Annons:
Etiketterifokussajten
Läst 1445 ggr
piotrr
2013-04-09 21:46

"Nytt forum! Humansim och..."

Hej Fjäril, Mia-Li och amandla,

Vad räknas som "Efterforska annan användares identitet."?

Tacksam för svar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Annons:
Fjäril
2013-04-09 21:49
#1

Hej piotrr,

Att efterforska annan användares identitet innebär att man snokar, söker information om annan person, möjligen letar runt på internet och sedan lämnar ut namn öppet i olika trådar. Kanske ett skärmdump från Facebook eller där man (också) diskuterar andra medlemmar som inte medverkar själva.

Det är att efterforska annan användares identitet.

Vad tänkte du på? Hur ser du på saken?

Sajtvärd på Övernaturligt

piotrr
2013-04-09 21:57
#2

Hej Fjäril,

Tack för svaret! Det spelar egentligen ingen roll hur jag ser på saken eftersom det är er regel på ditt forum.

Så om en medlem skulle frivilligt lämna ut sina personuppgifter till en annan medlem - till exempel i en tråd där man samlar allas telefonnummer eller bostadsorter inför en forumträff IRL - så vore inte det en efterforskning eller ett brott mot regeln? Har jag uppfattat dig rätt då?

Tydligen tolkar jag ordet "efterforskningar" något mer neutralt än vad som avsågs i regeln. Då förstår jag hur det var tänkt, tack igen för svaret.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Fjäril
2013-04-09 22:44
#3

"Så om en medlem skulle frivilligt lämna ut sina personuppgifter till en annan medlem - till exempel i en tråd där man samlar allas telefonnummer eller bostadsorter inför en forumträff IRL - så vore inte det en efterforskning eller ett brott mot regeln? Har jag uppfattat dig rätt då?"

Hur medlemmar gör sins emellan, exempelvis via pm, står inte vi som ansvariga för - däremot är det inte tillåtet att röja annan medlems identitet eller efterforska sådan öppet i trådarna (eftersom vi återigen inte står som ansvariga eller vet hur medlemmar håller annan kontakt).

Om en tråd skapas gällande gruppträffar ska dessa godkännas av oss först. Vi vill då att medlemmen förklarar så mycket som möjligt i sin tråd, just för seriositeten och tryggheten. Om "ansökande" medlemmar (till gruppträffen) lämnar namn/bostadsuppgifter till "gruppsamordnaren" (via pm) är det upp till dem, däremot får ingen föra detta vidare, ej heller skrivas öppet om i trådar (eftersom detta kan ske, utan oss som ansvariga, via pm).

Sajtvärd på Övernaturligt

piotrr
2013-04-09 22:54
#4

Så jag hade missuppfattat?

Att ingen medlem får publicera andra medlemmars personuppgifter, ens om de själva lämnat ut uppgifterna, är jag helt medveten om - det är en regel som gäller alla iFokus-sajter inklusive min egen och det måste jag känna till och genomdriva för att få ha kvar sajten.

Det jag var nyfiken på var just vad som avsågs med förbudet mot att "efterforska" personuppgifter.

Det får alltså inte efterfrågas uppgifter öppet i trådarna och det måste ske frivilligt - har jag förstått det rätt då?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Upp till toppen
Annons: