Annons:
Etiketterreinkarnationtidigareliv
Läst 6353 ggr
aaevelina
8/23/13, 10:12 PM

Varför lider vi alla av minnesförlust?

Jag vet, jag känner i hela min kropp, att jag är en gammal själ, en del av världsalltet, en del av universum, som allt annat liv. Jag vet också att min själ bär på så otroligt mycket kunskap och svar. Även minnen från tidigare liv. Precis som alla andra själar.

Men VARFÖR minns vi inget av det? Vad är syftet?

Minnesförlusten kväver mig. Jag vill minnas.

Om vi alla är en del av universum, och mellan liven samexisterar i enbart kärlek, varför bär vi inte med oss det i våra inkarnationer?

Varför är det så svårt att minnas allt dessutom? Varför är Meditation och andra sätt att öppna upp sig så svåra att lära sig, om meningen är att vi alla ska gå mot en samexistens även i våra inkarnationer där vi alla lever i kärlek och upplysning?

Annons:
kattfesk
8/23/13, 10:22 PM
#1

kanske att vi inte ska tyngas av en smärta av att ett band börjar om fast på ett annat sätt, separation om och om igen, att få en chans att glömma misstag som man ändå känner av (deja vu) absolut fascinerande!! :)

Ibland när jag är riktigt arg på mamma eller pappa så tänker jag på detta.. hur ser det ut i mitt nästa liv? kommer mamma vara min underbara mamma och samma sak med pappa.. är det bara jag som blir kramig då? uppskattar tiden tillsammans <3

En liten människa som ser på hur jorden snurrar ;)

mogfarm
8/29/13, 7:53 PM
#2

Jag tror att det är meningen och precis som det ska vara att vi oftast inte minns så mycket. Man har förstås varit med om mycket fruktansvärda saker som inte skulle vara så roligt att tänka på och man måste inse att man själv har utsatt andra för sånt som heller inte hade varit roligt att tänka på. En del hade säkert mått dåligt över det som andra mår dåligt över sin barndom. /Monica.

Loris M
8/29/13, 8:56 PM
#3

#0

Jag tror på reinkarnation men jag tror även att det är meningen att vi ska leva våra liv här och nu. Fokusera på och lära oss av nuet. Om vi skulle minnas så skulle det hindra oss från att leva i nuet. Tänk vilket kaos det skulle bli om vi skulle minnas alla våra liv. Ett mordoffer skulle leta efter sin mördare, en mor efter sina barn, vi skulle leta efter vår stora kärlek… plus allt ångest vi skulle känna, som någon redan nämnt, över allt vi gjort och allt som andra gjort mot oss. Vi skulle leta och inte leva.

Nej, jag vill inte minnas. Ibland kan det dyka upp en speciell känsla, ett minne när jag träffar vissa människor, men jag brukar nöja mig med att veta att vi delar något fint, något tidlöst och gräver inte i det så mycket mer. Jag vet att jag delat något med de tidigare och att vi kommer att träffas igen.

Varför känner du att du vill minnas?

imke
8/30/13, 9:22 AM
#4

Jag känner som du mesa. Jag vill inte minnas, det skulle hindra mig från att leva mitt liv här och nu. Och jag vill verkligen vara i NUET med min familj och mina barn. 🙂


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

mogfarm
8/30/13, 11:02 AM
#5

Håller verkligen med ovanstående två inlägg. Jag skulle heller inte vilja minnas för mycket. Jag känner starkt att jag har levt i norra Indien, som att jag känner igen mig där när jag ser bilder därifrån på tv. Det är ok men jag skulle inte vilja vara medveten om mer. /Monica.

Ljuskristallen
8/30/13, 11:25 AM
#6

Kloka tankar du fått i tråden men faktum är att vår egen andes cellminnen från olika liv inte raderas ut men vår fysiska hjärna minns inte alltid vad vi fått vara med om.

Jag har en del minnen med från mina två tidigare liv och ibland möter vi saker i nuvarande liv som kan utlösa trauman från tidigare liv vilket kan vara både på ont och gott för det är ju aldrig roligt om ett minne väcks till liv som gör nutidens vardag jobbig på olika sätt men också nyttigt för att vi ska kunna bearbeta och klara av sånt vi inte gjort i tidigare liv så det är både på ont och gott att minnas tidigare liv.

Däremot finns alltid vår andes cellminnen bevarade och för den som vill kan man göra en regression till tidigare liv och på så vis också bearbeta dom blockeringar man kanske har med sig i nutid.

Det är både gott och ont men även väldigt läkande att ta itu med gamla livs trauman som i sin tur kan hindra vår nuvarande inkarnation och utvecklingen vi gör här.

Jag brottas själv med ett minne som gjort det tufft och gör mitt sista liv nu och är också på god väg att ta mig igenom något som väcktes till liv som liten och sen har levt kvar som en daglig blockering men det är inte mycket kvar att jobba på där och nästan alla rädslor har jag kommit över så visst är det läkande att minnas för att kunna gå vidare i sin utveckling i nutid 🙂

Annons:
Huygens
11/12/14, 7:59 PM
#7

Bra fråga.

Tydligen kan en del personer i ung ålder minnas tidigare liv, eller åtminstone någon annans liv. Förmågan och minnet försvinner sedan. Varför minns vissa och inte andra? Och varför försvinner minnena med tiden?

Här är en färsk artikel om en pojke som minns tidigare liv. Det är livet av Sergeant Val Lewis från 1983. Lite obehagligt är att dom bor i just Virginia Beach (USA). Virginia hyser flera starka Illuminatifästen.

spirit33
11/12/14, 10:15 PM
#8

Jag har enligt pålitliga källor och mig själv haft 32 st liv innan detta. 😃

Ja, detta var alltså i ett tidigare liv i mitt nuvarande liv… Det är ju skitkul att få reda på att man har varit någon munk, gammalt fyllo, bankrånare, hemmafru, Jesu lärjunge eller rent av Jesus själv. Men sedan vaknade jag upp efter en hel del funderingar från start…

- Hur får jag fram det?

- Vem får fram det?

- Med vilken metod fås det fram?

- Är det pålitligt?

- Vad skiljer detta från ren fantasi?

- Är det ett önsketänkande?

- Känns dessa andra liv som en lindring av detta?

- Varför speglar dessa tidigare liv av hur jag tänker idag?

- Har detta något med min dåliga självbild att göra?

- Vad har tidigare liv med konspirationer om rymdödlor att göra(#7)?

Saken är den att det finns inget enklare än att tala om för någon vad denna haft för tidigare liv… Vem ska säga emot? Och det är ännu enklare att tala om för sig själv vad man haft för tidigare liv… Vem kan säga emot?

Lynxx
11/13/14, 12:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

"Just nu har jag minnesförlust och en deja-vu upplevelse på samma gång. Jag tror minsann att jag har glömt det här förut."

//L

(sorry - fel bild - det går tyvärr inte att ta bort elr ersätta den . ngn form av error hos iFokus)

pirri17
11/13/14, 4:29 AM
#10

Man lever 40-64 liv i reinkarnationen. Och ens mamma och pappa som lever nu kan ha varit ens egna barn i tidigare liv eller en bror och syster i nästa som varit! T.e.x!

Brunett

Magi-cat
11/13/14, 7:36 AM
#11

#8 Det är väl självklart att det inte är "pålitligt". Ingen kan säga emot, mer än att det är påhittat, och det är mycket nog.  
I alla fall är det inte pålitligt på samma sätt som att jag kommer ihåg att igår köpte jag kryddtimjan, såg en vit bil som gjorde en dum omkörning och så var det om eländet i världen på TV. Däremot har jag glömt alla andra bilar som inte gjorde dumma omkörningar, trots att de måste ha varit hundratals, alla andra varor jag måste ha sett men inte fångade min uppmärksamhet, liksom att TV-nyheterna sållar bort alla de vanliga människornas goda gärningar, som väl också måste ha hänt.

Vad är glömt och vad är filtrerat? På liknande sätt skulle man kunna säga om tidigare liv, om det är något linjärt man upplever, som pärlbandet av bilar man möter på vägen och lägger märke till en del som gör ett avtryck, medan andra inte gör det. Om tidigare liv däremot inte existerar på det sättet utan jag "minns" tidigare liv som någonting ur det kollektiva medvetandet och alla minnen mänskligheten samlat på sig eller helt enkelt är något min eminenta hjärna pusslat ihop från allt jag sett, läst, glömt och kommit ihåg i en salig blandning är det något som kan ha betydelse för mig själv i mina försök att förstå hur allt hänger ihop och om inte annat hur jag själv tänker och inte minst känner.
Så, särskilt lätt är det inte hur som helst. Men han har inte roligare än man gör sig.

Minns man eller får vägledning om tidigare liv (vad det än är) och minnet har betydelse för en, så betyder det något. Svårare är det inte heller.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lynxx
11/13/14, 8:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Bevare mig! 😮

Det räcker & blir över med att behöva uppleva detta h-e EN gg. Jag säger upp kontraktet, med omedelbar verkan, om de tänker tvinga mig återvända hit. Även om de så hotar med skarpladdade vapen. Då får de hellre ge mig ett nackskott asså!

//L

Magi-cat
11/13/14, 8:29 AM
#13

#12 Det beror kanske på vilka alternativ det finns. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lynxx
11/13/14, 9:29 AM
#14

Allt är bättre än detta. H-et (som det beskrivs) är rena picknicken, i jämförelse. 🚬

//L

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
11/13/14, 9:11 PM
#16

#15 Visst var det kul. 😃😛Och vilken intressant diskussion det blir när man bara söker något att raljera över. 😴


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
spirit33
11/13/14, 9:49 PM
#19

#10

Man lever 40-64 liv i reinkarnationen. Och ens mamma och pappa som lever nu kan ha varit ens egna barn i tidigare liv eller en bror och syster i nästa som varit! T.e.x!

Vad menar du? Är jag med mina 32 liv en mer oerfaren själ? 🤪

Vem säger detta till dig, och varför i hela världen skulle du tro att någon kan avgöra hur många liv man haft? Jag vet det mesta om just det du skriver av egen erfarenhet och jag vet hur lätt det är att vägledas till något "tidigare liv" som innefattar både släkt och vänner. 

Jag har själv väglett personer till tidigare liv, och något som jag nu inte är det minsta stolt över… Utan mer bedrövad att jag kunde ta min vägledning och göra samma mot andra människor… Usch och fy. Man går helt upp i det och tappar helt greppet om den verkliga världen… Det blir väldigt lätt ett sektbeteende.

Varning från min sida… Tänk efter före.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
tarantass
11/13/14, 11:07 PM
#21

#18: förstår din reaktion, men #11 kan ju ge ord åt någon som har de tankarna på känn men kanske inte kan formulera dem. Sådant behövs på det här minfältet.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

kattfesk
11/17/14, 10:13 PM
#22

#18 kommentaren kändes lite onödigt :-/ Intressant att denna gamla tråd kom upp ^^

En liten människa som ser på hur jorden snurrar ;)

loppanlilla
11/29/14, 1:19 AM
#23

Jag kan i alla fall säga, att jag har haft drömmar om dåtiden, (kanske tidigare liv, önskar jag visste om det bara var en blickning tillbaka eller om det har något betydelse)

Det var bra många år sen denna dröm uppenbarade sig, men kommer ihåg den som om det var igår.

Gjorde lite eftersökningar häromdagen, om mina hemkvister i Finland, och det visade sig, att jag drömt om en plats, där jag ALDRIG varit, i denna liv i alla fall. Flera detaljer i drömmen, är exakt som det är i verkligheten. 
Har letat fram massor av bilder på stället, det är slående likt.. Lite skrämmande dock

Agnostiker_86
7/4/15, 12:49 PM
#24

Jag förstår inte heller meningen med att inte minnas, vad är meningen med att lära om allt från början igen flera gånger? Lära sig gå och prata om och om igen, och gå igenom den tråkiga skolan om och om igen. Nej då har Buddhisterna en bra förklaring att ens mål är att nå Nirvana, för att komma ur lidandet att födas om och om igen.

Loris M
7/4/15, 1:45 PM
#25

#24 Fast man kan vända på det och undra vad är det för mening med att minnas? Säg att du ska göra ett högskoleprov och du får facit innan själva provet. Skulle det vara någon mening med att göra provet? Det är samma sak här. Om vi får facit och minns allt tokigt vi gjort i våra tidigare liv, så kommer vi naturligtvis att göra allt rätt i det här livet. Har du lärt dig något då när du bara fuskat?

Agnostiker_86
7/4/15, 1:51 PM
#26

"Man lär sig av sina misstag." Men det är ju omöjligt att lära sig något om man inte ens får veta sina misstag.  Man kan ju iofs få en regression för att minnas tidigare liv. Frågan är dock hur tillförlitlig den informationen är då man blir uppmanad att använda sin fantasi, och själv skapa en minnesbild.

Huygens
7/4/15, 2:37 PM
#27

Men om man har dragit lärdom av det i tidigare liv, varför tappa minnet och upprepa felen?

Annons:
Loris M
7/4/15, 3:23 PM
#28

Vad hände med inlägg #26? 🤔

#27 Det var lite svårt. Men jag tänker att även om du tagit lärdom när det gäller en sak så har du inte tagit alla tänkta lärdomar, annars hade du inte kommit tillbaka. Så rent praktisk blir det lite omständligt om du ska få minnas de saker du tagit lärdom av men inte får minnas de saker du inte tagit lärdom av. Men jag tror inte att det är meningen att minnas överhuvudtaget av anledningar som jag skriver i #3.

Sen kan jag tycka att det är minst lika krångligt och jobbigt (men intressant) att fundera över vad vi ska ha alla lärdomarna till? I ett långsiktigt perspektiv alltså när vi kommit till andra sidan och levt alla liv. Varför behöver vi alla lärdomar? Vad ska vi ha dem till?

Huygens
7/4/15, 3:42 PM
#29

Om vi är återfödda, vad är det för mekanism som gör att vi inte minns? Är det ett aktivt val i efterlivet eller någon kraft utifrån som fattar beslutet?

Loris M
7/4/15, 3:50 PM
#30

#29 Jag vet inte, vad tror du själv? Men aktivt val låter inte som det mest möjliga då ingen minns. Visserligen kan man få tillgång till små fragment av tidigare liv när det dyker upp minnen eller känslor i vårt medvetande, men ingen minns väl hela liven utan hjälp av Meditation eller regression?

Huygens
7/4/15, 3:57 PM
#31

Frågan är om reinkarnation finns såsom vi tror? Det finns ju forskare som undersökt saken och funnit att det finns barn runt 4-5 år som fötts ca 6 månader innan den person som dom har tidigare-liv-minnen ifrån avlidit.

Amandla
7/4/15, 4:03 PM
#32

Man kan tro att en själ inte går in i fostret "på heltid" förrän efter flera veckor då barnet fötts, utan bara tittar till sin kommande kropp då och då. 

Man kan tro att själen kan passa på att vara kvar på andra sidan för att den inte vill gå ner i kroppen än av olika anledningar som att den haft dåliga erfarenheter av att vara i en människokropp, att den tycker att den varit för kort tid på andra sidan, att den har någon kär vän som den inte vill lämna.

Man kan tro att själen helt enkelt inte är "ledig" ännu, att den redan har en kropp som snart ska dö och att den då flyttar över till barnet istället. 

Man kan tro att den gör så för att den vill lära sig så mycket som möjligt för att den är vetgirig och ivrig.

Man kan också tro något helt annat 🙂

Ovanstående är sånt jag läst om, minns tyvärr inte vilken av alla böcker men förmodligen handlade den om reinkarnation.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Loris M
7/4/15, 4:09 PM
#33

#31 Ja, det är också en bra fråga som tål att reflektera över. Jag har allt mer börjat tänka i termer av parallella universum. Att det finns flera kopior av oss där alla möjliga händelseförlopp utspelas. Det blir ju nästan som reinkarnation, men liven levs inte efter varandra utan parallellt. Det finns faktiskt belägg för det. Några forskare har kommit fram till att: 

"Flera forskare, bland annat Seth Lloyd, professor i kvantteknik vid Massachusetts Institute of Technology, hävdar också att alla tänkbara händelseförlopp finns förverkligade någonstans därute i en parallell verklighet eftersom vårt universum hela tiden delar sig.

– Varje gång någon singlar slant delar sig universum i två delar där det blir krona i det ena och klave i det andra, men vi upplever bara det ena. Det andra händer i ett skilt universum oberoende från vårt med en egen framtid. Alla utfall förverkligas någonstans, säger han. 

Om forskarna har rätt skulle det också kunna innebära att det finns ett oändligt antal av dig själv ute i multiversum. Någonstans är du president och i ett annat sitter du i fängelse. Kanske är det svårt att tänka sig, men det finns starka bevis för att det faktiskt är så här, menar Seth Lloyd.".

Intressant tycker jag!

Amandla
7/4/15, 4:18 PM
#34

#33 Absolut  intressant, det där har jag tänkt på under långsamma sömnlösa nätter.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Loris M
7/4/15, 4:29 PM
#35

#34 Det är då som även jag tänker som bäst och mest! 🙂

Intressant också det du skriver i #32. I Själarnas resa beskriver de bl.a livet mellan liven och hur och när själen går in i barnet. Att det kan ske både innan barnet föds, men också precis innan förlossning. Spännande läsning! De beskriver också vad själen som ska gå in i en ny kropp gör under tiden han eller hon väntar på att barnet ska födas. Att de tar som en liten paus, utforskar andra planeter m.m.

tarantass
7/4/15, 4:48 PM
#36

#33: en intressant möjlighet, bland andra, men det ska påpekas att ordet "bevis" förmodligen som vanligt är felöversatt från "evidence" eller något sådant. "Mycket som tyder på" motsvarar forskningsläget bättre. Eller spekulationsläget.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Amandla
7/4/15, 4:54 PM
#37

#35 Den boken har jag, känns som att det är dags att läsa om den. Jag kan rekommendera Liv före livet av Helen Wambach, den finns på biblioteken men finns inte längre i handeln.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Loris M
7/4/15, 7:04 PM
#38

#36 Det har du rätt i! Forskare ser det allt mer som en omöjlighet att vårt universum skulle vara det enda eftersom det inte finns några bevis för att det inte finns något bortom vårt universum. Men det är i sig inte ett bevis på att det gör det. 

#37 Ska kolla upp det nu när jag har semester och gott om tid för läsning. 👍

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
7/6/15, 1:01 PM
#41

Inlägg 39 och 40 borttagna. Läs skrivreglerna. Skrivregeln nummer 7, jag fetar ett par ställen som specifikt gäller dig i det här fallet:

Övernaturligts admin har tolkningsföreträde av skrivreglerna och bestämmer när varningar och skrivförbud delas ut liksom när inlägg redigeras. Admin tar utan förvarning bort trådar och inlägg som bryter mot reglerna,  inte tillför något för sajten, till exempel kommentarer som är förlöjligande eller förminskande, eller om en tråd urartar till en rad inlägg av typen "du sa och jag sa" osv . Inga generaliseringar som "alla troende" "paranormalister", "siffare" eller "alla skeptiker" osv är tillåtna. 
Det är upp till varje medlem att läsa reglerna, inga pm skickas ut till berörda parter när trådar eller inlägg på något vis modererats. Det är inte tillåtet att diskutera modereringen i trådarna utan det ska ske via pm till sajtvärden. 

Annons:
Magi-cat
7/17/15, 4:40 PM
#42

Intressant om parallella universa!

Ser att Wambach-studien nämns i tråden.

Tidigare tråd om den, som kanske kan vara av intresse:

http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/53a1370f8e0e747b71000408-boktips-liv-fore-livet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

H
3/1/23, 9:38 PM
#43

Jag tror att meningen är att man ska koncentrera sig på det här livet och att det blir för mycket både för hjärna och själ om vi ska bära med oss alla minnen från tidigare liv ovanpå det.

Jag tror man minns ifall det varit något traumatiskt tidigare eller om någon, eller ens själ vill man ska minnas nåt som då ska vara till hjälp för en i detta liv.

mörkaögon
3/3/23, 1:28 AM
#44

Vi minns det vi behöver minnas. Annat finns med oss i erfarenheter vi inte är fullt medvetna om.
Meningen är att vi ska känna trygghet och tillit i där vi befinner oss just nu och inte grubbla.
Ha tillit till dig själv och din förmåga.
Kram

"En dag ska vi dö, men alla andra dagar ska vi leva"

[Sacred Wolf.]
3/4/23, 4:55 PM
#45

Oj det här var en gammal tråd minsann 😎

Undrar jag om dom som deltog i tråden tänker lika i dag ? jag var med ser jag och på den tiden under annat nick som naivt trodde på tidigare liv men tack och lov för min Guide som gav mig insikten för många år sedan om att tidigare och framtida liv inte existerar dom är enbart en ursäkt för att brottas med dom svårigheter vi just nu går igenom dom har med här och nu att göra där ska vi ta itu med saker.

Det finns inga tidigare liv men det finns ett liv efter detta och det är det livet som är viktigt sen vad som inte händer i tidigare liv haka inte upp er på sånt lev här och nu och inse att andra sidan är en verklighet och tänk efter lite innan ni talar om reinkarnationer anden är perfekt varför skulle anden behöva göra om ???

Förlåt men det här är bara rädsla som skapas hos människor som vill tjäna pengar på andras olycka. Ingen behöver göra om, ingen lever flera liv vi gör vårt jordeliv sen flyttar vi hem det är den enda naturliga vägen.

Mandra
3/5/23, 11:19 AM
#46

#0: För att vi ska slippa skämmas konstant, brukar dom säga lite skämtsamt. :)

[Sacred Wolf.]
3/6/23, 3:17 PM
#47

#46 Hahaha den var riktigt bra 😂

Upp till toppen
Annons: