Annons:
Etikettermytologinaturväsenskrock
Läst 2767 ggr
Kvigan
2013-06-19 14:20

Mina osynliga vänner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Längs en gammal skogsväg hemma, djupt in i skogen har jag alltid brukat gå med hunden. För något år sedan, när jag började öppna upp min mediala sida fick jag även känslan av att en mycket liten och stenig kulle var boplatsen för några av skogens småfolk.

Jag har aldrig fått se dem, men närvaron har jag känt tydligt, och jag har alltid känt en dragningskraft till platsen och den utstrålar en viss skönhet och harmoni.

En gång när jag var ute med hunden stannade jag till och mediterade en stund, hunden var såklart också med. En fridfull Meditation som hjälpte hälsan. Jag har alltid hälsat på detta osynliga småfolk och träden och stenarna runtomkring, allt var varit så harmoniskt!

Nu river de dock nästan hela skogen på grund av vindkraft. De skövlar underbara platser och dessutom utan tillåtelse (pga att en viss fågelart häckar i området måste de vänta till september).

Jag är väldigt oroad över djurlivet och de väsen vi har i vår underbara skog som dessutom är boplats för flera rödlistade djurarter. Den mysiga skogsvägen är borta, och från att va varit knappt två meter bred är det nu fällda träd och knäckt sly säkert 25-30 meter brett. Ingenting av det natursköna finns kvar att avnjuta, och till hösten startar de första 150 meter höga vindkraftverken med sitt buller och sin skugga över vår tomt.

Tragiskt att människan förstör så otroligt mycket för att utvinna så lite.

👆 Djurnörd

Annons:
[DarkBeauti]
2013-06-19 14:32
#1

Kan bara instämma med dig,tänk om vår fina natur med dess underbara väsen fick vara ifred.Tragiskt att se bilden du visar och kan tro det där var en vacker plats innan maskiner och människa kom farandes med sin onaturliga påverkan.

Allt handlar om pengar medan vi borde vara rädd om vår Moder Jord som förser oss och djurlivet och alla underbara väsen med så enormt mycket.

Vackert och klokt skrivet av dig Kvigan 🌺

Kvigan
2013-06-21 07:44
#2

Tack för din fina kommentar DarkBeauti. Jo precis. Samtidigt som vindkraft är bra på sitt vis med förnybar energi osv förstör det mycket när de byggs upp i skogen. Bättre att sätta upp på t.ex åkrar som redan är nermejade enligt mig.

Kommunen gör ju egentligen fel när landets skog försvinner alltmer av skogsmaskiner som röjer sedan innan. Det är synd alltså.

Jag vill även tillägga att bilden är fotad av en granne, glömde nämna det. ;)

👆 Djurnörd

Kvigan
2013-08-24 17:46
#3

En kort uppdatering av nuläget.

Skogsmaskinerna tuggar självklart på och mejer ner allt i sin väg, dock har de börjat att samla ihop det till timmerhögar. Av alla fria ytor, lämpliga för detta, så väljer de just "min stenhög" som grund för stockarna.

Jag tycker synd om mina vänner som får sitt hem förstört såhär. Det finns knappt något vilt i skogarna heller längre, de är ute på åkrarna och landsvägarna, men aldrig ser jag några i skogen som alltid förut.

Skamligt..

👆 Djurnörd

MarWall
2018-09-19 02:19
#4

Ja Kvigan det är inte ett dugg underligt att det är så ovanligt med dessa kontakter numera som Du beskriver. Människa framstår som farlig med all sin girighet och skövlande som Vi som art har ägnat oss åt. Men det är ändå en förändring på gång. Många inkarnerar numera som har en mognad för att vilja leva i harmoni med annat liv som finns i vår närhet. Både djur och Elementarer och alla de väsen som var så vanliga att se en gång i tiden.

P.O
2018-09-20 02:25
#5

Stackars alla väsen som inte få vara i fred. 😕😟

Upp till toppen
Annons: