Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 1347 ggr
imke
2012-12-03 08:36

Vad säger man till barnen?

Jag har tre barn i åldrarna 10, 3 och 2. Och till och med dom två yngsta har börjat prata spöken väldigt mycket på sista tiden. Om det har med Halloween och bolibompa att göra eller deras morfars bortgång i april vet jag inte. Säkert det förstnämnda.

Men när dom pratar om det och leker så är spöken alltid farliga och elaka. Eftersom jag inte vet om dom ser eller hör något så vill jag ju ändå få dom att känna sig trygga med andar. Om det nu skulle vara så att dom märker av dom.
Att dom inte ska vara rädda och tro att dom är elaka. Utan trygga och lugna med allt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga eftersom dom är så små. Folk säger "Det finns inte spöken!". Men jag vill inte säga så heller..
Jag försöker säga att Ja kanske det finns spöken. Men isåfall är det väldigt snälla. Eller så är det bara morfar som vill komma och se så att ni har det bra.

Vad säger ni till er barn? Eller vad skulle ni säga om ni hade några?


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Annons:
Fjäril
2012-12-03 08:41
#1

Hej imke,

Till min minsta (fyra år) säger jag att "spöken är inte farliga". Nu talar hon mest om monster och verkar inte rädd, men ibland "står" det någon i rummet säger hon. Jag viftar inte bort det men jag frågar inte mer heller.

Jag tycker du verkar göra det bra. Det är fel att säga att det inte finns spöken eftersom det är deras känslor/tankar men man behöver heller inte göra det till en stor sak.

Jag tycker julkalendern i år kan vara ett bra exempel (att visa barnen) eftersom dessa "spöken" är snälla och ser inte alls så läskiga ut som de med vita lakan Glad

Sajtvärd på Övernaturligt

imke
2012-12-03 08:53
#2

Har faktiskt kört med julkalendern! Tyckte det va jättebra :-D
Jag sa det att titta där, dom är jättesnälla spökena. Dom är bara lite busiga :-)


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Fjäril
2012-12-03 08:54
#3

Haha, precis Glad

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
2014-04-25 12:08
#4

Jag kan tipsa om Cassandra Easons bok; "Barns psykiska förmågor".

Cassandra är sund och jordnära, själv mamma till flera barn. Hon vill genom boken hjälpa oss att se via barnets ögon, att skilja mellan fantasi och något annat, hur man tröstar barnet som haft mardrömmar. Boken är full av berättelser ur verkligheten.
Ett avsnitt ägnas åt tonåringar och den psykiska världen.

Cassandra Eason är en modern "häxa" (tror jag man kan titulera henne?) med stora kunskaper om folklore och naturväsen och skriver ofta lättsamt och humoristiskt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: