Annons:
Etiketteralternativmedicinhälsa
Läst 20551 ggr
Anaid
2013-01-22 10:33

Varför renar salvia?

Där kom hela frågan :)
Jag undrar varför man ska rena med just salvia, vad är det som är så bra med just salvia?

/fundersam Anaid

"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud

Annons:
daga
2013-01-22 11:30
#1

Torkad salvia är välkänt som välgörande rökelse. Den renar omgivningarna och tar bort negativa och oönskade energier.

Används av indianerna sedan urminnes tider.Tänd fyr på en salviabunt och gå runt i huset som skall renas. Släck därefter bunten genom att med nätta rörelser "fimpa" den mot ett icke ömtåligt eldfast underlag.

JonasDuregard
2013-01-22 14:30
#2

#0 Bra fråga. Det finns nog lika många svar som det finns salviaförsäljare.

#1 Men det svarar egentligen inte på frågan varför. Att det är välkänt och att indianerna använder det säger ju ingenting om varför just det fungerer och inte andra växter?

Jag vet att den amerikanska ursprungsbefolkningen använde salvia för dess narkotikska egenskaper men jag har aldrig hört att det traditionellt använts som du beskriver det. Var har du läst det? (Den sortens salvia är narkotikaklassad i Sverige och får alltså inte säljas)

Fjäril
2013-01-22 14:35
#3

Hej Anaid,

Jag är så tråkig när det gäller allt "sådant där" eftersom jag tror på tankens kraft.

Salvia fungerar säkert så länge man tror på det, men detsamma gäller en knappnål, ett ljus eller vad som helst. Tankens kraft, tankens kraft.

Sen kan det ju vara så (inte vet jag eftersom jag aldrig använt mig av det) att andra sidan vet om att "salvia innebär rening". Eller något sådant Glad

Sajtvärd på Övernaturligt

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-01-22 14:46
#5

#2 Här talar vi självfallet endast om salvia och andra växter som säljs i vanlig handel för hälsa och nöje, ingenting annat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

daga
2013-01-22 14:47
#6

#2 JonasDuregard.

Varför det används är inte så intressant tycker jag för som Fjäril skriver handlar det mycket om tankens kraft och själva ritualen. Salvia köper jag själv i de affärer som säljer andra rökelser och andliga ting. Använder det bl a vid husrensning och rening och kan försäkra dig att jag är helt opåverkad av röken. Tycker det låter konstigt att det är narkotikaklassat eftersom det säljs i varje affär som säljer stenar , änglar, böcker mm.

Annons:
Magi-cat
2013-01-22 14:57
#7

Det är helt lugnt med den salvia man odlar, vanligen den hälsosamma salvia officinalis, och den salvia man köper i vanlig handel!

Självfallet ska man inte befatta sig med någon annan salvia!

Jag tror f.ö. att det ligger mycket i urgamla shamanska riter och ritualer där man använde växter efter årstid, behov och så mycket annat som vi inte är insatta i alls, som en hel värld vi inte har insikt i, eller har glömt.

Så förutom tankens makt (det viktigaste för oss och fullt tillräckligt) finns det traditioner med betydelser vi inte har kunskap om.

Jag har själv odlat och bränt salvia. Det luktar inte gott, men är lite speciellt. Glad Och använt med intentionen att rena, så renar det, rensar och släpper in ny och frisk vårluft.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-01-22 15:05
#8

#6 "Varför det används är inte så intressant tycker jag för som Fjäril skriver handlar det mycket om tankens kraft och själva ritualen."'

Ok, jag tänkte bara eftersom trådens ämne är just varför det används.

Går det att använda någon annan växt lika gärna?

#3 Det du skriver om tankekraft låter som en förväntanseffekt.

Fjäril
2013-01-22 15:32
#9

#8, Jag tror på att det vi sänder ut kommer tillbaka. Är du positiv i din inställning till dig själv och din omgivning kommer detta också (tillbaka) till dig. Detsamma gäller andra känslor. Känner man av en "negativ" energi eller vill rena sitt hem/föremål och tror att en sak (salvia tex) hjälper till med detta, är det precis det man sänder ut. Ungefär som inför ett prov, en tävling. Inställningen vet du. Sen är det ju så som redan nämnts i tråden att salvia har använts sedan "urminnes" tider. Det ligger tradition bakom det.

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
2013-01-22 15:50
#10

…fortsätter lite…..Glad

Traditionen stärker intentionen och ceremonin/ritualen om man är road av sådana, förstärker också genom att de hjälper en att fokusera/inrikta sig på vad man gör och vill uträtta. Det ger alltihop en förankring med jorden, vid helheten, vid urgammal kunskap och mystik.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-01-22 16:20
#11

OK, det låter som att fjäril är inne på att det fungerar lika bra med vilken växt som helst så länge inställningen är rätt, medan Magi-cat i princip håller med men ändå tror att salvia fungerar bäst eftersom den använts traditionellt för ändamålet.

Är det ungefär rätt uppfattat?

Magi-cat
2013-01-22 17:08
#12

#11 Skrattande visste inte att du var så intresserad av salvia?

både ja och nej

Vad som fungerar bäst beror på en själv. Det finns inga måsten.

Känner man att symbolhandlingen stärker intentionen/tanken, i kraft av tradition och annat, så gör den det, annars inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäril
2013-01-22 17:16
#13

#11 Du kanske inte vet hur du själv tror, nu när jag och Magi-cat skriver så "olika" ;) För att kort svara på din "sammanfattning" (som jag inte förstår syftet med?) så njaa, det handlar ju om energin från den som tror/"arbetar". Om nu salvia har "kraft" (sedan traditioner tillbaka) kan det mycket väl vara så att man får "hjälp" av dem som började med det här, "rening med salvia".

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
JonasDuregard
2013-01-22 17:58
#14

#13 "Du kanske inte vet hur du själv tror, nu när jag och Magi-cat skriver så "olika" ;)"

Haha! Nej min andliga kompass blir helt förvirrad Tungan ute

"som jag inte förstår syftet med?"

Syftet var bara att försöka få ett så enkelt svar som möjligt på den ganska enkla frågan "tror du/ni att salvia har någon särskild egenskap som gör den lämpligare än andra växter". Den frågan tycker jag är högst relevant för frågan i #0 och jag tycker det är intressant, inte främst för att jag vill veta "vilket som funkar bäst" utan för att jag vill veta hur de som tror sig veta vet (Flört).

Hoppas det är OK.

"Om nu salvia har "kraft" (sedan traditioner tillbaka) kan det mycket väl vara så att man får "hjälp" av dem som började med det här, "rening med salvia"."

Så du är ungefär lika öppen för att salvia har speciella egenskaper som att det inte har det. Är du inte nyfiken på vilket av de två det är? Det skulle jag vara om jag trodde på det men jag tror varken att salvia eller någon annan växt har den effekt vi talar om (eftersom jag inte tror att husen är "orena" från första början!).

#12 "Skrattandevisste inte att du var så intresserad av salvia?"

Se ovan, jag har som sagt bara ett indirekt intresse av det men jag hoppas att det går bra att jag deltar i diskussionen ändå.

"Vad som fungerar bäst beror på en själv. Det finns inga måsten."

OK, men salvia är det som brukar rekommenderas, eller? Fungerar salvia bäst för de flesta eller varför rekommenderas just det? (nu vet jag inte om du är en av de som rekommenderar det, om inte så går frågan vidare till någon som eventuellt gör det)

Fjäril
2013-01-22 18:25
#15

#14 Det blir rörigt det här. Jag skrev ett (enligt mig) ganska klart svar i vad jag tror och tycker i #3, sen hänger jag inte med längre med växter och annat. Jag tror inte mer på någon annan växt (finns de det Jonas, en "andlig" sådan?) än salvia. Men för att vara tydligare - jag tror att "kraften" för att rena hem/föremål från "negativa" energier sitter i själva personen. Jag kan mer eller mindre plocka en sten på gården och "fylla" den med det jag tror att jag behöver, bara jag tror på det. Sen får man ju använda sunt förnuft. En negativ energi behöver inte vara en ande som "spökar", jag tror (även) du vet hur det kan kännas att komma in i ett rum där det råder en dålig stämning, man påverkas. Vad vill man göra då, kanske liva upp stämningen lite? Eller så låter man sig påverkas och surar ner sig själv också :) Vad jag menar är att det handlar om energin inom oss och vad vi själva tror, känner och tycker - hur vill vi ha det? Vill jag må dåligt eller vill jag må bra? Vi kan göra ganska mycket genom våra tankar. Detsamma gäller detta med rening, eller användning av "verktyg" för att göra det. Jag är nöjd utan salvia men jag tror (alla gånger) att det kan ligga någon "kraft" bakåt i tiden som är med och hjälper till (om man tror så).

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
2013-01-22 18:39
#16

#14 ett litet klargörande:

utan för att jag vill veta hur de som tror sig veta vet (Flört).

Jag tror mig inte VETA för alla och envar. Det finns säkert någon här som vet mer om salvia och andra örters användning i ceremonier. Jag är mer bevandrad i örter för hälsa.

Det finns massor av rökelser och dofter som rekommenderas för olika syften, en av de vanligaste och mest använda är salvia.

Jag är även öppen för att örter även som rök/doft påverkar oss på olika sätt. Luktsinnet är vår mest "direkta" sinne i dess närhet med "känslo"hjärnan - så varför skulle det inte påverka.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Kottschejk]
2013-01-22 18:43
#17

Vill hålla med lite i allas resonemang, var och en har ju rätt & göra vad man personligen känner sig dragen till och vad man tror på.

Något som oftast är väldigt bidragande till vilket val man själv väljer, det är ju influenserna vi tar in och vad andra lär ut. Vad man lyssnar till i rekommendationer.

Jag ser själv två betydelser här och den ena är tankens förtrollande makt över situationen och hur långt den egna tron och övertygelsen kan föra en person i en positiv riktning till förändring. Den andra lyssnar till den första och triggas till viss del igång av hur vi tänker och den inställning vi har för stunden och där hittas ju då vår andliga motsvarighet och dem värdena.

Anser mig nog inte troende på de sättet, varken till stenar eller till salvia.

Men trots det så kan det självklart va roligt & låta lite salvia få dofta eller få vila blicken på en snyggt slipad kristall som blänker.

Varför inte Hyacinter eller Liljekonvaljer eller något annat?…finns mycket som kan motsvara samma sak i jämförelse. Lite nya ljusa gardiner, lite nya tapeter, måla, sätta upp lite nya lister och städa rent ordentligt. Sortera upp allt gammalt skräp som ligger & skrotar, kanske renovera och förnya så man kan få det att bli till något nytt & fräscht som man gillar.

Det man har på insidan låter man överföra på utsidan runt omkring sig.

Eller kan man låta utsidan och det man har omkring sig få färga av sig innåt i en själv. Men då gäller de till att man är på rätt ställe och på rätt plats om man vill trivas. Ett val vilket man vill välja, helt upp till en själv.

Magi-cat
2013-01-22 18:45
#18

intressant tråd, det här :-)

Råkade hitta detta hos Cassandra Eason, "Den helande jordens gåvor", angående rökelser:

""Ofta kan en symbolisk handling ändra våra tankebanor eller förhöja de kollektiva känslorna till en mer positiv nivå. Det är möjligt att handlingen även på denna symboliska nivå, i likhet med alla andliga traditioner, kan koppla in sig på de positiva tankarna hos människor som utövat denna konst under århundradenas gång i olika länder.

Sådana energier kan kanske ansamlas så att alla andra som utför liknande handlingar nu och i framtiden kan dra nytta av detta energiförråd, vilket återigen kan liknas vid en gigantisk zippad datorfil."

/…/M-c/-18


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-01-22 18:51
#19

#17 Som lite Feng shui kanske?Glad Rensa, ljusa gardiner etc.

Visst, olika sätt att skrida till verket, från olika kulturer, olika traditioner eller tänkesätt, huvudsaken det fungerar för en själv och att det känns positivt, att man har kul!

Själv är jag mest dragen till örter, blommor och stenar, även om de senare inte spelar så stor roll i livet just nu, men de finns…:-)

Det man har på insidan låter man överföra på utsidan runt omkring sig.

Absolut, det hänger ihop….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Kottschejk]
2013-01-22 19:15
#20

#18 Det kan man visst hålla med i om hur vi säkerligen oftast tänker.

Genom många har gjort på ett särskilt sätt under långa tider, som av tradition. Så blir det genast en större tyngd i den typen av ceremonier.

Så helt klart ska allt sånt kunna få finnas och alla ska ju kunna få ha rätt till utföra sånna handlingar om man känner för detta.

Leylinjerna och allt vad de ger…..finns mycket på området Glad

#19 Ja det är oerhört viktigt att ha roligt och känna optimismen flöda.

På tal om Feng shui, det finns nog få på jorden som alltid är lika glada och på lika gott humör som människor i Asien. Det ligger något i konsten där att lära sig arbeta med sig själv i plocka fram de positiva:)

Det har ni rätt i Skrattande

Annons:
JonasDuregard
2013-01-22 20:11
#21

#16 "Det finns massor av rökelser och dofter som rekommenderas för olika syften, en av de vanligaste och mest använda är salvia."

Jag undrar hur de rekommendationerna kommer till. Om det rekommenderas måste det ju åtminstone finnas någon som tycker det är bättre än andra alternativ.

"Jag är även öppen för att örter även som rök/doft påverkar oss på olika sätt."

Det är ju en högst påtaglig egenskap hos den enskilda växten och skulle ju kunna vara grund för att rekommendera just salvia och inte någon annan växt. Vet du om det är en vanlig uppfattning hos de som rekommenderar eller säljer just salvia?

#18 ""Sådana energier kan kanske ansamlas så att alla andra som utför liknande handlingar nu och i framtiden kan dra nytta av detta energiförråd, vilket återigen kan liknas vid en gigantisk zippad datorfil.""

Datorfiler, nu kommer vi in på mina marker här! Tungan ute

Om man tror på sånt här förstår jag inte varför man kallar det energi. Den kanske viktigaste egenskapen hos energi är ju det som på engelska kallas "conservation" - att utbyte av energi alltid är ett nollsummespel, och det du beskriver är ju raka motsatsen.

""Psykologi och andlighet är systrar" säger hon också."

Det håller jag verkligen inte med om! Men det är nog ett helt annat ämne.

[Kottschejk]
2013-01-22 20:44
#22

Kanske värt & utveckla den här tankegången så ingen missförstår, det beror ju på hur man också väljer att tänka & känna…..

"Det man har på insidan låter man överföra på utsidan runt omkring sig"

Det kan ju även gälla saker man bär med sig inom sig, t.ex uppfattningar, förhållningssätt, inlärda beteenden, fördomar, åsikter & synpunkter m.m. Allting med anknytning till individuellt tänkande som gör oss unika i oss själva, att vara och hur vi är. Så det gäller ju också konsten i lära sig tänka positivt och vända på dem stenar man behöver jobba med, innan den rätta energin hamnar i ens utstrålning i allt det som finns runt omkring. Och självfallet det viktigaste av allt…Tro på sig själv & det man gör och jobbet man lägger ner i stunden. Och samtidigt att man tycker det är roligt…..

Så helt klart låter det som psykologi eller vad vi kännetecknar som psykologi och livskvalitet i stor utsträckning.

Sameli
2013-01-22 21:04
#23

Hehe, prövade att tända på lite torkad basilika i jämförelse med torkad salvia och den rök inte alls lika bra som salvian gör…..bara en liten parentes..

"Man måste ge lite mer än man tar"

Anaid
2013-01-22 21:22
#24

Kul med diskussion :) Personligen är jag inne på tankens kraft som flera här. Men det skulle vara intressant att läsa vari salvians renande egenskaper ligger, var det kommer ifrån bara för att jag är nyfiken. På tal om rökelse så undrar jag lite över om jag haft fel teknik när jag tuttat eld på den eller om jag haft dålig rökelse eftersom rökutvecklingen blivit aningen mer än jag tänkt och det luktar verkligen brandrök :/

"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-01-22 21:51
#26

#21 JD; Datorfiler, nu kommer vi in på mina marker här! Tungan ute

(*Förbaskat också, det var ju bra onödigt* Tungan ute)

Du får nog lov att se det för vad det är, en liknelse, en metafor. Den funkar för en (som jag) som inte är mer intresserad av datorer än att de ska uträtta det man ber dem om.

Jag undrar hur de rekommendationerna kommer till. Om det rekommenderas måste det ju åtminstone finnas någon som tycker det är bättre än andra alternativ.

Ja? Böcker, hemsidor! Tradition, mystik, shamanism, gammal kunskap! Det är som ett hav vi bara anar ytan på.

Vet du om det är en vanlig uppfattning hos de som rekommenderar eller säljer just salvia?

Det kan jag inte uttala mig om. Cassandra menar att salvia är allround.

En annan växt hon rekommenderar är sweetgrass, myskgräs eller Moder Jords hår. Den har en sötare doft än salvia.

Det håller jag verkligen inte med om! Men det är nog ett helt annat ämne.

Det är det nog, ett annat ämne alltså. Glad

Annars tycker jag det var fint uttryckt, att psykologi och andlighet är systrar….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Geru
2013-01-22 22:11
#27

#26 Fast psykologi och andlighet är inte nära besläktade. Tro mig, jag läser både religion och psykologi på komvux just nu… Det ena är att förstå psyket hur det fungerar, och det andra handlar om tro på övernaturliga fenomen, och en tro på gud.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Magi-cat
2013-01-22 22:20
#28

#27 hmm…..psykologi (och besläktade ämnen som neuropsykologi, socialpsykologi etc) som handlar om hur hjärnan fungerar, psyket arbetar, människan fungerar i grupp, perception och mycket mer…..Medan andlighet inte är detsamma som religion…..(enligt mig) Man behöver inte ens tro på en religionens gud….

Hur människor uppfattar fenomen och översinnliga upplevelser kan i högsta grad tangera psykologi…..

(Men det var utom ämnet salvia……)Glad


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Geru
2013-01-22 22:29
#29

#28 Inte sagt att det är samma som religion heller, Magi-cat:p Jag säger att det ingår i kursen.

Ja, hur dom uppfattar det ur en ren psykologisk synpunkt blir att man tolkar det som illusioner eller annat kul(jag tycker det är kul). Fast dom sakerna brukar människor bli direkt förbannade om man nämner. Samma sak med placebo-effekter osv.

Psykologi fungerar utmärkt som ett samlingsnamn. Det finns ingenting andligt över psykolgin, det enda det finns är förståelse, rationaliseringar och logik. Det är vetenskap, inte andlighet. Psykologin kan visserligen förklara vissa delar av andligheten, men det är ingenting som jag tror dom som är andliga skulle uppskatta.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Magi-cat
2013-01-22 22:52
#30

#29 jag förstår, Geru. Men jag tror alla skulle vinna på att öka förståelsen mellan varandra. Lycka till med studierna, det är säkert kul! :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Happyfeature]
2013-01-28 19:19
#31

Man kan även använda sig av att ställa ut havssalt i småskålar lite här och var om man vill rena lite också. Glad Inte för att jag  gör det men jag har hört andra som gör en sådan rening.

Tror också som Fjäril att röka salvia eller andvända andra metoder, är mer en handling som förstärker tankens kraft.

Denna kommentar har tagits bort.
[Ravenna]
2013-01-28 22:28
#33

Det var en lång tråd och jag har inte läst alla svar, och ville bara ge min syn på själva frågan i #0. :-)

Och mitt svar utgår från min upplevelse av att allting i naturen har en ande som det går att kommunicera med, så även salvia. Salvia fungerar enligt min erfarenhet och kommunikation med växtens ande, därför att den VILL hjälpa - den har sådana inneboende egenskaper.

Allting i naturen har ju sina olika egenskaper som fungerar mer eller mindre bra i olika sammanhang och just salvia fungerar bra för rening. Sen är det förstås inte ett måste att använda just salvia, vi har ju här i Norden många andra hjälpare som är lika bra för rening. T ex tall och en.

Men som jag tror det har sagts i tråden, så har väl salvia blivit populärt genom New Age. Men det är inte därför jag använder den personligen, utan för att jag gillar växten och dess ande. Vi kommunicerar bra ihop helt enkelt. :-)

Igelkotte
2013-01-31 12:18
#34

Jätteintressant fråga, som jag gärna också skulle vilja ha svar på… och trots att många har svarat så återstår ändå frågan VAD exakt det är med själva salvian som renar… Jag läste någonstans att de negativa energierna fastnar i salvians rök och när vi öppnar dörrar eller fönster så går de dåliga energierna ut och balanseras upp av naturen.

Och tydligen är vit salvia bäst… Kanske är dess rök extra tjock på något sätt så mycket energier kan fastna i den..?

Jag tror som många andra skriver här mycket på tankens kraft, och antar att detta med salvia påminner lite om stenar… för bergskristallen tex har ju också en renande effekt, och andra stenar och kristaller har andra effekter… och kanske stärks de om man samtidigt tror tillräckligt starkt.

Jag tror att bra energier drar till sig andra bra energier, och tvärtom, man blir vad man tänker. Så mycket salvia och Positivt tänkande borde vara det ultimata för ett rena ett hem. Eller?

Annons:
tarotlasse
2013-01-31 17:31
#35

#34

Att jämföra salvia och bergskristall var ingen bra jämförelse tycker jag personligen.

Kristaller och många andra stenar o mineraler där kan du faktiskt mäta upp en energie med mätinstrument.

I torkad salvia eller i röken från salvian kan du inte mäta upp ngn energie.

Så skulle det finnas ngn energie i en salvia rening så är den i sådana obetydlig o inte heller mätbar.

Salvia är nog bra till mycket men till att rena från negativa energier det är den inte bra på snarare totalt värdelös.

Däremot den mentala tanken o det man själv intalar sig är betydligt mer effektivare o renande.

Men det behöver du inte salvian till det kan du genom tankens hjälp göra utan hjälpmedel.

Eller så kan du lika gärna använda dig av  Selleri eller till och med hundskit för bara du tror på det så har det ingen betydelse var du använder.

Som Indianerna sa om den renande effekten att använda rökelsen ger en angnäm och välbehaglig doft och tar bort andra dofter.

Så visst renar den på det viset men några negativa energier renar den inte emot.

Man vill att andevärlden ska känna sig välkommen och känna välbehag så därför man använder salvian.

Men den salvia arten som Indianerna använder är nog mycket effektivare och underlättar troligtvis att man själv upplever andevärlden lättare.

Men den salvian är förbjuden i Sverige efter som den har så stark narkotisk effekt.

Till skillnad mot den salvia art vi använder här som har väldigt låg narkotisk effekt.

Andra naturfolk använder svampar i stället för att underlätta andevärlden att besöka dem på samma sätt.

Dessa svampar ser vi inte som renande men är också förbjudna att använda här i sverige för sin narkotiska effekt.

Så har svårt att förstå att man i dag i vår kultur vill efter apa denna drogkultur.

Andevärlden o  droger  hör inte i hop tycker jag personligen.

Vad är andevärlden o vad är hallisnationer kan man fråga sig.

Men inom New age rörelsen och under 60 talet så var drogerna väldigt populära inom rörelsen,

Men idag borde vi lärt oss att det inte är så nyttigt och så renande.

Så salvia rökelse som renande kommer från New Age shamanerna men som sagt vad så använde man sig av en  helt annan Salvia art från början men den blev ju förbjuden här i Sverige.

Tycker det är rent lurendrejeri att ta 5000 kr för att rena ett hus från oinbjudna andar med salvia.

När man lika gärna kan be sitt eget inre rent mentalt att få vara i fred  och det kostar inte ett öre.

Tänder du en cigarett samtidigt så kostar det visserligen ett par kronor.

Men har exakt samma verkan som Salvian.

Eller som att rena ett hus från negativa plats minnen.

Har varit i samma hus där ett medium tagit 5000 kr för att rena från negativa plats  minnen.

Men när vi andra medium kommit dit har vi ändå kunnat känna av dessa negativa platsminnen även om det var renat med salvia.

Så rent lurendrejeri men mediumet trodde på det och kunde inte känna av plats minnet efter Salvian.

Så rent mentalt för vi andra som besökte huset efter reningen  kunde känna av dessa  negativa plats minnen även om det var renat med salvia.

Lasse

[Ravenna]
2013-01-31 22:45
#36

Till er som undrar varför det funkar med salvia: varför inte fråga salvia? Så ofta verkar det som, missar vi att gå till källan för att få svaren. Om jag har en fråga som rör min granne så går jag till grannen och ställer den. Inte till någon som känner grannen.

Så varför krångla till det menar jag? Människor har i alla tider kommunicerat med naturen utifrån sina behov, det ligger i vår mänskliga natur att kunna göra det. :-)

tarotlasse
2013-02-01 00:12
#37

#36

Ravena ja varför krångla till det men det är inte så lätt.

Hur förklarar du att ett ett medium som tar 5000 kr för att rean ett hus med salvia upllever att det fungerar.

Men de medium som kommer dit senare kan uppleva samma saker som upplevdes innan reningen.

Så om reningen hjälper för en person o inte för ngn annan vad gör då en rening för verkan?

Jag håller med dig att naturen ger oss väldigt mycket hjälp och svar.

Men det är en  stor skillnad på att vara naiv och godtrogen.

Vad hälper det om du tror på att det fungerar och har en renande kraft och du inte längre upplever de negativa energierna.

För du rent mentalt tror  på att salvian hjälper.

Men om dina barn fortfarande upplever  de negativa energierna när det är renat med Salvia.

Vad har då salvian gjort för nytta?

Som jag sa indianerna använder en annan växt av samma art en vad vi gör.

Den  Salvian vi använder här i Sverige är en väldigt mild narkotisk växt.

Lasser

Tog bort några meningar som var olämpliga i sammanhanget//amandla

[Ravenna]
2013-02-01 15:12
#38

Lasse, jag kan självklart inte svara för vad andra gör och hur andra använder salvia eller hur de tänker, det förstår du säkert. Jag berättar bara om mina egna erfarenheter och upplevelser, det är allt. :-)

spirit33
2013-02-02 00:12
#39

#32

Vi har provat vid ett flertal tillfällen att rena föremål  med salvia för att ta bort negativa energier men  det har inte fungerat överhuvudtaget.

Sist vi provade detta så hade jag ett föremål på mig under en vecka. En vecka där jag avslutade ett förhållande.

Min mamma blev sjuk o hamnade på sjukhus och Ja jag mådde riktigt dåligt.På helgen renade jag detta föremål med olika tekniker bland annat så använde jag salvia.På tisdagen tog jag med mig detta föremål till den mediala cirkeln.

Där 5 st i fortsättnings gruppen fick läsa av föremålet alla fem fick fram dessa negativa händelser och viss gav ruggigt träffsäker information om dessa negativa händelser.

Så mitt svar är att salvia inte fungerar överhuvudtaget.

Jag hoppas du inser att ditt ställningstagande att salvia inte fungerar rimmar ganska illa med ditt ställningstagande att ett föremål kan ta upp negativa energier och sedan läsas av i din mediala cirkel?

Båda påståendena är precis lika konstiga.

[Navahowolf]
2013-02-02 18:24
#40

Är det inte lika bra att utgå från att vi har helt olika uppfattningar och erfarenheter kring Salvian,min egen erfarenhet är bara positiv och den står jag för lika som dom som anser den är bara bluff och båg står för sitt men jag kan ändå inte låta bli att ifrågasätta ursprungsfolks kunskap kring både Salvia och andra väl beprövade metoder som verkligen fungerat genom tidera.Det för mig känns som ett hån mot folk som vet och har levt med detta i generationer ,folk som verkligen bär på kunskapen till skillnad från oss som tjivas via forum om en så enkel sak som Salvia.

Lasse,vi brukar inte se saker lika men en sak håller jag med dig om och det är man kan inte komma viftandes med en bunt Salvia och tro sig kunna få bort andar så fungerar det inte och som du säger dom måste få komma till tals.Däremot kan man efter utfört arbete antingen som spiritualistiskt medium Shaman eller annat rena stället från tunga energier med just Vit öken Salvia.

Min egen erfarenhet med ursprungsfolk och långa tider som lärling hos Shamaner säger och visar bevis efter bevis att deras medtoder/förmågor fungerar, så även Salvian.

Men vi i västvärlden är så präglad av det värdsliga att vi missar så mycket naturligt som skulle kunna bistå oss i vår vardag,vi blir formad av ett samhälle där vissa normer gäller där vi ska vara på ett visst vis för att passa in.

Så fungerar det tyvärr i andliga kretsar omkring oss och den labyrinten bör vi bryta och följa det som för oss känns rätt med eller utan tron på Salvia  eller andra kulturer som inte stämmer överens med vår egen uppfattning.

Gå vår egen väg,med vår egen tro och övertygelse som vi känner är rätt för oss.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Kottschejk]
2013-02-03 01:11
#42

Förlåt mig ifall jag kommer här & stör och lägger mig i diskussionen.

Vad som förbryllar mig något alldeles kolossalt vid den punkten jag befinner mig nu när man möts av andras syn på vad som är andligt & medialt mest gångbart, är metoderna som används.

Hur kommer det sig och kan man inte tycka det lite roande att så många faller för frestelsen att dras till vad som anses finare enligt den högre societeten, i dess bemärkelse de tillhör trendmässigt mest korrekt & hippast mode. Nästan som man fått för sig att ju finare något är & ta efter, desto närmare kommer man himlen. Är inte detta en väldigt lustig paradox i mänskligheten av idag???

Själv känner jag mig oroad över den utvecklingen.

Varför duger inte dom egna traditionerna som vi redan har här i Skandinavien och det kulturarvet och den kunskapen som redan finns här?

Varför slår vi inte bättre vakt om allt det fina vi har?

Jag vill nog påstå att det har inte ett smack med hur den paranormala sidan bemöter oss när så sker….Om vi är utklädda till fågelskrämma eller iklädd halmhatt & högaffel eller sitter & gör oss till på annat sätt.

Vi är accepterade precis som vi är i den stunden.

Precis för den du är.

Missförstå inte ovan, skriver inte för plocka poäng på någon annans bekostnad ifall det nu mot förmodan upplevdes känsligt & personligt.

Enbart för väcka debatt Glad

Om här finns personer som inte delar värdet av fritt kunna kommunicera med varandra så kan ni väl åtminstonne va så rakryggade och föra er hållning via ett pm till mig personligen.

Likaväl som köra med elak taktik Tungan ute

tarotlasse
2013-02-03 14:24
#43

#39

Nu förstår jag verkligen inte vad du menar att föremål kan ta till sig energier och Minnen är absolut inget konstigt-

Samma sak så hus platser kan påerkas aav ett minne eller en energie både  av negativa o positiva händdelser

Detta är väldigt lätt att läsa av och känna av med hjälp av sin intuition.

Många missuppfattar detta och tror det är ande fenomen och spöken.

Vilket inte är fallet utan rör sog om minnen av händelser som sitter kvat i föremål hus o liknande.

Inget konstigt alls och jag har aldrig påstått något annorlunda.

Men att ta bort dessa minnen med salvia ja det har både jag och många andra testat utan det har fungerat överhuvudtaget.

Som jag beskrev har jag renat föremål med salvia och låtit elever efter reningen  läsa av föremålet och de har inte haft några problem alls att läsa av dessa föremål både de negativa händelserna och de positiva händelserna.

Så där har Salvian varit totalt verknings lös.

Jag har till sammans med kolegor besökt hus där det boende har upplevt väldigt negativa händelser som det tyckt vara obehagliga och där de haft ett medium som tagit 5000 kr för att rena detta hus från negativ energie.

De boende har fortfarande efter denna rening känt obehag i stt hus.

När jag och mina kollegor kommit till huset så utan att vi vet vad som skett i huset och vad de boende upplever.

Så kan både jag och mina kollegor få fram negativa händelser  ocj få fram de som de boende upplever i huset.

Trots att huset är renat med salvia och a en kostnad av 5000 kr.

Samma sak där vi besökt hus där samma medium och även andra medium varit och tagit bort objudna andar.

För olika kostnader men upp till 5000 kr för att få sitt hus renat.

Problemet har arit när det gällt Andekontakt att anden har då märkt att den blivit uppmärksammad men den har inte fått framföra det den ville.

Så anden har bliit ännu mer frustrerad efter reningen med Salvia och där aktiviteterna har ökat lavin artat efter  reningen.

När jag och andra kollegor varit där kunnat beskriva anden så att de boende kunnat känna igen anden och sedan fått förmedla det anden vill.

Och sedan lärt de boende att stänga ner först då har det bliit lungt i huset.

Salvian har som sagt vad när det gäller andeärlden bara förvärrat situationen.

Så rent lurendrejeri vill jag påstå.

Men visst jag har varit hos boende som tycker att det blivit helt lungt i huset efter en salvia rening och inte känner av ngt efter reningen.

Men när jag arit där har jag ändå kunnat känna av händelser eller andar som fortfarande finns kvar.

Men rent mentalt så trodde de boende att det var borta och märkte inte av det längre.

Så visst hjälpte det för dom men för alla andra som kom till huset o upplede det ja då kan man fråga sig hur mycket Salvian hjälpte.

Eller där jag besökt hem där föräldrarna tycker det har bliit helt lungt i huset efter reningen med salvia men barnen upplever fortfatande samma sak.

Var vad  det effektiva med Salvian då kan man fråga sig.

Lasse

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-02-03 15:06
#45

#44 Var en veckotidning som för några år sedan publicerade ett recept med denna krydda där det skulle st 2 st men blev feltryck och blev 20 st vilket ar en dödlig dos.

Är det historien med muskotnöt du menar, Tarotlasse?

Det skulle vara 2 kryddmått och man drämde av misstag till med 2 msk i receptet, om jag inte minns fel.

Om det är så förstår jag inte alls vad den, en vanlig krydda i bakning och matlagning, har med det här att göra öht.

Jag föreslår att vi talar om den salvia tråden ska handla om och inte ett ord till om narkotika eller andra berusningsmedel!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2013-02-03 15:46
#46

/olämpligt raderat. Inget mer om livsfarliga medel! Tack!/ Magi-cat/

I en annan tråd så skrev man att alkohol o medialitet inte gick i hop och att detta drog till sig negativa energier.

Lasse

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Fjäril
2013-02-03 18:44
#54

Lasse får en varning eftersom han fortsätter diskutera salvia i kombination med Droger.

Det hör inte hit, om så skulle vara fallet - eftersom vi inte diskuterar Droger här på Övernaturligt.

Sajtvärd på Övernaturligt

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
spirit33
2013-02-04 08:40
#66

#43

Nu förstår jag verkligen inte vad du menar att föremål kan ta till sig energier och Minnen är absolut inget konstigt-

Det är det jag menar… Du påstår att Salvia inte fungerar samtidigt som du påstår att föremål kan innehålla minnen som kan avläsas. Beroende vem som bedömmer dessa påståenden så kan de vara lika knasiga eftersom det inte finns belägg för några av dessa påståenden, eller hur?

[Navahowolf]
2013-02-04 09:35
#67

Nu har jag mailat polisen angående Salvia för att ta reda på hur det verkligen förhåller sig om detta.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Fjäril
2013-02-04 17:23
#73

(svar på fråga varför en medlems inlägg med utdrag från polisen och vad som stämmer om salvia och dess laglighet fick ligga kvar - men inte andras kommentarer).

Nej, det har du rätt i! Vi ska inte diskutera det något mer men det är bra att frågan reds ut en gång för alla eftersom den har kommit upp många gånger.

Jag kommer ta bort alla inlägg som nämner begreppet narkotika och sedan ber jag Navahowolf kontakta någon av oss moderators via pm, ja bara om h*n vill såklart, när ett svar har kommit gällande dess "laglighet".

Tack för engagemanget!

Sajtvärd på Övernaturligt

[Navahowolf]
2013-02-05 09:39
#74

Det är lugnt Fjäril,viktigast av allt var att sanningen kom fram och det nöjer jag mig med Kyss

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
2013-02-05 10:49
#76

#75 Det där har redan varit uppe men tagits bort Glad

Jag har för mig att alla salvia-plantor innehåller Salvinorin A men i olika koncentration, de flesta så lågt att de inte är olagliga.

Annons:
Fjäril
2013-02-05 11:10
#77

#75

Tack Kryddis för din sammanfattning men vi har beslutat att ta bort allt där det nämns salvia, narkotika och olagligheter - i dess sammanhang.

Sajtvärd på Övernaturligt

HjortronBlomman
2013-02-05 11:27
#78

Är jag ute och cyklar men använder det inte också salviarökelse i katolskakyrkans cermonier. Har ett vagt minne att det kan vara såFlört

[Navahowolf]
2013-02-05 11:31
#79

# 78 Rökelser används i Katolska men just Salvia vet jag inte men nu väckte du min nyfikenhet så det där måste jag kolla upp Skrattande

Kryddis
2013-02-05 11:52
#80

#77 Förlåt, jag glömde att jag var på en sajt som inte lägger vikt vid vetenskap, fakta och källor för att förstå och förklara sin omvärld… Nåja, detta blir mitt sista inlägg här ändå. För mig är det faktiskt strunt samma vad ni använder för "rening" - det går säkert lika bra med halm om man tror tillräckligt. Håller mig nog i fortsättningen till sajter som har en lite mer verkllighetsförankrad världsyn.Tyst

#76 Jag sökte på den på-denna-sajten-onämnbara substansen just för att kolla om den förekommer i andra på-denna-sajten-onämnbara arter, men kunde inte hitta något om det. Just den på-denna-sajten-onämnbara arten är ju tydligen ganska unik och, vad jag såg, är man inte ens säker på om det är en hybrid eller om det är en spontan mutation inom på-denna-sajten-onämnbara släktet. Men, har du andra källor får du gärna PM:a dem till mig då man inte får skriva något om den på-denna-sajten-onämnbara arten… Flört

PS. Blir faktiskt lite ledsen och stött att sajtvärden genom att ta bort mitt inlägg och med sin kommentar låter antyda att jag sprider något slags prodrogpropagande! Så är verkligen inte fallet utan det var endast fakta och länkar till bl a riksdagen och författningssamlingen! Rynkar på näsan

Magi-cat
2013-02-05 12:04
#81

#80 Hej kryddis! Det var tråkigt att du tog det så och vi hoppas naturligtvis att du fortsätter besöka sajten och att skriva här! Din kommentar var i sig saklig och upplysande.

Vi valde att ta bort hänvisningar till berusande medel eftersom de tenderade att ta alldeles för stor plats i tråden, samt med omtanke om de många minderåriga som läser här.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[stass]
2013-02-05 12:11
#82

/redigerat/Magi-cat/

Varför renar man med salvia?

Jo det är animism en tro om att allting är besjälat inklusive växter. Man etablerar någon slags kommunikation med växtens inneboende väsen, som man skördar med själen kvar och "renar" är egentligen missvisande, mer att man skapar en atmosfär där negativare "saker" inte vill vara. Dels är det för vällukt för att bjuda in högre, mer utveklade makter eller andar.

Fjäril
2013-02-05 12:19
#83

#80

Vi har tagit bort alla inlägg som handlar om salvia och om det skulle vara narkotikaklassat eller inte. Även det här inlägget "strider" mot det men jag ville förklara varför jag tog bort ditt inlägg.

Om du tittar på inläggsnumren är det flera stycken som är borta.

Det handlar inte om vetenskap eller att man inte får säga sitt - utan vi reagerar enbart på begreppet narkotika ( i vilket sammanhang som helst) eftersom det finns ungdomar som läser här.

Inget annat.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Kryddis
2013-02-05 12:37
#84

#81 Så fakta om vad som är olagligt är farligt för minderåriga? Det säger ju en hel del om hur ni tänker på den här sajten…

#82 Nu är mitt urpsrungliga inlägg borttaget och du har således inte kunnat läsa det, så du kan knappast uttala dig om det och därför inte heller det du citerade och på vilket sätt det passade in i den rådande diskussionen.
Varför jag hamnade i den här tråden har du väl egentligen inte med att göra, men jag ser ju återigen en tendens att försöka förklara företeelser med spekulationer. Den enkla förklaringen var att jag googlade på det på-denna-sajten-onämnbara släktet då jag odlat det tidigare på terrassen och ville se om det kommit några nya sorter. Då jag såg rubriken blev jag nyfiken eftersom jag inte hört talas om att man kunde rena något med det på-denna-sajten-onämnbara släktet. Väl inne tråden noterade jag att det rådde förvirring kring såväl arter som legalitet och ville vara behjälplig med att reda ut förvirringen. Att det råkade vara i "Övernaturligt i fokus" hade, för mig, ingen betydelse till det som diskuterades kring det på-denna-sajten-onämnbara släktet om dess legalitet eller inte och därmed inte heller relevant för mitt inlägg. Jag hoppas att du inte blir besviken över att det inte rörde sig om en global konspiration att jag råkade hamna här? Men, tack för välkomnandet och att även du visar på vilken nivå diskussionerna ligger här. Jag försäkrar dig att jag inte har någon vilja att diskutera vidare på den här sajten - om det någonsin funnits någon sådan har såväl du som sajtvärden effektivt eliminerat denna.

Tack för mig! Skrattande

[stass]
2013-02-05 12:43
#85

Du skriver väldigt otrevligt, det jag skrev var högst relevant och skulle passa väldigt bra till detta styke ovan med! =) Själv är jag inte förvirrad över legimitet eller art, jag reagerade på klankandet.

Menar du att jag spekulerar i det jag skrev i #82 ? Jag beskrev en praktik, om du inte tror på den är det gott och väl, att den finns och har funnit i många hundra år är en annan femma. Eller uppfattar jag dig fel nu?

Fjäril
2013-02-05 12:49
#86

#84

Enkelt uttryckt:

Eftersom det här är en sajt för övernaturliga frågor så diskuterar vi inte ämnen som narkotika, brott och annat som inte ligger på vårt bord så att säga. Det vore högst olämpligt om vi (jag) utan egen kompetens (inom dessa områden) skulle "låta" medlemmarna diskutera detta öppet för allmänheten.

Att vi inte vill diskutera Droger osv för att ungdomar inte ska läsa det säger ju sig själv antar jag. Varför väcka uppmärksamhet?

Jag förstår faktiskt inte, men oavsett - det är våra regler och det får man helt enkelt acceptera!

Sajtvärd på Övernaturligt

Kryddis
2013-02-05 13:10
#87

#85 Jag är ledsen, men det går inte att föra en diskussion där det som diskuteras tas bort halvdant av sajtvärden. Det jag svarade dig på är nu borttaget och har inget med det som står kvar i ditt inlägg att göra.

Nej, nu lämnar jag er ifred flytandes i okunnighet bland de "högre sfärerna" så det är ingen idé att du vänder dig till mig igen… :D

[stass]
2013-02-05 13:21
#88

Ingen fara, jag flyter på =)

Denna kommentar har tagits bort.
Fjäril
2013-02-07 18:38
#90

Lasse kommer delge oss (senaste) informationen kring salvia och dess laglighet. Det är lika bra att vi reder ut frågan. Vi tror varken att Lasse eller någon annan har skrivit om detta (tidigare) i annat syfte än oss - att hålla isär Droger och andlighet. Eller för att uppmuntra till narkotika överhuvudtaget.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
tarotlasse
2013-02-07 19:06
#91

Jag hade fel om att  Salvian  är narkotika klassad I Sverige.

Salvian är inte längre Narkotika klassad i Sverige efter ett Eu beslut så nu mer  klassas det  inom Eu och Sverige som hälsofarliga varor.

Så en mildare straffskala en narkotika  men innehav kan fortfarande ge upp till 1 år fängelse men till skillnad mot innan då det kunde ge upp till 8 års fängelse så dessa Eu lagar som ändras ständigt.

Men jag blir lite kofunderad över lagtexten eftersom alla växter o varor innehållande det aktiva ämnet salvinorin A är förbjudet enligt lagen. 

För vår vanliga kryddsalvia  och den vi använder som rökelse  här i Sverige  innehåller också detta ämne men i små mängder.

Så då skulle det faktiskt vara förbjudet med kryddsalvia o den rökelse som säljs lagligt i Sverige enligt Svensk lag.

Förtydligande: Salvia Divinorum är en örtväxt i släkten Salvior. Det är således ej samma växt som kryddsalvia, Salvia Officinalis. Salvia brukades för dess psykoaktiva och hallucinogena egenskaper först av mazatec-indianerna i Oaxaca, Mexico. Den psykoaktiva örten har på senare tid tagits i bruk igen."Profetsalvia eller andra växter/produkter innehållande det aktiva ämnet salvinorin A, är sedan 1 april 2006 olagligt att inneha eller sälja i Sverige."

Lag (1999:42)

3 § Varor som avses i denna lag får inte utan tillstånd
1. införas till landet,
2. överlåtas,
3. framställas,
4. förvärvas i överlåtelsesyfte,
5. bjudas ut till försäljning, eller
6. innehas.

4 § Den som uppsåtligen bryter mot 3 § 2-6 döms till böter eller fängelse i högst ett år.

Jag hade även fel när jag skrev att ungdomar som påstod sig bli höga av Salvia rökelser utan  att de bara inbillade sig.

Ju mer jag gräver i detta ju hemskare blir det.

 I dag säljs det koncentrat av  denna förbjudna  salvian  50 %  200% och ett nytt koncentrat  är på väg som är på 500%.

Man doppar även Salvia blad  i dessa koncentrat för att öka effekten  av detta som drog.

Jag har pratat med sajtvärdarna och det är lika emot detta som jag är.’

 För ingen varken jag eller de vill förespråka Droger här inne..

Jag kommer inte heller lämna  ut källorna till denna information eftersom de även lämnar ut bruksanvisningar på hur man effektivast använder Salvian som drog.

Man hänvisar även till internet sidor som säljer dessa koncentrat och hänvisar till  butiker som säljer detta det är en polis fråga inte något som hör hemma på denna sajt.

Lasse

Kryddis
2013-02-07 21:04
#92

#91 "För vår vanliga kryddsalvia  och den vi använder som rökelse  här i Sverige  innehåller också detta ämne men i små mängder."

Nej, det stämmer inte. Det finns vetenskapliga undersökningar gjorda om detta - både vad gäller kryddsalvia och den ni, vad jag har förstått, brukar använda för att "rena" + ytterligare 11 arter. Men, då man inte ens får länka till SFS tänker jag inte länka till dessa undersökningar. Jag kan dock, med utgångspunkt från dessa undersökningar, lova er att ni med gott samvete och fullkomligt legalt kan fortsätta med era "reningar" då man inte funnit några spår av substansen annat än i den "onämnbara" arten. Om du har källor på motsatsen får du gärna presentera dem.

(Jag hoppas att detta får stå kvar så slipper ni att oroa er. Dessutom har jag verkligen ansträngt mig för att inte nämna den "onämnbara".)

Amandla
2013-02-07 21:11
#93

Tack Kryddis, bra skrivet! 


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Magi-cat
2013-02-07 21:32
#94

#92 De flesta av oss har varit lugna hela tiden, men tack ändå för klargörandet! 


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kryddis
2013-02-07 21:49
#95

#94 Jisses! Är det så här ni är när ni är lugna?

Magi-cat
2013-02-07 21:52
#96

#95 


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-02-07 22:56
#97

#96 Jag fick rota igenom källkoden på sidan för att ta reda på vad den där smileyn är avsedd att betyda - beskrivningen är "hejdå" om någon annan undrar (<- nörd)

Annons:
Fjäril
2013-02-07 23:02
#98

#97 Och eftersom vi inte tittar i källkoder är jag alldeles säker på att Magi-cat inte säger "hejdå" :) (en smiley via mobilen för den som undrar)

Sajtvärd på Övernaturligt

tarotlasse
2013-02-07 23:29
#99

#92 

Ja du kryddis det är som jag sa ett väldigt litet innehåll  av salvinorin A i kryddsalvia.

Men vad tusan gör det om bladen är doppade i Koncentrat av salvinorin A,

Då ger det oavsett vilken art det är utslag i polisens test. 

Eftersom jag själv skulle köpa Salvia i en butik  som är omnämnd

Där innehavaren jag litar på och handlat av i många år. 

Hon tycker det är konstigt att  Salvian blivit så populär hos ungdomar den sista tiden,

Jag har ingen anledning alls att tro hon medvetet säljer Salvia som är doppade i Koncentrat. 

Vid en träff där vi skulle göra en trumresa vi skulle göra  Så var det ingen i trakten som kunde få tag i salvia på orterna här omkring för det var slutsålt bara efter någon dag det kom in  till affären.  

Oavsett vilken sort du köpt av Salvia om det är doppat och  då ger utslag av salvinorin A, 

Vad tror du ett utslag i en rättegång säger?

Så visst var du helt lugn jag skulle inte vara det och oavsett vilket så tycker jag det är för jäkligt med det som pågår för inget jag vill ha när jag går och handlar Salvia. 

Men  vi köper  det enbart för ritualen att hälsa ande världen välkommen och  som en tradition vi alltid gjort. 

För som sagt vad som renande effekt är den totalt värdelös eftersom vi gjort så många tester på detta.

Jag lovar dig att hur mycket du  en renar ett föremål med salvia så kan jag eller vilken  som helst av våra  elever kunna läsa av föremålet ändå. 

Även om du renat det efter all världens regler. 

Lasse

Kryddis
2013-02-07 23:40
#100

#99 Om forskare inte ens finner substansen m h a gaskromatografi och masspektrometer kan du inte tala om "väldigt litet innehåll". Men, som sagt, presentera gärna andra källor om du har.

Mer än så kan jag inte svara dig då jag blivit avpolleterad av Magi-cat.

Då jag missade din sista mening vågar jag mig ändå på att lägga till ett

P S Jag renar inget överhuvudtaget m h a salvia. Jag har inget behov av det. Däremot är det gott i mat och en del är vackra att odla som prydnadsväxter. Vill jag göra rent något tar jag fram min microtrasa och den är nog bara "magiskt" i reklamen.

JonasDuregard
2013-02-08 00:00
#101

#99 Det där låter mer än långsökt. Obestämd (Jag fick jobba mycket för att få tillbaks "Obestämd" smileyn, varför har den försvunnit)

[Navahowolf]
2013-02-08 02:24
#102

Jag hade fel om att  Salvian  är narkotika klassad I Sverige.

Tack Lasse,vi har pratat om olika Salvia och strongt av dig att erkänna du hade fel det ska du ha en STOR eloge för 

tarotlasse
2013-02-08 02:39
#103

#102 

Jag hade fel att det var narkotika klassat nu.

Det var narkotika klassat innan i Sverige  och gav  då max 8 års fängelse straff. 

Efter 2006 är det i stället  bara klassat som  hälsofarlig vara och ger i stället bara högst 1 års fängelse,

Så enbart en korrigering i straff skalan  av EU men olagligt vilket som,

Lasse

Magi-cat
2013-02-08 08:34
#104

#97 haha, tack för att "nörden" gav sig tid att rota igenom källkoden! Som Fjäril mycket riktigt är inne på, nej jag menade inte hejdå och har garanterat inte letat igenom några källkoder innan! 

Vad jag tyckte flinisen menade var en fredlig gest och ungefär att räcka vacker tass. Men där ser man…..

(Undrar om man vågar sig på en till?)

#100 har således inte blivit "avpolletterad". (Nu vågar inte lägga dit någon mer smilgubbe, ifall källkoden inte skulle råka vara överens med mig.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: