Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 1626 ggr
Sara D
2012-12-01 19:59

Julen - de dödas dag

Julen är en gammal fornnordisk högtid, som inte riktigt firas som det gjordes förr i stugorna… då var det de avlinda andarnas (förfädrarnas dag).

Läs gärna mitt blogginlägg och säg vad ni tror eller tycker om det

(jag hoppas att det är ok att jag länkar till min blogg)

http://saraduppils.blogspot.se/2012/12/julen-de-dodas-dag.html

Annons:
Fjäril
2012-12-01 20:46
#1

Tack Sara! Klart du får länka till den :) Jag läser det gärna. Det är ju så, vi firar mycket utan att "veta varför". Vi bara gör det.

Sajtvärd på Övernaturligt

[Catori]
2012-12-02 08:47
#2

Tack för intressant läsning,kan inte svara i bloggen upptäckte jag men härlig läsning.Firar själv dom Hednska högtiderna och är inte alls för julfirande enligt Kristendomen men måste ju vara lite med släkten om än jag är Hedning uti fingertopparna.Däremot tar jag aldrig fram julsaker,det stämmer helt enkelt inte med min egen tro men tar in mycket från naturen och gör det vackert med istället Glad

Gahella
2012-12-02 10:28
#3

Hej Sara GladIntressant läsning och hade ingen aning om att det var de dödas dag…Förvånad

Det här är också intressant om julens ursprung och varför vi bl.a har röd flugsvamp som symbol för julen…;D

Julens äldsta ursprung är däremot mindre känt och tros hänga ihop med
användandet och dyrkandet av sk. heliga svampar, (sacred mushrooms). Röd
flugsvamp (Amanita Muscara) växte i Sibirien redan för flera tusen år sedan. Den rödvita svampen växte under de gröna tallarna och granarna och renarna tyckte om att äta av dem. När schamanerna upptäckte att det ibland hade en underlig inverkan på renarna prövade de att tillaga dessa svampar och tyckte att de kunde uppnå ett euforiskt tillstånd som lät dem komma i kontakt med högre världar och Gud. Ordet muscaria kommer av latinets musca som betyder flyga.

På den tiden grävde man ofta ner husen man bodde i för att hålla värmen. Svamparna brukade plockas i stora säckar som man tog hem till de bostäder som man tog sig in i via en lucka i taket. Därefter hängde man säcken med svamp att torka vid den öppna spisen. Därav myten om den rödvita "tomten" och hans flygande renar som kommer med en säck klappar via skorstenen
som han placerar i "strumpan" ovanför spisen. Berättelsen om julen,klapparna och tomten med de flygande renarna skulle alltså härstamma från de svampar (Klappar) som växte under det gröna trädet (Granen, Tallen) och som åts av renarna som då blev höga (Flög), samlades in i säckar (Tomtesäcken) och bars ner genom luckan (Skorstenen) av schamaner klädda i rött och vitt (jultomten) och sedan brukade hängas i ett knyte (Säcken) ovanför öppna spisen.

http://www.sourze.se/Julens_ok%C3%A4nda_ursprung_10622551.asp

[stass]
2012-12-02 12:20
#4

…Och om någon får för sig att använda de röda flugsvamparna så som schamanerna gjorde - avråder jag det eftersom man kan dosera den så man dör.

(inget illa menat mot dig Gahella, jag tänkte bara på nyfikna yngre läsare)

#TS,#3 SkrattandeIntressant information annars, uppskattas!

Gahella
2012-12-02 14:30
#5

Tack stass! Jaa absolut, det avråder jag också ifrån!

Tycker också det är intressant. Tidigare har det sagts att St.Nikolaus stått som förebild för tomten och så får jag läsa det här. Ja jisses

[stass]
2012-12-02 15:57
#6

St Nicholas är väl den kristna Santa Claus förebilden, även om inspirationen var äldre?Såhär är det väl med de flesta högtider då det fanns religioner och traditioner före kristendomen. Därför är sådana här artiklar så intressanta !

Men om man tänker på just tomten (hus tomten, gårds tomten) behöver det väl inte nödvändigtvis betyda Santa Claus, kanske blev det bara ihopblandat. Själv tycker jag att de svenska tomtarna är mer lika hustomten är st nicholas.

Bocken är väl Tors och den är ju kvar =)

Annons:
Sara D
2012-12-02 19:47
#7

#3

Intressant! dock anser jag nog tyvärr att det inte är historiskt riktigt det han skriver på sin sida (som du hänvisar till)… Det finns många fel… jag ska lägga bäbis, men återkommer lite senare om det :)

NiklasTyreso
2012-12-02 20:25
#8

Här är min uppfattning om Julen som jag skrev om här:http://manvasen.ifokus.se/discussions/50a20363d3b4fd21a9008fa3-julafton-julen?discussions-1

Jul är det hedniska namnet på den högtid kristna kallar Christmas efter sin gud Kristus.

Jul kommer från namnet ”Jolner” som är ett annat namn för Oden. Oden är den döds- och stridsgud som får naturen att dö under hösten.
Det finns en gammal saga som berättar om Odens jakt på Freja, som stod för sommarens livskraft.
Odens dödskraft verkar hela hösten och får det livgivande ljuset att försvinna och dagarna att bli kortare.

Därför firade man jul några dagar efter midvinter när man såg att dagarna inte längre blev kortare och Odens kraft avtog.

På jul kom Julbocken, en av Tors bockar, med presenter som väckte glädje och Tors blixtrande urkraft i mänskliga hjärtan. Tor var även en fruktbarhetsgud som vigde äktenskapet. Det passade bra för under Julens muntra lekar och umgänge avlades troligen även många barn.

Man brukade tända ljus i en särskild jul-ljusstake utsmyckad med äpplen. Äpplena symboliserade Iduns äpplen som gav Gudarna evigt liv och de påminde om att vi människor har kraft att genomleva den mörka kalla vintern.

Med önskan om att Tors och Iduns livskrafter ska växa i er denna Jul.

Magi-cat
2019-12-18 12:09
#9

Hittade denna intressanta gamla tråd och snart är det ju jul igen, så …

🙂 🤶🎅🎄


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2019-12-18 19:14
#10

Mycket intressant tråd som jag missat. Kul med gamla trådar som kommer upp till ytan igen, antar att jag inte är ensam om att missat den eftersom den är gammal!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2019-12-19 07:48
#11

#10 Roligt att det uppskattas med gamla trådar, jag brukar hitta lite sådana ibland. 🙂🎈🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2019-12-20 14:58
#12

Ja, det var kul att läsa🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: