Annons:
Etikettandlighet
Läst 3617 ggr
Fjäril
5/22/13, 10:00 PM

Affirmera dig till ett bättre liv

"Att affirmera är att använda positiva ord och meningar som man tänker och känner in med hela sitt väsen. Det är ett effektivt sätt att bli den man vill vara. Jag använder det själv, och det har både förändrat mig och ökat min medvetenhet."

http://www.tidningennara.se/Kronikor1/Per-Ola-Thornell/Affirmera-dig-till-ett-battre-liv/

Affirmerar ni och om så är fallet, tycker ni att det ger positiv effekt?

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
saur
5/22/13, 10:15 PM
#1

Jag gör det till viss del, oftast när jag tittar mig i spegeln. har bytt ut mina "åh mörka ringar.. ännu en röd prick… nyansförändringar… suck" till "vilka långa ögonfransar, vackra läppar!" osv. Detta är kanske inte vad de flesta tänker är affirmera, men det passar mig.

För mig så har det gett en otroligt positiv effekt. Just detta med min spegelbild så har det fått mig att börja se helheten och inte "zooma" in så mycket på enskilda saker, och mitt självförtroende har blivit bättre.

En sak som jag tror är viktigt med affirmationer är att man inte överdriver. Det måste vara trovärdigt för en själv det man säger, annars så funkar det inte.
Alltså, man kan inte gå från t.ex självhat, för att vara extrem, och börja säga "jag älskar mig själv" och tro att det ska funka. Man märker ganska snabbt att det känns konstigt att säga dom orden. Det är för att man nästan förolämpar sin egna intelligens, för varenda cell i din kropp är ju övertygad om att du är värd att hata, och du har ett liv av "bevis" bakom dig att det är så.
Så istället ska man hitta små saker som man kan säga med övertygelse. Det kan ju börja hur smått som helst, som i detta exempel kan det vara "jag är bra på att lyssna på andra".

Så jag tänker att man ska låta sina affirmationer vara flytande, förändra dom i takt med sin utveckling. Man går lite längre hela tiden tills man en dag kan säga, för att återgå till exemplet, Jag älskar mig själv, utan att det känns fel över huvud taget.

Fjäril
5/22/13, 10:18 PM
#2

Bra tankar, och så tänker jag också, att man inte ska överdriva något, utan man bör tro på det man affirmerar ut. 

Sedan kan man alltid önska sig saker också - OCH tro på dem 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

[NeferNefer]
5/23/13, 9:30 AM
#3

Jag affirmerar! För länge sedan vantrivdes jag mycket med stället jag bodde på, så jag affirmerade att jag fick en lägenhet i ett lugnt område. Efter en period hittade jag en sådan lägenhet och gick på visning, men fick veta att jag var på plats 80 eller nåt i kön. Så jag fortsatte affirmera, och en vecka senare ringde hyresvärden och sa att om jag kan flytta in samma månad skulle jag få den. Det blev dubbla hyror under gamla lägenhetens uppsägningstid, men det var det värt. Några år senare ville jag köpa hus, men huspriserna här är väldigt höga. Nåväl, jag affirmerade att jag hittade det perfekta huset till ett pris jag kunde ha råd med, och gick på massor av husvisningar tills jag hittade det här som jag bor i nu. Det var ett par exempel. Jag vill tillägga att när jag affirmerar sånt jag vill ha lägger jag till en formulering i stil med "om det är för allas högsta bästa".

Vad gäller att säga "jag älskar dig" till sig själv så är det bara att göra det! Oavsett om du tror på det själv eller inte, så fortsätt. Varje gång du ser dig i spegeln, så säg "jag älskar dig", och till slut kommer du att göra det. Ge inte upp bara ❤️

[Kattuggla]
5/23/13, 9:50 AM
#4

Jag affirmerar också. Har åter börjat med det, det har gått i perioder. Men jag tycker också att man inte kan säga vad som helst utan det ska kännas rätt för en. Har kommit på att jag just nu når mitt inre lättare om jag t ex säger "Jag älskar mig själv just nu." För i olika situationer som uppstår kanske man inte gör det för tillfället och då kan jag tycka det inte funkar med affirmationen. Sedan blir det mer påtagligt och hjärnan och kroppen undrar lite om det verkligen stämmer. Jag är då i nuet och kan acceptera de känslor som eventuellt protesterar mot det jag säger. När jag sedan affirmerat ett tag så kanske jag tror på det mera, att jag bara tycker så helt enkelt. Man får väl prova sig fram och inte ge upp som sagt var… För det svåraste är att man ska fortsätta affirmera och försöka tro på det fastän man blir utsatt för prövningar i livet…

#3 Kul att det har funkat för dig! Tackar för den motivationen!

Loris M
5/23/13, 9:53 AM
#5

Saur #1 har fångat bra tankar som är nära mitt sätt att tänka. Ja, jag affirmerar och tycker att det fungerar. Precis som Saur menar så är det viktigt att inte överdriva, för det fungerar inte om man själv inte tror på det.
En sak som jag upptäckte är att man måste tro att man förtjänar det man önskar sig. När jag var mellan 20 och 30 år hände det många negativa saker i mitt liv, saker som jag inte kunde styra över. Död, olyckor, ofrivilliga flytt, ohälsosamma relationer m.m. Under en lång tid när det hände bra saker så kunde jag inte njuta av dem eftersom jag väntade på nästa bakslag. Om jag kände mig älskad av min man och lycklig eler om mina barn skrattade och vi hade underbart roligt så tänkte jag: "Det här tar slut snart. Snart händer det något hemskt. Jag får inte vara så här lycklig". Min erfarenhet har lärt mig att det oftast blir så. Mitt självförtroende var lågt. Då kan inte några affirmationer fungera, förutom de negativa. För det var det jag tänkte och fokuserade på hela tiden och det var det jag fick. Jag önskade mig saker men någonstans kände jag väl inte att det var möjligt och inte heller att jag förtjänade det.

I takt med att positiva saker hände sen och att jag fått bekräftelse av andra, att jag är en bra vän, en bra partner, mamma… så började jag tro på det och kunde glädjas åt alla framgångar och alla lyckliga stunder. Jag insåg att jag, precis som alla andra är värd ett bra liv. Jag började drömma stort och fick det jag önskade mig. Sen har jag naturligtvis jobbat hårt för det också, men allt börjar med en tanke, en önskan och en övetygelse om att du är värd det.

Mina affirmationer är mer i form av bilder än av meningar. Jag tänker mig, visualiserar fram det liv jag vill leva. Jag ser mig i situationer där jag vill vara och helt enkelt känner efter hur det känns, försöker fånga känslan. För mycket handlar om känslor, när det gäller affirmationer. Om det exempelvis handlar om ett nytt jobb, så tänker jag mig att jag redan jobbar där, jag går i korridoren, träffar kollegor, sitter på mitt rum pratar och njuter av känslan av att vara där.

Meningar kan jag använda om det handlar om mindre saker, om jag är nervös inför en situation. Istället för att stressa ihjäl mig så kan jag upprepa en mantra: "Det kommer att gå jätte bra. Du är stark, smart och duktig. Du klarar det här". 😃

Det finns mycket skrivet i ämnet, men jag har inte läst så mycket, utan det är mest egen erfarenhet jag utgår ifrån när jag skriver detta. Så avslutningsvis skulle jag säga att affirmationer fungerar, men att det finns en del "hemliga ingredienser" (enligt mig) som är nödvändiga: 1.Självförtroende och en tro på att man förtjänar det man drömmer om, 2. att det är något som man verkligen vill, 3. att man tror att det är möjligt, 4. att man kan leva sig in i den önskade situationen, försöka fånga kännslan och låtsas att man redan har det man drömmer om, 5. inte tänka i termer:nej, det här kommer aldrig att gå! Bara positiva tankar! 6. Jobba medvetet för att uppnå sina mål. För jag anser inte att man kan få det liv man önskar sig genom att bara sitta och visualisera. Man måste jobba målmådvetet för att uppnå det.

Det finns säkert andra saker, men det här har fungerat för mig!

Loris M
5/23/13, 9:57 AM
#6

Glömde säga i förgående inlägg, viktigt att inte vara så fokuserad på att det ska ske på ett visst sätt. Vi måste vara öppna för de möjligheter som dyker upp. Vi får det vi vill ha men kanske inte precis på det sättet som vi hade tänkt oss. Det handlar om att ha tillit till att universum löser det och hittar de lösningar som är bäst för oss.

Annons:
Loris M
5/23/13, 10:08 AM
#7

#3  **Jag vill tillägga att när jag affirmerar sånt jag vill ha lägger jag till en formulering i stil med "om det är för allas högsta bästa".
**Precis, det gör jag också! 👍 Vi vet inte alla gånger vad som är bäst för oss. Vi kan inte veta hur våra önskningar påverkar oss eller andra runt omkring oss i längden. Men jag förlitar mig på att universum gör det och liksom korrigerar mina önskningar.🙂

[NeferNefer]
5/23/13, 10:18 AM
#8

Mesa: du säger så mycket klokt! Speciellt det där med att ha tillit till att universum hittar de lösningar som är bäst för oss 🙂

Loris M
5/23/13, 10:22 AM
#9

#8 Tack detsamma, måste jag få lov att säga! 🙂

[NeferNefer]
5/23/13, 11:24 AM
#10

😊

Skogshumblan
5/23/13, 2:43 PM
#11

Ja jag affirmerar, det har fått mig tillbaka från den djupaste smärta och sorg till där jag är i dag. Jag affirmerade först saker som fick mig att börja släppa tag, våga lita och tycka om mig själv. Nu affirmerar jag inte så mycket men när jag gör det, gör jag som så många andra här inne så att jag tackar för det jag redan har och lägger in en liten pass till universum om att jag litar på att de vet bäst och tar hand om mig. Lite som mesa skriver :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Loris M
10/1/13, 8:10 PM
#12

Kom att tänka på den här tråden och ville lyfta upp den igen. Nu har vi fått en hel del nya medlemmar och det kanske kan inspirera någon av dem. 🙂

[Sol69]
10/1/13, 8:37 PM
#13

Bra förslag mesa. 👍

Annons:
Fjäril
10/1/13, 8:49 PM
#14

Det var en fin och god tanke det, mesa :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Loris M
10/1/13, 8:57 PM
#15

#13 #14

Tack! 🌺

Amandla
10/16/13, 11:19 AM
#16

Puff! 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: