Annons:
Etiketterböckerfilmtips
Läst 3950 ggr
doghead
2013-08-04 17:23

Sjusvansad Katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag heter Håkan Eklund, är pappa, make och drömmare. Till yrket fabriksarbetare och boende i Köping. På fritiden är jag drömmare av rang och jag skriver, ritar, filmar och gör musik. Ofta i kombination med varandra eller ihop med andra._

Det finns anledningar till att jag skrev boken. Den handlar om att dela med sig av den värld jag lever och befinner mig i. Jag har länge levt med ett sätt i mitt väsen som hoppar mellan den förnuftiga världen och en total öppet sinne. En vildvuxen fantasi brukar jag kalla den senare lite orättvist eftersom de båda är lika närvarande._

Nu, i vuxen ålder har jag sökt och fångat ett hållbart sätt att gå i samklang med mig själv och den smått omtumlande vägen dit är vad som möter den som läser boken Sjusvansad Katt.

Nu är detta reklam, men det är med Fjärils goda vetskap som jag lägger ut detta och anledningen är inte enbart egotrippat. För de av oss som har tron, eller VETSKAPEN, av  annat behöver berätta om våran vardag och vittna om det. Det finns andra sätt att fungera och vara!

_Också som en motståndskraft! Tidningar, böcker, televisionsprogram och internet! Alla fylls det av besynnerligheter och vittnesmål. Det är bra anser jag. Men tusentals fler tycks arbeta med ett enda mål i sikte Att avfärda allt som avviker ett endaste litet litet steg som humbug eller naturlighet. En viss skepsis är bra. Men ändå! Varför ska allt förklaras och förminskas till tråkig grå vardag?! Min bok är ett vittnesmål och en motståndskraft! Ett manifest för att rädda de få trollen som smyger runt! Ett fridlystningsmärkning av ALLT det okända utrotningshotade.

Själva boken är skriven i en dialogform där ett Berättarjag hamnar i samtal med en mystisk katt och därigenom upplever några våldsamt kullebyttiska existentiella självbegripligheter.

Boken kom ut på tolvnitton förlag i början av sommaren och en del fina recensioner och omdömen. Den finns att beställa på bokus.com och på bokia.se och om man går in på en bokiabutik så tror jag man kan be dem plocka hem ett exemplar ( alltså beställa i butiken )  

Tack för ert tålamod och tack för ordet._

- Håkan

Saxat från recensioner/Omdömen

**Kim Larsson, Poet och kraft bakom Eremonaut: **”..Bokjaget stöter på en helt ny färg, det görs hål i luften, världen är trippigt plastisk, och det verkar stört omöjligt att nagla fast en sanning, att få rätt i en diskussion med Krazy, som serverar berättarjaget vänliga sarkasmer, kryptiska anvisningar och loja halvsvar. Och detta är också en bok som retas med läsaren, på ett metaplan, samtidigt som Krazy retas med berättarjaget, och boken är gränslös och svår att få grepp om, men i slutet samlar lösa trådar ihop sig, och läsaren förstår vart boken har velat komma hela tiden. Det har bara tagit lite tid, kanske för att berättarjaget är så stagnerat, styrt av rädslor och fördomar.”

**Peter Lucas Erixon, författare och poet:
**”Här finns en hyperblandning av sällsynt lekfullhet, gränsöverskridande fantasirikedom och en fascinerande brist på ängslan för litterära-kulturella hierarkier och traditioner. Texten drar läsaren in i medvetandetillstånd där man vistades som barn. Det hallucinatoriska landskapet, där inga riktiga avgränsningar finns mellan yttre och inre, genombryts ibland av plötsliga och i stunder överraskande vackra poetiska utfall.”

Helena Looft, Författare, verksam i Blinde Argus:
”..då träder färgerna fram ur det dunkla och börjar tala på olika sätt. Jag tycker mycket om humorn och den originella storyn, de svävande samtalen, skutten mellan utflippad fantasi och vardag och ditt sätt att ditt sätt att leka med språket och göra nya ord av de gamla vanliga: mänskling, ingentingiska, rysarramsor, knöltroll och "Har du folie på huvudet?" Boken liknar ingenting annat jag läst, den är ju lite galen i positiv mening: vildvuxen, gränslös och egensinnig "

Alexander Carlesson, poet:
”..Det var en härligt besynnerlig skapelse till bok. Fantasins anarki. Skönt för att sådant sällan får komma med, på det ostyrda sättet i en bok, sådant innehåll, i varje fall till viss del. Vissa delar är ju något mer konventionella. Och så finns det tankar bakom. Som skapar en viss ordning i kaoset.

Göran Strömqvist, Kröikör Populär Poesi:
_”..Vem skulle inte vilja ha ett sjunde sinne! Och att orden fick ta den riktning ville! Och att man kommer igång med att slipa sin diamant. Och att man inser att det är oreda som behövs."
_**
Pia Lindstram, språkvetare och kattvän på kattbloggen:
**”..Det finns det ingen tid till. Fast i ”Sjusvansad katt” avsätter berättarjaget åtskillig tid till att försöka komma i kontakt med sig själv och utröna om han har ett sjunde sinne. Krazy Katt har nämligen inte sju svansar utan sju sinnen vilket gör att hon kan se saker och dolda samband i universum som är fördolda för oss vanliga dödliga. Eller som vi bara vägrar se. Fast vi borde kunna. Som att ”Sömn är grön”.

 
Freke Räihä, Författare, förläggare och språkvetare:
”Ett filosofiskt verk. Troligen den bästa bok jag läst av honom, dock har jag någon oläst titel. Men den går hästlängder förbi den förra jag läste. Som om ämnet berör författaren mer. Som om den nakenhet som föregår det metafysiska sökandet i den samtidigt är något som motsäger bilden av den samtida läsningen. Det gick inte att läsa den utan att tänka på att det kanske var författaren som var bokens jag.”

Josef Bengtsson, Kulturskribent, magazin24:_
”Det är en intressant bok som förhåller sig mellan fantasins värld och den verkliga världen som vi dagligen lever i. Språket gör resan enklare och Håkan Eklund har verkligen funnit ett perfekt uttryckssätt.”_

Annons:
Fjäril
2013-08-04 17:56
#1

Tack Håkan! Jag blev genast, eller ännu mer nyfiken och intresserad av att läsa din bok. Jag får nog lov att göra det :) Har någon annan av er gjort det, läst boken "Sjusvansad Katt"?

Sajtvärd på Övernaturligt

doghead
2013-08-04 18:11
#2

:) Vad roligt!

Jag har inte själv kvar exemplar att sälja så jag kan bara rekommendera Bokia eller någon sådan internetbokhandel.
Hoppas du gillar den. jag ska tillägga att jag gärna tar feedback och vill man inte skriva i en tråd så kan man skriva ris eller ros till mig på doghead@hotmail.se som är hemmamailadressen

Ljuskristallen
2013-08-04 18:32
#3

Hej Håkan !

Tack för ditt fina Boktips, den ska beställas omedelbums och jag måste säga jag fastnar för orden du skriver i TS ,så sant så sant : Men tusentals fler tycks arbeta med ett enda mål i sikte Att avfärda allt som avviker ett endaste litet litet steg som humbug eller naturlighet. 

Lycka Till med din bok,jag köper den kan jag lova 😎

doghead
2013-08-04 20:00
#4

Tack! 

men visst är det väl fruktansvärt vad en del anstränger sig för att ha förklaringar på allt?? Nåja, somliga sanning har dom i varje fall fått om bakfoten!

Hoppas du gillar boken om du läser :)

Ljuskristallen
2013-08-05 14:09
#5

# 4 😃Ha ha ha, ja en del anstränger sig så dom blir blåa i ansiktet 😃när det är så enkelt att bara acceptera och njuta av dom upplevelser man får 🙂

Kommer absolut att gilla boken det kändes redan när jag läste ditt inlägg så det där blir  trevlig läsning är jag övertygad om 😎

doghead
2013-08-05 16:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

:) jag hoppas du gillar den. Jag har skrivit 4 böcker tidigare som mer har varit poesi Och jag känner lite att jag med Sjusvansad Katt har hittat ett sätt att berätta som passar mig, men som hamnar lite utanför ramarna som kallas normala. Jag lär mig mer och mer att använda min berättarstil. Om du läser så får du gärna skriva en rad vad du tyckte. Fiskar lite feedback ;) ..det är, ros som ris, det bästa sättet att utveckla ett skapande! Så var inte blyg om du känner attdu vill hurra eller hata :)

Annons:
doghead
2013-08-05 18:21
#7

Här har jag lagt ut på min blogg för ett tag sedan , ett stycke tjyvläsning ur boken :) http://monsterum.blogspot.se/2013/06/tjvlasning-av-sjusvansad-katt.html?m=1

Upp till toppen
Annons: