Annons:
Etiketterredskaptarotpendelkristaller
Läst 3317 ggr
[Starman]
11/13/13, 2:59 PM

Ouija/anden i glaset/varför inte?

Finns det några verkliga anledningar till att inte leka Anden i glaset?

Jag vill se dokumenterade fall där människor råkat illa ut på grund av att ha lekt denna lek. Inte hörsägen och anekdoter, utan riktiga, verifierbara anledningar till att inte leka Anden i glaset.

Diskussion är också uppskattat. 

(Tror inte detta ämne tagits upp tidigare här. Det har tagits upp typ att man absolut inte ska leka Anden i glaset, men det har aldrig förklarats varför med verifierbara dokument som ger stöd till förklaringarna.)

Annons:
[JollyJustin]
11/13/13, 3:03 PM
#1

Alla gör Anden i glaset trådar.

Jag orkar inte skriva varför XD Men du kan la kika inte lite på YT

Denna kommentar har tagits bort.
Fjäril
11/13/13, 3:50 PM
#3

Det finns som sagt hur många trådar som helst i frågan, men om man vill berätta om konkreta händelser, till varför man inte bör "spela spelet", går det bra att göra det.

Sajtvärd på Övernaturligt

Morphogenesis
11/13/13, 3:53 PM
#4

Intressant. Följer tråden med intresse.

[JollyJustin]
11/13/13, 3:55 PM
#5

#3 Så man kan göra det :O

Fjäril
11/13/13, 3:58 PM
#6

#5

Vad menar du? 🙂

Om du syftar på demoner och annat kan man nog förklara saker på ett bra sätt ändå.

Vi ska sätta ihop en bra förklaring till det där, med onda andra, demoner, besatthet och så vidare.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
[JollyJustin]
11/13/13, 4:02 PM
#7

Kan ni göra en artikel om det? :) Skulle bli glad

Magi-cat
11/13/13, 4:15 PM
#8

Det har skrivits hur många trådar som helst om detta ämne, Lasse har skrivit en uttömmande artikel och om man vill diskutera ännu mer finns det en tråd på Andlig Skepticism.

En tråd är just låst och en annan har 209 svar, bara för att ta de mest aktuella.

Jag förstår inte den här trådens syfte?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
11/13/13, 4:40 PM
#9

Det jag vill ha är alltså dokumenterade fall där det konstaterats att det varit på grund av lek med Anden i glaset som människor farit illa ut. Inte anekdoter och inte hörsägen.

Twinflamewolf
11/13/13, 5:25 PM
#10

Bra fråga Starman för det är något jag också gärna vill se,dokumenterade fall av just Anden i glaset samt följden och konsekvenser.

Jag har personligen bara egna erfarenheter och eget bevittnande att gå på men det är ju inget som helst dokumenterat av det och det vore riktigt intressant att få ta del av.

Bra tråd,tror inte just den frågan vart uppe tidigare 😎

Magi-cat
11/13/13, 5:29 PM
#11

#9 Det jag vill ha är alltså dokumenterade fall där det konstaterats att det varit på grund av lek med Anden i glaset som människor farit illa ut

Det finns inga dokumenterade fall på vetenskaplig grund. Nöjd?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/13/13, 5:38 PM
#12

Läs f.ö. Lasses utmärkta artikel:

http://overnaturligt.ifokus.se/articles/527fe82cce12c4313c0021c1-anden-i-glaset?discussions-1

Han är insatt i frågan och har diger erfarenhet. Sedan lär olika människor fortsätta att tycka och tro som de vill. Någon bevisföring i egentlig mening i en sådan här fråga tror jag inte är möjlig, lika lite som man kan bevisa andevärlden men man kan förhålla sig till frågan på olika sätt ändå.

Som sagt, läs artikeln.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
11/13/13, 5:40 PM
#13

#11

Det var inte vad jag frågade om, jag frågade enbart om dokumenterade fall. Alltså, dokumenterat med filmer/fotografier eller andra dokument. Jag har läst Lasse's artikel och den besvarar inte min fråga.

Annons:
Magi-cat
11/13/13, 5:41 PM
#14

#13 Kan du nöja dig med att det inte finns svar på allt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
[Starman]
11/13/13, 5:50 PM
#16

#14

Jag undrar eftersom det ofta sägs att man inte ska "leka anden i glaset", och jag undrar om det finns någon faktiskt verifierbar anledning till varför. Om du tycker tråden är onödig så har du ju all rätt att tycka det, men det verkar som om flera redan har uttryckt intresse för frågeställningen. :)

Denna kommentar har tagits bort.
[Starman]
11/13/13, 5:54 PM
#18

Ytterligare en anledning till varför jag undrar, är att jag umgicks med ett coven när jag var yngre, och i vårat magiska arbete använde vi ofta just Ouijabrädet som divinationsverktyg.

Vi kom aldrig i kontakt med något ondskefullt, och vi var väldigt oerfarna när vi började. Däremot visste vi hur ett bräde används.

Jag såg alltid den här leken som ett oskyldigt tidsfördriv, och vi fick alltid de svar som vi egentligen ville höra, vilket fick mig att redan då misstänka att det handlar mer om inre önskningar och psykologiska effekter än om riktig andekontakt.

Niiiiina__
11/13/13, 7:13 PM
#19

Vet inte om det är nått bra svar till dig då du vill ha dokumenterade fall men jag och en barndomsvän höll på med sånt när vi var små och efter det har både hennes(främst) och mitt liv förändrats väldigt mycket. Jag har bla vid flera tillfällen blivit utsatt för att vara nära på att bli skadad men tack vare min änglavakt klarat mig och istället stått och tittat på när t.ex grejerna flögit ner i golvet där jag skulle precis gå men stannade av någon konstig anledning.. ang hennes liv vill jag helst inte gå in på det då det är flera personliga grejer men både jag och hon har fått oss en rejäl läxa att man ska inte hålla på med sånt!

Evisen
11/14/13, 5:21 PM
#20

Starman, om du nu är så nyfiken på detta med Anden i glaset osv. Varför provar du inte själv? Då får du svart på vitt. Dokumentera, fota och kör gärna videokamera och lägg upp det här el. på skeptism så vi med får se vad som hände.

Skulle personer lägga upp sina egna erfarenheter skulle du avfärda det som man gör med en irriterande fluga och inte tro på det.  Du tror juh inte på något som skrivs här, utan kommer med bortförklaringar mm.

Personligen så tycker jag att man ska hålla sig borta ifrån Anden i glaset mm, då man inte vet vad man får för besökare till sig. Det är juh liksom inte din ytterdörr där en besökare står på ena sidan dörren, och du på andra sidan och ni kan se varandra.. Du bjuder in allehanda väsen med Anden i glaset.

Händer det inte något så gör det inte. Men skyll inte på oss om det skulle hända saker.

Annons:
Zamizen
11/14/13, 5:54 PM
#21

tyckte jag var en bra idé! han får testa själv och se vad som händer. (Om han vågar)

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

JoHo
11/14/13, 10:31 PM
#22

Bra av Starman. Tyvärr ser man ointresse och omöjligheten. Varför? Men om nåhon blivit skadad ska det väl inte vara så svårt att visa upp? Vad kan ske? Att man tryckt fingret ur led när man flyttar glaset med fingret? Synd att ingen har mer att visa upp bara. Om Starman skulle filma ett försök och glaset inte flyttade sig, ska vi sätta en slant på att ni inte skulle acceptera den filmen och skylla på att han var "för skeptisk" etc? Nej, NÅGONSTANS måste det finnas något att visa upp. Eller hur?

Evisen
11/14/13, 10:39 PM
#23

#22 Det kanske är så himla enkelt att ingen har tänkt på att filma in eller dokumentera/fotografera när de har kört Anden i glaset?

Som jag skrev ovan: Sker det inget så gör det inte. Och nej, ingen beskyllan om att Starman är för skeptisk. Han har då gjort ett försök, och ska ha en eloge för att med ena handen ha fingret på glaset och samtidigt hålla kameran, skriva ner på papper med andra handen.

spirit33
11/14/13, 10:59 PM
#24

#20

Starman, om du nu är så nyfiken på detta med Anden i glaset osv. Varför provar du inte själv? Då får du svart på vitt. Dokumentera, fota och kör gärna videokamera och lägg upp det här el. på skeptism så vi med får se vad som hände. 

Vad jag förstår så har han redan provat en variant på Anden i glaset, Ouijabrädet. Varför skulle han videofilma och dokumentera händelser som inte äger rum? Vore det inte lämpligare att de som påstår att det händer någonting, filmar och dokumenterar?

Händer det inte något så gör det inte. Men skyll inte på oss om det skulle hända saker.

Jag vet inte vilka "oss" är men jag tillhör inga oss och jag anser att det inte händer ett skit mer än ett och annat hjärnspöke.

#23

Det finns kamerastativ att använda i sådana här fall. Kamera i handen kanske förhöjer mystiken, men är i praktiken ett dåligt val.

AnnikaIII
11/15/13, 11:39 AM
#25

Som en liten kommentar i sammanhanget, vad är det som gör att människor tror att det är "onda andar" som dyker upp bara för att ett Ouijaboard, "anden i glaset" är närvarande. Är det andens enda möjlighet att komma hit och vara elaka bara för att vi använder detta redskap?
Jo, det kan man ju undra men enligt forskning av brädet….ett sådant bräde användes i filmen Exorcisten där Linda Blair lekte med ett i sitt rum och i filmen, och då  öppnades dörren till det onda….HALLÅ det var en film!!! 
Innan dess (1973) hade brädet inte rykte om sig att framkalla onda andar eller liknande. Visst det fanns kristna falanger som skrek och tjöt i vanlig ordning så fort Ockultism kom på tal men det är en  helt annan historia.
Det är ju både lite fånigt och okunskap som gör att dessa Klintbergare håller sig vid liv, som råttan i Pizzan som inte har någon verklighetsbakgrund alls men alla kände nån som hade varit med om det… precis som med "anden i glaset"
Om nu glaset rör sig ska jag ha osagt…det har jag inga bevis för förrutom mina egna upplevelser och det är inga bevis endast upplevelser och erfarenheter och det räcker för mig.

👍

Carpe momento

Nevina
11/4/15, 4:25 PM
#26

Det finns videos på Youtube. Sedan kan det ju förstås vara svårt att avgöra vad som är äkta eller inte.

Alwyn
11/4/15, 5:43 PM
#27

Själva poängen med övernaturliga fenomen är att de inte finns några bevis, annars skulle de inte kallas övernaturliga…bara naturliga. Det finns lika få bevis på anden i glasets konsekvenser som det finns bevis på att en andevärld finns över huvud taget.

Annons:
Upp till toppen
Annons: