet. Det är alltså två olika böcker. Tidigaste översättningen är Tyskland på 1800-talets början/mitt men finns även några tidigare översättningar redan på slutet av 1700-talet som cirkulerats. De äldsta texterna ska vara daterade till Moses tid men vart dessa ska existera idag vet jag inte även om det finns registrerat i arkiv att de existerat. Så om de är skrivna av Moses vet man inte, men forskare påstår inte detta, de har en gång i tiden funnits med i några av de första biblarna enligt historier. Så han skulle kunna vara författaren.

Vem som översatt till Svenska är också osäkert då de första böckerna från 1900-talet är handskrivna utan signatur någonstans.

Svarta bibeln kort och gott handlar om hur moses utförde magi och hur han åkallade andar och änglar för att hjälpa honom i hans liv. Oftast är det Tecken som ska målas på kroppen och en text till gudar (jo gudar, inte gud) samt änglar och ärkeänglar för att få hjälp och ge kommando till. Några exempel är för att bli frisk från sjukdom, men även lycka och för att vinna. Dessutom hur han fick kontakt via JHVH via den brinnande busken.

Står även lite historier om några andra kända figurer från Bibeln hur de yttrade magi.

De flesta som anses vara "farliga" finns bara sigillen avmålade med gudarna men inte vad de har för egenskaper för att man inte ska kunna uttala dem korrekt (vad jag fattade det som)

Jag tycker det är lite kul att titta på sigillen och deras betydelser, men även historierna som står med ger en liten annorlunda bild om vem Moses egentligen var (även om jag inte är kristen)

[Vegg]
12/11/13, 3:50 PM
#4

Översättaren till de Svenska går under ett mystiskt namn "Gwen de l'Holm" men det är inte så konstigt för sätter man ihop de namnen så blir det G. Wendelholm som faktiskt är förlaget samt ägaren till förlaget.

JonasDuregard
12/11/13, 5:55 PM
#5

#3 "Tidigaste översättningen är Tyskland på 1800-talets början/mitt"

Översatt från vad 🤔. Är du säker på att inte hela historien hittades på då?

"De äldsta texterna ska vara daterade till Moses tid men vart dessa ska existera idag vet jag inte även om det finns registrerat i arkiv att de existerat."

Det låter osannolikt. Väldigt lite text finns bevarat från den tid då Mose påstås ha levt.  Var har du läst det?

"Så om de är skrivna av Moses vet man inte, men forskare påstår inte detta, de har en gång i tiden funnits med i några av de första biblarna enligt historier. Så han skulle kunna vara författaren."

Inte ens de mest extrema forskarna skulle nog påstå något sådant. Så vitt man vet så skrev inte Mose någonting. Alla texter som tillskrivs honom verkar ha sammanställts flera hundra år efter att han eventuellt levde (om han fanns över huvud taget, det är omtvistat). Se till exempel: http://en.wikipedia.org/wiki/Moses#Historicity

[Vegg]
12/11/13, 8:11 PM
#6

#5. Den ska vara översatt från Hebreiska då detta står i boken att den är översatt ifrån. Har du varit inne och läst på länkarna? Denna hemsida har massor av information och även texter. Man har kopierat och kopierat böcker, därför exempelvis den vanliga bibelns text finns kvar idag.

Visst kan den vara påhittad och genom livlig fantasi, upp till var och en vad man vill tro. Vart skrev jag att moses skrev dem? Skrev väl bara från moses tid?

Fått lite information även genom kontakt med lite spirituella personer från Tyskland, finns även böcker på tyska som jag själv inte kan läsa men fått översatt, men finns även på engelska sidor hänvisningar till andra böcker m.m. länk 1, länk 2, länk 3, länk 4, länk 5. Man har även funnit fragment av den på papyruspapper inklusive böckerna 8, 9, 10. De är även kallad de försvunna böckerna av moses av flera, Länk 1. Det står även i Tyska versionen "Graecae magicae" så jag antar det är den första papyruset "150 f.Kr. till 500 e.Kr.," och sedan 8, 9 o 10 "4 Talet e.Kr.".

1797 gav förlaget Scheible ut boken i Tyskland på Tyska för första gången (bild). Hade för mig det var 1800-talets mitt, så där hade jag fel, men den trycktes dock inte igen förrän 1851 i Tyskland.

Hittade inte alla länkar som jag sparat, hittar inte heller till det arkiv där några av sigillen finns i kopia, dock inte i original.

Att de inte skrev av moses köper jag, tror inte heller själv att allt som står i hans namn var skrivet av honom, men nu levde jag inte då så det är inget jag kan bekräfta. Men personligen tror jag att man tagit och slagit ihop lite historier och folktro. Även om en viss sanning kan finnas.😎

Tyvärr är det inte många Svenska sidor som faktiskt har något speciell fakta om den. 

EDIT: Tror det här står om de som forskade i ursprunget.

Annons:
[Vegg]
12/11/13, 8:26 PM
#7

Wikipedia, dock på tyska, har du Google Chrome kan den översätta åt dig. Tror denna länk funkar så den blir på Svenska.

JonasDuregard
12/11/13, 8:34 PM
#8

#7 Den engelska sidan verkar både mer innehållsrik och är kanske mer lättillgänglig för de som läser här.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sixth_and_Seventh_Books_of_Moses

Dock står det inte någonting som tyder på att den i verkligheten översatts från något uråldrigt dokument.

[Vegg]
12/11/13, 8:36 PM
#9

#8. Har du gått igenom alla länkarna som jag länkade till? Där finns även bild på papyruset med bland annat text som finns i 6:e moseboken. Titta även in på den tyska, den andra länken i inlägg #7 fungerar för mig och översätts till Svenska automatiskt.

JonasDuregard
12/11/13, 8:43 PM
#10

#9 "Där finns även bild på papyruset med bland annat text som finns i 6:e moseboken."

Någon sådan har jag inte sett.

Eller menar du men "bild" att någon har ritat en liten figur i stil med den här (och de andra som finns på WP och i någon av dina länkar)?

I så fall förstår jag inte vad det har med saken att göra. Det kan väl ändå inte anses ge trovärdighet till historien, eller?

JonasDuregard
12/11/13, 8:47 PM
#11

#9 "Titta även in på den tyska, den andra länken i inlägg #7 fungerar för mig och översätts till Svenska automatiskt."

Jag kan läsa den tyska hjälpligt, men vad är det du vill att jag ska se?

[Vegg]
12/11/13, 8:48 PM
#12

Nej, den bilden du länkar till har jag inte länkat till och det är en alla de sigillen, menade denna länk som jag länkade till. Här för att få den på svenska.

[Vegg]
12/11/13, 8:57 PM
#13

Det jag ville visa i #12 är några av originaltexterna som ingår i 6:e och 7:e mosebok "Papyri Graecae magicae".

Annons:
[Vegg]
12/11/13, 8:59 PM
#14

Nu går jag ifrån diskussionen, då jag endast ville dela med mig om hur man får tag på boken. 🙂

JonasDuregard
12/11/13, 9:00 PM
#15

#12 Det du länkar till är en lista på magiska texter. Är det någon speciell av dem du vill att jag ska titta på?

Där finns med en referens till ett gammalt dokument som kallades "åttonde och tionde mosebok" (men ingen bild). Är det den du menar? Och vad är det med den i så fall?

[Vegg]
12/11/13, 9:06 PM
#16

#15. "åttonde och tionde mosebok" är en av Papyri Graecae magicae, som står överst av dem. Det är dessa som är del och ingår i Sjätte och Sjunde mosebok.😉

Du har massor av text att läsa på länkarna du fått. Lycka till. 🙂

ALPHIRA
12/12/13, 2:27 AM
#17

Hej Jonas. Dig veterligen skrev Moses ingenting. Men skrev han inte i stentavlorna?

När allt kommer omkring så vet varken du eller Vegg så mycket. Ni var ju inte med!😉INTE JAG HELLER för den delen! 😃

Samtidigt vet ni så mycket teoretiskt var och en och tillsammans.

Tack för ett intressant ämne och efterföljande diskussion.

JonasDuregard
12/12/13, 6:57 AM
#18

#17 "Men skrev han inte i stentavlorna?"

Jag tänkte faktiskt skriva "förutom stentavlorna då" på skämt. Men sedan kom jag på att någon säkert skulle ta det på allvar 🙂. Några stentavlor har man dessvärre inte kunnat hitta.

"När allt kommer omkring så vet varken du eller Vegg så mycket."

Exakt. Och när jag inte vet saker så hittar jag inte på saker för att fylla tomrummet så att säga. Det var därför jag skrev "så vitt man vet".

ALPHIRA
12/12/13, 5:14 PM
#19

Se det positiva, Jonas. Jag sa ju även att ni båda vet så mycket om ämnet.🌺 Betydligt mer än jag själv.😕

[Olaf]
12/13/13, 10:00 AM
#20

Vill bara tacka Vegg för mycket intressant och informativ läsning. Du verkar veta en del om de här böckerna. Det här är väl vad man kallar ceremoniell magi? Oavsett exakt när dessa böcker skrivits så har dom garanterat en lång tradition bakom sig som är gammal. På femton sextonhundrataler trycktes en del i ämnet. Det var en storhetstid för magiintresset. Mystikerordnar hemliga sällskap florerade överallt i Europa. Och mycket av traditionen kom från Mellanöstern. Men Europa har haft egna uråldriga magitraditioner också. kanske är det ofta en mix. Jag antar att det att man kallar det Moses bok kan vara på samma sätt man brukar säga att det eller det kommer från kung Salomon. Dessa namn har en symbolisk betydelse mer än verkliga figurer. Jag tror över huvudtaget att man i äldre tiden för kring tvåtusen år sedan och ännu längre tillbaka, så var inte dessa personer menade att tolkas bokstavligt utan mer som symboliska historier som man många gånger skulle läsa på ett djupt och symboliskt sätt. Eller bara som sedelärande…men fortfarande symboliskt. Den bokstavliga tolkningen kom senare…vissa menar att det är så. Jag ska läsa i de här böckerna. Det ska bli spännande.

Annons:
Upp till toppen
Annons: