Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 3454 ggr
Fru Katla
2013-12-10 14:19

Vasamuseet

Nån mer som har varit där och blivit lite spökad på? ;-) Berätta gärna isåfall! Jag blev lite puffad på och nypt i benen när vi var där. Jag har inte varit med om något liknande förut och blev väldigt förvånad. Jag förstår att alla som läser detta inte tror att det finns spöken och att min upplevelse har en annan förklaring. Tro't om ni vill eller låt bli! :) Puss å kram/ Katlan.

Annons:
lollolovee
2013-12-11 15:41
#1

Vad spännande! Följer tråden, jag var och besökte Vasaskeppet för ett bra tag sedan ( är det samma? ;) och där kände jag två händer som masserade mina axlar. ;)

Fru Katla
2013-12-11 18:59
#2

#1 Det är samma. :) Vart var du när det hände? Undrar om det är ett och samma "spöke". Det ligger ju nära till hands att det var någon som gick med Vasan i djupet. :/ som hänger kvar.

[Remix]
2013-12-12 08:35
#3

Googlade på "Vasamuséet" och "spöken" och hittade en del berättelser, bland annat i personalens egna skeppsblogg på muséets hemsida. Under ett foto med något svårdefinierbart i bakgrunden skriver man t.ex. "Som jag tidigare har skrivit har det förekommit att folk ibland får en känsla av att man inte är ensam ombord. Underligt flygande Orber på filmupptagningar, plötsliga temperaturskiftningar, och en vetskap att Vasa under 333 år fungerade som gravkista för ett antal besättningsmän och deras anhöriga matar myten att det spökar på Vasa."

Fru Katla
2013-12-12 10:27
#4

#3 Intressant! :-) …vilken tur att jag inte hade läst där innan vi var dit, då hade jag nog trott att jag bara inbillade mig. ;)

Jerrie
2013-12-12 13:58
#5

Det ser ut som att jag kommer att besöka Vasamuaeet igen snart! Spännande! 😊

liteunderligt
2013-12-12 22:22
#6

Har aldrig varit där förut men blev ju riktigt sugen måste jag säga! :)

Om man tror på det, finns det.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Fru Katla
2013-12-13 10:00
#8

#6 Ja åk dit så for du har möjlighet, det är ett fantastiskt museum, med eller utan spöken! #7 Vad roligt för dig att du har fått vara där ofta, det är ju så fint! Jag har såklart ingen aning om vem som eventuellt spökar där, men om man ska gå igen och nypa folk i axlarna verkar det ju vara ett spännande ställe! :-P :)

Denna kommentar har tagits bort.
Fru Katla
2013-12-13 11:32
#10

#8 Ja du hur ska jag veta det? Ingen aning faktiskt, vad tror du själv?

Denna kommentar har tagits bort.
Fru Katla
2013-12-13 11:45
#12

#11 :-) Japp! Så kan det vara. Jag citerar mig själv i #0: "Tro't om ni vill eller låt bli".

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Fru Katla
2013-12-13 12:42
#14

#13 Nej, jag har ingen uppfattning om varför eventuella spöken nyps.

[Myraan]
2013-12-13 13:29
#15

#7 Om man skulle spekulera varför det eventuellt skulle spöka där kanske det beror på att de personer som var djupt involverade i båten kände för starkt för den för att lämna den helt enkelt. Spännande det där!

[Remix]
2013-12-13 14:43
#16

#7 Vet inte vilka av de anställda du talat med, för uppenbarligen finns det personal som "upplevt en närvaro som inte förklaras" och andra märkligheter. Länk finns under #3, och här finns ett långt stycke i samma ämne.

Med detta vill jag inte påstå att det handlar om något övernaturligt, bara att de som jobbar på muséet och vill berätta något är värda att lyssna på.

Denna kommentar har tagits bort.
[Remix]
2013-12-13 22:57
#18

# 17 Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt, för när du skriver "Har frågat anställda om de upplevt något vidskepligt men ingen har gjort det av de jag frågade" och då får svart på vitt att det faktiskt finns personal som tycker sig ha upplevt saker som de inte riktigt kan förklara, då kanske det inte ger någonting att åter referera till dem som inte upplevt någonting?

Fru Katla
2013-12-13 23:31
#19

Således, en del har upplevt underliga saker, andra har det inte. :-) Slutsats: Antingen finns det spöken eller så finns det spöken inte. :-) Ingen mer som har varit med om något märkligt där o vill berätta? Till alla som aldrig vart där, -åk dit! Det är ett fantastiskt museum. Får inte missas!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Remix]
2013-12-14 08:41
#21

#20 Ja, det är ju inget fel i att ställa sådana frågor, fast frågan är om alla är beredda att berätta vad vi upplevt för någon de inte känner närmare? Visst, det kan vara "bra reklam" i vissa sammanhang som du säger, men all personal är nog inte öppna med allt - en del är säkert rädda för att bli förlöjligade. Ett av många exempel från en tidning: "Trots att spökhistorierna är många, är det flera som backar och är rädda för att tala om det i tidningen. Personalen på Nääs Slott vill inte berätta om de flera kända spökhändelserna som sägs ha utspelats där.  Även på Aspenäs herrgård finns det ingen som vill bekräfta historien om en soldat som försvann under mystiska omständigheter."

Tror att "övernaturliga iakttagelser" -spöken eller ej - är sådant som berättas i förtroende för personer man litar på.

Denna kommentar har tagits bort.
[Remix]
2013-12-14 17:20
#23

# 22 Du ger ju själv exempel på vad de kan råka ut för, nämligen fördömanden som "Du menar att de inte vill stå för att de är vidskepliga?".

Är det anledningen till att du "brukar fråga personal på intressanta gamla byggnader om de känner till om det spökar" - för att få dem framstå som vidskepliga, eller vad är anledningen till dina frågor egentligen?

Det verkar mest som om du är ute på spökspaning utan att riktigt våga stå för ditt intresse.

Denna kommentar har tagits bort.
[Remix]
2013-12-14 19:27
#25

# 23 Om du inte tror på människors upplevelser så verkar det slöseri med tid att fråga dem om de upplevt något, och jag har full förståelse för att de du frågade på Vasamuséet ignorerade dig (#7) precis som jag tänker göra nu. 

Jag tycker att de som vill prata om sina upplevelser om Vasamuséet i den här tråden skall få göra det i fred. Att ha en skeptisk inställning är aldrig fel, men om man försöker bedriva någon slags "forskning" där man viftar med pekpinnar, då får man nog finna sig att folk aldrig berättar något för en. Då får man smyga sig in i sådana här trådar och lägga sig i istället. Det verkar rätt futtigt…

Upp till toppen
Annons: