Annons:
Etikettandlighet
Läst 8326 ggr
Amandla
2012-12-19 23:01

Andligt troende, men rasist??

Är ni med på facebook? Där sprids kvickt diverse åsikter och statusar. Aktuellt de senaste veckorna har bland annat varit pepparkaksgubbars vara eller icke vara i Luciatåg samt Disneys redigering av Tomtens julverkstad-filmen som ingår i Kalle Ankas julafton. Många har varit upprörda och jag har sett fler en än skriva saker som "nu har det gått för långt, jag ska rösta på SD i nästa val".

Jag blir så illa berörd, särskilt när det är vänner som skriver sådant, i all synnerhet samma vänner som säger sig vara andligt medvetna och sökande. För mig går inte andlighet ihop med främlingsfientlighet, för mig är andlighet att se alla människors värde, att se ljuset och inte mörkret.

Här är en av alla motreaktioner jag sett på Facebook, den här är rakt på sak och välformulerad i mitt tycke. Sprid den gärna vidare! Det är alltså inte jag som skrivit den.

"Käre facebookvän.

För drygt ett år sedan, så klistrade du in en Norgeflagga i din profilbild. Det här var ditt sätt att visa ditt deltagande och din sympati för de drabbade.

Nu, ett år senare, så gillar du facebooksidor och delar länkar till sidor som antingen har direkt eller indirekt koppling till samma internetsidor som massmördaren Anders Behring Breivik läste. Du delar - i ordets dubbla bemärkelse - samma tankegods som utgjorde en del av Breiviks idé- och föreställningsvärld.

Så. När du delar dessa sidor, så delar du Anders Behring Breiviks världsbild.

Med det sagt, så måste du ju förstå att jag är förvirrad. Jag menar, för ett år sedan uttryckte du ditt deltagande för offren i Utöya. Ett år senare är du - åtminstone ideologiskt och politiskt - på samma sida som Norges och världens genom tiderna största massmördare.

Vad blir ditt nästa steg? Köpa våtdräkt och ett höghastighetsvapen och utropa dig som korstågsfarare mot islam för att sedan besöka något ungdomsläger och skjuta hej vilt på kulturmarxister och annan politiskt korrekt avkomma?

Om detta inte är din avsikt, utan tvärtom och helt emot det du står för, så kanske du ska tänka efter innan du blir en möjliggörare för nästa generations Ander Behring Breivikar. 

Breivik var inte en ensam psykopat. Han var inte ensam i avseendet att han levde i ett socialt sammanhang som bestod av människor som du. Människor som genom sitt agerande på internet och de sociala medierna gjorde att han i flera år kunde umgås med idén om att skjuta ihjäl oskyldiga barn och ungdomar, utan att en endaste gång tvivla på att det var fel. 

Och fanns det någon gång en stund, då Utöya-slaktaren, tvivlade, så räckte det för honom att slå på datorn och gå in på en sida - en sida inte olik den du delar - för att återigen stärkas i sin övertygelse om att hans plan att mörda var den enda rätta.

Så det du ska fråga dig, är inte bara om det verkligen pågår ett anrepp på svensk kultur, utan det du ska fråga dig - den enligt mig den viktigaste frågan i det här sammanhanget - är om du vill vara en möjliggörare för nästa generations massmördare."


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[GunillaF]
2012-12-19 23:11
#1

Jag håller med dig amandla. Jag har också häpnats över en del av mina vänner på FB som delat och spridit om detta och vad de "nog" ska rösta på nästa gång….

Vad är det som gör att människor så lätt rycks med i och samtycker i andras åsikter?!

Amandla
2012-12-20 00:32
#2

Jag vet inte, men jag tycker det är skrämmande. Det är inte svårt att se parallellerna till antisemitismens utbredande under början av förra seklet.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Denna kommentar har tagits bort.
[dandamimm]
2012-12-20 08:11
#4

Jag tycker det verkar som att människor är väldigt förvirrade i sina åsikter och ibland bara följer strömmen utan att tänka efter. Delandet på facebook bevisar detta, tycker jag. Man trycker på dela på nästan vad som utan rim och reson ena dagen står man på en sida och nästa på en annan. Nästan som att människor inte förstår vad de skriver under på. Var tog källkritiken vägen?

För mig handlar rasism om att peka ut olikheter och svartmåla. Vad som är kränkande kan egentligen bara den som blir kränkt uttala sig om. Och om någon känner sig kränkt så förstår jag inte varför andra vill hävda sin rätt att förtsätta göra det som kränker bara för att "det är tradition".

Pratade med min snart 60-åriga mamma härom dagen och hon berättade att när hon gick i skolan så berättade läraren om "negrerna, zigenarna och judarna" att de var "sämre, lägre stående folkraser…" har vi inte kommit längre?? Ibland känns det inte så, även om vi påstår att vi inte är rasister så finns det ett stort vi-de tänk i vårt land som skrämmer mig otroligt.

Mina släktingar dog under Hitler och jag växte upp i en religion som delade hårt på vi(som är rätt) och de andra(som är fel), så detta är en livslång hjärtefråga för mig. När jag väljer vänner så väljer jag efter deras hjärta inte efter deras ursprung och mitt hjärta gråter stolta tårar när jag ser vem mina barn umgås med… då känner jag att min mission i liten skala har lyckats.

Bästa citatet i debatten just nu är det lilla barnet som sa att det som spelar roll är färgen på människors hjärta…

Fördelen med "pepparkaksdabatten" som jag ser det är att folk får upp ögonen för hur många av deras vänner som har en sned syn på andra människor.

Jag skäms över vilka som står på min "vänlista" ibland och en del namn har försvunnit pga just rasism. Men detta fenomen kommer inte försvinna förrän vi ransakar oss själva och inser att vi alla är fördomsfulla ibland och att vi måste se över vårt eget byk också.

Loova
2012-12-20 09:05
#5

All denna smygrasism präglas av okunskap och rädslor. Kvällstidningar älskar rubriker som "Lukas fick inte vara pepperkaksgubbe" för de vet att människor blir irriterade och att det snart sprids hej vilt på sociala medier. I just "pepparkakasfallet" visade det sig snart vara ett missförstånd. De behövde förkorta luciatågsprogramet och då bestämde sig eleverna för att stryka pepparkaksvisan och därmed bestämdes att de inte skulle ha några pepparkaksgubbar alls i luciatåget.

Disneyfilmen på julafton är väldigt gammal och Disney känner nu att de starka stereotyperna också är gamla och förlegade. Idag förekommer inte dessa stereotypa bilder på samma sätt i samhället. Därför bestämdes det att man bland annat skulle klippa bort den mörka och blonda dockan.

Rasism går inte alls ihop med andlighet och medvetenhet enligt mig. En högt andligt utvecklad människa vill sprida ljus och kärlek och ser det vackra i varje människa.

En person som kommit långt i sin andliga utveckling retar inte heller upp sig på exempelvis rasisterna eftersom att den ser att deras åsikter är byggda på rädslor och omedvetenhet. Det är svårt att känna ilska mot en rädd person. Det är också svårt att känna ilska mot omedvetenhet. Vi retar sällan upp oss på barn som handlar fel eftersom att ett barn inte vet bättre..

[NeferNefer]
2012-12-20 13:29
#6

Amandla: mycket bra skrivet och handlat av dig! Kyss

Annons:
Amandla
2012-12-20 14:36
#7

#3 Misa 94 Några länkar till dig och andra att läsa på, det är alltid bra att ta reda på bakgrunden till händelser om man inte riktigt förstår:

http://carnebro.se/blogg/internet/tintin-pepparkaksgate-och-disney-rena-tomteverkstan/

http://www.authentichistory.com/diversity/african/3-coon/2-pickaninny/

Det handlar inte alls bara om "några" med utländsk bakgrund som vill påverka oss, du måste se problemet ur ett mycket större perspektiv än så. Problemet gäller verkligen inte bara här i Sverige just nu, strax före jul och den så heliga Kalle Anka-filmen. Problemet gäller ALLA över hela världen. Vi måste våga erkänna alla människors likavärde och ta ansvar för de mänskliga rättigheterna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nskliga_r%C3%A4ttigheter


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Theleonora
2012-12-20 22:28
#8

Amandla och Dandamimm; Era inlägg gör mig glad!

Till andra som vill veta mer, kolla gärna in den länkade sidan:

http://www.regeringen.se/sb/d/2279/a/181576


Amandla
2012-12-20 22:40
#9

Tack Kameleonten och ni andra också förstås! Åh, där är min favoritlänk, till regeringskansliet! Skrattande Den lägger jag ut lite här och där, både nu och då. Alltid finns det någon som läser och lär sig Cool


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Denna kommentar har tagits bort.
misa94
2012-12-21 18:49
#11

Spelar ingen roll hur stort problemet är. I sverige eller världen, samma problem ändå människor som inte tar hand om och upplever sina egna kännslor. Stå upp för er själva och ta tillbaka respekten tiil er själva. Handlar inte om människor som vill påverka, utan om människor som projecerar omedvetet sina egna kännslor på andra. Människans oförmåga att ta hand om och uppleva sina egna kännslor är det största problemet vi har i världen. Och det är att se det stora hela. # Ett barn är alldring så omedveten som det är när det är vuxet. //misa.R

mayolica
2012-12-22 01:34
#12

Har oxå sett en massa konstigheter på fb,men jag förstår inte riktigt vad det handlar om?  Obestämd Jag trodde att det var något slags löjligt skämt? Förvånad

Ni menar väll ändå inte på fullt allvar att pepparkakor,vägmärken och Kalle Ankas Julverkstad har gjorts till något rasistiskt?????   Förvånad

~ mayolica ~

EmyJ
2012-12-22 07:16
#13

Jag har väldigt svårt att tro att någon med invadrarbakgrund faktiskt känner sig kränkt av att vi har pepparkaksgubbar iluciatåget. Detta är typiskt mellanmjölksverige," tääääänk om någon tar illa upp? Vi tar bort dom för att dom är bruna." Jag jobbar inom vården och har många utländska kollegor och dom flesta skrattar åt att vi svenskar i förebyggande syftedödar våra egna traditioner och likväl är dom flesta rädda över folks okunskap som kommer resultera i att man skyller på invandrarna istället för att se vad som egentligen händer.. Kalleanka grejen grundar sig på beslut tagna i usa så det kan vi inte skylla på våra svenska invandrare.

www.kickemcattery.se

Annons:
Amandla
2013-05-09 17:13
#14

Det här känns fortfarande aktuellt, och snart drar nästa valrörelse igång så smått…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[NeferNefer]
2013-05-09 17:16
#15

Jättebra, det här är viktigt att påminna om.

Skogshumblan
2013-05-09 19:15
#16

Ja vad ska man säga… Ni har skrivit allt jag ville så, "bra inlägg" på er alla! :D

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Amandla
2013-11-07 17:46
#17

Puffar upp den här tråden.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
J-Artur-K
2013-11-07 17:52
#18

Bra tråd  o bra skrivet Amanda 🙂

Ny dag nya möjligheter

[NeferNefer]
2013-11-08 21:22
#19

Apropå det här har jag precis gått ur en av de andliga klubbarna här på iFokus efter att ha läst vad en av deras värdar skriver i en annan klubb. Han propagerar för SD och skriver allt möjligt hemskt om invandrare. Jag skrev ett avskedsbrev i klubben om varför jag gick ur också. Andlighet och rasism går inte ihop för mig.

lollolovee
2013-11-08 21:30
#20

*Har ej läst ovan kommentarer* Jag tycker själv att det är aningens löjligt att de förbjuder pepparkakor på skolor, för att det anses vara rasistiskt? Varför kan man inte se det på det andra håller, att man hedrar de mörkhyade för att de har kommit till Sverige? :) {Jag läste en kort liten sarkastisk grej på fejjan, där det stod: Varför förbjuder man pepparkakor på skolor när det är tillåtet att bygga snögubbar? Kränkning mot vita tjocka män. Ingen tar illa vid sig hoppas jag och det hela är sagt med en sarkastisk ton :) }

Annons:
Amandla
2013-11-08 21:57
#21

#20 Har du missat att det aldrig var frågan om att det skulle förbjudas pepparkaksgubbar i luciatåg på skolor? Det var ett missförstånd som blåstes upp stort på facebook bland annat.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
JonasDuregard
2013-11-08 23:33
#22

#21 Som så ofta med sådana här historier: Inte nog med att någon gör en höna av en fjäder, det visar sig att det inte ens finns någon fjäder från första början…

Amandla
2013-11-09 06:20
#23

#22 Precis. Folk tror på allt möjligt alldeles för enkelt utan att överhuvudtaget tänka efter eller känna vad magkänslan säger. Men kärnproblemet kvarstår och är högst aktuellt. Hur kan man kalla sig för andlig när man samtidigt är rasist?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
lollolovee
2013-11-09 08:43
#24

#21 det hade jag ingen aning om, tack för upplysningen!

Denna kommentar har tagits bort.
[Lynx1]
2013-11-15 18:27
#26

andligt troende för mig handlar om att ha en genuin strävan ditåt amandla beskriver. vi är dock alla mänskliga och vissa grejer trycker på olika ömma punkter hos oss. vad jag tror är viktigt är att försöka vara medveten om att när man upplever en öm punkt hos sig - något som gör en galen av ilska - så kan det faktiskt vara på ett annat sätt än vi först uppfattade det. att man är öppen för faktumet att man kanske inte förstått helheten. ingen människa gillar orättvisa (speciellt då det drabbar en själv) och det är när vi tror att världen är orättvis (vi missar att det finns en gudom som ser efter oss alla) som vi kan bli hiskeligt arga och sprida ja, dynga runt oss. andligt troende innebär inte direkt att vara perfekt och inte låta något bekomma en. däremot är ens strävan efter att utöka sitt medvetande viktigt. det gör enligt mig en människa till andlig.

[Bettanbop]
2013-11-15 22:06
#27

Nefernefer du är välkommen tillbaka nu om du vill och ni andra också för den delen  👋 det är städat nu.

Annons:
[NeferNefer]
2013-11-15 22:12
#28

😊

Loris M
2013-11-15 22:32
#29

#27 Det var trevligt att höra! 👍

Amandla
2015-07-27 21:50
#30

Ett alltid aktuellt ämne…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[NeferNefer]
2015-07-27 22:05
#31

Ja, tyvärr … andlighet och rasism går inte ihop. Aldrig någonsin.

Loris M
2015-07-27 22:13
#32

Ja, tyvärr säger jag också. Det känns som att ämnet är ännu mera aktuellt idag än när tråden startades. 😕 Har sett bara under de senaste dagarna flera rasistiska inlägg på iFokus av personer som är med i andliga sajter. Att prata om ljus och kärlek och samtidigt göra skillnad på folk och folk går bara inte ihop.

Amandla
2015-07-27 22:16
#33

Sorgligt är ordet. 😕


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[NeferNefer]
2015-07-27 22:17
#34

Jag har sett samma sak, och jag är mycket bekymrad.

Annons:
Magi-cat
2015-07-29 19:48
#35

Det är förfärligt med de otäcka främlingsfientliga tongångarna. Obegripligt hur någon får ihop ljus och kärlek med rasism och "vi" och "dom".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-07-29 20:04
#36

Framför allt är det extremt oandligt.

I min världsbild har vi inte bara ett liv, utan många. I en del liv är vi kvinna, i en del är vi man. Vi är hetero, vi är gay, vi är trans och vi är bi. Vi föds i ett rikt land, vi föds i ett fattigt land. Vi föds som svarta, vi föds som vita. Vi är friska, vi är handikappade, vi är sjuka. Det gör det omöjligt för mig att hata någon på grund av klass, ras, kön eller annat. Jag har själv varit, och kommer att bli, precis som de. För vet ni vad? Kroppen är bara en tillfällig boning för vår eviga själ, och själen har varken kön eller färg eller samhällsklass eller något annat i den stilen. Själen är.

Amandla
2015-07-29 20:05
#37

#35 och #36 Precis så! 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Kayenta
2015-08-02 17:40
#41

# 38 Det undrar jag med,hänger inte med i hur du tänker och menar 🤔

Det här är så trist så man kan inte sätta ord på det och som # 32 skriver att bara här på i fokus har det skrivits rasistiska kommentarer från andliga😕Tack och lov har jag inte sett dom för då hade jag fått spel och utbrott och det till max med rykande svärord och verkligen visat min ilska över att man inte ser att vi alla bara är människor oavsett hudfärg eller vart vi kommer ifrån.

Skam och skäms på er ni som kallar er för andliga men kan föra er med rasistiska uttal då är ni inte andlig det minsta,tvärtom om ni dömer andra efter deras ursprung,vet skäms och hut på er och ta nu riktigt åt er av dom orden för dom kommer från mitt andliga hjärta där alla är lika oavsett vilket land vi kommer från.

Strunt samma vilken färg vi har,rosa,blå,grön svart,mulatt vit eller annat det finns bara en ras av oss människor och det är människorasen och den tillhör vi alla med samma värde oavsett var i världen vi kommer från och oavsett vilken hudfärg vi har.

Uch nu tappade jag humöret för sånt här övergår mitt förstånd och när ska vi fatta att vi är så jäkla lika oavsett vart tusan vi i världen vi är födda 😕

Vad är vi rädda för? när vi inte kan acceptera att vi alla bara är i ett enda stort universum där faktiskt alla  får plats ❤️

Annons:
[NeferNefer]
2015-08-02 18:52
#42

#41: Jag håller med dig till hundra procent, Kayenta.

Jag kan berätta att inlägg nummer 40 är borttaget. Det var nämligen skrivet av en mindre begåvad individ som inbillade sig att det gav god karma att hata "lägre stående kulturer", som hen så oupplyst skrev. Rasism accepterar vi inte från någon, vare sig den är smart eller korkad.

Kyllan56
2015-08-02 19:37
#43

Andlighet för mig ligger i hur vi bemöter vår omgivning. Vilken respekt vi har för andra människor, djur, växtlighet, miljön mm. Andlighet kan aldrig innehålla rasism!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[NeferNefer]
2015-08-02 19:40
#44

Bra skrivet, Kyllan56! 🌺

Kyllan56
2015-08-02 19:42
#45

Tack NeferNefer!🙂🌺

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kayenta
2015-08-03 08:51
#46

# 42 God karma,det var då ett bland det dummaste jag hört,lägre stående,ja hen lär ju åka ner många pinnhål med den attityden mot andra människor,rätt åt hen för det man sänder ut kommer trefalt tillbaka😡Nu blev jag ändå mer förbannad för sånt här är så tragiskt 😢i all den tid vi bara är människor allihop ❤️

# 43 Så sant så sant Kyllan 🌺

Kyllan56
2015-08-03 09:39
#47

Tack Kayenta!🌺

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Kayenta
2015-08-07 09:21
#49

# 48 Om jag svarar nej på dina frågor,nej jag skulle inte hjälpa en SS soldat,nej jag skulle inte hjälpa en SD-are om han eller hon trillar och gör sig illa och inte heller föra över till ljuset om personen sitter fast i vår dimension.

Hur blir din reaktion på mina svar då,hur ser du på mig som andlig och människa när jag skriver jag nekar dom hjälpen ?

Jag är ute efter en viktig tanke med det här svaret och vill se om du ser samma sak som jag i det här.

Sommarek
2015-08-07 09:31
#50

#48 Att frångå hela sin livsideologi för att hjälpa folk man inte har något intresse av att hjälpa är väl knappast medialt? Alla föds lika mycket värda. Sedan finns det folk som, genom sina medvetna handlingar, sjunker i "värde" under sin livstid. Jag hade inte hjälpt en pedofil, till exempel, och inte heller en nazist eller en kvinnomisshandlare. Att vara medial innebär inte att man har en skyldighet att hjälpa alla i hela världen med precis allt möjligt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
2015-08-07 09:51
#51

#48 Tänk på vad du säger när du säger att du stöttar SD " i helhet"! Det de lägger all fokus på i sin "helhet" är ju just att att göra skillnad på människor, att stöta bort och gallra ut, från andra länder t.ex. Här och nu, människor i nöd och i en situation vi inte kan eller ens vill förställa oss! DET är det viktiga, JUST NU, inte att vara human i ett tänkt "hjälpa över till andra sidan" som är till intet förpliktande.

edit:"Och de är med Kalle Anka Pippi Emil med flera. Då har gått överstyr. "

Vad menar du?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Indiania
2015-09-29 11:20
#54

#43 Jag delar helt och hållet dina åsikter Kyllan56 ☀️

" Var nära naturen - var när dig själv "

Kyllan56
2015-09-29 12:51
#55

Så fint att vi är så många Indiania!🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Indiania
2015-09-29 14:44
#56

Ja det känns fint! 🙂

" Var nära naturen - var när dig själv "

Magi-cat
2015-10-16 12:39
#57

Påminns, åter och åter igen….😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-10-16 12:46
#58

Ja, det är sorgligt. Jag förstår inte hur en som påstår sig vara andlig kan gå omkring och hata folk baserat på var de är födda och hur de ser ut … det är extremt oandligt.

Magi-cat
2015-10-16 12:54
#59

Oandligt så det skriker illa om det, obegripligt också…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2015-10-16 13:57
#60

#57 #58

Jag har nästan helt slutat att skriva på "andliga" sajter just av denna anledning. Det känns bara fel. Hur kan vi sitta och prata om andlighet, ljus och kärlek när vi samtidigt tycker att vissa människor är bättre än andra. 😕

Magi-cat
2015-10-16 13:59
#61

#60 Vi känner samma.

Det känns överväldigande. Men vi får inte ge upp, som man alltid brukar säga…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2015-10-16 14:05
#62

#61 ❤️

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
2016-02-10 20:00
#64

På förekommen anledning puttar jag upp den här viktiga tråden. ANDLIGHET OCH RASISM GÅR INTE IHOP!!!

Magi-cat
2016-02-10 20:05
#65

Man blir ständigt förbluffad och besviken!

Men kärlek och förnuft är starkare. Hoppas jag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-02-10 20:09
#66

Besviken är ordet. Jag upptäckte alldeles nyss att en person som jag tyckte var jättetrevlig i själva verket okritiskt sprider rasistpropaganda, och inte ens svarar på de mest enkla frågor. Obegripligt och en riktig kalldusch. 😢🤢

Magi-cat
2016-02-10 20:10
#67

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-02-10 20:14
#68

Tappa inte hoppet Nefer! ❤️Vi är många som kämpar emot galenskaper. ❤️

[NeferNefer]
2016-02-10 20:15
#69

Tack, snälla ni 🤗❤️

Annons:
Jane-Lyzell
2016-02-10 23:58
#70

Jag håller med här - hur andlig är en rasist - I spiritualismens 2 princip - så är vi alla systrar och bröder oavsett hudfärg - inte många som kommit till den andra principen i sin andliga utveckling - tyvärr

Gäller ju drevet just nu med våltagna  eller antastade kvninnors också - hur vet vi - vad pressen säger är så - eller inläggen på Fb - kallas för propaganda. och hets emot folkgrupper som gör att hulliganer går ut på våra gator och slår ned oskyldiga utlänningar

Eller bränner oskyldiga flyktingförläggningar 

Ja man blir snurrig på svenska folket just nu - men sälja vapen till krigförande länder - det verkar ju ingen reflektera över - att våra svenska vapen kanske just är dem som krigas med i syrien…..😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Magi-cat
2016-02-11 07:12
#71

#70 Bra att du säger ifrån. Det är obeskrivligt fruktansvärt vad man kan få läsa från normalt  vettiga människor.

Det är f.ö. många som reflekterar över och protesterar mot vapenexporten - också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jane-Lyzell
2016-02-11 10:03
#72

71. Inte tillräkligt många bryr sig om vapen exporten tyvärr - det ger ju klirr i stadskassan 😬

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Denna kommentar har tagits bort.
tarantass
2016-02-13 00:49
#74

Det finns väl också de som tycker det bara är logiskt att andligt intresserade är rasister.

Är man materialistiskt troende och menar att andlighet är "hittepå" kan man tänka att är man vilseledd eller bedragare på ett sätt kan man vara samma sak på ett annat.

Är man andligt troende kanske man lutar åt någon lära som skiljer mellan olika utvecklingsgrader av liv och som har mer eller mindre oklara gränser mellan "utvecklingsgrad" och "värde" (människor brukar ha det). Och som kanske också betonar det mer än "tat tvam asi", Gyllene regel och andra sätt att säga att det jag gör mot dig gör jag mot mig själv. 

Även andliga läror är ju människoverk och har alla människans fel och brister. Den verklighet vi själva är en liten del av kan vi inte samtidigt skaffa oss full överblick över.

Precis som oandliga läror har alla människans fel och brister. Icke-"tro" kan ju leda till cynism lika väl som till omsorg om det enda liv man menar att vi har, och högmodet och tvärsäkerheten är en fallgrop som ligger framför oss alla.

Allt detta måste vi navigera bland, och allt lära oss förstå och älska, även den vi är rädda för, vare sig det är en oskyldig nödlidande eller en rasist. Utan att blanda ihop det som finns att älska i en person med den brist på kärlek vi ser i samma person – hur hårresande den bristen än må vara och vare sig bristen verkligen finns hos den personen eller "bara" är en återspegling av ens egen brist på kärlek och den man måste vända blicken mot är sig själv. 

Och utan genvägar.

Tror i alla fall jag vore nyttigt för oss alla, sedan kan man tro eller inte tro på vad f*n man vill. Och med eller utan andlig dimension.

(Några funderingar i natten om inte annat)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2016-02-13 07:58
#75

#74 Inspirerat tal. Ligger mycket i det.🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-02-13 10:18
#76

Jag sätter inga som helst likhetstecken mellan religiöst troende och andlighet. De kan sammanfalla, men de är inte samma sak. Men om det finns det redan trådar här på ÖN. Just den här tråden handlar om andlighet och rasism och hur de två inte går ihop.

Annons:
Magi-cat
2016-02-13 10:32
#77

#76 Sant! Andlighet har inte med "tro" att göra och definitivt inte religion.🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2016-02-13 15:02
#78

#76: om det var mig du kommenterade så var det inte bara "tro" jag skrev om, och absolut inte bara religiös tro.

De flesta av oss har ju någon form av konkreta tankar, och de måste med nödvändighet luta åt vissa håll eller gå i vissa banor. Även om man försöker hålla en sund balans mellan skepsis och tillit tilltalas man mer av vissa saker och mindre av andra.

Även om man inte anser sig religiös kanske man till och med har en hel lära, "religiös" eller inte, som man är mer tilltalad av än andra och använder som utgångspunkt (Martinus, teosofi, spiritism, buddhism, men även en lära som kristendomen kan användas så).

Och framför allt lär de allra flesta som inte är totalagnostiker luta åt antingen det materialistiska eller andliga hållet. Kanske olika i olika perioder, men det räcker för att finnas med bland dem jag tänkte på.

Därmed är vi ur andligt perspektiv sårbara för trångsynthetens fällor, inklusive den rasistiska.

Sedan försökte jag skissera ett förhållningssätt som är oberoende även av det.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2016-02-13 15:46
#79

Jag skulle tro att tittar man på de tyska ursprungsnazisterna bör man kunna hitta en del andligt intresserade som har gått i den rasistiska fällan utan att nödvändigtvis omfatta någon bestämd tro. (I det ordets trängre mening. Men kanske det vore bra med två ord. Eller så skulle det skymma fällan?)

#74: tack!

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[NeferNefer]
2016-02-13 18:17
#80

Tarantass: starta gärna en egen tråd om de här funderingarna du har.

Magi-cat
2016-04-19 18:38
#81

…dags att ta upp tråden igen….😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-04-19 18:42
#82

Trist 😕

Amandla
2016-04-20 13:31
#83

Ständigt aktuellt, tyvärr.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[NeferNefer]
2018-08-30 14:36
#84

Jag puttar upp den här tråden, eftersom det tyvärr är aktuellt fortfarande … 😕

En person kan inte sprida hatiska, rasistiska lögner och samtidigt vara andlig. Det går bara inte ihop.

Magi-cat
2018-08-30 14:40
#85

Har - tyvärr - tänkt på den här tråden både nu och då…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-08-30 14:41
#86

😓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-08-30 14:48
#87

Det är synd, det är sorgligt, och det är fasaväckande. 😢Men jag accepterar inte det. Jag står upp för allas lika värde. 🌺🌈❤️

Magi-cat
2018-08-30 14:49
#88

Instämmer. 💞


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Vargmor]
2018-08-30 17:17
#89

Har också tänkt på den här tråden en hel del, vart in och läst i den och minns bra dom inlägg som inte finns kvar och som raderades eller röstades bort  Var inne på att putta upp den men visste inte om ni ville att den skulle puttas upp och så åker  den upp igen. Tack  ❤️

Jag minns när den startades och ser nu att det var redan 2012 jösses tiden går fort och med den ser vi en markant förändring med mer hat mer våld och det växer sig så fruktansvärt fram med olika grupper så man sätter snart inte ord på allt ont som finns.

Våra invandrare är precis som alla jordens folk människor så att känna rasism, hat och ont mot dom jag kan bara inte förstå det där men det är kanske min egen erfarenhet med att ha haft och har många omkring mig och vi är bara vänner som alla andra inget märkligare än så och ingen tänker ens på att vi är från olika kulturer tvärtom vi har trevligt på alla sätt och vis och vi lär oss om varandras kultur och det är nåt som är ovärderligt.

Jag brukar säga lite enkelt när jag möter folk som har hat mot invandrare då får dom svaret av mig att ni reser ju till andra länder och kulturer. Varför gör ni det om ni nu har så stora bekymmer med olika länders kulturer och seder varför i all sin dagar åker ni dit ?

Lite dumma lama svar som jo, hmm, nja, njeh , njoh  men det är semester och lite skillnad än här och jag hugger direkt  så klart för vilken skillnad är det ?  ingen som helst alls och jag reser ungefär tre gånger per månad både korta och längre resor och är det nåt som berikar så är det möten med människor från andra länder både här i Sverige och ute i världen. Punkt slut och hör sen  och den som opponerar sig mot det kommer jag och tar i örat om så astralt så var rädd om öronen och var rädd om mänskligheten för vi är alla ett  😎

[NeferNefer]
2018-08-30 17:23
#90

Mycket klokt skrivet, Vargmor 🌺

Annons:
[Vargmor]
2018-08-30 17:31
#91

Tack fina kvadruppelkollega 🤗 ❤️🌺

[NeferNefer]
2018-08-30 17:34
#92

🤗😃

[Vargmor]
2018-08-30 17:41
#93

Jag tror det finns hopp och jag är inget Carola fan men den här gamla låten med henne och Per-Erik Hallin gör mig både rörd och varm i hjärtat ❤️ för nog finns det hopp allt  om inte om en bättre värld men friden på andra sidan när vi alla blir ett  ❤️

Magi-cat
2018-08-30 18:00
#94

Vargmor 💖


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Vargmor]
2018-08-30 18:14
#95

Katten,  Nefer och Loris ni är fantastiska  fortsätt att vara det 🌺❤️🌺

Jag blir faktiskt rörd nu ☺️ni är så fina människor och jag är så glad att möta er igen 🤗

[NeferNefer]
2018-08-30 18:17
#96

🤗❤️

Magi-cat
2018-08-30 18:32
#97

⚘😻💞🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Amandla
2018-08-30 21:57
#98

Jag håller med er helt och hållet! ❤️


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[NeferNefer]
2018-08-30 21:59
#99

Kloka Amandla 🤗❤️

Amandla
2018-08-30 22:00
#100

🤗


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
P.O
2018-08-31 00:13
#101

Jag har själv reinkarnarerat, levt i Frankrike, Turkiet, Yorkshire i England, keltisk, m.m. Det är rasister som kanske få födas i t.e.x Afrika i nästa liv.

[Vargmor]
2018-08-31 06:08
#102

❤️Gemenskap ❤️

Händer, Sammanhållning, Tillsammans, Mänskliga, Stöd

Bild, Pixabay.

Loris M
2018-08-31 07:26
#103

❤️🤗🌺😘

Magi-cat
2018-08-31 07:31
#104

⚘💖💞😻🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sommarek
2018-08-31 07:39
#105

Jag har också tänkt på den här tråden på sistone eftersom jag gjorde misstaget att, av nyfikenhet, kika en på en fd väns FB-sida, och oj oj oj… Hon kallar sig häxa och hedning, men hennes sida är späckad med SD-påhitt, missriktat hat och rena lögner om hur det ser ut i Sverige idag (allt Löfvens fel, såklart). Det misstaget gör jag inte om. Hur folk kan köpa all skit de läser för att det passar in i deras världsbild förstår jag inte - vill de inte växa som människor?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Lussan20
2018-08-31 07:39
#106

Hej alla vackra själar!☀️

Detta var en tråd som jag läste utan att kanske helt förstå dess början? Kanske en gammal som man startat upp igen? Men den är tyvärr alltid lika aktuell, så sorgligt!

Nej en andlig människa kan inte vara rasist, själen hos en andlig människa vittnar själv om att det är fel. Vi är alla  av människosläktet och precis som andra släkten tex hundar har vi olika färger, storlekar och utseende. Ett rart barn sade-färgglada människor- det är fint! Det är paletten som gör tavlan och ger den sin färg.

Våra hjärtan gråter för kärlekens barn känner vibrationerna av det negativa.

Vi fortsätter vår kärlekskamp så länge vi kan och vårdar oss om alla!

Ni är ett fint bevis på att kärleken lever! Stor kram från WL.❤️✨

[NeferNefer]
2018-08-31 07:47
#107

Underbara Sommarek, underbara Wonnalesan! Kram på er! ❤️🤗❤️Kärleken segrar alltid, för kärlek är starkare än hat ❤️Men under tiden är det skönt att veta att vi har varandra.

Magi-cat
2018-08-31 08:08
#108

Blir så glad att läsa vad ni skriver. ⚘💞💖🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Lussan20
2018-08-31 11:26
#110

Nej där kan jag hålla med dig, att vi alla har fel och brister. Men frågan är om man kan hata andra för deras härkomst och vara andlig?

-Du ska älska din nästa så som dig själv-. Kanske ett av de viktigaste orden i Bibeln.

Kan man älska Gud och hata sin broder?

Vi kämpar med mycket men andligheten är ren.

FataMorgana
2018-08-31 11:43
#111

#110 

Som sagt har vi alla våra fel och brister och hat är ett av dem. För att använda mig av ett citat som Jesus sa och ändra om det till ett annat ämne. Skulle man ju också kunna säga "vem som aldrig har hatat må kasta den första stenen". Finns det en människa som aldrig har hatat andra människor? Är det inte självbedrägeri att säga jag hatar ingen och är bara full av kärlek? För mig handlar andlig utveckling om att sluta bedraga sig själv.

Annons:
Lussan20
2018-08-31 12:14
#112

Den som är utan skuld, står det , inte hat. Jag är inte utan skuld, men utan att hata människor för deras ursprung.

Tror du att alla hatar andra människor, det tror inte jag. Men vi har alla tillkortakommanden i vår person.

Kristna kan vara mycket dömande , men jag är Kristen och jag dömer ingen. Men man kan inte hata och vara andlig, det är misshagligt för Gud.

[Vargmor]
2018-08-31 12:36
#113

Anden kan aldrig hata, anden är och förblir ren men vår mänskliga kropp kan få obalanser av alla möjliga slag och på den vägen kan en del känna hat men vi måste skilja på hat och ilska. Ilska kan man känna inför mycket både människor och händelser omkring oss däremot genuint hat om man kan uttrycka sig så det tror jag ändå inte är så vanligt för majoriteten av människor innehar ett förnuft.

Mår vi dåligt kan vi känna ilska, känna att vi är i protest vilket kan gå ut över andra men här måste man skilja på vad som är riktigt hat eller ren frustration.

Vår ande som bär upp vår fysiska kropp är och förblir konstant ren medan vår fysiska kropp kan få sjukdom,besvikelser och utsättas för saker som gör det mänskliga sinnet bittert så det är alltid vi själva som måste jobba med oss och komma fram till själva att den egna förändringen är den enda lösningen och väl förändring sker så försvinner också ilskan och frustration gentemot andra.

Andligheten däremot kan vara fruktansvärd många gånger och ser vi på hur det ser ut i olika religioner men då har vi med den mänskliga faktorn och det mänskliga  behovet av att trycka ner andra och agera diktator där man helt kör ner medlemmar och här måste vi skilja på anden och andligheten,anden är ren medan andlighet drivs av mänskliga händer.

Är det nån som på riktigt hatar ända inifrån sin egen ande då är den personen inte av ljuset och hör hemma på en helt annan plats, en gråzon som väntar efter fysiska kroppens död där dom aldrig någonsin kan ta sig från och inget i hela universum kan hjälpa och rädda dom därifrån.

Sommarek
2018-08-31 12:52
#114

#109 Fast jag kommer nog fortsätta att hävda att jag är en bättre person än de som utan någon logisk grund hatar folk som inte har något som helst påverkan på deras liv, oavsett om det gäller på grund av hudfärg, religion eller sexuell läggning. Jag kommer definitivt hävda att jag är bättre än de katolska systrar som under årtionden misshandlade, utnyttjade, stympade och till och med mördade barn som man har börjat skriva om nu - och så vidare. Jag tror inte på allas lika värde på det sättet - bara att det inte har att göra med ens kön, härkomst eller vem man är förälskad i, utan med hur man agerar.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Sommarek
2018-08-31 13:13
#116

#115 Att säga att någon inte är andlig är som att att säga, att han inte är från Gud.

Fast det behöver ju inte vara något dåligt om man som jag inte tror på "gud" för att han är för otrevlig.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

FataMorgana
2018-08-31 13:23
#117

#116 

Det beror ju på vad man menar med Gud. Jag tror inte  på Gud i den bemärkelsen som de flesta andra gör, men jag använder mig av ordet Gud som  beteckningen på "därifrån vi kommer" - vår skapelse - och det handlar inte om den otrevlige "Jahve" som det står i bibeln om, om det är honom du syftar på. Annars förstod jag inte ditt inlägg.

Condor
2018-08-31 13:28
#118

#113

"Mår vi dåligt kan vi känna ilska, känna att vi är i protest vilket kan gå ut över andra men här måste man skilja på vad som är riktigt hat eller ren frustration."

Där sa du det! Men hur vill du skilja på det utan att titta in i en människa? Alla människor kan känna hat, för att alla människor inte enbart består av anden (men alla har anden i sig), utan även av ett ego och sen är det erfarenheterna som avgör vem egot älskar och vem egot hatar. Dom som verkligen är rasister, som hatar människor pga deras hudfärg är lika hjärntvättade som Talibanerna som hatar oss för att de anser att vi är "Allahs fiender".

Jag tror att det är ett mycket litet antal människor som hatar andra pga hudfärgen, men väldigt många som blir stämplade som rasister för att de är frustrerade av vad politiken gör.  Exempel Chemnitz! Vänstern stämplade nästan hela staden som rasister.  Men folket ville inte bli klassade som rasister och när ett par modiga politiker diskuterade med folket var det mycket frustration att höra, men inget hat.

Rasiststämpeln är ett vapen som egot använder sig av. Exempel Özil! Han var en mycket populär fotbollspelare, ända tills han gjorde reklam för Erdogan. Just därför blev han utvisslad. Men själv ansåg han (precis som Edogan) att det är rasism.

Om man sälv vill betrakta sig som andlig utvecklad, ska man försöka att förstå båda sidorna i en tvist. Inte är man väl mer andlig bara för att man hade turen att inte bli hjärntvättad av miljön som man växer upp i. Anden i människor är alltid andlig, medan ett ego aldrig kan vara andligt, oavsett om det just älskar eller hatar.  Kärleken som kommer från anden är en annan sorts kärlek. En kärlek utan vilkor som inte bedömer eller dömer. Anden säger inte "du är inte andlig". Det är bara egot som gör. Trots allt behöver vi egot för att överleva som människor. Ett ego som strävar efter godhet är bättre för alla människor, men man blir inte mer andlig av det.

Annons:
Sommarek
2018-08-31 13:32
#119

#116 ? Vad är det som är svårt att förstå?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

FataMorgana
2018-08-31 13:40
#120

#119 

Jag förstår inte varför du talar om en otrevlig gud. Jag har aldrig upplevt en otrevlig gud. Det är ju bara i bibeln som gud är otrevlig. Men jag tror inte på bibeln.

Sommarek
2018-08-31 13:45
#121

#120 Nej, du skrev det, men också att du annars inte förstod mitt inlägg. Jag läste det som att du menade att du inte förstod resten, men jag förstår vad du menar nu.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

FataMorgana
2018-08-31 13:48
#122

#121  

Ok. Ursäkta, kanske formulerade jag mig lite otydligt. Det händer mig ibland. 🙂

FataMorgana
2018-08-31 14:43
#123

#113 

"Är det nån som på riktigt hatar ända inifrån sin egen ande då är den personen inte av ljuset och hör hemma på en helt annan plats, en gråzon som väntar efter fysiska kroppens död där dom aldrig någonsin kan ta sig från och inget i hela universum kan hjälpa och rädda dom därifrån."

Utifrån anden kan man inte hata. Det är bara egot som hatar och egot försvinner i samma ögonblick som vi dör och därför går vi alla samma öde till mötes, god som ond.

Lussan20
2018-08-31 14:57
#124

Som jag ser det så är inte detta med Egot rätt tolkat. Läs Eckard Tolles böcker, -en ny jord-, -lev livet fullt ut- och att leva livet fullt ut i praktiken-.

Trots outvecklade människor så har man skyldighet att lära sig respekt, att inte vara rasist, inte hata. Vi är väl inga rö för vinden som blåser än hit än dit. Ett litet barn vet vad som är rätt och fel.

Jag var 6 år och låste in en vän för jag själv var så mörkrädd ,då hon ville gå hem. Det gjorde ont i själen för jag visste att jag gjorde fel.

-Att knacka bög-, som rasister säger och förgripa sig på kvinnor och barn,- mörda-stjäla från gamla- slå ihjäl en tiggare-. Klart man vet det är fel!!!!

Egot eller inte, outvecklad eller inte.

Inte tro på Gud för han är elak? Är det inte motsägande?

Det är skillnad på Kristna och Kristus, Gud och vad människor säger är Gud!

Man vet om man mobbar och är rasist, om man är rädd får man ta itu med sina rädslor, inte slå ihjäl folk.

John Rohn som simmade tillbaka och räddade sin lilla kamrat som misshandlades av skinnhuvuden och själv blev ihjälslagen är en hjälte.

Moralisk handlingsfrihet har varje människa oavsett utvecklingsgrad.

Hat är vägen utför stupet, kärlek förändrar världen…Mvh/WL

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Lussan20
2018-08-31 16:09
#126

Jag refererade inte till dig om Gud ! Utan bara om de sista inläggen!

Tumörer på amygdala, visst. Men det kan ju inte alla rasister skylla på?

Vi är födda med ett samvete alla! Psykopater och sociopater kanske inte känner fel och rätt i samvetet, men de vet vad som är fel och rätt.

Mycket små barn vet redan då de gör fel. Efter alla år på förskola som pedagog så har jag varit med om barnobservationer just på detta.

Jag hänvisade tll Eckard Tolle för han är den som drev dessa teser om Egot starkt. Inte för att jag stämde in i allt, men jag respekterar honom.

Jag vill inte tävla för att det är viktigt för mig personligen, men jag tror att de flesta vet att rasism är fel och ändå väljer det.

Jag anser de som skrev i tråden om motsättningarna i att vara rasism och andlig har energier som är goda och är bra människor som väljer kärlek och godhet varje dag…Mvh/WL

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
P.O
2018-09-03 07:29
#131

Psykopater och sociopater känner ingen empati som vi gör, lättare att blanda 2 dl empati, 2 dl sympati, 4 dl kärlek.

Sommarek
2018-09-03 07:39
#132

#124 Nej, det är inget motsägelsefullt i det, men så var det också bara en extrem sammandragning av alla skäl som finns att inte tro på "gud", och den listan kan göras lång och delas in i flera delar - men hör kanske inte hemma här.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
setfree
2018-09-03 08:08
#133

Intressant tråd. Jag åkte till Bangladesh för några månader sedan med en organisation som samarbetar lokalt för att hjälpa människor. Man blir mindre rasistisk när man möter människor från andra kulturer. Jag kan uppriktigt säga att jag kände äkta kärlek till de jag mötte. (även tacksam över att vara Svensk)

Jag håller med FataMorgana om att man måste erkänna det som man vill förändra.

Finns det någon här som inte känner hat ibland? Ja skriv det då. 

Jag känner ett visst hat mot Anders Eklund som mördade Engla exempelvis. Är det rätt av mig att göra det? Nej men jag gör det ändå men försöker att undvika det.

Andlighet är inte samma sak som godhet enligt mig. Man kan vara andlig och egoistisk och skada andra. Att säga att oandliga människor är mindre upplysta och mindre goda tror jag inte på. Lösningen på mänskliga motsättningar är väl inte att öka deras andliga medvetande? Många nazister under i Tyskland var djupt involverade i exempelvis Thule society. Jag menar att de var "andliga" fast på ett annat sätt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thule_Society

[NeferNefer]
2018-09-03 08:29
#134

#133: Var i tråden står det att oandliga människor är mindre goda? Det måste jag ha missat. Jag känner många som "inte tror på sånt" men som är bland de mest kärleksfulla och goda som finns. De är lika lite rasister som jag.

Däremot måste jag faktiskt hålla fast vid att en som verkligen är andlig inte kan vara rasist. Om de verkligen är goda eller inte, det säger jag inget om för det vet jag inte något om (jag känner inte alla som är andliga), den här tråden handlar om att andlighet och rasism inte går ihop. Inget annat.

setfree
2018-09-03 08:49
#135

#133 OK jag drog slutsatser lite väl långt. Lite för att testa vad andra tycker. My bad. Jag ska försöka att hålla mig till ursprungsfrågan.

Men varför kan man inte vara rasist och andlig? Jag är naturligtvis inte rasist, det hoppas jag alla förstår. Men hur kommer du fram till den slutsatsen?

Menar du att man får någon form av högre förståelse genom att vara andlig? 

Andliga förmågor som att kunna läsa av människor eller veta något utöver det vi kan se och känna på det medför väl inte att vi blir mer toleranta mot andra?

Jag har gjort andliga erfarenheter och jag menar att de har en djup påverkan på oss. Men kopplingen till att man blir mindre rasistisk ser jag inte. 

I min senaste rapport i pedagogik skrev jag några åsikter och jag fick direkt påpekande när jag inte kunde hänvisa till hur jag kom fram till dem. Man kan komma undan med mycket bara man förklarar tydligt.

[NeferNefer]
2018-09-03 08:52
#136

För att citera TS: "För mig går inte andlighet ihop med främlingsfientlighet, för mig är andlighet att se alla människors värde, att se ljuset och inte mörkret." Svårare än så är det inte.

Lussan20
2018-09-03 08:58
#137

Jag vet mig aldrig känt hat, men jag har ogillat, varit arg på, avskytt någons gärningar, känt mig kränkt, lidit med, känt djup sorg över vad människor gör mot varandra. Jag tänker på liknelsen om de två hundarna, en svart och en vit. Den man föder växer sig fet, den andre magrar och till slut dör. Därför ska man mata den vita för den gör mest för världen.

Men fel har jag gjort, ingen är fullkomlig. Men hat ligger ytterligare en bit bort än tex avund för mig. Jag tror inte alla kan hata faktiskt, men det är bara min personliga uppfattning. Egot styr mig inte heller , kanske någon enstaka gång…..Mvh/WL

setfree
2018-09-03 09:04
#138

#137 Bra att du har kommit längre än mig. Jag får kämpa vidare. Även mitt ego kommer till tals oftare än jag vill. Men jag känner i alla fall kärlek, det får väl vara ett steg framåt. Både till människor och djur.

Lussan20
2018-09-03 09:11
#139

Störst av allt är kärleken!

Den släcker hatets låga, den utplånar orättvisor, den helar och läker hjärtan.

Man kan odla kärlek. Jag är 70 år och gått i livets hårda skola. Insett att man bara är en liten plutt i universum. Men jag vill göra det bästa min stund på jorden. Mvh/WL

Annons:
[Stjärnfall.]
2018-09-03 09:51
#140

Hat är ett starkt ord, kan tänka mig vi känner obehag med vissa situationer och personer genom livet men hat går så djupt och läser man på wiki ( en källa som inte är helt tillförlitlig ) så är hat en passion vars grund är en olustkänsla vid föreställningen om hatets föremål och som yttrar sig i ett permanent begär att skada detta.

Permanent begär säger ganska mycket att konstant fortsätta och fortsätta medan många av oss kan reta upp oss och bli arga i olika situationer sen går det över vilket också är sunt för vi behöver ventilen att reagera på alla möjliga sätt, skratt, gråt, ilska, glädje med mera helt normala beteenden med andra ord och det gäller alla oavsett den är andlig eller ej.

Att vara andlig innebär inte för mig att vara perfekt tvärtom det innebär kunskap, lärdom, prövningar och ibland gör vi bort oss på olika sätt det kommer ingen av oss ifrån oavsett vad det gäller.

gudilondon
2018-09-04 22:58
#141

Det finns två känslor - kärlek och rädsla.

Rädsla kan skapa hat. Det är farligt att fostra ett barn i rädslans/hatets namn. Så småningom trycker man bort kärleken från det lilla barnet. Det lilla barnet växer upp och blir en vuxen person med hatet med sig. Detta hat (denna rädsla) kan få människor att begå de mest bestialiska handlingar ofta i en slags guds namn. För då kan man lätt skjuta skulden ifrån sig, för det var ju "guden" som ville jag skulle göra sådär. 

Av kärlek kan bara bra gärningar ske.

Nog är det väl märkligt att vi människor både besitter kärlek och rädsla! Kanske vi inte ska döma eller fördöma en individs tankar, ord och handlingar förrän vi vet ur vilka villkor individen växte upp i.

P.O
2018-09-05 07:34
#142

Det är bara människan som hatar, djuren kan inte hata.

setfree
2018-09-05 08:10
#143

#141 Av kärlek kan bara bra gärningar ske.

Helt rätt. Kan du ge exempel på hur det yttrar sig i praktisk handling?

#142 Det är bara människan som hatar, djuren kan inte hata.

Ja men djur kan bli rädda och attackera för att skada.  Även döda sina egna.

https://www.youtube.com/watch?v=CPznMbNcfO8

I mitt eget fall finns en rädsla för att något ska hända mina barn eller mina katter. Det yttrar sig som  starka olustkänslor mot situationer där barn eller djur far illa. 

Jag är i alla fall ärlig mot mig själv och vågar att granska mina svagheter.

Man kan ju fundera på vilka rädslor som motiverar rasism. Att drabbas av inbrott vilket jag har erfarenhet av. Eller att våra barn inte är säkra eller att bli av med jobbet. Eller att det drabbar ens ekonomi.

Att vara andlig innebär inte för mig att vara perfekt tvärtom det innebär kunskap, lärdom

Kan det vara så att andlighet medför en ökad förståelse över vilka rädslor  vi påverkas av så att vi ska kunna bearbeta dem? Att inte ta in för mycket av skrämselpropaganda kan vara ett bra första steg. Även umgås med människor från andra kulturer.  Jag har under det senaste året samarbetat med en person från Bangkok och en från New Dehli. Båda mycket intelligenta och kunniga.

P.O
2018-09-05 08:34
#144

"Så var snälla mot djuren".

gudilondon
2018-09-05 08:58
#145

# 143

"Av kärlek kan bara bra gärningar ske"

Vi vet ju att Jesus bara gjorde bra handlingar eftersom han var av ren kärlek. Men, säger man kanske, han blev arg på månglarna i templet och välte deras bord och skällde ut dem. Ja detta gjorde han ju i kärlekens namn. 

En gärning följs gärna av andra, och om en gärning sker av kärlek från början kan inte följderna bli onda. En ren kärlekshandling från hjärtat, utan någon som helst beräkning av egoism eller egen vinning, kan bara få efterföljande goda reaktioner.

Hoppas att jag förklarade tillräckligt ❤️

setfree
2018-09-05 09:16
#146

#145 Ja visst förklarade du tillräckligt. 🏆

Jag tänkte lite mer personligt. I ditt eget liv.

Jag har irriterat mig lite på mina vänner som inte delar mina åsikter kring ett sommarhem som vår församling äger. Det kräver mycket arbete vilket jag inte orkar med utöver mitt jobb och hus etc. Frågan kommer upp på söndag då den ska diskuteras. Jag vill sälja den men de vill ha den kvar.

Jag skrev i en annan tråd hur jag blev bemött en en butik och det gjorde att jag fick en tankeställare. Jag kommer nu att bemöta mina vänner mycket mer generöst på grund av detta. Jag bestämde mig idag att visa min uppskattning till dem och ge dem erkännande och tacksamhet och inte skapa oenighet.  

Man måste ständigt konfrontera sig själv och analysera sina tankar och beteenden.

Annons:
gudilondon
2018-09-05 14:22
#147

#146 - Visst måste man konfrontera sig själv ibland. När man inte själv inser detta så brukar konfrontationen "slå en rakt i ansiktet" - så att man ska fatta.

Kärleken i mitt liv! Ja du det där ska jag skriva en bok om.  Ibland har man blivit förvirrad då man handlat i kärlek och det har missförståtts och man fått "svinhugg" tillbaka. Många gånger har jag "menat väl" och sagt sanningen, men om inte vederbörande vill höra sanningen så blir detta inte så väl emottaget. När jag var liten så berättade jag för min "bästis" att man ska vara snäll, att alla ska vara snälla mot varandra för då händer det bra saker. Naturligtvis blev jag retad för detta. Jag har alltid känt att kärleken varit nära i mitt hjärta, men folk blir väldigt konstiga när man är rättfram. 

Och naturligtvis finns rädslan där ibland av olika anledningar. Ett litet barn är rädd för att förlora sina föräldrar och en förälder är rädd att förlora sitt barn. Sen kan man känna rädsla av olika anledningar och agerar man fel där och låter rädslan ta överhand, då blir det mer eller mindre fel.

Sommarek
2018-09-05 15:28
#148

#141 Enligt vem finns det bara två känslor? Räknas inte förvåning, sorg, smärta, irritation, ilska, glädje eller ånger, till exempel?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Stjärnfall.]
2018-09-05 17:58
#149

Här sitter vi och diskuterar våra invandrare som om dom vore nåt övernaturligt när dom är människor som oss så vart fasen kommer hatet, rädslan från och NÄR ska vi få insikten i att såna här ämnen ska inte ens behövas diskuteras ? 😡

Det här är en onödig tråd samtidigt så viktig men den borde inte ens kommit upp för vi pratar människor och jag hoppas på ett sista ord i tråden som säger att alla är lika skit samma hudfärg för vi är ett allihopa.

Ni som inte kan förlika er med det kan faktiskt dra åt fanders, ni är inte värda en sekund att slösas på men kan ni se människan som hon är då har ni ett hjärta som ska förmedlas och ses med kärlek ❤️

[NeferNefer]
2018-09-05 19:46
#150

Stjärnfall: 🌺❤️Du har så rätt. Vi är alla ett.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Sommarek
2018-09-06 08:19
#153

#149 Nja, det är väl snarare de som inte gillar andra på grund av hudfärg eller ursprung som inte är helt naturliga.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Lussan20
2018-09-06 09:48
#154

Jag grät i morse då jag läste Sd kvinnans uttalande om flyktingarna över Medelhavet, så hemskt att man mår illa.  Hon ville se dom drunkna? Jag har fortfarande bilden av lille Alan i sina små tennisskor  död på en  främmande strand i mitt hjärta.

.Den bränner min själ den bilden .

Varför skulle deras barn vara mindre värda än våra barn?

Kan se hur vi tror vi står utanför nöd och lidande, men dag kommer lidande för alla, nöden gör ingen skillnad.Sjukdom , naturkatastrofer, våld mm.

Är människan obildbar eller drivs hon bara av rädslan? Vi måste drivas av kärlek för att förändra världen.  Mvh/WL

[NeferNefer]
2018-09-06 09:49
#155

😢Ja, det är ofattbart …

Kärlek och samarbete. ❤️

[Stjärnfall.]
2018-09-06 10:35
#156

#152 Nefer 🌺❤️🌺

#154 Jag trodde inte jag läste rätt när jag såg det där 😕 satte halsen i koppen  för hur kan dom ha sådant förakt 😮.Den bilden finns kvar här också, tror inte den lämnar nån och alla minns den för den kan inte raderas ut.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2018-09-08 17:42
#158

#157 Det är inte alls nödvändigt att fördjupa sig i definitioner för att ta ställning.

Jag lånar några meningar ur högen av kloka ord:

"Andlighet för mig ligger i hur vi bemöter vår omgivning. Vilken respekt vi har för andra människor, djur, växtlighet, miljön mm. Andlighet kan aldrig innehålla rasism!" (Kyllan)

Så enkelt är det. Ljus och kärlek går omöjligt ihop men rasism och främlingsfientlighet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2018-09-08 18:21
#160

#159 

Kärlek (andlighet) och rasism går inte ihop!

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2018-09-08 19:03
#162

#161 Nej. 🙂

Jag är så enkelspårig så det räcker för mig med det jag sagt utan invecklade utvikningar som för bort från målet. 👋

Kärlek - inte rasism.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-09-08 20:19
#163

Jag håller med Magi-cat helt och hållet. Varför hålla på och bråka om ord när det är så enkelt? Kärlek - inte rasism.

Magi-cat
2018-09-08 20:26
#164

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Condor
2018-09-09 11:29
#165

#128

Magic Cat, du behöver inte fördjupa dig i definitioner, utan bara ge en förklaring för vad det är som gör en människa till antingen andlig eller oandlig. Olika människor har olika åsikter om vad som uppfattas med att "vara andlig".

Du skriver bara om ljus och kärlek, hur man bemöter sin omgivning och respekt för människor och djur. Essensen i det hela, om jag förstår dig rätt, verkar för dig att vara att bemöta sin omgivning med kärlek.

Menar du i så fall att se ljuset i alla människor och även bemöta rasister och mördare med kärlek, eller är det för dig att välja ut vilka människor som är värda att älskas och vilka som inte är det? Det sistnämnda gör alla människor, även rasister. Men bara ett fåtal människor, som har sett det gudomliga i sig själva, ser samma ljus i alla människor, även i rasister.  I vår sanna natur är vi alla gudomliga (andliga) och rasister är inga rasister i deras sanna natur. Rasister lever i en illusion, dvs. de lever i en osanning. Lever inte de flesta av oss i någon sorts osanning?

Det kan ju inte vara esssensen i att vara andlig, vilken sorts osanning som man lever i. Men hur många lever verkligen i sanningen? Sanningen är att vi alla är av samma ljus i vår sanna natur.  Jesus, Buddha osv. är exempel på människor som levde i sanningen. De såg även mördare och andra brottslingar som värda att älskas, för att de är av samma ljus.

Även rasister och mördare kan komma till insikt och ångra sig och till och med bli upplysta. Det kan ske i ett kort ögonblick. Jag anser att man inte i det ena ögonblicket kan vara oandlig och i nästa ögonblick andlig. Sanning är någonting som aldrig förändras, utan sanningen är evigvarande. 

För mig är alla människor andliga, men en andlig väg består av att befria sig från sina illusioner för att se ljuset i sig själv och alla andra varelser. Däremot kan man bemöta sin omgivning med kärlek av alla möjliga anledningar, utan att befria sig från sina illusioner.

U.G. Krishnamurti sa till folk som besökte honom att han inte kan ge dom någonting, utan bara ta ifrån dom någonting och då menade han illusionerna. Ett annat vist uttalande som jag har hört är att om man vill förändra/förbättra världen, måste man börja med sig själv. Saken är bara den, att de flesta inte ser behov av att behöva att ändra sig. För dem räcker det om andra ändrar sig och det är anledningen till att nästan alla människor lever i någon sorts illusion.

Magi-cat
2018-09-09 14:01
#166

#165 Jag behöver inte ge någon mer förklaring alls. För mig är det enkelt. Det ÄR enkelt. Jag tar ställning.

Rasism, fascism, nazism, främlingsfientlighet etc går över huvud taget inte ihop med medmänsklighet och kärleksfulla värderingar.

Konstigare är det inte.

Att försöka flumma till och konstra till med definitioner och tungvrickning ser jag som försök att inte ta ställning för det medmänskliga och mot rasism, fascism, nazism etc.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-09-09 14:04
#167

❤️🌺Magi-cat🌺❤️

Annons:
Condor
2018-09-09 14:57
#168

#166

Magic Cat, för mig är saken inte lika enkel som för dig, så förlåt om jag resonerar och ställer frågor utifrån min förståelse om "andlighet".

För mig är det inte mer eller mindre andligt om man är "snäll" utifrån mänskliga värderingar än om man inte är snäll. Det som du verkar att beteckna som andligt (om jag förstår dig rätt) betecknar jag som moral.

Låt mig ge dig ett exempel:

Om en människa läser "andliga böcker" och läser om ljus och kärlek och känner att hon/han vill vara så är det bara jaget som har fattat detta beslut. Det blir man varken mer eller mindra "andlig" av.

Men om en människa har sett det gudomliga ljuset i sig själv, ser hon/han att detta ljus finns i alla människor, även i de värsta mördarna och rasisterna.

Vad jag har förstått, verkar du inte att ha någon kärlek för rasister. Men vem som har sett ljuset, ser denna människan inte som det som omgivningen som han växte upp i formade honom till (t.ex. en rasist), utan som den gudomliga varelsen som han är i sin sanna natur.  I så fall känner hon/han medkänsla för honom, för att omgivningen som han växte upp i formade honom till en rasist som lever i en otrolig otäck illusion.  En människa som har sett ljuset kan bli ledsen för den sakens skull, men aldrig döma ut honom till något oandlig. Hur kan en människa som bär ljuset i sig vara oandlig? Bara för att han på den "andliga vägen" har en maraton framför sig, medan en annan bara behöver gå 1000 meter?

Kanske det vore bättre om frågan skulle lyda "kan man gå en andlig väg och samtidigt vara rasist? I så fall finns det väldigt många olika åsikter om vad en andlig väg är. Hitler ansåg säkert också att han var "andlig" pga att han sysslade med Blavatskys läror.  Det var förstås en illusion. Men frågan om vad som är en andlig väg är inte enkelt att besvara. Kanske hela livet för alla människor är en andlig väg, vare sig de har fattat beslutet att gå en sådan väg eller inte.

Men hur många tror du att det är som inte lever i någon sorts illusion? Hur många trror du att det är som anser att de är andliga för att de har läst en massa böcker och försöker att forma sig till en som sprider ljus och kärlek, t.ex. bli som någon "andlig mästare"? Och hur många har verklgen sett ljuset och betraktar människor som det som de är i deras sanna natur: Andliga varelser som gör mänskliga erfarenheter. Vem som anser att vi är männsikor som gör andliga erfarenheter lever i en illusion och har aldrig sett ljuset.

Vet du vad jag tror att Jesus skulle ha gjort om han skulle ha mött rasister? Han skulle ha mycket kärlek och medkänsla för dem och hjälpa dem att lösa upp illusionen som de lever i.  Jesus skulle tänka att himlen gjädjer sig mer över en syndare som blir omvänd, än över 99 rättfärdiga som inte behöver att omvändas.

Magi-cat
2018-09-09 15:05
#169

Inget har något att göra med att läsa "andliga" böcker etc. Det enda raka är att ta resolut avstånd från rasism och that's it.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-09-09 15:10
#170

#168 Vad Jesus skulle ha gjort är väl knappast relevant. Han var ju guds son  så då utgår jag ifrån att han borde besitta lite andra egenskaper än vi vanliga dödliga. Rasism är fel. Alltid och  i alla lägen.

Condor
2018-09-09 15:48
#171

#169

Magic Cat, vill du inte åtminstone försöka att förstå vad jag menar och sen tala om för mig vad du anser vara fel?

#170

Jag är inte troende, så för mig är Jesus en upplyst människa, som inte bara såg ljuset, utan blev till ljuset. Guds söner och döttrar är vi alla. Men även om man bara har erfarit ljuset i sig själv och andra en enda gång, ser man människor som det som jag skrev i mitt förra inlägg.

Klart att rasism är fel. Illusioner kan aldrig vara riktiga. Det som är grejen är hur man bemöter problemet. Inte ändrar sig väl en rasist om man fördömer honom. En rasist ändrar sig bara pga insikt och den insikten kan man bra ge honom om man bemöter honom med medkänsla och kärlek.

[NeferNefer]
2018-09-09 16:03
#172

Ingen fördömer väl rasister här. Vi säger att andlighet och rasism inte går ihop, inte att somliga är fördömda.

Jag har fått många klagomål på hur den här tråden har spårat ur så jag överväger starkt att rensa bort det som inte känns relevant.

Lussan20
2018-09-09 16:06
#173

Essens i människor var väl SD som började prata om att människor hade olika essens?

Om så är fallet kanske det finns mörkare essens som varken är behagligt för andliga människor eller Gud.

Angående Jesus så sade han -att vi ska älska vår nästa som oss själva- , det är väl det Magi-cat säger?

Hatfyllda människor som tex Anders Brevik upplevs väl inte ett uns andliga?

Condor
2018-09-10 09:54
#174

#172

NeferNefer, jag förstår vad du menar, för om jag ser ett gäng på gatan med rakade huvud, som kastar sten och skrålar tänker jag som människa också att inte är det väl dom som sitter och mediterar och reflekterar över sig själva. Mitt mänskliga jag skulle också säga att det där är oandligt. Men min mycket klokare gudomliga sanna natur ser saken lite annorlunda, dvs. så som jag skrev i mina inlägg och i vår sanna natur är vi alla gudomliga dvs. andliga.

Du skrev ju själv i ditt inlägg 36 att "det där är extremt oandligt" och jag läste i flera andra inlägg att rasister anses som oandliga.  I inlägg 134 skrev du att vem som verkligen är andlig inte kan vara rasist.  Det är klart att en andlig väg inte leder till att man blir rasist, men en rasist kan gå en andlig väg och komma till insikt. Vem som redan är fullkommen behöver heller inte gå en andlig väg, men hur många av oss är det?

Men hur som helst, vi människor har ett ego som ständigt spelar oss spratt och som gör och tänker ut sig saker som inte går ihop med andlighet, om man betraktar andlighet så som folk här verkar att göra, att bemöta sin omgivning kärleksfullt, har alla människor fel och brister.

En rasist har en maraton framför sig att bli till en kärleksfull människa. Men ni som skriver här har en mycket kortare väg framför er. Om man själv bara har 1000 meter kvar att gå bör man gå dessa i stället för att klandra dom som har en maraton framför sig.

Reflektera lite över er själva. Hur kärleksfullt är det egentligen att rösta bort andras inlägg i stället för att diskutera med skribenten? Kärlek innebär att lyssna på vad andra har att säga.  Som exempel har Fata Morganas inlägg blivit borttagna och hon förlorade skrivrättigheterna utan att hon vet varför. Jag undrar också varför.  Vem som klandrar andra för att inte vara kärleksfulla bör väl själv bemöta andra kärleksfullt och åtminstone tala om för henne vad hon har gjort för fel. Kanske det bara var en missförståelse.

Jag ville egentligen bara hjälpa er med era egna 1000 meter och få er att reflektera över er själva.

Om människor som anser att de själva är kärleksfulla verkligen skulle bemöta alla andra människor med kärlek, skulle högern i Europa inte växa.  Jag kan inte tro att 17 % av alla Svenskar är rasister, så om någon röstar på SD, ska de inte fördömas som rasister, utan man ska prata med dem och fråga varför dom gjorde det. Då kommer ni att erfara att inte alla är rasister, utan många kommer att säga att de egentligen inte gillar SD, men att dom är mer rädda för politiker som förnekar och ignorerar problemen som den okontrollerade massinvandringen har skapat än vad dom är rädda för högern. Är det inte just människor som medvetet försöker att gå en andlig väg som ska vara mer kloka och sansade och lyssna på andra?

Som sagt, skulle Jesus även bemöta rasister med kärlek och det är ingenting som bara upplysta människor kan göra, utan alla ni här kan bli till "ljusarbetare". Om ni vill ändra på någonting som är tokigt i världen ska ni inte bara prata om kärlek, utan själva visa den till andra. Kärlek behöver inte gömmas undan.

Annons:
[NeferNefer]
2018-09-10 09:58
#175

Jag kan ha medkänsla med alla som har längre kvar än jag, liksom jag ser upp till alla förebilder som är så oändligt mycket visare och mer andliga än jag.

Men för den sakens skull är jag inte på något sätt tvingad att ge plats åt texter som har gjort andra personer ledsna och rädda. Jag har tagit bort alla texter som medlemmar har klagat på. Ingen ska behöva mötas av sånt som känns obehagligt på den här sidan, och det var just det de här personerna kände. De har inte ens vågat skriva det själva i den här tråden.

Hoppas du förstår det, Condor.

Condor
2018-09-10 10:00
#176

#173

Wonnalesan, jag håller inte med SD.  Jag vet att ALLA människor har SAMMA essnes i sig.  Själva essensen är fullkommen. Det är bara våra egon och förstånd som inte är det.

Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
2018-09-10 11:34
#178

Jag har rensat tråden på irrelevanta inlägg som rör moderering och liknande.

Jag vill starkt rekommendera alla att läsa sajtens Skrivregler. Speciellt nummer 7:

"Övernaturligts admin har tolkningsföreträde av skrivreglerna och bestämmer när varningar och skrivförbud delas ut liksom när inlägg redigeras. 

- Admin tar utan förvarning bort trådar och inlägg som bryter mot reglerna,  inte tillför något för sajten, till exempel kommentarer som är förlöjligande eller förminskande, eller om en tråd urartar till en rad inlägg av typen "du sa och jag sa" osv ."

samt nummer 8:

"Det är inte tillåtet att diskutera modereringen i trådarna utan det ska ske via pm till sajtvärden."

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: