Annons:
Etiketterbarnungdomar
Läst 4780 ggr
[MikeW]
8/9/13, 10:49 PM

En flickas "låssas" vän..

Hittade precis det här, det är en flicka som har skrivit och ritat lite som "brev" ungefär, om hennes kompis.

http://www.lmaoearth.com/very-strange-story/
Intressant

Annons:
Magi-cat
8/10/13, 8:00 AM
#1

Det var lite sorgligt att läsa…hon verkar vara ensam, tjejen…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Stina nyfiken
8/10/13, 3:13 PM
#2

Jag tycker den var fin. Min son hade en osynlig vän när han var liten. Han firade hans födelsedag och gick iväg på kalas bland annat. De lekte ofta. Men min son hade väldigt många synliga vänner också. Då trodde jag att han inbillade sig, men nu för tiden är jag inte lika säker på det. :)

Magi-cat
8/10/13, 3:41 PM
#3

#2 Jag menade inte att det var sorgligt med låtsasvännen, utan det att hon verkade ensam….🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Stina nyfiken
8/15/13, 9:18 PM
#4

Ja om hon inte haft Lisa så hade det kanske varit ensamt. Eller så var det bara så att hon var den allra bästa vännen hon hade.

lollolovee
8/16/13, 9:17 PM
#5

Vilken vacker historia….

JonasDuregard
8/16/13, 11:26 PM
#6

Jag tror inte att det är ett barn som har gjort det här eller att historien är sann. 

#3 "Jag menade inte att det var sorgligt med låtsasvännen, utan det att hon verkade ensam….Glad"

Jag vet inte om du missade det, men det är en gansk tydlig antydan om att hennes låtsasvän dödade hennes pappa. Om du tror att historien är sann så är "lite sorgligt" verkligen inte en överdrift…

Annons:
Magi-cat
8/17/13, 7:46 AM
#7

#6 Nej, det har jag verkligen inte läst in, att låtsasvännen skulle dödat pappan! 🤔🤦‍♂️ Det jag reagerade på, som sorgligt, var att flickan verkade ensam och oförstådd, mamman arg på pappan och läraren inget vidare. 

Att historien inte skulle vara sann föll mig inte in. Hur vet man?

Jag hade själv låtsasvänner som barn. De hade namn och allt och mamma fick duka till dem när vi skulle äta. 🙂 Ingen i min närmaste omgivning hade något emot att låtsasvännerna för det mesta var med på ett hörn, men jag förstod att det inte var något man pratade högt om till vem som helst.
Men jag var inte ensam, som flickan i berättelsen verkar vara, utan hade många vänner IRL, kärleksfull familj och släkt. 
Jag hade helt glömt de där låtsasvännerna om det inte varit för att familjen kommit ihåg dem bättre än jag. Många år senare frågade min morfar en gång hur det egentligen var med de där låtsasvännerna. Såg jag dem? Var de på riktigt? Var kom de ifrån?
Jag kunde inte svara, kom inte ihåg….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/17/13, 8:32 AM
#8

#6

Nu har jag läst den igen och tror att jag förstår hur du menar.  Man kan tolka på olika sätt: antingen det "spökhistoriska", att låtsasvännen dödat de som inte tror på henne. I så fall är historien klart fake. 

Men många tolkar den annorlunda, som om Mrs Monroe och pappan "sover" symboliskt, inte ser det flickan ser.

Eller att det är flickans tolkning, just då, hon tänker bort de andra, det bråkiga, och behåller i sin värld det glada och berättelsen får ett lyckligt slut med förhoppningen att de "sovande" vaknar, blir medvetna eller åtminstone slutar bråka.

Undrar förresten om inte den här cirkulerat förut när jag tänker efter?🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
8/17/13, 9:23 AM
#9

#7 "Att historien inte skulle vara sann föll mig inte in. Hur vet man?"

De starkaste indikationerna är för mig att den är skriven och ritad som ett skräckfilmsmanus. Ett annat Tecken är att den saknar uppgift om vem som gjort den.

"Nej, det har jag verkligen inte läst in, att låtsasvännen skulle dödat pappan! FunderarYrar"

Alla som varit arga på flickan, och specifikt alla som säger att låtsaskompisen inte finns, "somnar" och hamnar under jorden. Jag tycker det är glasklart vad som avses.

"Ingen i min närmaste omgivning hade något emot att låtsasvännerna för det mesta var med på ett hörn, men jag förstod att det inte var något man pratade högt om till vem som helst."

Jag tror det är minst lika vanligt att barn aktivt uppmuntras av vuxna att ha låtsaskompisar. Skulle gissa att det finns tiotusentals låtsaskompisar som är mer eller mindre direkta kopior av Målgan från sagorna om Alfons Åberg.

En kompis till mig hade en hel låtsasstad som han kallade för "rosa staden", men massvis av karaktärer med mer eller mindre osannolika egenskaper.

"Många år senare frågade min morfar en gång hur det egentligen var med de där låtsasvännerna. Såg jag dem? Var de på riktigt?"

Min dotter har minst en låtsaskompis (hon heter faktiskt Lisa! 👻). Hon är väl medveten om att Lisa inte finns på riktigt, men hon är kanske påverkad av att vuxit upp med skeptiska föräldrar.

Vi har också "planterat" tanken om en låtsas-stad som heter rosa landet hos henne, så den hänvisar hon till ibland 😃.

Magi-cat
8/17/13, 11:25 AM
#10

#9 "Skräckfilmsmanus"? Sitter i betraktarens öga. Som du ser finns det andra tolkningar. Din andra invändning är kanske mer relevant. Dock skulle en uppgift om vem som gjort den inte bevisa något per automatik, vare sig åt ena eller andra hållet.

Någon händig person kan säkert ta reda på om det är som jag undrar, om detta cirkulerat förut och om man i så fall fick någon klarhet i dess ursprung.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
8/17/13, 11:38 AM
#11

#10 Antydningarna är så övertydliga, svårt att förstå hur du fortfarande kan tro att den är äkta.

"Sitter i betraktarens öga."

Det var därför jag skrev "Jag tror inte att det är ett barn som har gjort det". Men tack för att du så ofta upprepar det jag redan sagt och för att du är noggrann med att påpeka att jag faktiskt inte vet allt 😛.

Magi-cat
8/17/13, 11:46 AM
#12

#11 Va? 😮

Jag försöker förutsättningslöst diskutera bilden och t.o.m. överväger att den kan vara fake? Och du säger att jag påpekar något som jag faktiskt inte gör?! Till och med noggrant!🤔

Däremot kan man uppfatta en bild olika från person till person, vilket väl är uppenbart. Jag säger inte att någon har rätt eller fel!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
8/17/13, 11:51 AM
#13

#12 Det hör inte till trådens ämne, men min erfarenhet är att ofta när jag skriver vad jag tror (och påpekar att det är min åsikt) så dyker du snart upp och påpekar just att det "bara" är min åsikt, och att andra kan tro andra saker. Däremot ser jag dig inte skriva så till andra 🙂. Men om du inte håller med om det så kan vi släppa det, det är min upplevelse helt enkelt.

Annons:
Magi-cat
8/17/13, 11:57 AM
#14

#13 Den här gången spelade dina tidigare upplevelser helt över vad jag faktiskt skrev…..Ser du inte det??

Att man kan uppleva en bild på olika sätt är ju inte på minsta vis kontroversiellt. Just i det här fallet kan det lika gärna vara som du säger, vilket jag också avhandlat. 

F.ö. var det en fin beskrivning du gjorde om låtsaskompisar, om jag inte sade det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
8/17/13, 12:11 PM
#15

#14 Var det så illa det jag skrev? 🤔

"Att man kan uppleva en bild på olika sätt är ju inte på minsta vis kontroversiellt."

Det har du rätt i.

[Starman]
8/17/13, 10:29 PM
#16

Alltså… Magi-cat, hur kan du inte se den tydliga skräckfilmstematiken?

Flicka har låtsaskompis som ingen annan ser, som har blodiga kläder och och blod runt mun och ögon… Spökets pappa ligger begravd under jorden. Historien slutar med att de som inte tror att spökflickan existerar "somnar" som spökflickans pappa; alltså hamnar under marken.

Hur kan du undvika att se detta? Det är så övertydligt som det bara kan bli.

Magi-cat
8/18/13, 7:51 AM
#17

#16 Jag kanske sett för lite skräckfilm? 😮👻

Du läser in mer än vad jag skriver, så försök igen! Jag drev ingen tes utan diskuterade en bild med text som man kan tolka olika. Är det så svårt att se skillnaden?

Bildtolkning är f.ö något som används inom bland annat psykologin. (Det är mycket intressant.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Nordqvist
8/18/13, 11:59 AM
#18

Min dotter hade två låtsasvänner förut och jag tvivlar inte en sekund på att de "fanns på riktigt" för henne! :) De flyttade sen och jag har frågat om de kommit tillbaka men det hade dom inte…

Vikan
8/18/13, 4:45 PM
#19

Fler än jag som faktistk finner den där "sagan" läskig? Kopplar ihop det som om Lisa dödade - eller något annat - med de hon inte tyckte om eller inte trodde på att Lisa fanns. Låter mer eller mindre som en skräckfilm, för mig. Samtidigt med all blod och smuts hon hade på kläderna och på sig.

JonasDuregard
8/18/13, 4:57 PM
#20

Enligt uppgift är det en på deviantart som har gjort den.

http://ocularfracture.deviantart.com/art/The-story-of-Lisa-Pg1-193140959

Hen har gjort andra också:

http://ocularfracture.deviantart.com/art/Best-Friends-p-3-331582957

Kan vi alla vara överens om att den är fake nu?

Annons:
JonasDuregard
8/18/13, 5:05 PM
#21

Notera att hen har gjort en ny, scannad, version av samma fysiska teckningar, så jag betraktar det som mycket troligt att det verkligen är hen som gjort dem.

Magi-cat
8/18/13, 6:05 PM
#22

Dåså! 👍 Det var typ det jag efterlyste i #8 och #10.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Eija
8/18/13, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Har läst lite om berättelsen om Lisa, och jag måste säga att för mig ser det ut som ett påhitt…..

MEN…vill säga Men….jag tror absolut att det förekommer riktiga andliga låtsaskompisar….

Min son som är vuxen idag, över 40 år,  han hade en när han var i 4 årsåldern…..

En dag så kom han bara in o sa att han har fått en kompis som heter Arto, så jag trodde först att det var någon granne som hade haft besök av denna kille….jag fråga bara hur gammal denna Arto var, och då sa han att han var lite större än sig….

Namnet Arto för mig är ju finskklingande, men ingen i min släkt har eller har haft det namnet, så grabben min kunde ju inte ha fått det därifrån, och då var han fortfarande hemma, gick inte på dagis, så därifrån kom inte heller detta namn upp…

Denna Arto förekom varje dag med honom, och han berätta mer o mer om vad dom gjorde varje dag, och jag insåg då att detta kan inte stämma alls….jag ville ju inte heller skrämma honom, för jag själv börja tro att det var en andepojke…så jag låtsas inte om detta, och fråga så lite som möjligt om denna Arto…

Han fanns där i ca 1 år, tills min son en dag kom in o sa att Arto hade drunknat och att han såg när det hände, att han bara försvann under vattnet…..och vi hade absolut inget vatten i närheten, så jag börja undra ändå om det inte var fantasier, och han kom på detta för att själv avsluta sin fantasivän….

Ett halvår senare ungefär så åkte vi på en bilsemester till Polen bl a…och vi stanna på en camping i Swinejouice..(stavning)… ett par dagar, och då när vi gick till havet o bada o sola, så plötsligt så hade mina två söner, hittat en kompis där på stranden, vi sa just att tänk va barn kan komunicera bra med varandra trots att dom inte kan språket…

Det var drygt 3 år mellan mina söner och den där killen som dom lekte med var någonstans mitt emellan dem….Så efter ett litet tag kommar den yngre sonen och denna kille springandes fram till oss, och min grabb pekar på killen och säger Arto, och killen nickar glatt o pekar på sig o säger Arto och sen på min son o säger hans namn…

Vi log o hälsa på honom, och då tänkte jag, att va konstigt att heta så där i Polen och killen såg ut som en Indier, väldigt mörk och korpsvart hår…så namnet liksom passa inte in där…..

Nåja, jag tänkte inge mer på det, och så nästa dag så tog vi en sådan där flygbåt in till Sctetzin./stavning/…och då får vi se denna Arto där också, och min son blev ju jätteglad, så dom satte sig tillsammans på en av bänkarna i båten o hade sin egen konversation, skratta o babbla o vifta med händerna….när sonen sen kom fram o fråga om han fick följa med Arto på utsidan, så ville jag allt vara med….tyckte det var lite otäckt, och då fråga jag sonen, om vart hans föräldrar var, men han visste inte, och vi såg aldrig någon vuxen heller med honom….

Vi klev av sen, och vart Arto tog vägen det märkte vi inte……vi såg inte till honom sen mer, föräns sista dagen innan vi skulle vidare så gick vi ner till stranden för att bada igen, och där var han….vi tog foton på alla tre grabbarna, mina söner i mitten och han emellan dem……

Sen efter semestern och när filmerna var framkallade, så fanns det inte ett enda kort på denna Arto, och än idag så undrar jag på vad detta kunde vara, ett av fotona som vart framkallade så stod mina söner där och ett tomt mellanrum, men ändå så är ju inte detta något bevis, för visst hade jag kunnat även tagit bilderna på bara mina söner, men ändå så tyckte jag inte att det stämde…..och jag kommer aldrig att veta det heller….

1. Hans namn var ju samma som låtsaskompisen som sonen hade haft..

2. Namnet klingar ju inte alls Polskt, och han var så mörk förövrigt med.

3. Han sågs aldrig med någon vuxen, och var i 6 årsåldern, lite för liten för att vara ensam på både strand o i denna båt…

4. Vi såg honom bara vid vatten….

Är inte detta mysko så säg, men samtidigt så visst kan det vara en tillfällighet också….men väldigt coolt i s f….

Detta var min historia, men man har ju både läst o  hört om väldigt extrema berättelser, så varför inte….allt är ju möjligt….

Sätter in ett foto av det jag skrev om, mina söner och dem emellan skulle denna Arto varit med

Nordqvist
8/19/13, 9:37 PM
#24

Läskigt!!! 👻

tarotlasse
8/19/13, 11:20 PM
#25

Intresant  tråd och jag har full förstålse för båda parter och dessa låstas vänner. 

Många barn har låstas vänner och inget konstigt alls och många gånger är det ensama och barn med et  djup  tänkande. 

Vi har vissa fall barn som ritar bilder där de barnen faktiskt ritat  riktiigt bilder som kunnata kännas igen av de anöriga.  Min dotter  beskrev en låsstas vänn som han var väldigt rätt för och i detta falla så kunde även vi föräldrar och även bekanta få uppleva hur muggar glas och tallrikar  som svävade runt i rummet och min dotter beskrev on otäck och obehalig namn som hon var rädd   för. Det visade sig att henes andevän var en klockren bild och var hennes morfar fanns ingen tvekan . Av vissa skälv fanns fäldigt få fototn och saker som tillhörde morfar  för han vvar en speciell man vo man inte skyltade i vårt hem med. Dottern had ealdrig sett sin morfar men berätta och rita av honom var igrymt bra Någo år sedan blev sonen livrädd för han blev skit rädd för an farbror som han oftast såg på nätterna han blev fråktansvärt rädd för det var ju farfar och han var vettskrömd men han avgudade ju sig farfar och när jag beskrev hans farfar fom en ande som bara vill titta till honom och beskydda honom och hjälpa honom med sömnen och han blev lugn och fick en bättre sömn för det var ju pappa inga problrm att se dessa teckningar men även ord som m in son började använda var typidska ord som pappa använde. 

Sonen ble helt lungn igen och hans rädsal från andar försvann.

Så jag tror på ande komoisar o andar hos barn denna film och teckningar blir jag väldigt tveksan til. 

Dem är dek alladeles för välresigerade och tar fram saker som är svårt tolkade tror  knappast ett barn i sitt tänkande skurll göra så.

<här göt man det på en spökhistoria o om ond bråd död o vissst existerar det också . 

Men nu till det allra allra största beviset på att dett vore rent fusk?

Ja jag har aldrig någonsin dessa barn när fr målar sina ande vänner så har det alltid utan undantag att dessa barn har även målat dessa låsstas vänner och andar med klara aura färger runt låsstas kompisarn och andevärlden.

Varför fanns inte en enda aura inritad på dessa täckningar.

Så jag håller med  Magic cat en mycket sorglig historia med en sorgsen flicka men inte en enda aura bild och andevärlden och dessa andevänner är så hjälpsamma glada och vill leka med sina ande vänner och barnen uppfattar sällan dess hemska bilder och tolkar de hemska på det viset utan ser det som en glad saga. För de är dessa låstast kompisar glädje skratt och hjälpsamhet o inga onda bilder med mord knivskärningar osv. 

Så jag håller även med Jonas  för det här är absolut inget som är vanligt eller specifikt för andevänner snarare precis tvärt om.

Så ju mer jag ser på det ju mer övertygad är jag också  om att det är fejk tyvärr. För jag får inte i hop detta i det normala barnen berättar och när det ritar av sina låstas vännerna och då finna alltid dessa färgglada och vackra auror med. 

Så jag kan nog hålla med Jonas Duregård i denna tråd men förstår även Magic Cat om tolknings frågor . men det här är för organiserat och saknar  otroligt viktiga detaljer i som kommer fram när barn  ritar av både v ande vänner och låstats vänner tyvärr. 

Lasse

tusstuss
8/20/13, 5:17 PM
#26

Detdär var riktigt läskigt…

Portal Is Love, Portal Is Life.

TheWhiteWolf
8/21/13, 5:12 PM
#27

Lisa såg ju rätt läskig ut. Som blod runt ögonen :/

#23 spännande historia!

Annons:
[Camia7]
8/21/13, 5:25 PM
#28

det skumma är att hon såg sin kompis full av blod och såg konstig ut, när jag har sett andar har dom sett ut som en levande person.. inte med blodiga ögon och blodig mun..

[y0n1s]
12/4/13, 12:34 AM
#29

den historien som ts länkade är en s.k creepypasta :) alltså en skräckhistoria som cirkulerar runt på internet. Den är fake!

JonasDuregard
12/4/13, 12:44 AM
#30

#29 Precis så är det. Och som oftast är det lite klurigt att avgöra vem som är den ursprungliga upphovsmannen, vilket gör det svårt att definitivt slå hål på myterna. Men i det här fallet lyckades vi (eller 'jag' kanske jag ska säga), se #20.

Upp till toppen
Annons: