Annons:
Etikettofftopic
Läst 2776 ggr
Cerrolyn
2013-01-06 21:11

Varulvsspelet

Fick lov av eran kära Sajtvärd att kolla om det finns de som vill vara med och spela Varulvsspelet.

Det är ett rollspel med en gud/lekledare onda och goda roller. Det är väldigt kul men kräver att man går in minst en gång per dag (om man säger till är det ok att hoppa över någon dag).

**MVH Cerrolyn

Annons:
[MikeW]
2013-01-06 23:05
#1

Gjärna, fast kan du förklara lite mer vad detta spelet handlar om? Har alldrig hört talas om det förr :P

Cerrolyn
2013-01-06 23:10
#2

Reglerna:

Läs reglerna noga, gärna mer än en gång.

Har du frågor, ställ dem i tråden (alternativt via PM till mig).

  • Minst tio deltagere
  • Alla deltagare kommer att få en roll av den som är lekledare.
    Rollerna (varulvar, siare, ängel, bybor) är hemliga.
    Endast de som är varulvar kommer att få veta vilka de övriga varulvarna är.
  • För varulvarna går leken ut på att "döda" byborna, siaren och ängeln.
    Om de lyckas med det så vinner de.
  • För byborna, ägeln och siaren går leken ut på att hitta och "lyncha" varulvarna så snabbt som möjligt.
    Om de lyckas med det så vinner de.

De olika rollerna

  • Varulvarna jobbar tillsammans via PM (de vet ju vilka de andra varulvarna är) med att utse vem av byborna (ängeln eller siaren) som blir nattens varulvsoffer.
  • Varulvsdemon är en varulv som övriga - men när denne blir lynchad så ska denne utse en av byborna som blilr ny varulv.
  • Siaren har förmågan att upptäcka vilka roller de övriga deltagarna har - dock bara en per natt.
  • Ängeln har förmågan att skydda en bybo (sig själv, siaen eller till och med en varulv!) per natt.

Två faser (natt och dag)

På natten väljer:

  • Varulvarna ett offer att döda - det meddelas lekledaen via PM senast den deadline som är satt. Om deadline inte hålls så blir lekledaren "övervarulv" och lottar bland byborna vem som blir offer.
  • Ängeln en bybo att beskydda (kan även välja sig själv) - det meddelas lekledaen via PM senast den deadline som är satt. Om deadline inte hålls så blir lekledaren "överängel" och lottar bland byborna vem som blir skyddad (även varulvarna är med i lottningen!).
  • Siaren en deltage den vill veta rollen på - det meddelas lekledaen via PM senast den deadline som är satt. Om ingen deltagare väljs så blir ingen siad den natten.

På dagen:

Byborna vaknar och finner liket efter den bybo som varulvarna dödade under natten. Byborna är ute efter hämnd och bildar en pöbel och ska lyncha den som de tror är varulv.

  • Omröstningen sker öppet i tråden (även varulvarna är med och röstar på den som de vill se lynchad!).
  • Alla deltagare (förutom den/de döda) ska prata öppet i tråden och försöka påverka varandra om vem som ska lynchas - vem som är misstänkt, varför är denne mistänkt, varför är man själv inte misstänkt och så vidare.
  • Alla röster ska fetmarkeras för att vara giltiga (om de inte är fetmarkerade är det endast spekulationer).
  • En röst kan ändras fram till den deadline som är satt av spelledaren (eller tills alla deltagare har lagt sin röst och en majoritet är nådd).
    Om du ändrar din röst skriv då 'Jag ändrar rösten i #XX till XXX istället' (eller något liknande - för att underlätta rösträknandet).
  • Den som får flest röster blir lynchad och dennes roll avslöjas för deltagarna i tråden.
  • Den som har blivit ett offer för varulvarna eller lynchad av byborna får inte längre vara med och skriva.

I början är det slumpartat hur det blir, men efterhand så blir det mer och mer intressant och en tanke bakom varje val av offer (både varulvarnas och lynchmobbens).

Spelets gång

Så fort en deltagare är lynchad blir det natt och så börjar det om igen. Varulvarna väljer en person att döda, siaren får reda på en annan deltagares roll, ängeln skyddar en deltagare. Solen stiger, byborna hittar en deltagare död, kvarvarande spelare diskuterar vem som ska lynchas härnäst. Så fortsätter det tills en sida vinner. 

Viktigt att tänka på!

  • Ingen vet vem som har vilken roll förutom varulvarna som vet vilka andra som är varulvar.
  • Det är endast varulvar som får kommunicera med varandra via PM (eller på annat sätt utanför lektråden, exempelvis MSN). 
    Som deltagare får man även kommunicera med lekledaren - kommunikation mellan övriga deltagare via PM (eller liknande) är FUSK!
  • Man får avslöja sina roller i lektråden på sajten (man börinsistera på att man är "god" även om man inte är det)- man får dock passa sig lite när man gör det, den som påstår sig vara ängel eller siare kan förmodligen räkna med att bli ett lätt offer…

Några dagar innan spelet börjar skickar lekledaren ut ett PM till samtliga deltagare som har anmält sig.
Anmälan är 'bindande' om den inte dras tillbaka innan sista anmälningsdag!

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
2013-01-06 23:11
#3

Här kan du även läsa den pågående omgången.

**MVH Cerrolyn

[MikeW]
2013-01-07 00:01
#4

Okej, låter roligt fast får tänka på det, nu börjar skolan imorgon också så jag kanske inte har tid. Men ska tänka på det :)

Denna kommentar har tagits bort.
Cerrolyn
2013-01-14 21:22
#6

Det kommer att startas ett spel utanför iFokus. Kontakta mig via PM om du vill veta mer.

**MVH Cerrolyn

Annons:
J-Artur-K
2013-01-14 23:01
#7

Jag är med jag är tillgänglig varje dag låter ju riktigt skoj älskar sådant här , att man måste tänka efter Glad

Ny dag nya möjligheter

Cerrolyn
2013-01-16 14:00
#8

Ville någon vara med?

Anmäl er då Flört

**MVH Cerrolyn

[MikeW]
2013-01-16 18:29
#9

jag kan tyvär inte vara med, blir för mycket med skola och mitt forum just nu :P

00Anonym
2015-06-20 10:21
#10

Jag vill va me

Huygens
2015-06-20 11:23
#11

Vinner inte varulvarna till slut om varulvsdemonen hela tiden gör någon till varulv?

Upp till toppen
Annons: